Asperger & Hypotyreos

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Asperger & Hypotyreos

Inläggav danne_k » 2015-11-08 18:59:12

Hej allihop!

Ny här på forumet. Till att börja med har jag inte fått min diagnos än. Jag är 27 år gammal och har mått dåligt väldigt länge. Efter en kollaps där jag fick besöka psykakuten påbörjade jag stödkontakt och samtal med läkare på Öppenvården. Där pratar vi om mina svårigheter och min psykiatriker fråga av en slump hur mitt sociala liv var och det var där min resa började. Det finns väldigt många starka bevis för att jag har Asperger och efter de här samtalen och efter att själv kollat upp det så är det givetvis så att man känner igen sig fullkomligt. Och det känns bra, att få förståelse till varför man är som man är och inte klarar saker som andra gör. Så ja, jag väntar på utredning nu men sånt tar en väldans tid men det får man acceptera.

Men, i samma veva så tar vårdcentralen kontakt med mig och har bokat en tid med provtagning en vecka innan läkartiden. De proverna visar en avvikelse av mina tyreoideaprover. Eftersom jag är väldigt neråt så skulle ju detta kunna vara hypotyreos (antar jag). Fick precis också reda på att min mamma har hypotyreos vilket är ganska intressant eftersom jag läste att barn vars mamma har detta under graviditeten löper större risk att få autism (utveckla autism, vet inte hur man säger).

Jag har som sagt letat väldigt mycket information och google hade redan "hypotyreos asperger" inmatat när jag skulle söka efter det vilket fångade min uppmärksamhet. Jag hittar inte så mycket om det.

Min fråga:

Finns det något samband mellan Hypotyreos och Asperger? (Att man med Asperger har lättare att få det, alternativt att man som odiagnostiserad gått och mått dåligt som i sin tur påverkat sköldkörteln negativt).

Jag ska ju givetvis ta upp detta med mina husläkare och läkare på Öppenvården men undrar vad ni säger.

Tack på förhand!
danne_k
 
Inlägg: 189
Anslöt: 2015-11-08

Asperger & Hypotyreos

Inläggav Alien » 2015-11-08 19:27:40

Ja, det var en intressant hypotes. Själv har jag både AS och hypotyreos.

Här finns en omröstningstråd: har-ni-nagon-skoldkortelrubbning-omrostning-t44657.html

Och några fler trådar om sköldkörtelrubbningar:
kanske-hypotyreos-vet-inte-hur-jag-ska-ga-vidare-t23599.html
skoldkortelrubbningar-och-trotthet-t15592.html
sjukdomen-hypotyreos-2-och-kronisk-trotthet-m-m-t24474.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Asperger & Hypotyreos

Inläggav danne_k » 2015-11-08 19:32:24

Alien skrev:Ja, det var en intressant hypotes. Själv har jag både AS och hypotyreos.

Här finns en omröstningstråd: har-ni-nagon-skoldkortelrubbning-omrostning-t44657.html

Och några fler trådar om sköldkörtelrubbningar:
kanske-hypotyreos-vet-inte-hur-jag-ska-ga-vidare-t23599.html
skoldkortelrubbningar-och-trotthet-t15592.html
sjukdomen-hypotyreos-2-och-kronisk-trotthet-m-m-t24474.html

Ja det är faktiskt väldigt intressant och tack för länkarna. Ska genast in och kolla.
danne_k
 
Inlägg: 189
Anslöt: 2015-11-08

Asperger & Hypotyreos

Inläggav danne_k » 2015-11-08 19:51:57

Hittade denna sidan. Intressant läsning faktiskt.

http://www.barnmedautism.se/fakta/hormoner/skoldkortel/

Har inte varit källkritisk men hemsidan låter ju trovärdig :wink:

"Dessa två sjukdomar verkar vara sammankopplade."

