Att skriva

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Att skriva

Inläggav Vildsvin » 2018-05-09 22:50:49

rapchic skrev:Alla som skriver, skriver ni bara på svenska eller även på andra språk?

Själv skriver jag både på svenska och Engelska. Men på engelska endast kortare stycken (tex artiklar, dikter, låttexter etc). Jag tror jag försökte mig på en haiku på japanska en gång då jag var som bäst på japanska men det gick inte så bra.
Jag känner däremot en som även skriver (el skrev) dikter på japanska förutom svenska och engelska


Tyskläraren i gymnasiet tyckte jag skulle ställa upp en uppsatstävling Goetheinstitutet hade för ungdomar med annat modersmål. Jag berättade sanningen om John Lennon, om hur han fejkat sin död för han tröttnat på att vara känd. Vann inte. :)

Som vuxen skriver jag mest fakta, föredrar engelska wikipedia eftersom responsen är bäst där. Har googlat och sett att folk på bloggar och forum citerat mig, och det känns bra.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Att skriva

Inläggav Sisyfos » 2018-05-26 9:34:23

Vildsvin skrev:
rapchic skrev:Alla som skriver, skriver ni bara på svenska eller även på andra språk?

Själv skriver jag både på svenska och Engelska. Men på engelska endast kortare stycken (tex artiklar, dikter, låttexter etc). Jag tror jag försökte mig på en haiku på japanska en gång då jag var som bäst på japanska men det gick inte så bra.
Jag känner däremot en som även skriver (el skrev) dikter på japanska förutom svenska och engelska


Tyskläraren i gymnasiet tyckte jag skulle ställa upp en uppsatstävling Goetheinstitutet hade för ungdomar med annat modersmål. Jag berättade sanningen om John Lennon, om hur han fejkat sin död för han tröttnat på att vara känd. Vann inte. :)

Som vuxen skriver jag mest fakta, föredrar engelska wikipedia eftersom responsen är bäst där. Har googlat och sett att folk på bloggar och forum citerat mig, och det känns bra.


Vad har du stöd för dina faktakällor? Vad är det för fakta du skriver om?
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Att skriva

Inläggav Vildsvin » 2018-05-27 0:36:33

Sisyfos skrev:
Vildsvin skrev:
rapchic skrev:Alla som skriver, skriver ni bara på svenska eller även på andra språk?

Själv skriver jag både på svenska och Engelska. Men på engelska endast kortare stycken (tex artiklar, dikter, låttexter etc). Jag tror jag försökte mig på en haiku på japanska en gång då jag var som bäst på japanska men det gick inte så bra.
Jag känner däremot en som även skriver (el skrev) dikter på japanska förutom svenska och engelska


Tyskläraren i gymnasiet tyckte jag skulle ställa upp en uppsatstävling Goetheinstitutet hade för ungdomar med annat modersmål. Jag berättade sanningen om John Lennon, om hur han fejkat sin död för han tröttnat på att vara känd. Vann inte. :)

Som vuxen skriver jag mest fakta, föredrar engelska wikipedia eftersom responsen är bäst där. Har googlat och sett att folk på bloggar och forum citerat mig, och det känns bra.


Vad har du stöd för dina faktakällor? Vad är det för fakta du skriver om?
Försöker främst göra artiklar om biologi och medicin mer pedagogiska så de når en bredare publik. Skriver jag helt nytt letar jag källor hos NCBI: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/search
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Att skriva

Inläggav Sisyfos » 2018-05-27 6:40:17

Vildsvin skrev:
Sisyfos skrev:
Vildsvin skrev:
Tyskläraren i gymnasiet tyckte jag skulle ställa upp en uppsatstävling Goetheinstitutet hade för ungdomar med annat modersmål. Jag berättade sanningen om John Lennon, om hur han fejkat sin död för han tröttnat på att vara känd. Vann inte. :)

Som vuxen skriver jag mest fakta, föredrar engelska wikipedia eftersom responsen är bäst där. Har googlat och sett att folk på bloggar och forum citerat mig, och det känns bra.


