Asperger och medicinering

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Asperger och medicinering

Inläggav Madeleine » 2011-08-14 16:15:31

Jag fick min AS diagnos när jag var 13 år, och i samband med detta fick jag Fontex.

Är nu 26 år, och för ca 6 månader sedan slutade jag med Fontex då jag upplevde att den inte hjälpte varken från eller till längre. Fick då Cymbalta, första två veckorna var jätte besvärliga, mådde sämre än jag mått på länge, men sen vände det och jag kände mig tillfreds.

För ett tag sedan har jag börjat få besvärliga biverkningar såsom "myror i kroppen", illamående, svettningar, darrningar,extrem trötthet lite panikångest inför vissa situationer och min huvudvärk har blivit värre. Funderar nu på att uppsöka min psykolog igen för att diskutera detta.

Vad har ni för upplevelser av Cymbalta? Eller någon annan medicin? Vill gärna ha hjälp och tips i denna fråga. Vill inte ha alla dessa besvärliga biverkningar varje dag...
Madeleine
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2011-08-14

Re: Asperger och medicinering

Inläggav marcooleo » 2011-08-14 16:49:43

Ja det är typiskt för dessa SSRI-mediciner, de hjälper lite grann men inte så mycket och biverkningar kan komma och gå.
Äter Cipralex men helst så skulle jag vilja vara utan den, stänger av för mycket av känslorna och påverkar den sexuella biten negativt.
Min läkare säger att Ritalin och Concerta har bra effekt på AS och funderar på att sätta mig på det. Annars har jag inte haft Cymbalta men jag har haft Efexor som är liknande och den klarade jag inte av många dagar att ta pga de hemska biverkningarna.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Asperger och medicinering

Inläggav Madeleine » 2011-08-14 17:05:29

Hur fungerar Cipralexen? Hur märker du skillnaden om du skulle vara utan dem?

Fler biverkningar än dom du skrev?
Madeleine
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2011-08-14

Re: Asperger och medicinering

Inläggav marcooleo » 2011-08-14 18:21:25

Cipralexen klipper av känslotopparna upp och ner så jag blir aningen zombiefierad.
Utan Cipralex mår jag utmärkt om jag inte utsätts för stress eller obehagliga händelser, då rasar jag in i en depression direkt. Cipralex fungerar rätt bra mot tvångstankar och ångest, däremot hjälper den inte mot panikångest och oro.
De biverkningar jag har av Cipralex är det sexuella, svårt att sova och begränsat känsloliv.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Asperger och medicinering

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-08-14 22:49:15

De enda medicinerna som funkat för mig är theralen (mot ångest och sömbesvär) och Voxra (mot depp, irritation och adhd problematik).
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Asperger och medicinering

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-08-15 11:53:14

Mirtazapin (SSRI): Fungerade inte för mig. Jag blev bara sjukt trött efter att ha tagit en. Riktiga skittabletter.

Moclobemid (MAOI-hämmare): Skräp. Enda bieffekten jag upplevde är att dom även hämmar vissa hallucinogener.

Det enda som faktiskt fungerar är bensodiazepiner - typ diazepam (valium).
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Asperger och medicinering

Inläggav Abbreviation » 2011-08-15 11:55:09

Deadly_Nightshade skrev:Moclobemid (MAOI-hämmare): Skräp. Inte ens några bieffekter.

Är det dåligt att man inte får bieffekter?

Moclobemid har fungerat fantastiskt bra för mig, inga bieffekter som jag uppfattar som negativa.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Asperger och medicinering

Inläggav weasley » 2011-08-15 12:21:21

Madeleine skrev:För ett tag sedan har jag börjat få besvärliga biverkningar såsom "myror i kroppen", illamående, svettningar, darrningar,extrem trötthet lite panikångest inför vissa situationer och min huvudvärk har blivit värre. Funderar nu på att uppsöka min psykolog igen för att diskutera detta.

Vad har ni för upplevelser av Cymbalta? Eller någon annan medicin? Vill gärna ha hjälp och tips i denna fråga. Vill inte ha alla dessa besvärliga biverkningar varje dag...

