Sköldkörtelrubbningar och trötthet

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Sköldkörtelrubbningar och trötthet

Inläggav barracuber » 2010-03-03 20:58:51

Trött, seg, irriterad och glömsk. Tror du att du är utbränd?
Sakta i backarna. Det kan vara rubbningar i sköldkörteln.

Deppig och seg? Det kan bero på din sköldkörtel
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav tahlia » 2010-03-03 21:31:40

"För att konstatera om man har över- eller underproduktion i sköldkörteln tar läkaren ett enkelt blodprov som mäter vilken mängd TSH-hormon man har i kroppen"

Skitsnack. Två personer i min omgivining har fått tagit om provet fyra respektive fem gånger innan det slutligen gav utslag och visade att något var fel. Har själv tagit det tre gånger för jag stämmer in på alla symptom. Proverna visar inget dock.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Bror Duktig » 2010-03-03 22:10:35

tahlia skrev:"För att konstatera om man har över- eller underproduktion i sköldkörteln tar läkaren ett enkelt blodprov som mäter vilken mängd TSH-hormon man har i kroppen"

Skitsnack. Två personer i min omgivining har fått tagit om provet fyra respektive fem gånger innan det slutligen gav utslag och visade att något var fel. Har själv tagit det tre gånger för jag stämmer in på alla symptom. Proverna visar inget dock.

Nä, proverna är inte helt pålitliga precis.

Det finns dessutom ett flertal andra fel som kan inträffa i ämnesomsättningen, som ger likadana symptom, men är problem på annat ställe i den komplicerade kedjan än just TSH. Det krävs tillräckligt med cortisol, det krävs att omvandligen rån Tfyra till Ttre fungerar, det krävs att Hypothalamus fungerar, det krävs att man inte har något av alla de fel som kan uppstå i själva cellen (mitokondrierna främst tror jag) och cellväggen.

Personer som har lågt TSH som friska, kan bli sjuka och visa endast en höjning på en enhet. Detta kan då ligga inom referens, läkarnas gyllene regel. Innanför referens och man är inte sjuk, utan får rycka upp sig och sluta gnälla.

Ofta tas inte ens prover på Tfyra och så gott som aldrig på det aktiva hormonet Ttre.

Urinprover kan visa vad som faktiskt har använts i ämnesomsättningen på en dag, men dessa tester tas så gott som aldrig. Man får bekosta själv, och blir då även utsatt för risk för kvacksalveri.

Det är bra att det uppmärksammas, hypothyreos (även om artikeln var gammal) men det är synd att de ofta framställer det som en enkel sjukdom att lösa.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-03-03 22:11:29

http://www.hypo2.info/
Där går att hitta länkar till läkare och annat. Sådana som jobbar efter komplexitet.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Savanten Svante » 2010-03-03 22:13:48

Aftonbladet om rubbningar i allmänhet!

DU KAN VARA DÖENDE! BETALA FÖR PLUSUPPLAGAN SÅ FÅR DU HELA HISTORIEN MED BILDER!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav tahlia » 2010-03-03 23:15:46

De mätte faktiskt mina kortisolvärden i urinen i tre omgångar i början när jag blev sjuk. Fast jag uppfattade det som att de låg för högt, inte för lågt. De släppte allt när jag remitterades till psyk dock.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Alien » 2010-03-04 1:36:52

När jag blev utbränd skickades jag till vårdcentralen för att kolla om det var något fysiskt fel på mig och de tog bl a sköldkörtelprov. Men allt var ok. Men några år senare så visade det sig att jag hade för låga värden (hypothyreos). Ärftligt, min mor hade det också. Jag funderar på om proverna var missvisande, kanske jag hade det tidigare.

För lite hormon: frusenhet, trötthet, nedstämdhet, yrsel, hudutslag, svårt att minnas, ökat sömnbehov. Kroppen går på sparlåga, du går upp i vikt och du känner dig seg och trött.
http://www.aftonbladet.se/halsa/article10271428.ab

Det är verkligen allmänna symtom. Jag hade de flesta men inte frusenhet och inte hes röst.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav mondo beyondo » 2010-03-04 11:22:23

Mina första symptom var att jag blev mer håröm, som när man har feber. Händerna och armarna domnade om jag låg i sängen med armarna på magen, vilket jag oftast brukade göra. Var väldigt konstigt att ligga med armarna utsträckta längs med kroppen istället. Och om hundarna (under 2 kilo st) klev på mig när jag låg ner så gjorde det helt plötsligt väldigt ont.

