Att söka jobb

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav barracuber » 2008-09-21 18:02:39

Anastasia skrev:... Jag är också ganska egocentrisk och om jag inte får göra något utvecklande, så ägnar jag mig hellre åt personlig utveckling på egen hand än att vara samhället till lags.


Så om du får göra något utvecklande då vill du vara samhället till lags?

Det kanske kan verka självklart att det var det du menade för det är egentligen innebörden av det du skrev, jag vill bara vara säker på att jag förstod dig rätt.

OBS jag har inte läst hela tråden. Bara funderade över det sista du skrev där. Har fått en bild av dig som eftertänksam och intelligent.

En sak du verkar ha gemensamt med många här på forumet är att du verkar må väldigt dåligt. Jag vet precis vad det vill säga att må dåligt för jag har själv mått dåligt under hela mitt liv fram tills för drygt en månad sedan.

(OBS! om jag avviker för mycket från trådämnet så bara hojta på mig!)

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 16:01:53, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Anastasia » 2008-09-21 18:21:05

alfapetsmamma skrev:Jag tycker inte bilden du ger stämmer. Du säger att du saknar talang för det mesta, men du tycks ha åtminstone en fallenhet för analys och att ta isär saker och titta på dem från olika håll. Det borde gå att få användning för på olika sätt och på olika ställen.

Bilden som jag ger stämmer när det gäller enklare jobb som inte kräver någon utbildning, men den kanske inte är hela sanningen. Jag är inte bra på att ta isär apparater och sånt, men jag är nog ganska teoretiskt analytisk om det är det du menar.

Jag har funderat på något inom psykologi för jag är ändå intresserad av människor, men det faller litegrann på att jag tvivlar så mycket på vem jag själv är, om mitt människointresse är "normalt", om jag överhuvudtaget har empati osv. Även om man bara ska forska så känns det som om man måste vara genuint intresserad av människor, och inte bara gilla att analysera mänskligt beteende.

Sen är det ju också så att även om jag i princip har vissa talanger, så har jag just nu inte tillräckligt med ork och förmåga att lyckas med något mer avancerat som kräver att man kan tänka och koncentrera sig. Jag vet att det är så för jag har redan testat att plugga och misslyckats med det.
Senast redigerad av Anastasia 2011-05-04 16:01:53, redigerad totalt 1 gång.
Anastasia
 
Inlägg: 626
Anslöt: 2008-06-21

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-21 18:37:50

Anastasia skrev:
alfapetsmamma skrev:Jag tycker inte bilden du ger stämmer. Du säger att du saknar talang för det mesta, men du tycks ha åtminstone en fallenhet för analys och att ta isär saker och titta på dem från olika håll. Det borde gå att få användning för på olika sätt och på olika ställen.

Bilden som jag ger stämmer när det gäller enklare jobb som inte kräver någon utbildning, men den kanske inte är hela sanningen. Jag är inte bra på att ta isär apparater och sånt, men jag är nog ganska teoretiskt analytisk om det är det du menar.

Jag har funderat på något inom psykologi för jag är ändå intresserad av människor, men det faller litegrann på att jag tvivlar så mycket på vem jag själv är, om mitt människointresse är "normalt", om jag överhuvudtaget har empati osv. Även om man bara ska forska så känns det som om man måste vara genuint intresserad av människor, och inte bara gilla att analysera mänskligt beteende.

Sen är det ju också så att även om jag i princip har vissa talanger, så har jag just nu inte tillräckligt med ork och förmåga att lyckas med något mer avancerat som kräver att man kan tänka och koncentrera sig. Jag vet att det är så för jag har redan testat att plugga och misslyckats med det.


Jag menade inte ta isär SAKER, utan ta isär tankar och företeelser.. Hihi.. Det var mest tänkt som lite pepp och uppskattning av ditt reflekterande här. Hur du funkar i verkligheten är ju nåt annat, precis som du säger.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:01:53, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Anastasia » 2008-09-21 18:56:20

barracuber skrev:Så om du får göra något utvecklande då vill du vara samhället till lags?

