Aspie-quiz

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Aspie-quiz

Inläggav rdos » 2012-07-29 21:42:20

Miche skrev:
Zombie skrev:Framför allt tänker jag inte stå ensam på den sidan som någon djävla sandsäck.

Du är inte ensam men det är inte alltid som jag har orken att bemöta rappakaljan som produceras...


Du har ju ett helt forum att sprida din rappakalja på, så varför fortsätter du att sprida den i den här tråden som har ett klart definierat syfte, nämligen diskussion av Aspie Quiz?
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Aspie-quiz

Inläggav Zombie » 2012-07-29 21:43:12

Tack Miche. Jag vet, och meningen var inte att pressa dig. Men det räcker fortfarande inte. Här fanns förr ett helt litet gäng vetenskapligt skolade medlemmar som alla såg behovet av upplysning och utredning och hade en viss energi till övers för det, och det är något sådant som skulle behövas. Men de har lämnat antingen sådana här ämnen eller hela forumet.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Aspie-quiz

Inläggav rdos » 2012-07-29 22:07:03

Första nya forskningsprojeketet på ett tag pågår just nu i engelska Aspie Quiz. Jag avser att validera några andra tester, och började med NFC (Need for Closure) som i sin fulla form har 41 frågor (det är denna som kör just nu). Just detta test är intressant då det kan ge indikationer på en del missuppfattningar om autismspektrum som florerar. Frågorna är invävda i testen för att inte skapa bias.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Sv: Re: Aspie-quiz

Inläggav Moggy » 2012-07-29 23:47:07

Miche skrev:
Zombie skrev:Framför allt tänker jag inte stå ensam på den sidan som någon djävla sandsäck.

Du är inte ensam men det är inte alltid som jag har orken att bemöta rappakaljan som produceras...


Det kanske finns dom som vill läsa om aspie-quiz för att ämnet upplevs som intressant? Ni är några som inte för en sansad diskussion med motargument utan det är mest angrepp och förolämpningar mot Rdos och mot de själar som vågar sig på att visa intresse för det Rdos säger.

Jag upplever att ni är några stycken som helst skulle se att Rdos inte fick föra fram sina tankar och teser och att tråden skulle låsas. Innan så sker så fortsätter ni med angreppen.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Aspie-quiz

Inläggav Miche » 2012-07-30 0:01:32

Jag har inget emot att rdos har en webbplats med frågor eller att han framför sina åsikter, det jag har emot rdos är han framställer det som att det är etablerad vetenskap vilket det alltså inte (ännu) är (om det ens någonsin blir vilket vi inte vet än).

Han har dessutom kommit med påståenden om opartiskhet mm i frågeurvalet vilket jag anser är totalt omöjligt med tanke på att frågorna är skapade med redan "färgade glasögon".
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Aspie-quiz

Inläggav rdos » 2012-07-30 19:24:56

Miche skrev:Han har dessutom kommit med påståenden om opartiskhet mm i frågeurvalet vilket jag anser är totalt omöjligt med tanke på att frågorna är skapade med redan "färgade glasögon".


Majoriteten av frågorna kommer ifrån professionella tester. Av de 1800 frågor som det valdes mellan så är mindre än 100 sådana jag själv hittat på. Försök att förklara bort det med "färgade glasögon"!
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Aspie-quiz

Inläggav mnordgren » 2012-07-30 20:08:59

Co-Admin:

Flyttade några inlägg hit:

post809111.html#p809111
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Re: Aspie-quiz

Inläggav svartamolnet » 2012-08-04 8:45:17

Det är upp till var och en att kritiskt granska var informationen man hittar på nätet kommer ifrån. Tror man allt man läser byter man ju åsikt för varje sökning man gör inom ett ämne. Inget Rdos skriver på sina tester och sidor kan ändra på det.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Re: Aspie-quiz

Inläggav Selma » 2012-08-04 21:28:30

Wine skrev:Jag förvånas också över den energi som verkar finnas hos vissa när det gäller att gnälla, klaga, nedvärdera och leta fel överallt och hos andra m.m.

Det kanske handlar om invidia?

Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel.
Bertrand Russell, filosof
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Re: Aspie-quiz

Inläggav Wine » 2012-08-04 21:35:05

Selma skrev:
Wine skrev:Jag förvånas också över den energi som verkar finnas hos vissa när det gäller att gnälla, klaga, nedvärdera och leta fel överallt och hos andra m.m.

Det kanske handlar om invidia?

Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel.
Bertrand Russell, filosof


:D Tack, nu fick jag lära mig innebörden av ett ord jag varken sett eller hört innan, intressant!

Wikipedia - Invidia

In Latin, invidia is the sense of envy or jealousy, a "looking upon" associated with the evil eye, from invidere, "to look against, to look at in a hostile manner."[1] Invidia ("Envy") is one of the Seven Deadly Sins in Christian belief.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Aspie-quiz

Inläggav rdos » 2012-08-28 22:05:24

Håller på med att testa ut nya frågor till Aspie Quiz just nu.