Allt det här var en för mig markant skillnad för mot innan men när jag tog upp det med husläkaren så ignorerades symptomen. Senare när jag sökte för stressrelaterade problem uppdagades Hashimotos struma, vilket är en autoimmun sjukdom (pga av stressen) och ger underfunktion i sköldkörteln.

Har även haft period med afasi, när medicindosen var för låg. Jag kunde inte säga en endaste mening utan att det saknades ord, tack vare trög hjärna. Kroppens gaspedal var urkopplad och allt som att tänka och prata gick jättetrögt :(

Medicinen Levaxin kanske hjälper men jag är fortfarande fet, frusen, torr hud, tunnhårig och trög. Har bett om att få testa medicinen Armour Thyroid (tyvärr torkad svinsköldkörtel och jag är vegetarian men men) för det står väldigt goda omdömen om den på nätet men läkarna och läkemedelsindustrin är emot, så jag får inget.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Inläggav Bror Duktig » 2010-03-04 13:18:42

Symptomen kan komma långt innan proverna visar något. Referensvärdena numer enligt FASS, är TSH två komma fem, oavsett labbens referenser (som ju bara visar en normalkurva med ändarna borttagna).

Sedan när folk får levaxin, så visar proverna bra, men många blir inte friska. Det kan vara fel i konvertering till T-tre, det kan saknas cortistol i tillräckligt mängd (obs, man kan ha för lite utan att ha så lite cortisol som vid Addison, och bara brist brukar inte tas hänsyn till, man har addison eller inget).

TAHLIA: typiskt att allt släpps när ngt psykiskt misstänks. Jag gick med obehandlad Borrelia länge, vilken skylldes på hypokondri. Och efter AS-diagnosen så får jag ännu mindre hjälp, nu skylls allt på psyket, och väl på psyk så avfärdas allt och skylls på AS och behandlas ej.

MONDO: Det går att få tag i AT på egen hand, dock ej i enlighet med lagen. Däremot så finns ett apotek på internet där man skickar med sina symptom med beställningen, och där en riktig läkare utfärdar ett recept. Man måste förstås ha god koll på allt själv då och får ingen uppföljning, men det är _helt lagligt_ i och med receptet. De hade Armour Thyroid förut men inte nu. De har dock T-tre (liothyronin) och kombinationspreparat T-fyra/T-tre.

Jag kan tänka mig att du skulle må bra av lio, du kanske kan få det utskrivet av din läkare, alternativt enligt ovan.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav mondo beyondo » 2010-03-04 13:26:59

Tack Bror Duktig :)
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Inläggav MsTibbs » 2010-03-08 13:00:20

Min ÖL på psyk skickar remiss till distriktsläkare nu för utredning om förhöjt TSH (syntes på mina litiumblodprov). Får ha kvar min psykläkare också, så det är inte alltid antingen eller som tur är. Undrar om jag kommer opereras för att sänka TSH? :shock:
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Bror Duktig » 2010-03-08 13:17:37

Nej, man opereras inte för det, tvärtom, man opereras för sänkt TSH om det beror på överaktivitet i sköldkörteln. Underaktivitet behandlas med medicin. Överaktivitet kan också medicineras ibland.

Höjt TSH innebär underfunktion om felet inte sitter i hypofysen. Hypofysen skickar ut mängder av TSH för att försöka få sköldkörteln att producera sköldkörtelhormon.

Vilken bra läkare du har som remitterar dig! Min psykläkarjävul låter mig själv ta hand om allting även om det beror på mediciner. Gå till VC säger han. Inte ens ögondroppar vid torra ögon vid SSRI-medicinering skriver han ut. Han tipsade om att blanda saltvatten och hälla i ögonen. Fy fan vad ont det gjorde (med saltvatten i ögonen).
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav serpentin » 2010-03-14 9:47:53

Bror Duktig skrev:Däremot så finns ett apotek på internet där man skickar med sina symptom med beställningen, och där en riktig läkare utfärdar ett recept.


