asperger = snäll ?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav KrigarSjäl » 2008-03-31 0:43:53

LKF?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 12:01:39, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav ford » 2008-03-31 11:58:32

Lunds Kommunala Fastighetsbolag
Senast redigerad av ford 2011-05-04 12:01:39, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Kvasir » 2008-03-31 15:47:20

Vänta nu, var det i boendemiljön det förekom våld alltså, och inte i bland dina vänner eller på platser du brukar besöka frivilligt? I så fall är det naturligtvis en annan femma. Har man av ekonomiska eller andra skäl inte möjlighet att välja en vettig bostad så kan man naturligtvis råka ut för sådana problem. Jag har själv vid två helt olika tillfällen bott i hus där det bott knarkare som orskat stölder och bilinbrott och orsakat polisingrpipanden etc. Dock har nog ingen blivit utsött för personvåld i just de fallen, om man inte räknar med att min mor en gång i tiden blev nedtacklad på marken av beväpnad polis när en beväpnad knarkare hade belägrat gården.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 12:01:39, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav ford » 2008-03-31 16:37:32

Det är för svårt att vräka folk som stör- eller beter sig hotfullt mot sina grannar, och det görs för lite åt de hyresvärdar som struntar i hur hyresgästerna sköter sig, så länge bara hyran betalas.

-Här är det faktiskt hög tid att ta i med hårdhandskarna, tycker jag!

En typ av positiv seregrering hade varit att (istället för att slänga ut folk på gatan) packa ihop alla som missköter sig i ett och samma bostadsområde (förslagsvis det fulaste och mest nergångna, med det sämsta läget), där de kan vandalisera, slåss och ha fester hur mycket de vill, medans alla andra, skötsamma hyresgäster (oavsett inkomst) slipper beblandas med dräggen.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 12:01:39, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Kvasir » 2008-03-31 16:44:53

ford skrev:Det är för svårt att vräka folk som stör- eller beter sig hotfullt mot sina grannar, och det görs för lite åt de hyresvärdar som struntar i hur hyresgästerna sköter sig, så länge bara hyran betalas.

-Här är det faktiskt hög tid att ta i med hårdhandskarna, tycker jag!


Problemet i det senare av de två fallen var att det enda enkla skäl som fanns att vräka vederbörande var om han missade att betala hyran, men det var ju ingen risk, den betalade socialen in punktligt varje månad.

Tyvärr visade det sig vara en person som lyckades bo några år på en plats innan han blev vräkt, och när det hände så flyttade socialen på honom, så gick det några år igen. Jag fick redan på att innan han flyttade in i huset där jag bodde, så hade han bott i närheten av en kollega till mig och där hade han och hans kompisar sålt knark till skolungarna. Det verkar finnas en del sådana där personer som är svårplacerade och som lyckas bo några år i taget på en plats innan de blir vräkta, och när det händer så flyttar socialen på dem till ett nytt ställe, där de drabbar nya människor. Man undrar vad den där killen kostade samhället bara i form av nästan dagliga polisutryckningar och i stort sett ständig knarkspan från bil på andra sidan gatan?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 12:01:39, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav KrigarSjäl » 2008-03-31 19:17:11

Kvasir skrev:Vänta nu, var det i boendemiljön det förekom våld alltså, och inte i bland dina vänner eller på platser du brukar besöka frivilligt?

Nej, våld har jag i vuxen ålder endast erfarit i utesvängen. Men min bostadssituation blir knappast avhjälpt genom att vi diskuterar den på forumet, så jag föreslår att vi återgår till trådämnet.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 12:01:39, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Kvasir » 2008-03-31 19:30:25

KrigarSjäl skrev:
Kvasir skrev:Vänta nu, var det i boendemiljön det förekom våld alltså, och inte i bland dina vänner eller på platser du brukar besöka frivilligt?

Nej, våld har jag i vuxen ålder endast erfarit i utesvängen. Men min bostadssituation blir knappast avhjälpt genom att vi diskuterar den på forumet, så jag föreslår att vi återgår till trådämnet.


