Aspergers syndrom + Bipolär sjukdom.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav MsTibbs » 2009-12-28 19:40:26

Aspergergirl skrev:En besökare från Viska som jag känner igen... :D


Tack detsamma! :) Jag är på Bipolärforum också! :)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 23:27:32, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav boriqs » 2010-01-04 16:27:07

MsTibbs skrev:Jag har fått litium och Zyprexa för de är bra mot bipolär, de säger rätt diagnos kommer visa sig med några år, och jag mår mycket bra på dem, förutom det där med vikten.


Jag tycker du ska be om att få testa ett neuroleptikum med en gynnsammare biverkningsprofil. Zyprexa är ju rena rävgiftet, kraftig viktuppgång med stor risk för diabetesutveckling. Jag gick själv upp 10 kg på den på en månad. Och så en äcklig biverkning till, jag orkade helt plötsligt mycket mindre, kände stor trötthet, jag förlorade väldigt mycket kondition och styrka (jag styrketränar regelbundet). Men som tur var fick jag tillbaka konditionen och styrkan i ett knäpp när jag slutade med medicinen.

Be kanske om Abilify? Den ska ha en mycket gynnsammare biverkningsprofil. Den ska stabilisera dopamin-nivån i hjärnan istället för blockera dopamin som andra neuroleptikum.

Jag vill själv testa den men min läkare beter sig som en idiot just nu.
Senast redigerad av boriqs 2011-05-04 23:27:32, redigerad totalt 1 gång.
boriqs
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2009-08-26
Ort: Sverige

Inläggav MsTibbs » 2010-01-04 18:06:00

boriqs skrev:
MsTibbs skrev:Jag har fått Litium och Zyprexa för de är bra mot bipolär, de säger rätt diagnos kommer visa sig med några år, och jag mår mycket bra på dem, förutom det där med vikten.


Jag tycker du ska be om att få testa ett neuroleptikum med en gynnsammare biverkningsprofil. Zyprexa är ju rena rävgiftet, kraftig viktuppgång med stor risk för diabetesutveckling. Jag gick själv upp 10 kg på den på en månad. Och så en äcklig biverkning till, jag orkade helt plötsligt mycket mindre, kände stor trötthet, jag förlorade väldigt mycket kondition och styrka (jag styrketränar regelbundet). Men som tur var fick jag tillbaka konditionen och styrkan i ett knäpp när jag slutade med medicinen.

Be kanske om Abilify? Den ska ha en mycket gynnsammare biverkningsprofil. Den ska stabilisera dopamin-nivån i hjärnan istället för blockera dopamin som andra neuroleptikum.

Jag vill själv testa den men min läkare beter sig som en idiot just nu.


Jag har haft Cisordinol tidigare men den fick jag en massa parkinson-biverkningar av. Zyprexa älskar jag, jag har massa energi, vaknar på morgonen pigg som en lärka och somnar direkt på kvällen utan att känna mig seg, jag har också gått upp tio kilo (har tagit litium samma period vilken man också går upp i vikt av), men det har stannat av nu, hoppas det fortsätter så. En läkare frågade om jag provat Risperdal, el annan övervägde Seroquel före hon ombestämde sig till Zyprexa. Antar de tar Risperdal och Seroquel i första hand, då Abilify är jättedyr, precis som Zyprexa.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 23:27:32, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Juddy » 2010-01-04 22:33:15

Ms Tibbs:
Om du är missnöjd med litium, och inte har provat dom förut, så kanske du vill föreslå antiepileptika som lamictal. Jag kan inte ta litium (njurproblem) men Lamictal var en succémedicin redan från början även om det tog lång tid att se någon direkt förbättring. Jag har inga biverkningar av Lamictal, jag vet andra som inte tål den alls. Fick massa biverkningar av Risperdal. Om du mår strålande på Zyprexa så är det ju bara att fortsätta :), bara man inte tippar över så är det där med att kvittra som en liten lärka inte att underskatta.
Senast redigerad av Juddy 2011-05-04 23:27:32, redigerad totalt 1 gång.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav MsTibbs » 2010-01-05 12:49:05

