Att söka jobb

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Att söka jobb

Inläggav Bror Duktig » 2008-09-19 8:45:00

Moderator Titti:

Delade tråden Samhalls reklamvideo.

nano skrev:Däremot minns jag att jag tog två aluminiumprofiler och nitade ihop på botten av en spräckt sortimentlåda och ställde ovanpå en vibrationsmatare.
Nu var det bara att hälla skruvarna i sortimentlådan och så sorterades skruvarna efter skallstorlek automatiskt, jag blev utslängd för att arbetsledaren tyckte att jag förstört verksamheten för de som satt o sorterade för hand.

Underbart :-)

nano skrev:Han satte mig istället i en jobbsökarkurs där jag senare fick för mig att det bara fanns ett sätt att söka jobb och att man var tvungen att andvända arbetsförmedlingens ansökningsblankett eftersom någon sade att jag skulle andvända en sådan.
Fick inte ens ett endaste svar förrän jag skrev på vanligt papper.

Vad?
Jag ägnade (nästan) hela 90-talet åt att söka jobb och då använda arbetsförmedlingens ansökningsblankett.
Menar du att den gav något dåligt intryck eller vad?
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:01:49, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav nano » 2008-09-19 16:48:24

Jag vet inte men jag har hört en väldigt NT person på en kurs jag gick säga "alla jävlar som söker jobb på arbetsförmedlingens standardblankett, fasen de vill oftast inte ha jobbet de är bara tvingade att söka, jag kastar dem oftast utan att ens läsa".
Fast när jag jobbade på datortek så såg jag ju folk som sökte med de lapparna, ibland fick de ju jobb.
Vi hade en lättilgänglig hög med sådana ansökninsgblanketter och det var strykande åtgång på dem för det var fritt fram att söka jobb precis när som helst.
Fast det var ingen överdrivet bra verksamhet och jag följde mallen i tron att man var tvungen att söka på det viset.
Det var frågan om en blind som ledde en blind i princip, sorgligt :(
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:01:49, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Nilale » 2008-09-19 18:16:15

Ja, jag har också hört att det inte är bra att använda arbetsförmedlingens standardblankett. Vi fick tips att man kunde använda sig av rooooosa papper, eller någon annat som sticker ut ur mängden. Kan förstå poängen med det. Man måste inte välja rosa. Grejen är väl att synas.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 16:01:49, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Inläggav nano » 2008-09-20 3:51:36

Jag har märkt att det går mycket bättre när man bara tar med de jobb man gillat mest på sitt CV eller har med det jobb man tänkt sig.
Och så skriver man ut vad man kan, jag gjorde ett reklambladsaktigt CV en gång och fick veta att det inte var någon standardansökan med ett stort leende.
Därför ville hon absolut träffa mig.

Största problemet är att det inte finns ett rätt sätt och det blir svårt av det.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:01:49, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav KrigarSjäl » 2008-09-20 4:12:13

Nano & Nilale:

Tack för utmärkta tips! Jag ska ha dem i åtanke. Känner nämligen att det stämmer, att det inte är rappakalja.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 16:01:49, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav nano » 2008-09-20 4:22:22

Kul att man kan hjälpa till :)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:01:49, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Nilale » 2008-09-20 8:14:09

Vad roligt att tipset blev uppskattat. Då skriver jag ett till.

En sak som jag kom att tänka på är att en del har en "mall" som de i princip bara ändrar namn på företaget på innan de skickar iväg, alltså de skickar "samma" ansökning till olika företag. Det tror jag är ett misstag. Vill man verkligen ha ett jobb bör man lägga ner lite mer tid än så på ansökningshandlingen, och speciellt då på "brevdelen". Givetvis ska man skriva saker man är bra på och så, men jag tror att det är viktigt att man "vinklar" detta efter vad företaget söker, och att man kan se att många erfarenheter och egenskaper man har nästan alltid kan komma till användning för det jobb man söker.