Ja, eller jag vill ju inte vara samhället till lags bara för att andra kräver det, men jag tror den biten skulle komma automatiskt om jag gjorde någonting jag själv tyckte var intressant. Jag är ju inte kriminell eller nåt sånt nu, jag följer lagar & regler men det jag har svårt för är att man förväntas söka alla jobb som finns tillgängliga och vara entusiastisk även över tråkiga jobb. Där sätter jag mig på tvären litegrann, särskilt eftersom jag är så dålig på många saker som anses lätta, och jag brukar inte heller kunna bli omtyckt och passa in socialt.


barracuber skrev: En sak du verkar ha gemensamt med många här på forumet är att du verkar må väldigt dåligt. Jag vet precis vad det vill säga att må dåligt för jag har själv mått dåligt under hela mitt liv fram tills för drygt en månad sedan.

Jo, jag mår ganska dåligt, och det är väl egentligen det som är grunden i mina problem med jobb och studier. Tyvärr är det ingen jag har pratat med som har fattat det, och när de inte lyssnar så känns det som om jag är tvungen att fortsätta låtsas vilja jobba.
Senast redigerad av Anastasia 2011-05-04 16:01:54, redigerad totalt 1 gång.
Anastasia
 
Inlägg: 626
Anslöt: 2008-06-21

Inläggav nano » 2008-09-22 3:51:25

Lätt förslag som kanske är helt fel, jag vet inte.
Styrelseproffs?
Jag satt i en styrelse för ett bolag med 40 talet människor, där var det inte frågan om att man måste en massa.
Där kom man med ideer och förslag efter eget tycke och smak.
Fast jag antar att olika styrelser fungerar olika även om en som var riktigt styrleseproffs där tyckte det var relativt typisk sammansättning i den styrelsen, dvs en brokig skara med många åsikter varav 30-40% av ideerna ledde någonstans.

När jag säger att jag kan jobba istället för dig tänkte jag först o främst på att jag jobbar och du andvänder bidragssystemet sålänge du behöver.
Fast när du skrev så fint så tänkte jag att det skulle vara värt att lägga dig på någon lönelista någonstans, fast tyvärr har jag inte tillgång till det och å andra sidan så skulle det nog inte accepteras av dem runt ikring mig.
Lovar inget men det skulle vara kul och se om man kan bota depression med pengar.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:01:54, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Anastasia » 2008-09-22 19:02:19

nano skrev:Lätt förslag som kanske är helt fel, jag vet inte.
Styrelseproffs?
Jag satt i en styrelse för ett bolag med 40 talet människor, där var det inte frågan om att man måste en massa.
Där kom man med ideer och förslag efter eget tycke och smak.

Nja, det måste man väl ha kontakter för att bli ? Sen så har jag inga egna idéer eller något annat att komma med, tyvärr.


nano skrev:Fast när du skrev så fint så tänkte jag att det skulle vara värt att lägga dig på någon lönelista någonstans, fast tyvärr har jag inte tillgång till det och å andra sidan så skulle det nog inte accepteras av dem runt ikring mig.

Nä, det skulle nog inte accepteras, men annars var det ett utmärkt förslag.


nano skrev:Lovar inget men det skulle vara kul och se om man kan bota depression med pengar.

Jag tror inte man kan bota, men ändå underlätta en hel del. Det är inte sant att pengar inte kan göra en lyckligare.
Senast redigerad av Anastasia 2011-05-04 16:01:54, redigerad totalt 1 gång.
Anastasia
 
Inlägg: 626
Anslöt: 2008-06-21

Inläggav nano » 2008-09-23 1:48:01

Anastasia skrev:Nja, det måste man väl ha kontakter för att bli ? Sen så har jag inga egna idéer eller något annat att komma med, tyvärr.