Juddy skrev:Ms Tibbs:
Om du är missnöjd med litium, och inte har provat dom förut, så kanske du vill föreslå antiepileptika som lamictal. Jag kan inte ta litium (njurproblem) men Lamictal var en succémedicin redan från början även om det tog lång tid att se någon direkt förbättring. Jag har inga biverkningar av Lamictal, jag vet andra som inte tål den alls. Fick massa biverkningar av Risperdal. Om du mår strålande på Zyprexa så är det ju bara att fortsätta :), bara man inte tippar över så är det där med att kvittra som en liten lärka inte att underskatta.


Jag har Lamictal också. Jag har svårt att veta vad som är effekt av Zyprexa och vilken som är litium då jag fick dem samtidigt. Har inte haft nån riktig depp (ens kortvarig någon dag) eller självmordstankar sedan jag började med dem, så det är förmodligen en effekt. Får se vad läkaren säger på nästa möte... Jag gick upp elva kilo, nu ligger jag på nio.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 23:27:32, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Juddy » 2010-01-05 13:05:36

Nej, det är ju svårt att veta vilket som är vilket. För egen del är det väldigt tydligt eftersom det var just den som sattes in. Jag äter en antidepressiv medicin också. Och en pyttedos Abilify.
Topimax mot migrän men det kan lika gärna användas i bipolärbehandling men who knows vad som är vad. Jag har inte märkt någon markant förbättring av tillståndet tack vare just den.
Senast redigerad av Juddy 2011-05-04 23:27:32, redigerad totalt 1 gång.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Agatha » 2010-01-06 20:33:04

Alexandra skrev:Tydligen har 30% av alla som lider av bipolär sjukdom även ADHD/ADD, när det gäller AS och bipolär sjukdom, så vet jag dock inte hur många det är. Vore intressant om nån kunde hitta några siffror på det.


Hur många av de bipolära som även har AS har jag inte lyckats gräva fram uppgifter om, men det omvända förhållandet har studerats. I en http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18378000 japansk studie</a> konstaterades att 27,2% av patienter med autismspektrumtillstånd även uppfyllde kriterierna för bipolär sjukdom. (Resultatet är emellertid måttligt tillförlitligt, eftersom den studerade populationen består av 44 personer och diagnosticeringsmetoden för ASD ovanlig.)

Återkommer förhoppningsvis med siffror rörande ADHD och bipolaritet.

Addendum: Tydligen hade 2,1% av de bipolära barnen och ungdomarna i en http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17015816">större amerikansk studie</a> även autismspektrumtillstånd.
Senast redigerad av Agatha 2011-05-04 23:27:32, redigerad totalt 1 gång.
Agatha
 
Inlägg: 374
Anslöt: 2007-04-15
Ort: Skåne

Inläggav Zombie » 2010-01-06 21:01:36

lallic skrev:Antingen så har man aspergers eller också borderline, eller bipolär. Tänk på att både adhd och borderline samt bipolär ger humörsvängningar. Hur ska man i så fall veta vad som ger detta om man nu har alla 3?

I tillägg till vad andra redan har nämnt och även om det inte kan bevisa något för någon annan (och ofta i synnerhet inte för ens doktor, vilket dock till stor del bör läggas vården till last) så ska man inte underskatta "intelligenta" och självreflektionsvana människors självkännedom.

Jag tycker jag har såpass koll på vad som är AS, ADD och annat hos mig och vad av det andra som kan tänkas vara ME och PTSD, till exempel, att jag skulle ha kunnat bidra med en del uppslag om jag hade varit forskare. Och det tror jag inte är direkt märkvärdigt i våra kretsar.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 23:27:32, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Juddy » 2010-01-06 21:11:54

Zombie skrev:(...)att jag skulle ha kunnat bidra med en del uppslag om jag hade varit forskare. Och det tror jag inte är direkt märkvärdigt i våra kretsar.