Om jag exempelvis har arbetat i en glasskiosk, så kanske man kan tycka att den erfarenheten inte är så mycket att komma med, men det kan ge en det där lilla extra klivet in i många brancher. Man har kassavana (fördel vid arbete i alla slags butiker), man är ansvarsfull (man arbetar ofta ensam i glasskiosk, och fixar öppning/stängning/hantering av dagskassan), man har lärt sig diverse enklare fraser på olika språk tack vare turister (fördel vid många typer av arbete som har med turism eller försäljning att göra), man förstår vikten av hygien och renlighet i lokalen (bra vid restaurangjobb etc) osv. Man kan t.o.m. dra det så långt som att man kan ha nytta av det om man söker jobb som t.ex. lärare. "Jag har jobbat i glasskiosk, och jag fick väldigt bra kontakt med alla barn som kom dit och handlade, etc etc, svammel svammel"

Man har ingen erfarenhet som man inte har lärt sig något av, och man kan använda dessa i nästan vilken ny situation som helst.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 16:01:49, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Inläggav nano » 2008-09-20 8:35:01

Jag bygger gärna vidare på ditt inlägg.
Man kan punkta fördelar, hälften av mina är från mina privata påhitt.
Typ kunskapsprofil och intresseprofil med ungefär x antal punkter vardera.
Skriver man med stora bokstäver så ser det mer fylligt ut och dessutom får läsaren lätt o läsa om den behöver glasögon (lärt mig från "dragons den")

Fast det är ju lätt att skriva profiler när man vill jobba med det man annars skulle sitta hemma o göra om man inte fick betalt för det.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:01:49, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Nilale » 2008-09-20 8:54:55

nano skrev:Jag bygger gärna vidare på ditt inlägg.
Man kan punkta fördelar, hälften av mina är från mina privata påhitt.
Typ kunskapsprofil och intresseprofil med ungefär x antal punkter vardera.
Skriver man med stora bokstäver så ser det mer fylligt ut och dessutom får läsaren lätt o läsa om den behöver glasögon (lärt mig från "dragons den")

Fast det är ju lätt att skriva profiler när man vill jobba med det man annars skulle sitta hemma o göra om man inte fick betalt för det.


Håller helt med, förutom en sak (som jag kan ha missförstått). Använd inte stora bokstäver (om det är versaler du menar, och inte en stor teckenstorlek). Man har lättare att läsa gemener av någon anledning.
Ser nu när jag läser om ditt inlägg att det nog var stora bokstäver du menade, och inte STORA, men postar inlägget ändå för det kan alltid finnas någon som kan dra nytta av det. :)
Men punktform är bra. Lättläst och dessutom ser det snyggt ut.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 16:01:49, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Inläggav nano » 2008-09-20 9:05:20

Helt korrekt förtydligande :)
Jag menade stor storlek anpassat till sidan och textmängd samt läsarens förmodade ålder.
Jag tänkte inte att det finns STORA och stora bokstäver, tack Nilale :)

Alldeles för stort var sällan ett problem enligt dragon's denarna.
Just de var intresserade av fakta framför fylliga floskler på 4 sidor.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:01:49, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav sugrövmanövern » 2008-09-20 13:24:01

Nilale skrev: Vi fick tips att man kunde använda sig av rooooosa papper, eller någon annat som sticker ut ur mängden. Kan förstå poängen med det. Man måste inte välja rosa. Grejen är väl att synas.
:D . Jag skrev alltid handskrivna ansökningar. Blev uppringd ibland men avfärdad redan på telefon eftersom jag talade för Aspigt, verkade osäker och mesig. Jag tror de tyckte jag verkade dum i huvudet och allt för asocial och icke talför.

Men en gång fick jag ett städjobb genom att ringa och säga hej, har ni några jobb? Fick ett vikariat. Men de hatade mig där, jag var inte välkommen nästa gång de sökte arbetskraft.

Att helt sonika ringa intressanta arbetsplatser även fast inga jobb är utannonserade kan bli en lyckträff :) . Jag skickade ofta ansökningar till ställen som inte sökte arbetskraft också. Men som sagt, de gillade inte min telefonpersonlighet sedan när de ringde upp mig...
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 16:01:49, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-20 13:50:52

Nilale skrev:Vad roligt att tipset blev uppskattat. Då skriver jag ett till.

