Att skriva

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Att skriva

Inläggav Fleure123 » 2017-02-14 16:30:55

Fina författar-bilder! :)
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Att skriva

Inläggav Fleure123 » 2017-02-14 16:31:39

Hur går det med skrivandet, folks? :)
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Att skriva

Inläggav nisse » 2017-02-16 6:23:14

Inget vidare, tyvärr. Jag hoppas att jag en dag har motivation, ork och uthållighet.
nisse
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2008-07-03
Ort: I mörkrets hjärta

Att skriva

Inläggav KrigarSjäl » 2017-02-16 6:52:01

Savanten Svante skrev:
slackern skrev:Ska man skriva för hand måste man ha en Moleskine som Hemingway skrev på annars får det lova att vara.

Bild


Föreslår en tur till affären TIGER som har likadana, fast för en tia. Dom vågar man skriva i också...

Men det finns ett kulturellt skimmer över Moleskine som billigare varianter helt saknar.
Ibland vill man ha det där skimret. Associationerna de väcker.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Att skriva

Inläggav kiddie » 2017-02-16 9:55:20

I senaste Hem och Hyra (Tidningen för HGF) finns ett reportage om hur man bevarat Astrid Lindgrens hem. Har ni tidningen och inte öppnat den och vill se hennes hem så gör det! Tycker hon hade det väldigt fint hemma. Enkelt men med kvalitet. Tidlöst gammaldaxt om sådant finns.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att skriva

Inläggav Fleure123 » 2017-02-17 2:06:37

nescio skrev:Jag är dålig på att skriva (på att tala också). Mitt aktiva ordförråd är en mikroskopisk del av mitt passiva. Jag hittar inte orden. Jag tycker att meningar jag skriver ser fel ut och flyttar om orden upprepade gånger. Det är därför alla mina inlägg här är korta. Jag kan inte lösa korsord. Det här tog ca 10 minuter att skriva.


Tycker dock att det är ett välskrivet inlägg. Kort och koncist. Och allt i livet behöver inte gå snabbt.

Jag gillar ord, och att läsa. Men jag tycker inte heller om att lösa korsord.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Att skriva

Inläggav KrigarSjäl » 2017-02-17 2:18:36

Fleure, vilken litteratursmak har du? Favoritförfattare?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Att skriva

Inläggav Fleure123 » 2017-02-17 12:17:04

KrigarSjäl skrev:Fleure, vilken litteratursmak har du? Favoritförfattare?


Har inga direkta favoritförfattare. Läst senaste August-pristagaren, det brukar jag göra. Just nu läser jag en bok nedre noveller av John Cheever.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Att skriva

Inläggav Fleure123 » 2017-02-17 21:03:47

Fleure123 skrev:
KrigarSjäl skrev:Fleure, vilken litteratursmak har du? Favoritförfattare?


Har inga direkta favoritförfattare. Läst senaste August-pristagaren, det brukar jag göra. Just nu läser jag en bok nedre noveller av John Cheever.


Vad gillar du själv för böcker/författare, Krigarsjäl?
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Att skriva

Inläggav rapchic » 2017-02-17 21:57:32

Alla som skriver, skriver ni bara på svenska eller även på andra språk?

Själv skriver jag både på svenska och Engelska. Men på engelska endast kortare stycken (tex artiklar, dikter, låttexter etc). Jag tror jag försökte mig på en haiku på japanska en gång då jag var som bäst på japanska men det gick inte så bra.
Jag känner däremot en som även skriver (el skrev) dikter på japanska förutom svenska och engelska
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Att skriva

Inläggav Fleure123 » 2017-02-20 23:35:37

rapchic skrev:Alla som skriver, skriver ni bara på svenska eller även på andra språk?

Själv skriver jag både på svenska och Engelska. Men på engelska endast kortare stycken (tex artiklar, dikter, låttexter etc). Jag tror jag försökte mig på en haiku på japanska en gång då jag var som bäst på japanska men det gick inte så bra.
Jag känner däremot en som även skriver (el skrev) dikter på japanska förutom svenska och engelska


Wow!