Började med "NFC" (Need for closure), som har många frågor relaterade till Aspie tvång, en del relaterade till Aspie social, och en hel del frågor som verkar missa sin poäng totalt.

Håller även på med att försöka hitta könsspecifika frågor relaterade till Aspie social. Har inte många svar nog än, men jag tror jag hittat ett antal redan, varav någon har det önskade mönstret där Aspie kvinnor ligger högst och NT kvinnor lägst eller Aspie män högst och NT män lägst.

Om någon har något "kul" att testa så är det bara att ge förslag, så kanske jag lägger med.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Aspie-quiz

Inläggav rdos » 2012-10-07 13:50:30

Har gjort bias-test på både Aspie och NT populationen (resultat från aspie populationen finns här på min blogg: http://blog.rdos.net/?p=115). De bias som finns i NT populationen är oxå intressanta, och verkar ha liknande grunder med flera jakt-drag.

Efter det har jag startat en ny utvärdering av sexuella och asexuella drag med totalt 16 frågor som alla över 18 år får. Förhoppningsvis så får man några intressanta korrelationer med de nya infallsvinklarna.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Aspie-quiz

Inläggav rdos » 2012-10-07 17:21:09

Brukar inte kolla så mycket på tendenser direkt efter jag bytt version, men nu kan jag bara inte låta bli, trots att det bara är 50 svar.

Att lägga med "har du blivit sexuellt utnyttjad" är nog ganska intressant, speciellt om man kan spräcka ett antal gamla fördomar. Extra speciellt när det är ett tiotal nya / nygamla frågor med sexuell bakgrund. Vad jag kan se med detta begränsade material, så finns det ingen relation mellan sexuella drag och att ha blivit sexuellt utnyttjad (iaf inte för tjejer). Det är omkring 10% som valt detta alternativ, vilket verkar bra mycket mindre än vad media påstår (men frågan är om man kan lita på feministisk forskning på detta område?).

Antal asexuella som medverkar är oxå relativt litet (även det kring 10%), och deras val stämmer inte riktigt med vad jag förväntat mig, men så är det ibland. Är lite förvånad över att de både valt "sex och kärlek är samma sak" och inte valt "ogillar du samlag utom för reproduktion"? Men imorgon så har jag nog bättre statistik på hur det ser ut.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Aspie-quiz

Inläggav rdos » 2012-10-07 22:41:47

Då Frimodig har spammat ned asexuella tråden så låter jag diskussionen fortsätta här (om någon är intresserad).

Med 166 svar, så saknas relation mellan sexuellt utnyttjad och Aspie, och även med asexualitet. Den nya frågan som jag trodde var relaterad till asexualitet (att ogilla samlag) har fått högre korrelation än asexualitet till Aspie status, och är oxå relativt väl korrelerad med asexuell. Den passar dock inte in i Aspie social, utan i NT social (som omvänd då), och korrelerar just nu inte med någon annan sexuell fråga. Dock är underlaget väl litet, så det kan hända saker här.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Aspie-quiz

Inläggav rdos » 2012-10-09 20:49:51

Äntligen så har manuskriptet kring Aspie Quiz gått ut på peer-review, efter att det tagit över ett halvår att hitta en editor.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Aspie-quiz

Inläggav rdos » 2012-10-10 20:27:02

1700 svar, och både asexuell och att ogilla samlag utom för reproduktion har stabila relationer till NT social (omvända då). De korrelerar bäst med varandra, och i andra hand med olika problem med NT socialt beteende (vilket mestadels handlar om att gilla att umgås med främlingar och ytligt bekanta).

Nygamla saker håller dessutom fortfarande. Det är fortfarande så att det man skulle kunna kalla för motsatsen till asexuell (nämligen tvångsmässigt sexuellt beteende som upptar mycket tid) toppar i Aspie-populationen, och framförallt hos killar. Asexuell har dock inte stor, negativ, korrelation till detta, vilket man skulle förväntat sig om det vore avsaknad av sexdrift.

Ytterligare en lustighet är att likställa sex och kärlek, som många asexuella klagar på, oxå toppar i Aspie-populationen.

Sexuella övergrepp har en stor överrepresantation bland Aspie-tjejer, vilket även att ha varit kär i flera samtidigt har.

Det är ingen lätt uppgift att få ihop något konsistent när det ser ut så här.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Aspie-quiz

Inläggav rdos » 2012-12-11 0:43:51

Nu står manuskriptet på "awaiting decision". Ska bli spännande om det blir accepterat, refuserat eller möjligen kräver uppdateringar. Om det krävs uppdateringar så är det rätt tid nu strax innan nyårshelgen då jag har mer tid för att ta tag i det.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Aspie-quiz

Inläggav rdos » 2013-03-10 13:57:25

Manuskriptet uppdaterades i februari med lite mindre saker som referenser och en ny diskussion. Inga direkta problem med själva metodiken framkom, vilket bör göra att det så småningom kommer att bli godkänt för publicering. Både editor och peer-reviewer ansåg att det var ett intressant och aktuellt ämne, speciellt i samband med att AS ska försvinna. De gillade inte neandertalskopplingen, så den togs bort i uppdateringen, och istället så utökades diskussionen för att belysa viktiga upptäckter och sedan kunna använda dessa som referens för en eventuellt senare publicering av neandertalsteorin.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Aspie-quiz

Inläggav rdos » 2013-03-10 14:11:58

I Aspie Quiz håller jag just nu på med ett nytt, högintressant projekt.