En sak som jag kom att tänka på är att en del har en "mall" som de i princip bara ändrar namn på företaget på innan de skickar iväg, alltså de skickar "samma" ansökning till olika företag. Det tror jag är ett misstag. Vill man verkligen ha ett jobb bör man lägga ner lite mer tid än så på ansökningshandlingen, och speciellt då på "brevdelen". Givetvis ska man skriva saker man är bra på och så, men jag tror att det är viktigt att man "vinklar" detta efter vad företaget söker, och att man kan se att många erfarenheter och egenskaper man har nästan alltid kan komma till användning för det jobb man söker.
Om jag exempelvis har arbetat i en glasskiosk, så kanske man kan tycka att den erfarenheten inte är så mycket att komma med, men det kan ge en det där lilla extra klivet in i många brancher. Man har kassavana (fördel vid arbete i alla slags butiker), man är ansvarsfull (man arbetar ofta ensam i glasskiosk, och fixar öppning/stängning/hantering av dagskassan), man har lärt sig diverse enklare fraser på olika språk tack vare turister (fördel vid många typer av arbete som har med turism eller försäljning att göra), man förstår vikten av hygien och renlighet i lokalen (bra vid restaurangjobb etc) osv. Man kan t.o.m. dra det så långt som att man kan ha nytta av det om man söker jobb som t.ex. lärare. "Jag har jobbat i glasskiosk, och jag fick väldigt bra kontakt med alla barn som kom dit och handlade, etc etc, svammel svammel"
Man har ingen erfarenhet som man inte har lärt sig något av, och man kan använda dessa i nästan vilken ny situation som helst.


Jättebra tips Nilale.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:01:49, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Bror Duktig » 2008-09-20 14:19:35

sugrövmanövern skrev:Att helt sonika ringa intressanta arbetsplatser även fast inga jobb är utannonserade kan bli en lyckträff :) . Jag skickade ofta ansökningar till ställen som inte sökte arbetskraft också. Men som sagt, de gillade inte min telefonpersonlighet sedan när de ringde upp mig...[/color]

Haha, det har verkligen inte fungerat för mig. Fast jag tog alltid "röstkontakt" först.

Ett företag svarade "vaddå söker folk, är du någon sådan där jobbkonsult eller - som ska ge oss en massa folk".
Ett annat svar: "nu vill vi veta vem som sade att man kan söka jobb här, vi har inga annonser ute, så vi vill veta vem som påstått detta" [jag hade ringt till växeln och en person där sade att jag skulle XXX YYY för att se om det kanske fanns jobb].
Ett svar till: "VA??? Jasså, vaddå vi har väl ingen annons ute, vaddå, vi kan inte anställa någon, vaddå intresserad OM vi behöver... va - va?!?"
En till: "Jaja, jag ger papprena till chefen då, men jag tror INTE att han vill anställa någon"
Mer...: "Jag har redan anställda, jag ANNONSERAR om jag vill ha fler"
Mer...: "VAAAA!?!?!" *stooora ögon och tappad haka, fågelholksutseendet* "Vill du ha jobb?!? Men vi har ingen annons ute, så jag vet inte hur detta ska hanteras."

Några har gjort sig stort lustiga över att jag inte vetat det interna namnet på just den typ av arbete jag sökt "vaddå, vaddå?? Jaha, du menar MONTEEERINGEN" (kunde inte för sitt liv förstå vad jag menade med 'tillverkningen' eller 'bandet' [det var på Volvo *lol*]).

Ett företag sökte folk och skrev att "Ingen utbildning krävs, upplärning sker på platsen".
Jag gick dit med papper, och företagsägaren sade skrattandes "Haha, man behöver faktiskt UTBILDNING för detta jobb, haha, du kan väl inte börja med detta utan utbildning, haha!"
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:01:50, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Nilale » 2008-09-20 14:24:49

Usch, jag skrattade så jag nästan grät av ditt inlägg, Bror Duktig. Känner igen en hel del. :lol:
Men som sugis sa så kan man få en lyckoträff.
Telefonkontakt är dessutom nästan alltid bra även om man har skickat in en skriftlig ansökan, för då visar man att man är så pass intresserad att man gör sig besväret att ringa för att höra lite mer.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 16:01:50, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-20 14:55:57

Bror Duktig skrev:
sugrövmanövern skrev:Att helt sonika ringa intressanta arbetsplatser även fast inga jobb är utannonserade kan bli en lyckträff :) . Jag skickade ofta ansökningar till ställen som inte sökte arbetskraft också. Men som sagt, de gillade inte min telefonpersonlighet sedan när de ringde upp mig...[/color]

Haha, det har verkligen inte fungerat för mig. Fast jag tog alltid "röstkontakt" först.