Det var det jag trodde, tills du började prata om boendesituationen. Och då återkommer man förstås till frågan varför det förekommer våld i utesvängen för din del. Beror på det på vilka ställen du går till eller beror det på vilka människor du omgås med eller är det någon annan anledning?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 12:01:39, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav KrigarSjäl » 2008-03-31 20:22:37

Det är mycket nötter som är ute i svängen.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 12:01:39, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Kvasir » 2008-03-31 20:24:51

KrigarSjäl skrev:Det är mycket nötter som är ute i svängen.


Men det kanske beror på vart man går? Och så är frågan varför du i så fall drabbas av dem, om du inte söker upp dem och inte provocerar dem? Något måste det ju bero på om du drabbas av våld, eller upplever stor risk för det, medans de flesta av oss andra inte gör det.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 12:01:40, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav KrigarSjäl » 2008-04-01 1:05:38

Kvasir skrev:
KrigarSjäl skrev:Det är mycket nötter som är ute i svängen.


Men det kanske beror på vart man går? Och så är frågan varför du i så fall drabbas av dem, om du inte söker upp dem och inte provocerar dem? Något måste det ju bero på om du drabbas av våld, eller upplever stor risk för det, medans de flesta av oss andra inte gör det.

Tja, profilen rakat huvud>fulltatuerade armar>vara den som går hem sist>besitta ovanligt mycket civilkurage>vara stor i käften>dricka mycket>inte vara omgiven av en flock vänner>vara aspergare som ibland missförstår det sociala>prata stockholmska är ju ingen bra utgångspunkt. Men jag börjar aldrig mucka med folk. Och jag vare sig vill eller kan ändra min personlighet. Jag vet inte hur din "profil" ser ut Kvasir, men jag gissar på något i stil med försynt>artig>medelålders>akademiker>som dricker måttligt>har städat umgänge>går sällan ut>gör inte så mycket väsen av sig. Den profilen är klart hälsosammare...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 12:01:40, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Karl » 2008-04-01 2:46:41

KrigarSjäl skrev:Det är precis det jag säger; en sofistikerad människa som framlever sina dagar i skyddad miljö tillsammans med andra sofistikerade människor gör en annan erfarenhet än jag. Jag skulle gärna byta med er. Det jag inte gillar är er något förmätna ton; det verkar som att ni tror att man söker upp våld när man råkar ut för det, att det "bara är att hålla sig undan" för att slippa. Våld är till väsentlig del en klassfråga, i vissa miljöer förekommer det mer våld än i andra. Ni akademiker tror ni vet allt, vad ni inte vet är att visdom emanerar från erfarenhet. Med all respekt för det andra du skriver Kvasir (det håller alltid hög nivå), men här har du ingen koll. Du teoretiserar om något andra har levt med.
Instämmer, det är tröttsamt när folk från medelklass/övre medelklass som växt upp i en skyddad miljö tror att man helt enkelt kan välja bort våld. I den uppväxtmiljö jag kommer ifrån var våld en naturlig del, när man var ute på helgerna så var slagsmål snarare regel än undantag. Det gick alltid mycket fort och räckte att man råkade prata med en tjej vars kille helt plötsligt dök upp eller stötte till någon så denne spillde ut sin öl. Ibland fick man en smäll helt utan anledning, det var bara någon med dåligt ölsinne som ville avreagera sig.

Oftast fick man några smällar och gav några tillbaks så var det över. Värre var det när man gick själv eller med en kompis och mötte ett större gäng som ville "roa" sig med ren misshandel. Var man vid god vigör kunde man ibland se vem/vilka som var ledare/kaxigast och ge sig på denne/dessa och på så sätt få dom andra att backa undan, annars var det bara att försvara sig så gott det gick och försöka undkomma.

Jag har aldrig blivit allvarligt skadad, vilket troligtvis beror på en blandning av instinkt, tur och att det väldigt sällan förekom vapen eller tillhyggen.