Jo i alla fall finnas i folks medvetande när så att man kan bli påtänkt när det behövs någon till något.
Inte för att jag provat men det kanske går o skriva och be o få vara med o se om man kan tillföra något för ideer har iaf inte jag haft i förväg, det är för mig en funktion av vad jag hör och ser och tänker på.
Tror sällan att jag haft en ide innan jag satt mig in i något åtminståne litegrann såvida det inte är något jag hittat på helt från början.
Anastasia skrev:Jag tror inte man kan bota, men ändå underlätta en hel del. Det är inte sant att pengar inte kan göra en lyckligare.

Näe det kanske du har rätt i om inte det hela beror på för lite pengar.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:01:54, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav jonsch » 2008-10-08 11:47:29

Jaha, nu har min kära mor tipsat om ett reportage igen, denna gång på radio (i P1, pågår just nu). Jag försöker vara vuxennog att bli trött istället för trotsig när hon säger

"men lyssna förutsättningslöst!"
"Jag gör ju det och upptäcker att det inte hjälper mig. Jag vill inte ha skydda verkstad på något sätt, jag vill bara glida in utan att behöva nämna aspergers."
"Du kommer aldrig att bara kunna glida in, du kommer alltid att..."
"Men jag vet att jag aldrig kommer att kunna vara mig själv, jag kommer alltid att tvingas göra mig till. Det gör mig ingenting eller jag vill hellre ha det så."
"Vore det inte skönare att kunna vara sig själv..."
"Nej, jag struntar i det."
"Hej då." *lägger på*

Nå, det var ju bra att hon hellre ville lägga på och lyssna på programmet än att ta upp min tid och kraft med ett hopplöst meningsutbyte men nu kände jag alltså ändå att jag var tvungen att skriva av mig för att kunna få tillbaka koncentrationen på min plan.

Tillfogas ska att jag tror att jag måste var väldigt öppen om min personlighet (gillar överblick och att ställa kanske irriterande många och dumma frågor, vill ni att jag lägger band på det?), på alla platser med hyfsat kvalificerade uppgifter (vilka är de jag har bäst chans att få). Annars är jag osäker om var gränserna går och då gör jag alltför få knop.

Jag ljög alltså litet för min mor men jag ville som sagt slippa lova att lyssna på reportaget. Men framför allt, tack för ordet, det var bara det, avskrivandet, som var poängen.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 16:01:54, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav nano » 2008-10-08 11:57:45

Kan du tipsa oss om reportaget?
Låter som något intressant i mina öron, mammor brukar ha kloka ideer enligt min erfarenhet av min mamma.
Fast jag inser inte alltid det på en gång, ibland är hennes ideer inte så kloka även om de kan verka kloka från början.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:01:54, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Sabina » 2008-10-08 12:01:26

nano skrev:Kan du tipsa oss om reportaget?


Jag antar att det var "Tendens" i P1. Handlade om Asperger idag.
Senast redigerad av Sabina 2011-05-04 16:01:54, redigerad totalt 1 gång.
Sabina
 
Inlägg: 390
Anslöt: 2008-03-23
Ort: Göteborg

Inläggav jonsch » 2008-10-08 12:02:31

För all del. Det var bara jag som inte ville lyssna. Det är säkert slut nu men det går ju att lyssna igen från Sveriges Radios hemsida. Programmet "Tendens" var det, tror jag min mor sa, i P1 i alla fall. Förmodligen nyss slut sagt var, så har vi den ungefärliga programtiden också.

[EDIT] Grimuald har redan lagt in det i Tips-forumet, ser jag.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 16:01:54, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav nano » 2008-10-08 12:06:14

Tackar :)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:01:54, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Alien » 2008-10-08 12:15:53

Jonsch, varför vill du inte lyssna på reportaget? För att du av princip ogillar att din mor ger dig goda råd? Eller för att du är emot Left Is Right?