"Bara" svenska här. Typ försöker skriva noveller, inte längre än så, blir väl inte jättemycket men något.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Att skriva

Inläggav KrigarSjäl » 2017-02-21 0:00:21

Fleure123 skrev:
Fleure123 skrev:
KrigarSjäl skrev:Fleure, vilken litteratursmak har du? Favoritförfattare?


Har inga direkta favoritförfattare. Läst senaste August-pristagaren, det brukar jag göra. Just nu läser jag en bok nedre noveller av John Cheever.


Vad gillar du själv för böcker/författare, Krigarsjäl?

Läser man varierat får man en uppfattning om vad man gillar och inte gillar.

Räknade upp favoriter i en annan tråd och ska väl inte upprepa mig, men som svar säger jag att jag skulle vilja kunna skriva som Slas och Torgny Lindgren.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Att skriva

Inläggav Fleure123 » 2017-02-21 2:24:16

KrigarSjäl skrev:
Fleure123 skrev:
Fleure123 skrev:
Har inga direkta favoritförfattare. Läst senaste August-pristagaren, det brukar jag göra. Just nu läser jag en bok nedre noveller av John Cheever.


Vad gillar du själv för böcker/författare, Krigarsjäl?

Läser man varierat får man en uppfattning om vad man gillar och inte gillar.

Räknade upp favoriter i en annan tråd och ska väl inte upprepa mig, men som svar säger jag att jag skulle vilja kunna skriva som Slas och Torgny Lindgren.


Jättebra författare båda två! Längesedan jag läste Slas sist - och av uppenbara skäl finns det inget nyskrivet av honom - men jag har läst många av hans böcker tidigare.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Att skriva

Inläggav KrigarSjäl » 2017-02-21 9:32:34

Eller hur!

Båda författarna har ett enkelt, vilsamt språk, samtidigt som det finns mycket bakom orden och mellan raderna.
Livsvisdomar och ett ekonomiskt stringent språk med många underfundigheter.
Sen får jag nåt slags lugn av att läsa dom.

Det är inga böcker man läser för handlings eller rafflande spännings skull.
Har man såna anspråk kan man hugga valfri Dan Brown istället.

Det springs inte i trappor hos Slas om man säger så.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Att skriva

Inläggav kiddie » 2017-02-21 11:29:30

rapchic skrev:Alla som skriver, skriver ni bara på svenska eller även på andra språk?


Bara för att jag kan skriva poesi på engelska och foruminlägg samt använder engelska mycket, fick jag för mig att det nog inte var så svårt att skriva en roman på engelska heller. Det var faktiskt svårare än jag trodde. Det var inte alls samma grej. Den blev färdig. Roligt att prova men inget jag gör om.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att skriva

Inläggav rapchic » 2017-02-21 13:49:47

kiddie skrev:
rapchic skrev:Alla som skriver, skriver ni bara på svenska eller även på andra språk?


Bara för att jag kan skriva poesi på engelska och foruminlägg samt använder engelska mycket, fick jag för mig att det nog inte var så svårt att skriva en roman på engelska heller. Det var faktiskt svårare än jag trodde. Det var inte alls samma grej. Den blev färdig. Roligt att prova men inget jag gör om.

Jag räknar definitivt dikter och liknande till "att skriva".
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Att skriva

Inläggav Fleure123 » 2017-02-26 0:53:59

rapchic skrev:
kiddie skrev:
rapchic skrev:Alla som skriver, skriver ni bara på svenska eller även på andra språk?


Bara för att jag kan skriva poesi på engelska och foruminlägg samt använder engelska mycket, fick jag för mig att det nog inte var så svårt att skriva en roman på engelska heller. Det var faktiskt svårare än jag trodde. Det var inte alls samma grej. Den blev färdig. Roligt att prova men inget jag gör om.

Jag räknar definitivt dikter och liknande till "att skriva".