Nej, jag har aldrig sökt upp våld, det har bara funnits där. Det är ju inte så att man som ung bara kan byta vänner och miljö, man känner helt enkelt inte till något annat. Nu är det över 20 år sedan jag befann mig i dessa miljöer och har därmed heller inte varit i slagsmål under denna tid.
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 12:01:40, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav Mardröm » 2008-04-01 3:18:43

Kan man bli bostadslös med as? Manne, om jag benar ur kommer en ny granne! :D
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 12:01:40, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Mats » 2008-04-01 7:18:02

KrigarSjäl skrev:Våld är till väsentlig del en klassfråga
Vilka av dessa enligt dig våldsutlösande egenskaper/beteenden har med arbetarklass att göra?
- Ha rakat huvud?
- Ha fulltatuerade armar?
- Gå hem sist?
- Besitta civilkurage?
- Vara stor i käften?
- Dricka mycket?
- Inte vara omgiven av vänner?
- Vara aspergare?
- Prata stockholmska?
- Inte kunna ändra sin personlighet?
- Inte vilja ändra sin personlighet?
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 12:01:40, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5576
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Kvasir » 2008-04-01 8:34:18

KrigarSjäl skrev:Tja, profilen rakat huvud>fulltatuerade armar>vara den som går hem sist>besitta ovanligt mycket civilkurage>vara stor i käften>dricka mycket>inte vara omgiven av en flock vänner>vara aspergare som ibland missförstår det sociala>prata stockholmska är ju ingen bra utgångspunkt. Men jag börjar aldrig mucka med folk. Och jag vare sig vill eller kan ändra min personlighet.


Jag kan tänka mig att rakat huvud och tatuerade armar kan göra somliga mera benägna att bli våldsamma eller att de tror att du är våldsam. Det är tråkigt om/att det är så, men det kan nog tänkas stämma att det faktiskt är så. Du verkar dock medveten om det och du väljer ändå att se ut på det sättet. Det ursäktar inte om folk klipper till dig, men det är ju uppenbarligen du som väljer att ha ett avvikande utseende trots att det orsaka att du löper större risk att bli utsatt för våld. Det är alltså inget allmängiltigt för män i allmänhet.

Dricker man ofta och väldigt mycket så ökar risken att bli utsatt för våld, det vet vi statistiskt. Det måste nog återigen anses vara frivilligt hur mycket man dricker. För många kvinnor är det en självklarhet att vara måttfull med alkoholen på krogen för att inte riskera våldtäkt i onödan. Det borde inte behöva vara så, men det är så.

Stor i käften och civilkurage kan väl kanske tolkas på olika sätt. Om du med civilkurage menar att du ställer upp för andra som blir illa behandlade även om du riskerar att få på käften så är det onekligen hedervärt. Om det däremot handlar om att riskera att uppfattas provocerande av onyktra personer som kan misstänkas bli aggressiva så är det snarare oförsiktigt. Man argumenterar inte med sådana personer.

Det där med Asperger och missförstånd är tänkvärt, dock. Där kanske det är värt att fundera på om Aspergare oftare blir utsatta för våld pga. sociala missförstånd? Nu kanske man kan misstänka att Aspergare i allmänhet inte vistas lika mycket på uteställen, så man bör nog sätta det i relation till det. Frågan är då om Aspergare i jämförbara situationer oftare utsätts för våld än NT? Möjligen skulle det också kunna vara så att Aspergare ibland har en tendens att själva bli våldsamma pga. svårigheterna att förstå och kommunicera med sin omgivning. Jag känner till två killar som är misstänkta AS-fall och som båda tydligen har en tendens att ta till knytnävarna enligt folk som känner dem bättre.

Det går väl att se några tänkbara anledningar till att du kanske har en förhöjd risk att bli utsatt för våld, och du verkar medveten om dem. Men det handlar i flera fall om saker du kan påverka om du vill, och det är alltså inte frågan om någon allmängiltig sanning för alla män i samhället som du verkade försöka hävda tidigare.

Jag vet inte hur din "profil" ser ut Kvasir, men jag gissar på något i stil med försynt>artig>medelålders>akademiker>som dricker måttligt>har städat umgänge>går sällan ut>gör inte så mycket väsen av sig. Den profilen är klart hälsosammare...