Ett företag svarade "vaddå söker folk, är du någon sådan där jobbkonsult eller - som ska ge oss en massa folk".
Ett annat svar: "nu vill vi veta vem som sade att man kan söka jobb här, vi har inga annonser ute, så vi vill veta vem som påstått detta" [jag hade ringt till växeln och en person där sade att jag skulle XXX YYY för att se om det kanske fanns jobb].
Ett svar till: "VA??? Jasså, vaddå vi har väl ingen annons ute, vaddå, vi kan inte anställa någon, vaddå intresserad OM vi behöver... va - va?!?"
En till: "Jaja, jag ger papprena till chefen då, men jag tror INTE att han vill anställa någon"
Mer...: "Jag har redan anställda, jag ANNONSERAR om jag vill ha fler"
Mer...: "VAAAA!?!?!" *stooora ögon och tappad haka, fågelholksutseendet* "Vill du ha jobb?!? Men vi har ingen annons ute, så jag vet inte hur detta ska hanteras."

Några har gjort sig stort lustiga över att jag inte vetat det interna namnet på just den typ av arbete jag sökt "vaddå, vaddå?? Jaha, du menar MONTEEERINGEN" (kunde inte för sitt liv förstå vad jag menade med 'tillverkningen' eller 'bandet' [det var på Volvo *lol*]).

Ett företag sökte folk och skrev att "Ingen utbildning krävs, upplärning sker på platsen".
Jag gick dit med papper, och företagsägaren sade skrattandes "Haha, man behöver faktiskt UTBILDNING för detta jobb, haha, du kan väl inte börja med detta utan utbildning, haha!"


Och jag tycker det är supersorgligt att folk är så dumma och taskiga, när du gjort dig omaket att visa intresse för dem och deras företag. Det sägs ju att man ska göra det du gjort, så gör du det och så får du bara skit. Försöker tänka Their loss, men blir ändå beklämd. Idioter.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:01:50, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav sugrövmanövern » 2008-09-20 15:46:06

Bror Duktig skrev:Några har gjort sig stort lustiga över att jag inte vetat det interna namnet på just den typ av arbete jag sökt "vaddå, vaddå?? Jaha, du menar MONTEEERINGEN" (kunde inte för sitt liv förstå vad jag menade med 'tillverkningen' eller 'bandet' [det var på Volvo *lol*]).
Känner igen mycket av ditt inlägg, speciellt det här. Tex så sökte jag jobb på mejeriet. Tanten som ringde upp mig undrade vilken av avdelningarna som intresserade mig. Jag visste inte vad jag skulle säga. Hon blev skitsur: Men vill du jobba i smöööret eller bla bla bla? :twisted:

Jag tänkte typ, men ursäkta att jag finns då :roll: . Det bidde inget jobb :P .
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 16:01:50, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav nano » 2008-09-20 17:58:54

Känner igen detta med någon sorts oförståelse hos en del att man söker jobb trots att de inte gjort skywritings eller något om att de söker nytt folk.
Fast jag tycker oftast att de hanterar det bra men det finns ju vissa bottennapp.
Tror det snarare är ett prsonlighetsdrag hos vissa att inte ännu ha insett att synen på olika saker varierar mellan olika personer som ger detta resultat när man frågar om jobb tex.

Minns i kontakten med en välkänd myndighet en person som sade "men du har ju bott hela ditt liv här i Sverige och, då kan man förvänta sig att du kan regler och bestämmelser".
Jag satt som ett fån och visste inte vad jag skulle säga, tyckte påståendet föll på sin egen orimlighet.
Jag har inte pluggat telefonkatalogen heller trots att jag sett den precis som jag sett en lagbok och otaliga brochyrer.

sugrövmanövern skrev:Blev uppringd ibland men avfärdad redan på telefon eftersom jag talade för Aspigt

Förväntar mig inte detta men det skulle vara intressant emd ett röstprov för och kunna bilda sig en uppfattning, men som sagt inget jag förväntar mig hur intressant jag än må tycka att det är.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:01:50, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav sugrövmanövern » 2008-09-20 19:54:36

nano skrev:
sugrövmanövern skrev:Blev uppringd ibland men avfärdad redan på telefon eftersom jag talade för Aspigt

Förväntar mig inte detta men det skulle vara intressant emd ett röstprov för och kunna bilda sig en uppfattning, men som sagt inget jag förväntar mig hur intressant jag än må tycka att det är.
Jag har lärt mig snacka. Kan variera tonläget etc.