Hur hittar man det?
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav Bror Duktig » 2010-03-14 10:55:32

www.goldpharma.com Det är lagligt, men kanske inte önskvärt av Sverige. Man får ta in medicin som man har fått utskrivet på recept inom EU. Och här får man recept.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav sanny » 2010-03-14 18:50:09

jag har flera av symtomen. Frusenhet, domningar fortare nu än förrut, trött, deprimerad, håravfall, torr hud, värk, lite aptit mm.
jag kanske också har det.


Jag åt ett prepat för ett tag sen som innehöll binjure från nöt, kan det kanske hjälpa??
Har för mig jag läst att binjuren producerar kortisol som behövs.
Köpte det efter jag gjort håtmineralanalys.
(då hade jag inte dehär symtomen, bara trötthet och torr hud.)

Någon som har någon aning?

Kan tänkas binjure bara är till nytta i början av rubbningarna. har man fått värre problem så kanske svinsköldkörtel ( som nämdes) är bättre. (vet inte, bara spekulerar.)

Har någon av er fått/ haft svårt att svälja, som att det tar emot också?
sanny
 
Inlägg: 526
Anslöt: 2008-11-23
Ort: Västra Götaland

Inläggav Bror Duktig » 2010-03-14 19:04:43

Svårt att svälja kan vara förstorad sköldkörtel. Jag tycker att du ska låta dig.

Binjurepreparatet var det Adrekomp? Det ska väl innehålla lite cortisol.

Cortisol kan hjälpa kroppen att omsätta sköldkörtelhormonet. En del får hydrokortison för just den saken. Men om grundproblemet är sköldkörteln, så måste ju sköldkörtelhormon till. Och med förstorad sköldkörtel så låter det ju som att problemet sitter där.

När man varit stressad eller under sjukdom en längre tid, så kan till slut binjuren bli utmattad och inte orka tillverka tillräckligt med cortisol, speciellt då extra behövs vid extra stress. Den kan bli stressad och senare utmattad av sköldkörtelsjukdom, psykisk sjukdom eller vanlig stress.

Tyvärr är vården kass för denna sjukdom liksom för en del andra. Räkna inte med att de fattar något om cortisol. Det betyder inte att det är humbug - det finns en hel del läkare som faktiskt bryr sig om detta och skriver ut cortison och kombinationspreparat eller "thyroid" för sköldkörtel om problemen verkar vara cortisolrelaterade eller om personen uppvisar dåliga blodvärden eller symptom.

Tänk på hur kunskaperna om npf ser ut, och tänk vidare att de inte är de enda tillstånden/sjukdomarna det finns dåliga kunskaper om, även bland de som kallar sig experter. Det kommer och finns teorier som förknippar hypo med hjärtsjukdom även om de inte nått in i svensk sjukvård precis. Och det nya kolesterolsänkningspreparatet som det skrevs om i nyheterna häromdagen, fungerar lite som sköldkörtelhormon(!) Väldigt intressant tycker jag.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav serpentin » 2010-03-14 19:05:05

Bror Duktig skrev:www.goldpharma.com Det är lagligt, men kanske inte önskvärt av Sverige. Man får ta in medicin som man har fått utskrivet på recept inom EU. Och här får man recept.


Undrar om jag törs. Jag har ingen aning alls om dosering mm. Bör nog se om jag kan få tid för provtagning mm hos läkare först. Vi har fått en ny privatläkarmottagning här. I bästa fall är det inte så lång kö dit.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav Bror Duktig » 2010-03-14 19:08:17

serpentin skrev:
Bror Duktig skrev:www.goldpharma.com Det är lagligt, men kanske inte önskvärt av Sverige. Man får ta in medicin som man har fått utskrivet på recept inom EU. Och här får man recept.


Undrar om jag törs. Jag har ingen aning alls om dosering mm. Bör nog se om jag kan få tid för provtagning mm hos läkare först. Vi har fått en ny privatläkarmottagning här. I bästa fall är det inte så lång kö dit.

Ja, prova dig först. Det kan ju hända att du kan få hjälp, och då är det ju bättre att vara övervakad. Om du senare vill lägga till något som du inte får utskrivet, så kan du ju agera på egen hand, och då ändå vara "inne i svängen" så du kan få kolla dig.