Har Cymbalta själv så jag kan ge mina egna personliga erfarenheter. Obs PERSONLIGA!!

"myror i kroppen"
Kan jag få om dosen är för hög.

illamående
Vanlig biverkning vid tusentals mediciner. Ta medicinen tillsammans med en måltid.

svettningar
Kan jag få om dosen är för hög. Väldigt vanligt i samband med mardrömmar.

darrningar
Återigen, för hög dos.

extrem trötthet
Jag börjar misstänka att det här är en biverkning även jag har. Åas kan det vara ett tecken på att man börjar få kontakt med hur man egentligen mår och hur trött man blir av att kompensera socialt. Sånt är svårt att veta.

lite panikångest inför vissa situationer
Kan bero på ovanstående medvetenhet. Cymbalta är SNRI dvs går på noradrenalin också och brukar därför minska generell ångest rätt bra.

och min huvudvärk har blivit värre
Drick mer vatten.

OBS - PERSONLIGA ERFARENHETER!!
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Asperger och medicinering

Inläggav kemisten » 2011-08-17 15:46:17

Haft god effekt av Zoloft när jag gick på gymnasiet (egentligen mot tvångssyndrom - men verkar väl snarare på depressivitet i största allmänhet). Förbättrade social interaktion. Tog helt bort sexuell drivkraft (vilket var väldigt skönt). Förstärkte färger (nästan som en drömvärld). Inga andra biverkningar förutom yrsel någon gång samt tremor.

Försökte börja igen i våras min fick då bröstsmärtor vilket var obehagligt så jag slutade tvärt - fick då självmordstankar - men blev mig själv igen efter några dagar och sobril.
kemisten
 
Inlägg: 71
Anslöt: 2011-02-21
Ort: Mjölby

Concerta och sertralin

Inläggav Magnus » 2011-08-21 22:43:31

Jag ska börja med sertralin och concerta i morgon och skulle vilja veta vad jag har att vänta mig, gissar på att ni som är här är dom som är bäst på det!

Tack på förhand, magnus.

mnordgren:

Slog ihop med en liknande tråd.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Magnus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1498
Anslöt: 2011-08-13
Ort: Stockholm

Re: Concerta och sertralin

Inläggav Moggy » 2011-08-21 23:22:25

Ökad koncentrationsförmåga kan leda till att man lägger ned mer tid på sina inlägg på forum så att dom blir längre.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Concerta och sertralin

Inläggav kullan » 2011-08-21 23:31:09

Är det sånt man kan ta för att minska påverkan av aspergern eller?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Concerta och sertralin

Inläggav Magnus » 2011-08-21 23:34:31

kullan skrev:Är det sånt man kan ta för att minska påverkan av aspergern eller?


Har inte orkat läsa om dom än, men gissar att det är både mot asp och adhdn, det är ju därför jag har den här tråden, för att ni ska hjälpa mig :(
Magnus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1498
Anslöt: 2011-08-13
Ort: Stockholm

Re: Concerta och sertralin

Inläggav kullan » 2011-08-21 23:39:03

Aha! Då är det nog mest som hjälp med ADHDn du fått dessa mediciner. Jag har endast Asperger och jag har inga piller alls.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Concerta och sertralin

Inläggav Magnus » 2011-08-21 23:41:05

kullan skrev:Aha! Då är det nog mest som hjälp med ADHDn du fått dessa mediciner. Jag har endast Asperger och jag har inga piller alls.


Ok, det är ju intressanta biverkningar man kan få te.x. minskad hjärna :wink:
Magnus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1498
Anslöt: 2011-08-13
Ort: Stockholm

Re: Concerta och sertralin

Inläggav kullan » 2011-08-21 23:44:22

Magnus skrev:
kullan skrev:Aha! Då är det nog mest som hjälp med ADHDn du fått dessa mediciner. Jag har endast Asperger och jag har inga piller alls.