Söka jobbperioden var från´95 till´98 när jag blev sjukskriven. På den tiden hade jag en tyst, mesig, blyg röst. Samma tonläge hela tiden. Gav inte kvicka svar, verkade dagdrömmande och många stör sig på sådana personer.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 16:01:50, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav mnordgren » 2008-09-20 20:04:19

alfapetsmamma skrev:
Bror Duktig skrev:
sugrövmanövern skrev:Att helt sonika ringa intressanta arbetsplatser även fast inga jobb är utannonserade kan bli en lyckträff :) . Jag skickade ofta ansökningar till ställen som inte sökte arbetskraft också. Men som sagt, de gillade inte min telefonpersonlighet sedan när de ringde upp mig...[/color]

Haha, det har verkligen inte fungerat för mig. Fast jag tog alltid "röstkontakt" först.

Ett företag svarade "vaddå söker folk, är du någon sådan där jobbkonsult eller - som ska ge oss en massa folk".
Ett annat svar: "nu vill vi veta vem som sade att man kan söka jobb här, vi har inga annonser ute, så vi vill veta vem som påstått detta" [jag hade ringt till växeln och en person där sade att jag skulle XXX YYY för att se om det kanske fanns jobb].
Ett svar till: "VA??? Jasså, vaddå vi har väl ingen annons ute, vaddå, vi kan inte anställa någon, vaddå intresserad OM vi behöver... va - va?!?"
En till: "Jaja, jag ger papprena till chefen då, men jag tror INTE att han vill anställa någon"
Mer...: "Jag har redan anställda, jag ANNONSERAR om jag vill ha fler"
Mer...: "VAAAA!?!?!" *stooora ögon och tappad haka, fågelholksutseendet* "Vill du ha jobb?!? Men vi har ingen annons ute, så jag vet inte hur detta ska hanteras."

Några har gjort sig stort lustiga över att jag inte vetat det interna namnet på just den typ av arbete jag sökt "vaddå, vaddå?? Jaha, du menar MONTEEERINGEN" (kunde inte för sitt liv förstå vad jag menade med 'tillverkningen' eller 'bandet' [det var på Volvo *lol*]).

Ett företag sökte folk och skrev att "Ingen utbildning krävs, upplärning sker på platsen".
Jag gick dit med papper, och företagsägaren sade skrattandes "Haha, man behöver faktiskt UTBILDNING för detta jobb, haha, du kan väl inte börja med detta utan utbildning, haha!"


Och jag tycker det är supersorgligt att folk är så dumma och taskiga, när du gjort dig omaket att visa intresse för dem och deras företag. Det sägs ju att man ska göra det du gjort, så gör du det och så får du bara skit. Försöker tänka Their loss, men blir ändå beklämd. Idioter.


Skicka dem till gulag.
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 16:01:50, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav nano » 2008-09-20 21:00:39

Vilkadå?
Dagdrömmmarna eller de som irriterar sig på dagdrömmare med en viss röst eller tonläge?
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:01:50, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Anastasia » 2008-09-21 4:33:51

Jag söker jobb, men problemet för mig är att jag absolut inte vill jobba och inte tror jag kan klara av så många jobb, om ens något. På de jobb jag haft har jag antingen känt mig hatad, eller blivit "omhändertagen" och behandlad som ett barn, säkert för att jag verkat så bortkommen, mesig och initiativlös.

Jag skriver ganska dåliga och ointressanta ansökningar, men det spelar inte så stor roll för jag vill egentligen inte bli uppringd heller. Jag skulle hellre vilja vara sjukskriven, men jag vet inte om det går att bli bara sådär, och sen så har jag tappat all kontakt och förtroende jag haft för vården. Jag vet inte hur jag ska göra, jag behöver tid att tänka utan en massa stress och press utifrån, men det finns ingen som lyssnar på mig om jag säger det.
Senast redigerad av Anastasia 2011-05-04 16:01:50, redigerad totalt 1 gång.
Anastasia
 
Inlägg: 626
Anslöt: 2008-06-21

Inläggav nano » 2008-09-21 5:21:02

Jag tycker att det det gott får finnas människor som verkligen inte vill jobba.
Jag tycker det är för mycket klappjakt på follk som inte orkar jobba för tillfället.
Det är ju inte så att man lever något lyxliv på o vara sjukskriven eller leva på bidrag.
Blir ju bra mycket mer pengar med jobb än utan oavsett hur mycket bidrag man har om det inte är frågan om en kortare period.