Man bör läsa på mycket också, det är ju inga harmlösa mediciner om man överdoserar. Och det kan vara svårt att känna av hypersymptom direkt, de kan förväxlas med att vara frisk först, och eftersom man kanske inte varit frisk och normal på flera år, så blir det ännu svårare att känna om det är onormalt.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav sanny » 2010-03-14 19:43:32

Bror Duktig skrev:Svårt att svälja kan vara förstorad sköldkörtel. Jag tycker att du ska låta dig.

Binjurepreparatet var det Adrekomp? Det ska väl innehålla lite cortisol.

Cortisol kan hjälpa kroppen att omsätta sköldkörtelhormonet. En del får hydrokortison för just den saken. Men om grundproblemet är sköldkörteln, så måste ju sköldkörtelhormon till. Och med förstorad sköldkörtel så låter det ju som att problemet sitter där.

När man varit stressad eller under sjukdom en längre tid, så kan till slut binjuren bli utmattad och inte orka tillverka tillräckligt med cortisol, speciellt då extra behövs vid extra stress. Den kan bli stressad och senare utmattad av sköldkörtelsjukdom, psykisk sjukdom eller vanlig stress.

Tyvärr är vården kass för denna sjukdom liksom för en del andra. Räkna inte med att de fattar något om cortisol. Det betyder inte att det är humbug - det finns en hel del läkare som faktiskt bryr sig om detta och skriver ut cortison och kombinationspreparat eller "thyroid" för sköldkörtel om problemen verkar vara cortisolrelaterade eller om personen uppvisar dåliga blodvärden eller symptom.

Tänk på hur kunskaperna om npf ser ut, och tänk vidare att de inte är de enda tillstånden/sjukdomarna det finns dåliga kunskaper om, även bland de som kallar sig experter. Det kommer och finns teorier som förknippar hypo med hjärtsjukdom även om de inte nått in i svensk sjukvård precis. Och det nya kolesterolsänkningspreparatet som det skrevs om i nyheterna häromdagen, fungerar lite som sköldkörtelhormon(!) Väldigt intressant tycker jag.


Jag börjar bli orolig på allvar. Det känns som varningsklockorna börjar ringa.
Jag får nog beställa tid i morgon och ta skriva ned symtomen och ha med mig.
Är fundersam kring testerna.
På nätet hittar jag en del som säger att testerna inte alls är tillförlitliga.
Har du gjort testerna, är väl urinprov tror jag?
Testar man både cortisol och sköldkörteln, eller ska man be om det?

Senast jag gick dit och klagade över min trötthet kollades sköldkörteln och allt såg bra ut. Det var två år sen.

Det är ju jobbigt om man ska ta sådana testresultat med en nypa salt, liksom.
Scanlab rekommenderar en del. Är dock dyrt, men kanske jag gör det där ändå.
Jag ska gå till läkaren förts och sen scanlab om läkaren hittar nått eller envisas med att det bara är depression.
Vill äta så lite medicin som möjligt. Är medicin det enda alternativet?
Vet inte vad scanlab rekommenderar man gör. Ska kolla upp det senare.

Ja, det var Andrekomp. Åt det i ca 2 månader kanske och blev av med kortslutningen i tankarna som jag upplevde då. Doktorn rekommenderade mig i o f s att äte dem i ett halvår och jag ska nog ta dem igen snart. Vet ej om det var medlet som hjälpte, men jag tror det.

Jag har levt i känslomässig stress nästan hela livet så där är väl en orsak.
Det är massor av saker som kan ha fått ur spår i kroppen så man får börja kolla upp en sak i taget. Jag får fokucera på detta nu.

Kan ju vara skönt att ha scanlab och ditt tips, Bror Duktig om det där stället på nätet man kan beställa ifrån om läkarkontakten känns usel.

Tack för din info. Alltid skönt att veta lite så att jag vet vad jag ska fråga.
sanny
 
Inlägg: 526
Anslöt: 2008-11-23
Ort: Västra Götaland

Inläggav Bror Duktig » 2010-03-14 21:12:47

Du kommer nog inte att få testa cortisol. Kanske, om man kan förklara så att de misstänker Addison. Men vid utmattning kommer inte testerna att visa något speciellt som man kan gå vidare med.