"Neurotoxiner såsom PCB och dioxin (som kan komma att förknippas med neurologiska störningar såsom autism) utövar en del av deras effekt på hjärnan genom deras effekter på sköldkörteln.

Hypotyreos kan ha en djupgående skadlig effekt på en växande hjärna och därmed väsentligt bidra till detta virrvarr av symtom och orsaker till autistism."

"45 av 62 autistiska barn hade hypotyreos"

:-)Happy
danne_k
 
Inlägg: 189
Anslöt: 2015-11-08

Asperger & Hypotyreos

Inläggav xxxxx » 2015-11-08 20:05:46

överhuvudtaget så ökar chansen eller risken i mitt fall att få autismspektrumdiagnoser om det finns problematik vid graviditeten.
xxxxx
 
Inlägg: 142
Anslöt: 2012-08-01

Re: Asperger & Hypotyreos

Inläggav tahlia » 2015-11-08 20:35:29

Det kan stämma för vissa grupper. Det finns trots allt flera orsaker till autism. Har du fått den genetiskt (från förälder eller nära släkt) så kan du plötsligt tillhöra en grupp där sköldkörtelrubbningar är ovanliga eller i linje med normalpopulationen.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Asperger & Hypotyreos

Inläggav danne_k » 2015-11-08 20:38:36

tahlia skrev:Det kan stämma för vissa grupper. Det finns trots allt flera orsaker till autism. Har du fått den genetiskt (från förälder eller nära släkt) så kan du plötsligt tillhöra en grupp där sköldkörtelrubbningar är ovanliga eller i linje med normalpopulationen.

Absolut! Kan också tänka mig det men något jag definitivt ska ta upp med läkarna. Har snöat in mig extremt på detta nu och det är så fruktansvärt intressant! :)
danne_k
 
Inlägg: 189
Anslöt: 2015-11-08

Asperger & Hypotyreos

Inläggav marxisten » 2015-11-09 4:14:34

danne_k skrev:Har snöat in mig extremt på detta nu och det är så fruktansvärt intressant!


AS-vibbarna duggar tätt. :D
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Asperger & Hypotyreos

Inläggav danne_k » 2015-11-09 11:09:18

marxisten skrev:
danne_k skrev:Har snöat in mig extremt på detta nu och det är så fruktansvärt intressant!


AS-vibbarna duggar tätt. :D


Haha! Sambon vill långsamt få mig att avlida dock... :P
danne_k
 
Inlägg: 189
Anslöt: 2015-11-08

Asperger & Hypotyreos

Inläggav Grisom » 2015-11-11 9:29:42

Är inte diagnosticerad med Hypotyreos, men 2 gånger i livet när jag tagit blodprov så har jag fått återkomma för att göra nya blodprov då dessa blodvärden varit avvikande, men då har värdena varit inom de normala spannet.
Grisom
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2015-10-25

Asperger & Hypotyreos

Inläggav danne_k » 2015-11-12 12:11:40

Jag har nu beställt precis alla journaler från det att jag föddes från alla ställen jag varit på. Detta kommer bli intressant, mycket intressant! Kommer ihåg att jag varit i kontakt med vården flertalet gånger under årens lopp. Ska leta reda på symptom från hypotyreos alternativt indikationer till det för att se mitt samband.

Väl mött
danne_k
 
Inlägg: 189
Anslöt: 2015-11-08

Asperger & Hypotyreos

Inläggav danne_k » 2015-11-23 20:41:46

Fick hem ett brev från vårdcentralen idag. Det tredje provet visade normalt TSH-värde. Första var 4.0, andra var 4,7 och tredje var 2,9. Alla värden var bra förutom D-vitamin som låg lite lågt, så dem har kommit fram till att jag inte hade hypotyreos iallafall. Konstiga är att det tredje provet togs exakt en vecka efter. Det ändrar sig rätt snabbt tydligen :P
danne_k
 
Inlägg: 189
Anslöt: 2015-11-08

Återgå till Aspergare och vården



Logga in