Vad har du stöd för dina faktakällor? Vad är det för fakta du skriver om?
Försöker främst göra artiklar om biologi och medicin mer pedagogiska så de når en bredare publik. Skriver jag helt nytt letar jag källor hos NCBI: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/search


Jag antar att det även handlar om AS och NT:s. Du vill förstå dig själv och andra. Jag vill också förstå detta, och det är bra att du är aktiv samt drivande. Jag har startat en tråd om perception, eftersom jag finner det intressant, om du har en god artikel att tillföra tråden gör gärna det.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Att skriva

Inläggav BellaBelle » 2018-05-28 13:13:55

kiddie skrev:Alla är vi olika men jag skrev mer när jag hade jobb eller skola än efter sjukskrivningen. :-)003


Va? Varför har det blivit så? :-)063
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Att skriva

Inläggav Vildsvin » 2018-05-29 3:59:11

Sisyfos skrev:
Vildsvin skrev:
Sisyfos skrev:Vad har du stöd för dina faktakällor? Vad är det för fakta du skriver om?
Försöker främst göra artiklar om biologi och medicin mer pedagogiska så de når en bredare publik. Skriver jag helt nytt letar jag källor hos NCBI: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/search


Jag antar att det även handlar om AS och NT:s. Du vill förstå dig själv och andra. Jag vill också förstå detta, och det är bra att du är aktiv samt drivande. Jag har startat en tråd om perception, eftersom jag finner det intressant, om du har en god artikel att tillföra tråden gör gärna det.


Om någon hade postat något sådant på Wikipedia hade jag ersatt det med:
Icke-verbala signaler är icke-verbala signaler oavsett vilket sinne man förnimmer det med. Verbala signaler är verbala, även om man kommunicerar med teckenspråk eller känner blindskrift. Den som kan hantera verbala men inte icke-verbala signaler har ett välfungerande språkcentrum, men antingen en funktionsnedsättning i delar av hjärnan där icke-verbala signaler tolkas eller i delar där de produceras.

Rösten är icke-verbal kommunikation, då talorganens exakta rörelsemönster är en del av kroppspråket.


Alltså försöka skriva kort och enkelt för att fler ska läsa texten hellre än att få alla detaljer korrekt, för det får man inte. Läsbarheten är det viktigaste när man skriver.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Att skriva

Inläggav Fretshi » 2018-05-31 17:14:53

rapchic skrev:
Fleure123 skrev:
kullan skrev:Jag drömmer om att skriva en bok. Har en fiktiv historia i mitt huvud.


Ensamt yrke dock.

Fast det behöver väl inte vara ens enda yrke? Man kan ju jobba med flera saker


Håller med, man kan ju jobba med annat också.
Dock låter författaryrket som ett roligt och intressant jobb och man kan ju umgås med folk på fritiden så det behöver nog inte bli ensamt.

Jag skriver ibland och håller på med en bok just nu, skriver inte så ofta på den så det lär nog ta ett tag innan den är klar, vore kul att publicera något någon gång.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att skriva

Inläggav Fretshi » 2018-05-31 17:17:57

kiddie skrev:Jag funderade på om man skulle dra igång en skrivarkurs sådär i augusti eller nåt en vecka där jag har tillgång till stuga, med inbjudan till folk från AF (Aspergerforum). Då med bestämda skrivuppgifter dagligen. Måste se över saker men bör finnas plats för max 7 att sova där. Om alla renoveringar i sommar funkar så skulle det gå. Men om det funkar så hade jag tänkt mig att man träffas och käkar lunch samt går igenom dagens uppgifter. Sedan får man göra vad man vill under dagen plus då att man måste hinna klämma in sin skrivuppgift. Är det sedan inte regn/för mycket knott så går man igenom skrivuppgiften och läser högt för alla vid lägerelden och grillar lite korv. Finns tågstation en mil bort så vore superbra om en av oss hade bil... för det har inte jag.


Det låter jätteintressant med skrivarkurs!

Men min sommar är tyvärr rätt uppbokad.