Ok, det är ju intressanta biverkningar man kan få te.x. minskad hjärna :wink:


Ok. I mitt fall går den nog inte att bli så mycket mindre så det blir tomt då.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Concerta och sertralin

Inläggav jorand » 2011-08-21 23:45:07

jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Re: Concerta och sertralin

Inläggav Magnus » 2011-08-21 23:48:57



Tack, den ska jag kolla igenom :D
Magnus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1498
Anslöt: 2011-08-13
Ort: Stockholm

Re: Concerta och sertralin

Inläggav Flia » 2011-08-22 0:45:17

Oj, du har verkligen inte fått ordentligt med info från din läkare.

Concerta är en ADHD-medicin och har inte ett dugg med AS att göra.
Sertralin är ett SSRI-preparat och är till för att lindra depressioner.

Hoppas du orkar ta dig igenom hela den andra tråden och plocka fram det som känns viktigt för dig.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: Concerta och sertralin

Inläggav Magnus » 2011-08-22 0:51:14

Flia skrev:Oj, du har verkligen inte fått ordentligt med info från din läkare.

Concerta är en ADHD-medicin och har inte ett dugg med AS att göra.
Sertralin är ett SSRI-preparat och är till för att lindra depressioner.

Hoppas du orkar ta dig igenom hela den andra tråden och plocka fram det som känns viktigt för dig.


Men jag lider ju av alltihop?
Magnus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1498
Anslöt: 2011-08-13
Ort: Stockholm

Re: Concerta och sertralin

Inläggav Flia » 2011-08-22 1:07:28

Magnus skrev:
Flia skrev:Oj, du har verkligen inte fått ordentligt med info från din läkare.

Concerta är en ADHD-medicin och har inte ett dugg med AS att göra.
Sertralin är ett SSRI-preparat och är till för att lindra depressioner.

Hoppas du orkar ta dig igenom hela den andra tråden och plocka fram det som känns viktigt för dig.


Men jag lider ju av alltihop?


AS, ADHD och depression?
ADHD kan lindras av concerta och liknande medz, men det finns (såvitt jag vet) inga mediciner som lindrar AS.

Kanske blir du mindre deprimerad när du fått ordning på ADHD-medicineringen.

Att börja med Sertralin och Concerta samtidigt kan göra att du inte vet vilket som hjälper, eller vilken som ger biverkningar.
Du kan alltid ringa läkaren och fråga om det inte är bättre att du väntar med Sertralinet tills du vet hur Concertan fungerar (om du tror att jag har rätt i mitt antagande alltså).
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: Concerta och sertralin

Inläggav Magnus » 2011-08-22 1:10:40

Flia skrev:
Magnus skrev:
Flia skrev:Oj, du har verkligen inte fått ordentligt med info från din läkare.

Concerta är en ADHD-medicin och har inte ett dugg med AS att göra.
Sertralin är ett SSRI-preparat och är till för att lindra depressioner.

Hoppas du orkar ta dig igenom hela den andra tråden och plocka fram det som känns viktigt för dig.


Men jag lider ju av alltihop?


AS, ADHD och depression?
ADHD kan lindras av concerta och liknande medz, men det finns (såvitt jag vet) inga mediciner som lindrar AS.

Kanske blir du mindre deprimerad när du fått ordning på ADHD-medicineringen.

Att börja med Sertralin och Concerta samtidigt kan göra att du inte vet vilket som hjälper, eller vilken som ger biverkningar.
Du kan alltid ringa läkaren och fråga om det inte är bättre att du väntar med Sertralinet tills du vet hur Concertan fungerar (om du tror att jag har rätt i mitt antagande alltså).


Kära du, jag är för trött för att tänka klart nu, får gå igenom allt i morgon!
Magnus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1498
Anslöt: 2011-08-13
Ort: Stockholm

Re: Concerta och sertralin

Inläggav Flia » 2011-08-22 11:26:08

Ställ gärna frågor när de kommer upp.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: Concerta och sertralin

Inläggav Magnus » 2011-08-22 11:30:06

Flia skrev:Ställ gärna frågor när de kommer upp.


Jag har tagit min första concerta i alla fall, väntar med sertralin några veckor för att kolla hur concertan påverkar mig!
Magnus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1498
Anslöt: 2011-08-13
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in