Själv tycker jag det vore toppen att kunna få ett jobb pga mina aspergerförmågor i stället för trots min AS. Tyvärr har jag inga nördiga specialförmågor, jag är en typisk medelmåtta (finns såna aspergare också).

Men tydligen måste man gå en läro- och praktikperiod på ett år innan man kan få fast anställning på Left Is Right. Det tycker jag skulle vara en nackdel, att behöva "gå på prov" så länge skulle kännas stressande för mig.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 16:01:54, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav jonsch » 2008-10-08 12:35:36

Alien, det aspiga i mig är en både välintegrerad och grundläggande del av min personlighet. Det är klart att jag måste dra nytta av dem när jag skaffar jobb, jag vill bara inte få fördomar mot mig, vill inte riskra att missa yrkesmässiga eller sociala möjligheter för att någon gått efter vad de trott sig veta om "aspergers". Jag vill bara bli bedömd utifrån vad jag verkligen är. Det är allt, egentligen.

Brasklapp 1
Det finns många som är nöjda med vad de får och minst lika många som inte kan sköta särskilt tankekrävande uppgifter. De vill och/eller behöver inte hålla människor öppna för deras smala kompetens, eftersom de inte har några. De konkurrerar ut mig i sina breda kompetensområden och klarar sig väl själva eller ger upp, där. För mig är det smala det enda så är möjligt och jag måste som sagt hålla alla vägar dit fria. Inga idéer om begränsad förmåga hos mig får stå ivägen.

Brasklapp 2
Alla har begränsad förmåga inom en massa områden (vissa i mer uppskattade, andra i mindre uppskattade). Poängen är att många människor väcker fördomar om kompetens, så att deras begränsnignar och rentav misstag förlåts dem. Aspergerstämpel ger motsatt effekt för överskådlig tid framåt, därför måste jag undvika att nämna den.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Att söka jobb.

Inläggav kakmonstret » 2008-10-16 15:40:17

Tycker ni det är svårt att söka jobb? Har ni svårt att klara er ute i vuxenlivet, där det förväntas att man ska ordna boende och inkomst och vara självständig? Jag har skitsvårt för det. Jag är inte jätteung men jag har hållit på och läst mig fram på diverse folkhögskolor. Men jag klarar inte steget ut i arbetslivet.

Det skulle vara jättekul att få höra vad ni gör. Om ni pluggar eller jobbar eller om ni får någon slags ersättning som gör att ni inte behöver göra något av dessa två alternativ.

Alla svar välkomnas :)
Senast redigerad av kakmonstret 2011-05-04 16:18:31, redigerad totalt 1 gång.
kakmonstret
 
Inlägg: 1244
Anslöt: 2008-10-14
Ort: Valley of tears

Inläggav jonsch » 2008-10-16 15:47:49

Hej, kakmonstret! Grattis till att ha norpat det nicket och välkomen hit!

Det finns ett antal trådar om försörjning, om att ha jobb, om att ha ersättning, du hittar dem särskilt i "Allt om Asperger". Du behöver nog bara bläddra fem sidor för att hitta ett par tre stycken.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 16:18:31, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav kakmonstret » 2008-10-16 16:10:31

Hello :) Åh oki :oops: så klart det finns såna redan. Mm jag får söka lite där då!

Mvh/Kakis
Senast redigerad av kakmonstret 2011-05-04 16:18:31, redigerad totalt 1 gång.
kakmonstret
 
Inlägg: 1244
Anslöt: 2008-10-14
Ort: Valley of tears

Inläggav Dunderbar » 2008-10-18 22:53:42

Shit vad petiga ni är....
Killen hade ju ärliga tankar och funderingar. Låt han skriva en egen tråd om han vill det. Ni som anser att han skriver detta i fel forum behöver ju inte svara på hans tråd.....
Dunderbar
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2007-10-22
Ort: Skåne

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in