Att ha en webshop

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Att ha en webshop

Inläggav rapchic » 2015-07-12 15:19:45

Jag har ju länge drömt om att starta en tebutik, tyvärr har jag som många andra med AS problem med för mycket folk.
Sen bor jag inte heller på ett ställe som man kan ha en tebutik på (för få kunder).

Jag löste detta med att starat en webshop helt enkelt. Då jag inte kan så mycket om html och liknande så var jag tvungen att antingen ha en webbutik på ett ställe där jag kan bygga den utan html eller någon som gör det åt mig. Då jag hade begränsade tillgångar att börja med så valde jag tillslut visma spcs webbshoplösning istället för att köpa en färdig hemsida.

Min tanke är att min webshop ska växa fram till något bättre med tiden så just för tillfället accepterar jag att den inte är "perfekt" men det är en början och här är den. http://www.tealovers.se/

Har du någon webshop? Vad har du för lösningar? Tycker du det funkar bra med din AS eller inte?
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Att ha en webshop

Inläggav nescio » 2015-07-12 15:55:40

Uj! Det var dyrt te!
nescio
 
Inlägg: 3839
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Att ha en webshop

Inläggav KrigarSjäl » 2015-07-12 15:59:03

Gillar idén och hoppas butiken kommer gå bra!

Eftersom det är ett aspergerägt företag ska jag handla där nån gång när ekonomin tillåter.
Mitt teintresse är ganska nytt så jag är i en uppsökarfas kan man säga.
Hittills gillar jag rökig lapsang bäst.

Men några råd vete fan om jag kan pretsera...företagande är inte min grej.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Att ha en webshop

Inläggav rapchic » 2015-07-12 15:59:53

nescio skrev:
Uj! Det var dyrt te!

Dyrt? Jag har medvetet inte tagit dyra teer, bara halvdyra och billiga. Vill man ha kvalité får man betala lite mer än i matbutiker.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Att ha en webshop

Inläggav rapchic » 2015-07-12 16:02:50

KrigarSjäl skrev:Gillar idén och hoppas butiken kommer gå bra!

Eftersom det är ett aspergerägt företag ska jag handla där nån gång när ekonomin tillåter.
Mitt teintresse är ganska nytt så jag är i en uppsökarfas kan man säga.
Hittills gillar jag rökig lapsang bäst.

Men några råd vete fan om jag kan pretsera...företagande är inte min grej.

Jag trodde väl att du skulle gilla lapsang :D

När/om du beställer får du PM:a eller skriva i meddelandet att det är du så får jag se om jag kan skicka med nått provte som jag tror ju kanske kan gilla.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Att ha en webshop

Inläggav KrigarSjäl » 2015-07-12 16:09:09

nescio skrev:
Uj! Det var dyrt te!

-Onödigt att klaga på priser.

Bra grejer kostar.

Det här är inte Liptons tepåsar i ekonomipack på Willys.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Att ha en webshop

Inläggav KrigarSjäl » 2015-07-12 16:09:51

rapchic skrev:
KrigarSjäl skrev:Gillar idén och hoppas butiken kommer gå bra!

Eftersom det är ett aspergerägt företag ska jag handla där nån gång när ekonomin tillåter.
Mitt teintresse är ganska nytt så jag är i en uppsökarfas kan man säga.
Hittills gillar jag rökig lapsang bäst.

Men några råd vete fan om jag kan pretsera...företagande är inte min grej.

Jag trodde väl att du skulle gilla lapsang :D

När/om du beställer får du PM:a eller skriva i meddelandet att det är du så får jag se om jag kan skicka med nått provte som jag tror ju kanske kan gilla.

-Bara för det ska jag lägga en beställning hos er.

Runt den artonde.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Att ha en webshop

Inläggav Crow_ » 2015-07-12 16:11:00

nescio skrev:
Uj! Det var dyrt te!


Tycker inte det är dyrt, gå in på närmsta kaffe- och teaffär och du får se att det kostar runt 20-70 kr/hg för löste..
Crow_
 
Inlägg: 249
Anslöt: 2012-08-07
Ort: Småland

Att ha en webshop

Inläggav Crow_ » 2015-07-12 16:14:51

Kul tråd!

Jag vill ju också starta upp min egna webshop som nämnt i drömjobbstråden, så har massor med tankar och funderingar!
Droppar några här och hoppas på att du har tid och ork att svara?

~Hur länge har du haft shoppen?
~Har du F-skattsedel och hela det där byrokratiska fixat?
~Hur finansierade du uppstarten?
~Hur når du ut till kunderna?
~Går du ekonomiskt runt på din webshop?