Försynt beror väl på situation, men jag brukar undvika att riskera att provocera personer som är rejält berusade eller av annan anledning kan tänkas bli aggresiva. Medelålders måste jag nog tyvärr kalla mig, men du blir kanske inte helt förvånad om jag säger att även jag har varit i din ålder en gång. Och på den tiden gick jag ut ofta, och det var inte bara på studenställen utan även vanliga ställen på stan. Numera går jag ut sällan, och i så fall till ställen som är någorlunda tysta och lugna i den mån jag kan styra det. Akademiker ja, men uppväxt i arbetarklass och har väl därför hyfsad koll på båda världarna, skulle jag vilja säga. Städat umgänge, javisst, jag är hellre ensam än umgås med folk som slåss. Mycket väsen kan jag däremot göra av mig. Märks inte det på forumet? :) Men visst, som jag sade tidigare så undviker jag att provocera folk som skulle kunna bli våldsamma.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 12:01:40, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Kvasir » 2008-04-01 8:39:16

Karl skrev:Instämmer, det är tröttsamt när folk från medelklass/övre medelklass som växt upp i en skyddad miljö tror att man helt enkelt kan välja bort våld. I den uppväxtmiljö jag kommer ifrån var våld en naturlig del, när man var ute på helgerna så var slagsmål snarare regel än undantag. Det gick alltid mycket fort och räckte att man råkade prata med en tjej vars kille helt plötsligt dök upp eller stötte till någon så denne spillde ut sin öl. Ibland fick man en smäll helt utan anledning, det var bara någon med dåligt ölsinne som ville avreagera sig.


Men nu är det inte så, utan jag är uppväxt i arbetarklass. Hela släkten är arbetare utom jag och en 85-årig gymnasieingenjör, och vi två är väl de enda som ens har gått gymnasiet. Jag känner dock inte igen det du beskriver som något normalt eller vanligt förekommande. Om du säger att det var så i din uppväxtmiljö så kan jag inte argumentera emot det, men det blir ingen allmän sanning för hur det är i arbetarklassen bara för det. Eller var inte arbetarna i min släkt och uppväxtmiljö några riktiga arbetare eftersom de inte brukade ta till knytnävarna? ;)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 12:01:40, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Karl » 2008-04-01 10:11:17

Kvasir skrev:Men nu är det inte så, utan jag är uppväxt i arbetarklass. Hela släkten är arbetare utom jag och en 85-årig gymnasieingenjör, och vi två är väl de enda som ens har gått gymnasiet. Jag känner dock inte igen det du beskriver som något normalt eller vanligt förekommande. Om du säger att det var så i din uppväxtmiljö så kan jag inte argumentera emot det, men det blir ingen allmän sanning för hur det är i arbetarklassen bara för det. Eller var inte arbetarna i min släkt och uppväxtmiljö några riktiga arbetare eftersom de inte brukade ta till knytnävarna? ;)
I sanningens namn måste man lägga till alkohol också som en avgörande faktor. Det var mycket alkohol i de kretsar jag umgicks i på den tiden vilket givetvis påverkade både val av nöjesställe och det allmänna omdömet. Växte också upp i Göteborg, det är säkert skillnad om man växt upp på mindre orter. Familjesituationen är en annan faktor som avgör vilket sällskap man identifierar sig med och söker sig till.

Jag vill påstå att man inte har en fri vilja som ung, man drar sig till sällskap där man känner sig hemma, i mitt fall var det en tuff miljö där våld var vanligt förekommande.

Ingen eller måttligt med alkohol och hålla sig inne på helgerna så hade man inte hamnat i bråk.
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 12:01:40, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav Moggy » 2008-04-01 10:18:00

KrigarSjäl skrev: men jag gissar på något i stil med försynt>artig>medelålders>akademiker>som dricker måttligt>har städat umgänge>går sällan ut>gör inte så mycket väsen av sig. Den profilen är klart hälsosammare...


Den profilen stämmer iaf till 80% på mig.

Har aldrig ens varit i närheten av att hamna i bråk.