Nej precis. Och tyvärr. Patienternas upplevelser borde verkligen tas tillvara på bättre när man ska utvärdera vården. Jag gick i en verksamhet ett tag genom psykiatrin och jag blir fortfarande ursinnig när jag tänker på hur nedvärderande den var. Det tog mig lång tid att återhämta min självkänsla efter det. Och psykiatrin verkar överlag oförberedd på att patienter kan tala för sig själva och att de kan driva sin egen sak. Jag är utbildad jurist och drev en JO-anmälan som ledde till att den psykiatriska kliniken kritiserades. Och de verkade väldigt förvånade. En jurist? Som patient?

Ja, en jurist som patient. Alla kan drabbas av sjukdomar eller funktionshinder för i h---e! Sedan kanske det tar ett tag innan det visar sig men det är en annan fråga.
Senast redigerad av Juddy 2011-05-04 23:27:32, redigerad totalt 1 gång.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav linek » 2010-01-06 21:26:36

Agatha skrev:
Alexandra skrev:Tydligen har 30% av alla som lider av bipolär sjukdom även ADHD/ADD, när det gäller AS och bipolär sjukdom, så vet jag dock inte hur många det är. Vore intressant om nån kunde hitta några siffror på det.

Hur många av de bipolära som även har AS har jag inte lyckats gräva fram uppgifter om, men det omvända förhållandet har studerats. I en <a href="http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18378000">japansk studie</a> konstaterades att 27,2% av patienter med autismspektrumtillstånd även uppfyllde kriterierna för bipolär sjukdom. (Resultatet är emellertid måttligt tillförlitligt, eftersom den studerade populationen består av 44 personer och diagnosticeringsmetoden för ASD ovanlig.)

Addendum: Tydligen hade 2,1% av de bipolära barnen och ungdomarna i en <a href="http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17015816">större amerikansk studie</a> även autismspektrumtillstånd.

Om vi antar prevalenserna 0,3 % för AS och 1,5 % för BP I & II kan vi med Bayes sats vända på betingningen.

    P(AS | BP) = P(BP | AS) * P(AS) / P(BP)
    = 0,272 * 0,003 / 0,015
    = 0,0544

I runda slängar 5 % av de bipolära har AS.
Senast redigerad av linek 2011-05-04 23:27:32, redigerad totalt 1 gång.
linek
 
Inlägg: 636
Anslöt: 2006-10-05
Ort: Stockholm

Inläggav alfapetsmamma » 2010-01-06 22:25:26

LILITH_ skrev:Men AS och ad(h)d faller inom det neuropsykiatriska, bipolär är en affektiv sjukdom och borderline ser i allafall jag som ett felaktigt beteendemönster orsakat av tidigare trauman.


Bipolaritet räknas som nåt neuropsykiatriskt i vissa sammanhang ville jag bara tillägga. Om man då bara tänker på samsjukligheten och associerar dem av den anledningen eller om man ser själva bipolariteten som ett npf-tillstånd vet jag inte dock.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 23:27:32, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Juddy » 2010-01-06 22:31:50

alfapetsmamma skrev:
LILITH_ skrev:Men AS och ad(h)d faller inom det neuropsykiatriska, bipolär är en affektiv sjukdom och borderline ser i allafall jag som ett felaktigt beteendemönster orsakat av tidigare trauman.

Bipolaritet räknas som nåt neuropsykiatriskt i vissa sammanhang ville jag bara tillägga. Om man då bara tänker på samsjukligheten och associerar dem av den anledningen eller om man ser själva bipolariteten som ett npf-tillstånd vet jag inte dock.