Finns säkert MASSOR MER jag undrar över, men stannar där för tillfället!
Crow_
 
Inlägg: 249
Anslöt: 2012-08-07
Ort: Småland

Att ha en webshop

Inläggav slackern » 2015-07-12 16:18:13

Crow_ skrev:~Har du F-skattsedel och hela det där byrokratiska fixat?


Tydligen kan du gå in på ett skattekontor och få hjälp med det.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Att ha en webshop

Inläggav Crow_ » 2015-07-12 16:26:11

rapchic, ett tips är om du skulle hitta och kunna ta in matcha-te! Det är grönt tepulver som används antingen att drickas bara sådär eller används som smaksättning/färgsättning i massor. Det är galet gott men svårt att få tag på om en inte bor i en storstad enligt egen erfarenhet.

Edit: Såg nu att du hade matcha inne! :D
Crow_
 
Inlägg: 249
Anslöt: 2012-08-07
Ort: Småland

Att ha en webshop

Inläggav rapchic » 2015-07-12 16:35:47

~Hur länge har du haft shoppen?
Så att andra kan se den sen i slutet av April ungefär men några månader innan för att bygga upp den.

~Har du F-skattsedel och hela det där byrokratiska fixat?
Ja, Det var i Höstas jag fixade det, men själva öppnandet av butiken sköts fram då jag skulle klassa min lokal som livsmedelsklassad och sen blev jag mamma i Januari så det tog också upp lite tid.

~Hur finansierade du uppstarten?
Eget sparande (24000:-) och nu lite tillskott i kassa från såld (avverkad) skog.

~Hur når du ut till kunderna?
Främst genom Ifokus (där jag har ett teforum) just nu men jag börjar som smått även no folk via facebook ( https://www.facebook.com/tealovers.se ), min blogg ( http://tealovers.blogg.se/ ) och lite annonsering på internet. Det ska utökas med sökmotorsoptimering, provsmakningar lokalt och lite sånt senare.

~Går du ekonomiskt runt på din webshop?

Inte än men jag planerar att gå åtminstånde +/- noll i slutet av detta år och ha en någorlunda lön inom sisådär 3 år.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Att ha en webshop

Inläggav rapchic » 2015-07-12 16:37:20

Crow_ skrev:rapchic, ett tips är om du skulle hitta och kunna ta in matcha-te! Det är grönt tepulver som används antingen att drickas bara sådär eller används som smaksättning/färgsättning i massor. Det är galet gott men svårt att få tag på om en inte bor i en storstad enligt egen erfarenhet.

Edit: Såg nu att du hade matcha inne! :D

Som du såg så har jag matcha inne, det är färskt också då min man är matchaberoende och jag gillar att baka m.m på matcha så det går åt (om du kollar under nyheter hittar du några recept. Mer kommer nog att komma sen).
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Att ha en webshop

Inläggav rapchic » 2015-07-12 16:46:17

slackern skrev:
Crow_ skrev:~Har du F-skattsedel och hela det där byrokratiska fixat?


Tydligen kan du gå in på ett skattekontor och få hjälp med det.

Nej inte längre. Det man får göra är att gå in på verksamt.se. Skattekontoren hjälper inte ens med frågor utan man får ringa dom om man har frågor (jag har testat)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Att ha en webshop

Inläggav Puzzle » 2015-07-12 16:49:19

Oj, vad spännande, måste nog övergå från min vanliga tebutik till den här istället. :)

Men jag har ingen webbshop så jag kan tyvärr inte komma med några svar på dina frågar men en liten idé skulle kanske vara att ha någon form av "presentpaket" där man får ett antal smakprov av olika sorter i någon liten låda eller korg eller så. Sånt brukar tydligen säljas rätt flitigt hos min nuvarande tebutik.

Hoppas butiken går bra för dig.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Att ha en webshop

Inläggav rapchic » 2015-07-12 16:51:28

Puzzle skrev:Oj, vad spännande, måste nog övergå från min vanliga tebutik till den här istället. :)

Men jag har ingen webbshop så jag kan tyvärr inte komma med några svar på dina frågar men en liten idé skulle kanske vara att ha någon form av "presentpaket" där man får ett antal smakprov av olika sorter i någon liten låda eller korg eller så. Sånt brukar tydligen säljas rätt flitigt hos min nuvarande tebutik.

:-)Happy

Jag är på G med det men det har haft mycket annat att göra också.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: Att ha en webshop

Inläggav kullan » 2015-07-12 16:59:05

Jag har haft tankar på en webbshop jag med. Jag skulle sälja mina alster som jag gör inom min hobby. Skulle dock inte ta beställningar. Jag har sjukersättning och behöver inte tjäna pengar till min inkomst. Detta är mer för att göra så att hobbyn blir mindre dyr.