Tidigare i år så körde jag Simon-Baron Cohens "Minds in the eyes"-test på Aspie Quiz populationen (mestadels vuxna). Resultatet därifrån är att detta test i det närmaste är värdelöst på vuxna. Om det nu är så att detta test fungerar relativt bra på barn, så måste det betyda att problemen med att läsa ansiktsuttryck gradvis förbättras eller rent av försvinner när dessa barn blir vuxna. Trots det så har kommunikationsproblem hos vuxna en mycket hög korrelation med Aspie Quiz resultat, vilket ju inte går ihop. Något måste m.a.o. vara fel med testet.

Alltså började jag om från början. Jag samlade ihop alla möjliga tolkningar av ansiktsuttryck jag kunna komma på (dels från SBC egna tolkningar i sitt test, och dels från mina egna tidigare stim-test som använde input från Aspie Quiz deltagare). Det blev en lista på 85 olika förklaring.

I steg 1 så lät jag folk välja bland alla 85 förklaringarna på alla testets 28 ansikten. Då det var så pass många alternativ, så behövdes det en relativt stor population innan de vanligaste och de som skilde grupperna bäst åt kom fram (ca 7500 svar).

I steg 2 så valde jag ut de 16 förklaringar som bäst kunde skilja Aspies från NTs.

I steg 3 gick jag ned till 10 förklaringar (som även här bäst skilde mellan grupperna)

I steg 4 använde jag 6 alternativ. Här användes både kriteriet "skillnad mellan grupperna" och "alternativet är rätt enligt SBC".

I steg 5 använder jag nu 4 alternativ, liksom SBC gör i sitt test.

Resultatet är inte klart än, men i steg 4 så finns ett ansikte som har 16% skillnad mellan grupperna, medan ett antal till har över 10% skillnad. Detta är mycket högre än vad SBC klarade.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Aspie-quiz

Inläggav rdos » 2013-03-10 14:24:22

Exekutiva funktioner:

Återfinns i Aspie Quiz i gruppen "neurotypisk talang", som ligger högst upp på NT-sidan. De typiska kommunikationsproblemen som är kärnan i ASD återfinns i "neurotypisk kommunikation" som finns i under halvan på NT-sidan. Rutiner och ritualer återfinns i "Aspie tvång" som finns lite över mitten på Aspie-sidan.

Då grupperna konstruerats med korrelationsanalys, och organiserats så att närliggande grupper har högre korrelation än grupper längre ifrån varandra, så finns ingen anledning att anta att exekutiva funktioner har något kasualt samband med grundläggande svårigheter inom autismspektrum.

Däremot så kan man anta att drag i både "neurotypisk talang" och "Aspie talang" har ett samband med IQ-tester, vilket gör att IQ-test antagligen är korrelerade med exekutiva funktioner.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Aspie-quiz

Inläggav rdos » 2013-06-21 21:44:31

Manuskriptet har nu efter 3 revisioner blivit accepterat för publicering. Om någon vecka bör det finnas tillgängligt på Sage Open.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Aspie-quiz

Inläggav lar66 » 2013-07-26 15:28:10

Selma skrev:
Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel.


Vilket genast fick mig att tänka på följande text som jag läste för länge sedan:

"Dunning–Kruger effect" (på engelska :-) ),
http://en.wikipedia.org/wiki/Dunning%E2 ... ger_effect


"Actual competence may weaken self-confidence, as competent individuals may falsely assume that others have an equivalent understanding.
...
Unskilled individuals suffer from illusory superiority, mistakenly rating their ability much higher than average
"

Moderator Alien: Lade till vem som citerades.
lar66
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2007-02-10
Ort: Stockholm

Aspie-quiz

Inläggav rdos » 2013-07-28 20:26:24

Skickade in mina kommentarer på artikelns utformning till publicerings-folket i veckan. Den bör dyka upp på Sage Opens site nästa vecka.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Aspie-quiz

Inläggav rdos » 2013-08-14 20:28:12

Nu när quizet är publicerat är det dags för nästa projekt, som bör ha bra mycket högre relevans specifikt för autismspektrum. Nämligen att visa att ena delen i "triaden" totalt missuppfattats av psykatrin och istället är aspies naturliga kommunikation. Den här studien planerar jag att publicera i en autism-related journal för bästa genomslagskraft (den blir därmed inte heller tillgänglig för alla).
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Återgå till Intressanta intressen



Logga in