Bipolär sjukdom ÄR en obalans i hjärnkemikalier. I många fall finns det bara så mycket man kan göra för att återställa den balansen. Jag blir fortfarande deppig och jag är så välmedicinerad som det går.
Senast redigerad av Juddy 2011-05-04 23:27:32, redigerad totalt 1 gång.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav alfapetsmamma » 2010-01-06 22:33:52

Juddy skrev:
alfapetsmamma skrev:
LILITH_ skrev:Men AS och ad(h)d faller inom det neuropsykiatriska, bipolär är en affektiv sjukdom och borderline ser i allafall jag som ett felaktigt beteendemönster orsakat av tidigare trauman.

Bipolaritet räknas som nåt neuropsykiatriskt i vissa sammanhang ville jag bara tillägga. Om man då bara tänker på samsjukligheten och associerar dem av den anledningen eller om man ser själva bipolariteten som ett npf-tillstånd vet jag inte dock.

Bipolär sjukdom ÄR en obalans i hjärnkemikalier. I många fall finns det bara så mycket man kan göra för att återställa den balansen. Jag blir fortfarande deppig och jag är så välmedicinerad som det går.


Mmm. Det jag skrev handlade mest om att man brukar särskilja npf-tillstånd från sjukdomar och kalla bipolaritet en sjukdom. Dock har jag särskilt när det handlat om barn sett bipolaritet kallas npf.

Alltså, jag säger inte emot dig, jag bara förklarar hur jag menade med mitt tillägg. Det kanske inte ens behövdes å andra sidan.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 23:27:32, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Juddy » 2010-01-06 22:51:40

alfapetsmamma skrev:
Juddy skrev:
alfapetsmamma skrev:Bipolaritet räknas som nåt neuropsykiatriskt i vissa sammanhang ville jag bara tillägga. Om man då bara tänker på samsjukligheten och associerar dem av den anledningen eller om man ser själva bipolariteten som ett npf-tillstånd vet jag inte dock.

Bipolär sjukdom ÄR en obalans i hjärnkemikalier. I många fall finns det bara så mycket man kan göra för att återställa den balansen. Jag blir fortfarande deppig och jag är så välmedicinerad som det går.

Mmm. Det jag skrev handlade mest om att man brukar särskilja npf-tillstånd från sjukdomar och kalla bipolaritet en sjukdom. Dock har jag särskilt när det handlat om barn sett bipolaritet kallas npf.

Alltså, jag säger inte emot dig, jag bara förklarar hur jag menade med mitt tillägg. Det kanske inte ens behövdes å andra sidan.


Åh okej, jag blir lite defensiv med bipolär sjukdom, just för att det ofta är ett missförstått tillstånd. Det är väl just att man sätter de olika tillstånden samman som man brukar göra i dessa tre cirklarna, men det är dock bara en bit som ökar samsjukligheten. Bara för att man har bipolär sjukdom så innebär man inte att man har AS eller ADHD eller vad det nu är. Det är viktigt att inte allt biologiseras eller görs till ett sjukdomstillstånd. Nu är bipolär sjukdom en sjukdom och såväl det som AS är ett funktionshinder men AS är ingen sjukdom. Enligt min synpunkt såhär långt.
Senast redigerad av Juddy 2011-05-04 23:27:32, redigerad totalt 1 gång.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav alfapetsmamma » 2010-01-07 1:30:21

Juddy skrev:
alfapetsmamma skrev:
Juddy skrev:Bipolär sjukdom ÄR en obalans i hjärnkemikalier. I många fall finns det bara så mycket man kan göra för att återställa den balansen. Jag blir fortfarande deppig och jag är så välmedicinerad som det går.

Mmm. Det jag skrev handlade mest om att man brukar särskilja npf-tillstånd från sjukdomar och kalla bipolaritet en sjukdom. Dock har jag särskilt när det handlat om barn sett bipolaritet kallas npf.

Alltså, jag säger inte emot dig, jag bara förklarar hur jag menade med mitt tillägg. Det kanske inte ens behövdes å andra sidan.