Kanske skulle vara kul me en kurs i vinter också?
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att skriva

Inläggav Fretshi » 2018-05-31 17:17:57

kiddie skrev:Jag funderade på om man skulle dra igång en skrivarkurs sådär i augusti eller nåt en vecka där jag har tillgång till stuga, med inbjudan till folk från AF (Aspergerforum). Då med bestämda skrivuppgifter dagligen. Måste se över saker men bör finnas plats för max 7 att sova där. Om alla renoveringar i sommar funkar så skulle det gå. Men om det funkar så hade jag tänkt mig att man träffas och käkar lunch samt går igenom dagens uppgifter. Sedan får man göra vad man vill under dagen plus då att man måste hinna klämma in sin skrivuppgift. Är det sedan inte regn/för mycket knott så går man igenom skrivuppgiften och läser högt för alla vid lägerelden och grillar lite korv. Finns tågstation en mil bort så vore superbra om en av oss hade bil... för det har inte jag.


Det låter jätteintressant med skrivarkurs!

Men min sommar är tyvärr rätt uppbokad.

Kanske skulle vara kul me en kurs i vinter också?
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att skriva

Inläggav BellaBelle » 2018-05-31 17:56:26

kiddie skrev:Alla är vi olika men jag skrev mer när jag hade jobb eller skola än efter sjukskrivningen. :-)003


Är det för att det var mer struktur på dagarna då, eller me stimulans? Eller bara det att du var friskare då helt enkelt?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Att skriva

Inläggav BellaBelle » 2022-11-30 18:26:14

kiddie skrev:Jo jag skriver och har så gjort sedan jag var 8 år. Jag har insett att man inte ska gå efter andras regler, utan man måste hitta sina egna. Det är dock bra att lära sig en slags stil innan man utvecklar sin egen, det är enklare. Dock ska man inte fastna i den och tro att man måste göra så.

Som att veta vart man ska, ha ett skelett, det brukar rekommenderas. Flera författare skriver så. Andra inte. Stephen King har sagt, att han aldrig vetat bokens slut när han börjar, vilket är intressant. Han bryter mot det som anses mest fundamentalt.

Jag skriver på båda sätten. Ofta vet jag slutet men inte alltid, och något skelett finns bara ibland. Det är mest mitt undermedvetna som sätter ihop alla fragment jag vill ha med.

Sedan är det viktigt att lära sig var ens svårigheter ligger. Mina ligger i att redigera och skriva om. När jag är klar så är jag ytterst motvillig mot att peta in nya saker och att förfina. Det är så dötrist att jag sitter med flera bra stories som kanske skulle kunna ges ut, bara de vore finslipade. Jag har faktiskt ingen aning om hur man går tillväga för att tvinga sig till detta. Till en av romanerna hade jag en person som åtagit sig detta, men hen ändrade sig sedan (utan att ens läst).

En annan sak jag har märkt är jag jag på något sätt måste minska min dos benso för att skriva bra. Rent ångestmässigt skulle jag kanske kunna minska men jag är extremt fysiskt fast på just denna dosen, och har noll lust att kasta mig ut i abstinensen. Speciellt nu som jag inte har någon sömnmedicin heller.

Jag har skrivit 4 färdiga romaner. Om man nu kan anse dem färdiga. Sedan har jag en massa halvfärdigt med.


Vet inte om man kan få hjälp på nåt sätt med att skriva klart och finslipa? Finns det t ex ett DV för sånt?

Jag har problem med att jag flera gånger inte syr klart kläder jag börjat på så jag funderar på varför och hur det är för andra som håller på med nåt kreativt. Jag tänker på det jag gör som något kreativt nu, för ofta ritar jag teckningar på det jag vill sy. Sedan tröttnar jag ibland och syr inte klart fast det bara är lite till som behöver fixas.

Nån som spelar trummor trummar väl klart. Varför får man problem med att slutföra? Det är rätt surt ha en massa halvfärdiga projekt liggande överallt.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Återgå till Intressanta intressen



Logga in