Aspergers syndrom + Bipolär sjukdom.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Polar301 » 2010-06-29 21:05:16

Tack för kommentarerna
Polar301
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2009-11-26
Ort: Malmö

Inläggav extraterrestrial » 2010-06-29 21:34:08

Om du totalt saknade sjukdomsinsikt så skulle du inte skriva här. Då hade du tyckt du var världens normalaste och vettigaste och att det bara var fel på alla andra.

Psykopat, kanske, men dock en jävligt frisk sådan iallafall eftersom du erkänner att du kanske har sådana drag.

Hur känner du när du gör slut med dina tjejer på elaka sätt? Njuter du av att se dem sårade? Känner du nån form av belöning?

Och vem har inte tänkt på att manipulera och mygla sig till pension? Jag har definitivt tänkt tanken, men min girighet hindrar mig.
extraterrestrial
 
Inlägg: 84
Anslöt: 2010-06-19

Inläggav Polar301 » 2010-06-29 21:57:37

extraterrestrial skrev:Hur känner du när du gör slut med dina tjejer på elaka sätt? Njuter du av att se dem sårade? Känner du nån form av belöning?


Njuter? Nej verkligen inte. I stället lite dåligt samvete. Det har bara blivit så. Det är väl inget man planerar, att nu ska jag vara riktigt elak, det bara blir så.
Polar301
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2009-11-26
Ort: Malmö

Inläggav matterik » 2010-06-29 22:38:35

Polar301 skrev:Med psykopatiska drag, tror jag.


Tror inte att du har psykopatiska drag. Jag föreslår att du som är så intellektuell och beläst och har så mycket tid tar och läser boken "Without conscience" av Robert Hare för att förstå dig på ordet psykopat innan du använder dig av det igen.

Inger skrev:Psykopatiska drag räknas som personlighetsstörning, också svårt att bota (även om enstaka personer kan tillfriskna spontant t ex när de får barn eller något annat omvälvande).


Jo visst kan folk utveckla psykopatiska drag som en personlighetsstörning. Då handlar det snarare om sociopath. Medan den riktiga definitionen på psykopat är inte en sjukdom utan en personlighetstyp. Den riktiga definitionen på psykopath är inte en personlighetsstörning. För psykpater kan inte behandlas, varken med medicin eller terapi. Psykopati är en annorlunde konstruerad hjärna helt enkelt, precis som asperger är.

Jag pratar ovan om den internationella definitionen av psykopati som beskrivet av Robert Hare.

I sverige så har man en annan definition av psykopati. Man pratar då om personlighetstörningen antisocial personality disorder. Men denna personlighetsstörning är egentligen inte psykopati, även om vissa psykopater först får just denna diagnos. Psykopati är en delmängd av antisocial personality disorder. Men som sagt psykopati är inte orsakat av uppväxtförhållanden, så det är inte en personlighetstörning i vanlig bemärkelse utan snarare en biologiskt sätt annorlunda konstruerad hjärna. Precis som asperger kan beskrivas som en biologiskt sätt annorlunda konstruerad hjärna.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav matterik » 2010-06-29 23:44:48

Kan man inte få massa symptom från medicin också?

Polar301 skrev:Min terapi är mediciner. Voxra, Lamotrigin, Zopiklon, Stesolid. Stesolid tar jag dock aldrig. Läkare träffar jag kanske en gång per år, det är allt.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav MsTibbs » 2010-06-30 10:19:46

extraterrestrial skrev:Om du totalt saknade sjukdomsinsikt så skulle du inte skriva här. Då hade du tyckt du var världens normalaste och vettigaste och att det bara var fel på alla andra.

Psykopat, kanske, men dock en jävligt frisk sådan iallafall eftersom du erkänner att du kanske har sådana drag.


Såg dokumentär på tv här för lid sen, minns ej titeln, men det var en som fick psykopatdiagnos. Han skröt om det, hade världens sjukdomsinsikt och sket i det. Han skulle säkert skriva här.

Att psykopater inte skulle tala om sin diagnos, tror jag är samma vanföreställning som att de som begår självmord inte skulle tala om det innan. De flesta talar om det innan.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav matterik » 2010-06-30 10:48:55

nano skrev:TS jag kan intyga något jag såg på tv om att psykopater tydligen är mycket vanligare som yngre men att de utvecklas och sedan är väldigt ovanliga vid pensionsålder.


Vad jag har hört så avtar psykopati vid 50 års ålder.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Re: Är jag väldigt sjuk och saknar sjukdomsinsikt?

Inläggav treeman » 2010-07-01 19:10:16

Polar301 skrev:börja leva ett helt vanligt liv?


Vad menar du med vanligt liv?
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Inläggav Debbido » 2010-07-01 20:28:44

Polar301:

Jag har många frågor kring psykopati, men inga svar. Om du kan förklara något - bra!

Den sanna psykopaten devaluerar oupphörligen sin omgivning. Genom att göra så stiger väl självförtroendet, antar jag.