Åh okej, jag blir lite defensiv med bipolär sjukdom, just för att det ofta är ett missförstått tillstånd. Det är väl just att man sätter de olika tillstånden samman som man brukar göra i dessa tre cirklarna, men det är dock bara en bit som ökar samsjukligheten. Bara för att man har bipolär sjukdom så innebär man inte att man har AS eller ADHD eller vad det nu är. Det är viktigt att inte allt biologiseras eller görs till ett sjukdomstillstånd. Nu är bipolär sjukdom en sjukdom och såväl det som AS är ett funktionshinder men AS är ingen sjukdom. Enligt min synpunkt såhär långt.


Jag håller helt med! Konsensus-status på plus alltså. :)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 23:27:32, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav stålhenrik » 2010-01-11 0:00:12

Nej, det ena utesluter det andra. Om du först diagnosticerats borderline och sen fått ny diagnos med asperger så utesluts då borderline eftersom borderline är en sjukdom som alltså kan "gå över", medans Asperger är en personlighetsstörning som man inte brukar säga "går över" utan är en permanent del av ens personlighet.
Senast redigerad av stålhenrik 2011-05-04 23:27:32, redigerad totalt 1 gång.
stålhenrik
Får inte posta
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2010-01-10
Ort: sthlm

Inläggav stålhenrik » 2010-01-11 0:04:10

Däremot kan du vara en aspergerperson som drabbats av en depression med borderline-inslag eller vad man nu kallar det för. Men ska du gå på behandling måste du bestämma dig för vad du är, det går inte att knata till borderlineenheten för din depression och labila svängningar och sedan till aspergerdoktorn för resten av dina problem liksom. Borderline är en mycket speciell sak med DBT som verktyg medan DBT inte alls är anpassad för en aspis- person.
Senast redigerad av stålhenrik 2011-05-04 23:27:32, redigerad totalt 1 gång.
stålhenrik
Får inte posta
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2010-01-10
Ort: sthlm

Inläggav Juddy » 2010-01-11 0:20:30

asperger är ingen personlighetsstörning.
Senast redigerad av Juddy 2011-05-04 23:27:32, redigerad totalt 1 gång.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav stålhenrik » 2010-01-11 0:25:18

En DEL av personligheten då. Passar den beskrivningen bättre? Vad står det i era böcker? Själv har jag inga utan går bara efter det jag lärt mig efter att jobbat i vården själv.
Senast redigerad av stålhenrik 2011-05-04 23:27:32, redigerad totalt 1 gång.
stålhenrik
Får inte posta
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2010-01-10
Ort: sthlm

Inläggav Juddy » 2010-01-11 0:32:45

Nej, autism är ingen personlighetsstörning utan just autism med kognitiva funktionsavvikelser och neuropsykiatriska störningar i hjärnan.
Se den här länken http://www.autism.se/content1.asp?nodeid=19408. Extremt torr beskrivning och mest för dom som inte vet nåt om det som en introduktion. Den här siten har också FAQ om Asperger.
Senast redigerad av Juddy 2011-05-04 23:27:32, redigerad totalt 1 gång.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav lillsanna » 2010-01-11 1:13:14

stålhenrik skrev:
Nej, det ena utesluter det andra. Om du först diagnosticerats borderline och sen fått ny diagnos med asperger så utesluts då borderline eftersom borderline är en sjukdom som alltså kan "gå över", medans Asperger är en personlighetsstörning som man inte brukar säga "går över" utan är en permanent del av ens personlighet.


NIX, min dotter hade diagnoserna borderline/bipolär och asperger syndrom! Tyvärr är kombinationen olycklig, hon lever inte längre, precis som många andra med kombinationen AS/borderline.

Dessutom känner jag flera stycken med just den diagnoskombinationen. Minst 2 lever inte längre.
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-04 23:27:33, redigerad totalt 1 gång.
lillsanna
 
Inlägg: 543
Anslöt: 2006-06-29

Inläggav Juddy » 2010-01-11 16:37:52

lillsanna skrev:
stålhenrik skrev:
Nej, det ena utesluter det andra. Om du först diagnosticerats borderline och sen fått ny diagnos med asperger så utesluts då borderline eftersom borderline är en sjukdom som alltså kan "gå över", medans Asperger är en personlighetsstörning som man inte brukar säga "går över" utan är en permanent del av ens personlighet.