Håller med.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Att skriva

Inläggav BellaBelle » 2017-11-21 6:07:31

Jag funderar på att gå någon skrivarkurs.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Att skriva

Inläggav BellaBelle » 2018-05-02 0:19:08

BellaBelle skrev:Jag funderar på att gå någon skrivarkurs.


Fast jag funderar på jättemycket saker.

Hur går det med era skriverierna?

Har ni gått skrivarkurser?

Har ni läst handböcker med tips på att skriva?

Tänker ni själva rita bilderna till boken?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Att skriva

Inläggav kiddie » 2018-05-04 2:30:46

Jag är så himla "lat" och orkar inte skriva klart något.

En lösning vore ju att börja om helt från början med en ny bok och driva sig till den är klar. Fast då blir de andra inte klara.

Vet inte var detta motstånd kommer från.

De säger de som vet att man ska göra saker i väldigt korta stycken tid och göra den saken varje dag för att vänja sig, och att motstånd kan bero på att man bygger upp förväntan som man sedan behöver arbeta bort.

Man ska göra saken i en till fem minuter. Det kan vara svårt att göra vissa saker i bara en minut för det går inte rent praktiskt, men om det går ska man hålla sig till kort tid och absolut inte mer än fem minuter.

Först när man tränat bort motståndet som beror på förväntning och ersatt det med en positiv förväntning kan man öka tiden.

Funderar lite i dessa banor om skrivande. Kanske skriva en dikt om dagen, eller en historia eller en del av den. För vad jag gör nu funkar inte. Klarar jag inte av att skriva boken i ett svep så är det kört.

Jag har gått skrivarkurser men det var länge sedan nu. Det var kul. Alternativt då AF:s skrivarkurs i sommar en vecka under mycket enkla boendeförhållanden men med vacker natur runt och bara betala för resa och mat.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att skriva

Inläggav MapsTrotter » 2018-05-04 7:41:38

Jag skriver en del dikter mellan varven. Det är ett väldigt bra sätt till att få ur sig sina inre känslor och tankegångar på papper. Men däremot så har jag satt upp ett långsiktigt mål till att skriva en egen skönlitterär roman, men problemet är bara att man för det mesta känner sig dränerad varje dag man kommer hem igen från högskolan eller sommarjobbet.

Jag har i varje fall inte gått någon skrivarkurs hittills, men när jag väl har min högskoleexamen avklarad så lär jag nog prova på det.
MapsTrotter
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2015-10-02
Ort: Jönköping

Att skriva

Inläggav kiddie » 2018-05-04 22:35:30

Alla är vi olika men jag skrev mer när jag hade jobb eller skola än efter sjukskrivningen. :-)003
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att skriva

Inläggav Flinta » 2018-05-05 16:22:01

kiddie skrev:
Jag har gått skrivarkurser men det var länge sedan nu. Det var kul. Alternativt då AF:s skrivarkurs i sommar en vecka under mycket enkla boendeförhållanden men med vacker natur runt och bara betala för resa och mat.


Vad står AF för och var har dom skrivarkurs?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Att skriva

Inläggav kiddie » 2018-05-05 18:54:36

Jag funderade på om man skulle dra igång en skrivarkurs sådär i augusti eller nåt en vecka där jag har tillgång till stuga, med inbjudan till folk från AF (Aspergerforum). Då med bestämda skrivuppgifter dagligen. Måste se över saker men bör finnas plats för max 7 att sova där. Om alla renoveringar i sommar funkar så skulle det gå. Men om det funkar så hade jag tänkt mig att man träffas och käkar lunch samt går igenom dagens uppgifter. Sedan får man göra vad man vill under dagen plus då att man måste hinna klämma in sin skrivuppgift. Är det sedan inte regn/för mycket knott så går man igenom skrivuppgiften och läser högt för alla vid lägerelden och grillar lite korv. Finns tågstation en mil bort så vore superbra om en av oss hade bil... för det har inte jag.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in