Min son har provanställning på en bra verkstad, men kommer ev. att slås ut därför att en arbetsledare är psykopat. Han kritiserar, utsätter honom (och andra) för omöjliga prov. Han utövar makt och njuter av att se offren plågas. Sonen satt på en stol några sekunder för att kolla in en buckla bätte, ur en annan vinkel. Då sa terroristen: "Så där satt dansken dagen innan HAN blev avskedad!"

Förra året tog en av de anställda sitt liv. Wonder why?.... :roll:

Kanske känner du inte igen dig i den här beskrivningen av psykopati? Varför skulle det inte gå att behandla när allting annat gör det?
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav matterik » 2010-07-01 20:44:20

Debbido skrev:Polar301:

Jag har många frågor kring psykopati, men inga svar. Om du kan förklara något - bra!

Den sanna psykopaten devaluerar oupphörligen sin omgivning. Genom att göra så stiger väl självförtroendet, antar jag.

Min son har provanställning på en bra verkstad, men kommer ev. att slås ut därför att en arbetsledare är psykopat. Han kritiserar, utsätter honom (och andra) för omöjliga prov. Han utövar makt och njuter av att se offren plågas. Sonen satt på en stol några sekunder för att kolla in en buckla bätte, ur en annan vinkel. Då sa terroristen: "Så där satt dansken dagen innan HAN blev avskedad!"

Förra året tog en av de anställda sitt liv. Wonder why?.... :roll:

Kanske känner du inte igen dig i den här beskrivningen av psykopati? Varför skulle det inte gå att behandla när allting annat gör det?


Av samma skäl som inte asperger går att behandla går inte heller psykopati att behandla. För psykopati är en annorlunda konstruerad hjärna och alltså ingen psykisk sjukdom. Men visst kan man behandla symptom. Aggresivitet går att behandla med neuroleptika till exempel.

Förresten så finns det psykopater som lever i vårt samhälle och som alltså inte sitter i fängelse och som jobbar som tjänstemän. Det är inte brottsligt att vara psykopat. Det är de brott som man begår som man döms för inte för psykopati i sig.

Psykopater är utomordentligt duktiga på att manipulera folk och lura folk. Det förekommer att de lurar till sig en diagnos av en psykolog. Det har visat sig att det är svårt att ha psykopater i samma behandlingsavdelningar som psykiskt sjuka på grund av den skada psykopaten orsakar andra människor. Även i fängelser har psykopater orsakat skada för vakter etc på grund av deras utomordentliga förmåga att ljuga, manipulera kombinerat med en total skoningslöshet.

Psykopati är ovanligt, man räknar med att 1 procent av befolkningen är psykopater.

Factor 1
Aggressive narcissism

1. Glibness/superficial charm
2. Grandiose sense of self-worth
3. Pathological lying
4. Cunning/manipulative
5. Lack of remorse or guilt
6. Emotionally shallow
7. Callous/lack of empathy
8. Failure to accept responsibility for own actions

Factor 2
Socially deviant lifestyle

1. Need for stimulation/proneness to boredom
2. Parasitic lifestyle
3. Poor behavioral control
4. Promiscuous sexual behavior
5. Lack of realistic, long-term goals
6. Impulsiveness
7. Irresponsibility
8. Juvenile delinquency
9. Early behavioral problems
10. Revocation of conditional release


Moderator: En del inlägg om psykopati har flyttats hit: as-psykopati-och-mognad-omrostning-t14284.html
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Re: Är jag väldigt sjuk och saknar sjukdomsinsikt?

Inläggav Polar301 » 2010-07-02 20:05:23

treeman skrev:
Polar301 skrev:börja leva ett helt vanligt liv?


Vad menar du med vanligt liv?


Som en Svensson, med jobb, familj. Allt sånt.

Men nu har ni kommit bort från ämnet. Förresten tror, eller misstänker, jag inte att jag är en psykopat. Jag är inte alls bra på att manipulera och sånt. Men om man har aspergers så ser man väl världen och människor lite annorlunda.

Vad jag nästan alltid tänker på:
1. Nästa träningspass.
2. Globala miljöproblem
3. Global matproduktion utan fossilt bränsle
4. Antibiotikaresistens.
Polar301
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2009-11-26
Ort: Malmö

Inläggav nano » 2010-07-02 20:15:01

Skrev du inte att du manipulerade tidigare i tråden?
Har ett minne av att det som det gällde troligen kräver mycket manipulation tom?
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Polar301 » 2010-07-02 20:25:50

Ibland tror jag att jag kan lura och manipulera min psykiatriker. Men de är nog så slipade och vana att det inte går.
Vad som förbryllar är att när jag frivilligt gick ett program för långtidssjukskrivna så trivdes jag bra där. Jag tyckte själv att jag gjorde bra när jag gjorde omorganisationer, ändrade tider och ordnade flera resor och utflykter för deltagarna.
Men sen skrev socionomen, som höll i det hela, efter programmet i utvärderingen något liknande som att jag var (kan inte termerna) men helt störd och passade inte i samhället och jättesjuk.
Polar301
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2009-11-26
Ort: Malmö