- TSH
Fritt T4
- eventuellt fritt T3 (får man ofta inte ta, man kan vara glad om de tar T4 här)
- TPO-ak (antikroppar - detta bör du få ta speciellt som du känner som en klump i halsen)
- eventuellt TG-ak (andra antikroppar som jag ej lyckats få ta)

TSH över 2,5 MED symptom kan vara skäl för medicinering på prov, enligt FASS. Bra att veta då de ofta går tvärt på referensen från labbet (referens är gjord efter normalkurva med borttagna ändar, säger inget om vad som är friskt). Leta upp på FASS och ta med dig när du får provsvar och om de då visar TSH på 2,5 eller mer.

Urintesterna får man betala själv via Scandlab. Och vanliga vården bryr sig inte om dem utan kallar det för humbug, utom vissa läkare som använder Scandlab (utan att bli av med licensen, så det är väl kanske inte så mycket humbug i alla fall).

Var bor du? Jag kanske kan tipsa om någon läkare. I Stockholm sägs kliniken Vitale med läkaren Hybinette vara bra. Googla på det.

TIps inför vårdkontakt: Läs på allt vad du kan om hyposymptom. Försök räkna upp de du har, samlat. Det är lätt, speciellt som npf-are att man kommer in på sidospår eller inte inser vad som är viktigt.

Räkna upp de symptom du har som är vanliga och starka hyposymptom - det du skrev här är ju typiskt, (fast domningar och deppighet kan en jävlig läkare försöka styra över på annat, så man kan kanske berätta om dem sist i sin lista). Försök att inte ta med sådant som du vet beror på annat. Man riskerar att de skyller på annat eller säger som till mig att jag har för spretande symptom och därför inte vill göra något (trots att jag var sängliggande mesta tiden). Jag fick infört i min journal från psyk att jag fixerade mig på sjukdomar - hypokondri sade läkare rakt ut. Det visade sig vara Borrelia. Och på VC fick jag tjata som FAN och blev mycket dåligt behandlad när jag försökte få bli testad för Borrelia.

Helst inte berätta om AS. Jag vet inte hur många gånger jag har fått höra att aspergare brukar vara trötta och blivit hemskickad eller fåt tjafsa extra. Man kan också bli behandlad som mindre vetande och bli helt överkörd.

Och ta mina råd som just bara råd. Du kanske vet att det fungerar bättre för dig än för mig med vissa saker. Det som jag skriver är från egna erfarenheter och vad jag har läst om andras.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav sanny » 2010-03-14 21:47:30

Bror Duktig skrev:Du kommer nog inte att få testa cortisol. Kanske, om man kan förklara så att de misstänker Addison. Men vid utmattning kommer inte testerna att visa något speciellt som man kan gå vidare med.

- TSH
Fritt T4
- eventuellt fritt T3 (får man ofta inte ta, man kan vara glad om de tar T4 här)
- TPO-ak (antikroppar - detta bör du få ta speciellt som du känner som en klump i halsen)
- eventuellt TG-ak (andra antikroppar som jag ej lyckats få ta)

TSH över 2,5 MED symptom kan vara skäl för medicinering på prov, enligt FASS. Bra att veta då de ofta går tvärt på referensen från labbet (referens är gjord efter normalkurva med borttagna ändar, säger inget om vad som är friskt). Leta upp på FASS och ta med dig när du får provsvar och om de då visar TSH på 2,5 eller mer.

Urintesterna får man betala själv via Scandlab. Och vanliga vården bryr sig inte om dem utan kallar det för humbug, utom vissa läkare som använder Scandlab (utan att bli av med licensen, så det är väl kanske inte så mycket humbug i alla fall).

Var bor du? Jag kanske kan tipsa om någon läkare. I Stockholm sägs kliniken Vitale med läkaren Hybinette vara bra. Googla på det.

TIps inför vårdkontakt: Läs på allt vad du kan om hyposymptom. Försök räkna upp de du har, samlat. Det är lätt, speciellt som npf-are att man kommer in på sidospår eller inte inser vad som är viktigt.