NIX, min dotter hade diagnoserna borderline/bipolär och asperger syndrom! Tyvärr är kombinationen olycklig, hon lever inte längre, precis som många andra med kombinationen AS/borderline.

Dessutom känner jag flera stycken med just den diagnoskombinationen. Minst 2 lever inte längre.


Jag ifrågasätter dig inte, Lillsanna, men hade din dotter möjligtvis ultra rapid cycling bipolarity eller t o m ultridian rapic cycling? Det förra är när man svänger från mani till depressiv minst en gång per månad, det senare varje dag och det är den dödligaste formen av bipolaritet. Det är kanske svårt nu när din dotter är borta att gå igenom allt igen, eller ens tänka på vad det kunde, kanske, eventuellt var, när det inte ändrar någonting. Om du vill kan jag ge dig några länkar. Jag var en vanlig rapid cycler, men jag har nästan ingen hypomani kvar, dock blir jag deppig men har rätt dos medicin nu (nu är det fyra stycken, förut uppåt 15).

Själen/hjärnan är ett outforskat område, man kan ha alla olika varianter.
Senast redigerad av Juddy 2011-05-04 23:27:33, redigerad totalt 1 gång.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav lillsanna » 2010-01-11 17:06:03

Juddy skrev:
Jag ifrågasätter dig inte, Lillsanna, men hade din dotter möjligtvis ultra rapid cycling bipolarity eller t o m ultridian rapic cycling?


Egentligen var väl inte mitt svar riktat till dig utan till

stålhenriks inlägg: Nej, det ena utesluter det andra. Om du först diagnosticerats borderline och sen fått ny diagnos med asperger så utesluts då borderline eftersom borderline är en sjukdom som alltså kan "gå över", medans Asperger är en personlighetsstörning som man inte brukar säga "går över" utan är en permanent del av ens personlighet.


Men ja, min dotter hade ultra rapid cycling bipolarity, de kallade det tom ultra ultra rapid cycling bipolarity, eftersom hon svängde så otroligt, det handlade inte om dagar utan ett fåtal timmar.

Jag är intresserad av länkar och det är inte så svårt att prata om det, eftersom jag direkt jag fick meddelandet om hennes död egentligen bara kunde känna frid.... äntligen hade min dotter fått frid och vi runt om också eftersom det var tufft inte bara för mig, utan även hennes bröder (den yngste var ju bara 14 när det började strula riktigt och nyss fyllda 18 när hon tog livet av sig) och sist men inte minst hennes döttrar och ex.
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-04 23:27:33, redigerad totalt 1 gång.
lillsanna
 
Inlägg: 543
Anslöt: 2006-06-29

Inläggav stålhenrik » 2010-01-11 20:38:54

Usch, så hemskt att ditt barn dog. Shit. Jag har ju som förut nämnt att jag själv jobbat och jobbar inom vården, inom alla möjliga typer av vård då jag gillar omväxling. Mne jag har inte jobbat med barn över huvud taget. Jag tror att det jobbet är så extremt nödvändigt att ha ditt eget stabila liv om du ska kunna jobba med barn med så grava problem och sjukdomar. Usch, faan barn som dör är något som inte borde få finnas över huvud taget. Det är som att stjäla silver från kyrkan eller som att gräva upp gravar. Jag kan fan omöjligt veta hur du gör för att överleva men jag hade faan knarkat ner mig. Hoppas du inte gör det. Kram.
Senast redigerad av stålhenrik 2011-05-04 23:27:39, redigerad totalt 1 gång.
stålhenrik
Får inte posta
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2010-01-10
Ort: sthlm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in