Inläggav earlydayminer » 2010-07-02 20:27:08

Många kan råka illa ut när de möter en manipulativt kunnig patient.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Aspergers och bipolaritet

Inläggav Laika » 2010-11-30 19:40:56

Finns det ett samband mellan aspergers och bipolaritet? Jag tycker mig ha sprungit på ett flertal människor med båda diagnoserna. Om jag inte minns fel har jag skummat igenom artiklar om ämnet också men jag minns inte var. Jag utreds för aspergers och min bror är bipolär. Har du, som har aspergers, någon släkting som är bipolär?

mnordgren:

Slog ihop två trådar om samma ämne.
Senast redigerad av Laika 2011-05-04 23:27:39, redigerad totalt 1 gång.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Inläggav alfapetsmamma » 2010-11-30 20:47:31

Jupp, två. Fast jag undrar hur mycket AS jag egentligen har och hur mycket som är PTSD. Det går i varann liksom, och PTSDn upptäcktes inte av utredningsläkaren fast den var så grymt uppenbar. Sen har jag också ADHD-diagnos, och där vet man ju att det är vanligt med samsjuklighet med bipolaritet, hos den med ADHD eller den personens släkt.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 23:27:39, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Kvasir » 2010-11-30 21:07:04

Det finns en gammal tråd om det ämnet. Jag vet inte om den egentligen ger några bra svar, men det beror nog i så fall mest på att det inte finns några bra svar i dagsläget.

http://www.aspergerforum.se/asperger-bipolar-sjukdom-t13728.html
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 23:27:39, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Laika » 2010-11-30 23:06:08

Kvasir: tack!
Senast redigerad av Laika 2011-05-04 23:27:39, redigerad totalt 1 gång.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Inläggav indra76 » 2010-12-12 13:04:16

Jag är bipolär och har "nästan" AS, dvs jag uppfyller en del kriterier, men inte andra, har t.ex. aldrig haft några specialintressen, men det gäller den sociala biten så är jag väldigt mycket AS.

Jag har ingen i släkten som är bipolär eller har AS. Men jag funderade senast igår om det kan finnas något samspel mellan dessa diagnoser och vad som kan vara vad. Om man är bipolär så kan man ju i och med det ha problem med de sociala i perioder t.ex.

Vore intressant att veta om någon har lite mer fakta om detta.
Senast redigerad av indra76 2011-05-04 23:27:39, redigerad totalt 1 gång.
indra76
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2010-04-27
Ort: Åkersberga

Inläggav Fenren » 2010-12-12 13:20:08

min syster är troligtvis bipolär, förmodligen en av mina kusiner med.
Senast redigerad av Fenren 2011-05-04 23:27:39, redigerad totalt 1 gång.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Inläggav Zombie » 2010-12-12 13:39:51

indra76 skrev: har "nästan" AS, dvs jag uppfyller en del kriterier, men inte andra, har t.ex. aldrig haft några specialintressen

Inte som svar till indra76, men för att mota en vida spridd missuppfattning:

Specialintressen är inget krav för en AS-diagnos. Inte heller något annat specifikt beteende eller preferens. Om en diagnostiker säger annat så kan den inte sina saker. Tyvärr finns det många som inte kan dem.

Diagnoskriterierna innehåller ett urval mycket mer allmänt formulerade drag, och dem kan man dessutom välja mellan.

************

Nog har jag fått intrycket att båda ingår i samma gröt. Tillsammans med ADHD, kanske Tourettes, allmän sensorisk, kemisk och emotionell överkänslighet, allmän energimässig skörhet, kanske benägenhet för schizofreni och litet sådant.

Sedan kan ju folk finnas på väldigt olika håll i en så mångskiftande gröt, så det hela bidrar nog till att skapa de där väldiga skillnaderna mellan oss som så många verkar ha svårt att förlika sig med bland både oss själva, "experter" och allmänhet.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 23:27:39, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav indra76 » 2010-12-12 18:16:24

Jag tror tyvärr att min psykolog bl.a. såg detta (brist på specialintressen) som en ganska stor anledning till att jag inte fått diagnos, plus att jag klarat av skolan bra. Men när jag läser här är det väldigt mycket som känns igen, så jag ser mig nog ändå som mer AS än inte ;-)
Senast redigerad av indra76 2011-05-04 23:27:39, redigerad totalt 1 gång.
indra76
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2010-04-27
Ort: Åkersberga

Inläggav alfapetsmamma » 2010-12-12 19:08:43

indra76 skrev:Jag tror tyvärr att min psykolog bl.a. såg detta (brist på specialintressen) som en ganska stor anledning till att jag inte fått diagnos, plus att jag klarat av skolan bra. Men när jag läser här är det väldigt mycket som känns igen, så jag ser mig nog ändå som mer AS än inte ;-)


Inget av det är nåt skäl för att inte få AS-diagnos. Den som satte din diagnos verkar behöva läsa på.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 23:27:39, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav MsTibbs » 2010-12-12 19:11:47

*grunnar på om jag får nån ny diagnos i morgon*
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 23:27:39, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Återgå till Aspergare och vården



Logga in