Skulle aldrig komma på tanken att frivilligt gå imellan i ett bråk mellan några andra.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 12:01:40, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Moggy » 2008-04-01 10:23:05

Kvasir skrev:Men nu är det inte så, utan jag är uppväxt i arbetarklass. Hela släkten är arbetare utom jag och en 85-årig gymnasieingenjör, och vi två är väl de enda som ens har gått gymnasiet. Jag känner dock inte igen det du beskriver


Det där känner jag igen. Jag är uppvuxen bland arbetare på en landsort.

Har från det jag var liten inte känns nån som helst genemskap med den världen. Har inget som helst att prata med om med landsortsbor och fabriksarbetare utan utbildning.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 12:01:40, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Moggy » 2008-04-01 10:24:57

Om nån börjar bråka med en och man blir drabbad av våld, varför inte bara polisanmäla den som gör det?
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 12:01:40, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Karl » 2008-04-01 10:54:41

Moggy skrev:Om nån börjar bråka med en och man blir drabbad av våld, varför inte bara polisanmäla den som gör det?
Som sagt så går det oftast väldigt fort och när jag blir attackerad är min naturliga instinkt att försvara mig och slå tillbaka. Ett kort slagsmål, inga allvarliga skador, inget att anmäla.

Jag och en kompis gjorde en mer eller mindre ofrivillig polisanmälan en gång efter att ett gäng raggare hoppat på oss. Vi fick lite stryk och min nya skinnjacka slets sönder men vi lyckades ta oss därifrån och in på ett dansställe. Vakterna ringde efter polis eftersom gänget stod utanför och försökte ta sig in. Polisen kom och vi gjorde en polisanmälan.

Polisanmälan var annars inget som överhuvud taget diskuterades. För mig är det inte onormalt att fulla testosteronstinna killar slåss, no big deal.
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 12:01:40, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav ford » 2008-04-01 11:10:44

Karl skrev: För mig är det inte onormalt att fulla testosteronstinna killar slåss, no big deal.


Fjortis
Senast redigerad av ford 2011-05-04 12:01:40, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav ford » 2008-04-01 11:14:53

KrigarSjäl skrev:
Kvasir skrev:
KrigarSjäl skrev:Det är mycket nötter som är ute i svängen.


Men det kanske beror på vart man går? Och så är frågan varför du i så fall drabbas av dem, om du inte söker upp dem och inte provocerar dem? Något måste det ju bero på om du drabbas av våld, eller upplever stor risk för det, medans de flesta av oss andra inte gör det.

Tja, profilen rakat huvud>fulltatuerade armar>vara den som går hem sist>besitta ovanligt mycket civilkurage>vara stor i käften>dricka mycket>inte vara omgiven av en flock vänner>vara aspergare som ibland missförstår det sociala>prata stockholmska är ju ingen bra utgångspunkt. Men jag börjar aldrig mucka med folk. Och jag vare sig vill eller kan ändra min personlighet. Jag vet inte hur din "profil" ser ut Kvasir, men jag gissar på något i stil med försynt>artig>medelålders>akademiker>som dricker måttligt>har städat umgänge>går sällan ut>gör inte så mycket väsen av sig. Den profilen är klart hälsosammare...


Måste man tjafsa tillbaka när ett gäng nötter kommer och muckar då? Kan man inte svälja sin stolthet och gå därifrån väl medveten om att man inte behöver bevisa något för ett gäng hjärndöda neanderthalare?
Senast redigerad av ford 2011-05-04 12:01:40, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Karl » 2008-04-01 13:00:58

ford skrev:
Karl skrev: För mig är det inte onormalt att fulla testosteronstinna killar slåss, no big deal.


Fjortis
Bra exempel på neanderthalmentalitet där ford!
Jag har skrivit tre inlägg och försökt förklara vad jag menar och du väljer ut en mening och svarar Fjortis. :?
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 12:01:40, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav KrigarSjäl » 2008-04-01 13:21:53

Moggy skrev:Om nån börjar bråka med en och man blir drabbad av våld, varför inte bara polisanmäla den som gör det?

Jaa, det hjälper ju.
Sen kommer polisen som ett skott och låser in gärningsmännen i finkabirum. Rättegång dan efter och fängelse i tre år. :-)051
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 12:01:40, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in