Jag kan själv bli sådär omhändertagande för att jag inte vill trampa någon på tårna så att säga.
Min vilja brukar vara att hjälpa denne rätt, det gör jag iofs med alla men man kan bli rätt fånig i sina försök ibland, så komemr man på sig själv efteråt.

Spontant vill jag lösa det hela åt dig men det vet jag inte om jag kan.
Jag kan jobba istället för dig för jag gör något jag tycker om att göra i mitt jobb :)

Fick en ny tanke, listar du ut nått du vill göra så skulle det nog gå att rycka tag i någon säljare eller sån där som letar jobb professionellt typ bemannningsföretag eller konsultbolag och så meddelar du bara vad du vill göra och ta typ 1500 i timmen för jobbet för korta uppdrag typ runt en vecka.
Har en bekantskap som jobbar just så, hon letar egna uppdrag hon gör och underhåller websidor fast då har hon iofs kontor och lite egen utrustning.
Jag begär oftast 600 i timmen när jag bara dyker upp och gör något men då har jag inget kontor eller egen utrustning jag behöver betala för.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:01:53, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Anastasia » 2008-09-21 16:33:27

nano skrev:Spontant vill jag lösa det hela åt dig men det vet jag inte om jag kan.
Jag kan jobba istället för dig för jag gör något jag tycker om att göra i mitt jobb :)

Ja tack, det skulle vara snällt. :)

nano skrev:Fick en ny tanke, listar du ut nått du vill göra så skulle det nog gå att rycka tag i någon säljare eller sån där som letar jobb professionellt typ bemannningsföretag eller konsultbolag och så meddelar du bara vad du vill göra och ta typ 1500 i timmen för jobbet för korta uppdrag typ runt en vecka.

Grejen är att det inte finns något jobb jag känner för att göra just nu, och sen så saknar jag också talang för det mesta. Mina enda kvalitéer när det gäller många jobb är att jag kan vara noggrann och plikttrogen och kan pressa mig själv hårt, ungefär som en robot. Dock så mår jag dåligt av tråkiga och monotona jobb, även om jag klarar av dem, och jag känner mig redan tillräckligt "mekanisk" och personlighetsbefriad som det är, så jag vill inte göra något som spär på den känslan. Jag är också ganska egocentrisk och om jag inte får göra något utvecklande, så ägnar jag mig hellre åt personlig utveckling på egen hand än att vara samhället till lags.
Senast redigerad av Anastasia 2011-05-04 16:01:53, redigerad totalt 1 gång.
Anastasia
 
Inlägg: 626
Anslöt: 2008-06-21

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-21 17:26:13

Anastasia skrev:
nano skrev:Spontant vill jag lösa det hela åt dig men det vet jag inte om jag kan.
Jag kan jobba istället för dig för jag gör något jag tycker om att göra i mitt jobb :)

Ja tack, det skulle vara snällt. :)

nano skrev:Fick en ny tanke, listar du ut nått du vill göra så skulle det nog gå att rycka tag i någon säljare eller sån där som letar jobb professionellt typ bemannningsföretag eller konsultbolag och så meddelar du bara vad du vill göra och ta typ 1500 i timmen för jobbet för korta uppdrag typ runt en vecka.

Grejen är att det inte finns något jobb jag känner för att göra just nu, och sen så saknar jag också talang för det mesta. Mina enda kvalitéer när det gäller många jobb är att jag kan vara noggrann och plikttrogen och kan pressa mig själv hårt, ungefär som en robot. Dock så mår jag dåligt av tråkiga och monotona jobb, även om jag klarar av dem, och jag känner mig redan tillräckligt "mekanisk" och personlighetsbefriad som det är, så jag vill inte göra något som spär på den känslan. Jag är också ganska egocentrisk och om jag inte får göra något utvecklande, så ägnar jag mig hellre åt personlig utveckling på egen hand än att vara samhället till lags.


Jag tycker inte bilden du ger stämmer. Du säger att du saknar talang för det mesta, men du tycks ha åtminstone en fallenhet för analys och att ta isär saker och titta på dem från olika håll. Det borde gå att få användning för på olika sätt och på olika ställen.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:01:53, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in