Te är gott. Ska gå in på sidan och kolla. Jag kan skicka pm om jag beställer något så du vet vem jag är. Lycka till!
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Att ha en webshop

Inläggav slackern » 2015-07-12 17:03:04

rapchic skrev:
slackern skrev:
Crow_ skrev:~Har du F-skattsedel och hela det där byrokratiska fixat?


Tydligen kan du gå in på ett skattekontor och få hjälp med det.

Nej inte längre. Det man får göra är att gå in på verksamt.se. Skattekontoren hjälper inte ens med frågor utan man får ringa dom om man har frågor (jag har testat)


Konstigt för att såhär skriver skatteverket själva.

Vi tar emot besök på våra servicekontor

På servicekontoren får du hjälp med
allmän vägledning
blanketter och ansökningar
id-kort (kontor som utfärdar id-kort)
information om pågående ärenden
självbetjäningstjänster
utskrift av intyg och bevis


https://www.skatteverket.se/omoss/konta ... 90401.html
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Att ha en webshop

Inläggav rapchic » 2015-07-12 17:04:15

kullan skrev:Jag har haft tankar på en webbshop jag med. Jag skulle sälja mina alster som jag gör inom min hobby. Skulle dock inte ta beställningar. Jag har sjukersättning och behöver inte tjäna pengar till min inkomst. Detta är mer för att göra så att hobbyn blir mindre dyr.

Te är gott. Ska gå in på sidan och kolla. Jag kan skicka pm om jag beställer något så du vet vem jag är. Lycka till!

Till nått sånt (konst på liten skala) så skulle kanske en webshop kopplat till en blogg passa bäst? Det är nått sånt som min man funderar på (han håller på med läderhantverk).

Konst ska vara momsfritt upp till 200 000:-/år om jag förstått det rätt dessutom.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Att ha en webshop

Inläggav rapchic » 2015-07-12 17:06:38

slackern skrev:
rapchic skrev:
slackern skrev:
Tydligen kan du gå in på ett skattekontor och få hjälp med det.

Nej inte längre. Det man får göra är att gå in på verksamt.se. Skattekontoren hjälper inte ens med frågor utan man får ringa dom om man har frågor (jag har testat)


Konstigt för att såhär skriver skatteverket själva.

Vi tar emot besök på våra servicekontor

På servicekontoren får du hjälp med
allmän vägledning
blanketter och ansökningar
id-kort (kontor som utfärdar id-kort)
information om pågående ärenden
självbetjäningstjänster
utskrift av intyg och bevis


https://www.skatteverket.se/omoss/konta ... 90401.html


Det kan ju hända att det är olika på olika kontor emen på skatteverkets kontor i Lycksele så kunde dom bara skriva ut blanketter och ta emot blanketter. Jag gick in dit för hjälp med hur jag skulle fylla i deras blanketter då jag startade upp och fick ingen hjälp (och dessutom fel blankett utskriven).
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Att ha en webshop

Inläggav Crow_ » 2015-07-12 18:21:01

Funderar lite över det där med starta eget bidrag, något som finns ännu? Någon med koll?
Crow_
 
Inlägg: 249
Anslöt: 2012-08-07
Ort: Småland

Att ha en webshop

Inläggav rapchic » 2015-07-12 18:43:02

Crow_ skrev:Funderar lite över det där med starta eget bidrag, något som finns ännu? Någon med koll?

Jag vet inte om det finns ännu men är du intresserad av det gå till arbetsförnedringen nu direkt och anmäl dig och skaffa en arbetsplan mot start av eget företag.

Jag försökte få särskilt "stöd vid start av näringsverksamhet" (det man kan få om man har funktionshinder) och "stöd vid start av näringsverksamhet" men jag gick till arbetsförnedringen då jag i princip var beredd att starta (då jag gick ner till 50% i aktivitetsersättning) vilket kostade mig ca 20 000:- då det var massa utredningar m.m som var tvunget att göras för att jag kanske men antagligen inte skulle få bidrag. Detta tog flera månader. Tillslut fick jag starta ändå (med mycket mindre pengar än planerat).
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Att ha en webshop

Inläggav Neurofunk » 2015-07-12 18:55:02

Jag lovar även jag att säga till innan jag lägger en beställning, vilket blir tidigast den artonde. :-)Happy Roligt att kunna sponsra en Aspergares tebutik, tänker jag.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Att ha en webshop

Inläggav kullan » 2015-07-12 19:21:16

Webbsidan för med beröm godkänt. Och jag tyckte inte det var några överpriser.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in