Räkna upp de symptom du har som är vanliga och starka hyposymptom - det du skrev här är ju typiskt, (fast domningar och deppighet kan en jävlig läkare försöka styra över på annat, så man kan kanske berätta om dem sist i sin lista). Försök att inte ta med sådant som du vet beror på annat. Man riskerar att de skyller på annat eller säger som till mig att jag har för spretande symptom och därför inte vill göra något (trots att jag var sängliggande mesta tiden). Jag fick infört i min journal från psyk att jag fixerade mig på sjukdomar - hypokondri sade läkare rakt ut. Det visade sig vara Borrelia. Och på VC fick jag tjata som FAN och blev mycket dåligt behandlad när jag försökte få bli testad för Borrelia.

Helst inte berätta om AS. Jag vet inte hur många gånger jag har fått höra att aspergare brukar vara trötta och blivit hemskickad eller fåt tjafsa extra. Man kan också bli behandlad som mindre vetande och bli helt överkörd.

Och ta mina råd som just bara råd. Du kanske vet att det fungerar bättre för dig än för mig med vissa saker. Det som jag skriver är från egna erfarenheter och vad jag har läst om andras.


Tack igen för infon. Jag tar det som jag tycker kan hjälpa mig.
Detta med as och spretigheten har jag redan tänkt på. Att undvika alltså.

Väldigt många symtom stämmer på mig och jag kommer ihåg att en irisdiagnostiker sa att jag hade obalans i hypofysen. Då kanske grunden till problemet sitter där. Detta kommer ju inte läkaren godkänna som "källa", förmodligen.

Men det kan ju hjälpa mig att veta.

En annan sak som är konstig är att jag enligt håranalysen hade hög ämnesomsättning men låg sköldkörtel/binjureaktivitet. Och enligt vad jag fattar så är det låg ämnesomsättning som gör att man blir sjuk..det var ju i o f s ett år sen jag gjorde analysen så det kan ju ha skifftat, då jag tror min ämnesomsättning hoppar upp och ner.

Jag ska kolla vidare om det ikväll.

Inget vidare med att läkaren tror att man inbillar sig. Det har man fanemej hört tillräckligt av i livet!
Jag hoppas min nya läkare är trevligare och sansad.

Jag får skriva på mitt tal...
Jag bor i västra götaland.
sanny
 
Inlägg: 526
Anslöt: 2008-11-23
Ort: Västra Götaland

Inläggav serpentin » 2010-03-14 22:12:47

sanny skrev:Inget vidare med att läkaren tror att man inbillar sig. Det har man fanemej hört tillräckligt av i livet!


Det känner jag igen. Men det visar sig alltid till slut att jag haft rätt från början. Onödiga kostnader för en massa läkarbesök och onödigt lidande för mig.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav Bror Duktig » 2010-03-14 22:25:50

@sanny, jag har svårt att förstå hur man kan ha hög ämnesomsättning men låg aktivitet i sköldkörteln. Sköldkörtelns aktivitet är ju att bilda sköldkörtelhormoner vilka höjer ämnesomsättningen. Man skulle kunna ha tvärtom dock, då bildat hormon kan ha problem att omsättas i cellerna.

Men kanske personen menade något annat än vad jag tänker mig.

Om problemet börjar i hyofysen, så brukar man ha lågt TSH och lågt T4. Om problemet sitter i sköldkörteln så brukar man ha högt TSH och lågt T4.
Om problemet sitter på cellnivå så kan värdena se helt normala ut, men man har symptom. Speciellt låg morgontemp är ett typiskt symptom som dock inte räknas inom vården längre. Förr gick man på tempen och symptom, men det är bortglömt sedan blodproven kom.

Om läkaren tar endast TSH och det är lågt, så kan man alltså råka ut för att läkaren påstår att man inga problem har, eftersom TSH kan variera hos friska personer. Bäst att se så mycket som möjligt för att jämföra.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-03-14 22:26:45

serpentin skrev:
sanny skrev:Inget vidare med att läkaren tror att man inbillar sig. Det har man fanemej hört tillräckligt av i livet!


Det känner jag igen. Men det visar sig alltid till slut att jag haft rätt från början. Onödiga kostnader för en massa läkarbesök och onödigt lidande för mig.

Ungefär samma här.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Aspergare och vården



Logga in