AS-släktskap-fallenhet

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vem har ni fått eran Asperger ifrån?

Inläggav ElisabetC » 2013-08-30 18:09:43

Alla i min familj verkar lida av någon form av AS..
Dock är det bara jag som har diagnos. :shock: :D
ElisabetC
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2013-08-30

Tror min far har AS

Inläggav Sadistic » 2013-12-22 17:48:38

Jag har haft diagnosen AS/ADHD sedan 8an i högstadiet, det var ett livsförändrande sak som gjorde mitt liv bättre. Satt tidigare idag med min mor i köket, där hon beklagade sig lite över min far och att han gör som ingenting. Jag tittade ett tag på henne och sa rakt ut ' har du aldrig tänkt på att Pappa kan ha AS ', hon blinkade till och funderade ett tag. Varpå hon svarar att hon trodde att alla diagnoser osv kom från hennes sida, och jag kände hur ett ofrivilligt skratt började bubbla i mig. Min mamma är nog den person som har mest kontroll osv i hela familjen, och pappa den som har 'minst' mest för att han låser sig.

Det är rätt kul, jag och min far är väldigt lika. Jag blev som chockad att min mamma aldrig tänkt tanken förut, allt finns som där.

- Special intressen
- Svårt att avbryta samt blir väldigt störd om han blir avbruten
- Problem att ta 'plats' socialt
- måste ha speciella rutiner annars blir det jobbigt
- behöver klara instruktioner

Det är bara ett litet urval av saker som jag tycker är utmärkande

Är fortfarande road, detta kan innebära att vi kan göra vissa 'strategier' som funkar för mig åt min pappa.

Har ni släktingar ( mor/far/morfar/farfar etc ) som visar drag av handikapp?

Moderator Gripandekylig - rättade rubrikens stavning

Gripandekylig

Slog ihop tråden Tror min far har AS med tråden AS-släktskap-fallenhet
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Tror min far has AS

Inläggav Miche » 2013-12-22 18:04:33

Jag anser visserligen inte att Asperger i sig är ett handikapp men det finns delar av AS som kan göra det till ett handikapp (själv känner jag mig inte handikappad, jag har nog tur med mina svaga sidor).

Jag är helt övertygad om att både min pappa hade AS (svårt att ta reda på eftersom han inte längre är i livet) och att min mamma har en hel del drag av det.

Tror förresten att det redan finns trådar om detta ämne, Alien brukar vara bra på att hitta sådana och sen slåa den nog ihop...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Tror min far has AS

Inläggav Sadistic » 2013-12-22 18:08:28

Miche skrev:Jag anser visserligen inte att Asperger i sig är ett handikapp men det finns delar av AS som kan göra det till ett handikapp (själv känner jag mig inte handikappad, jag har nog tur med mina svaga sidor).

Jag är helt övertygad om att både min pappa hade AS (svårt att ta reda på eftersom han inte längre är i livet) och att min mamma har en hel del drag av det.

Tror förresten att det redan finns trådar om detta ämne, Alien brukar vara bra på att hitta sådana och sen slåa den nog ihop...


Jag ser det inte som en handikapp heller, brukar mest säga 'diagnos' det känns inte lika 'lidande' då? om du förstår vad jag menar?

Jag kan tänka mig att min diskalkylie kommer från min mors sida, då hon har dyslexi. båda är ju problematik med att läsa av symboler

Vad jobbigt, tycker man tappar bort sig om man gör sådant samt att individen försvinner? Oh well, får väl se vad som sker.
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Tror min far has AS

Inläggav Krillo » 2013-12-22 19:03:29

Tror flera närstående skulle få diagnos, dock är det endast jag som har det.
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Asperger - ärftlighet

Inläggav Anna Asp » 2014-03-17 15:21:20

Några i min släkt som har Asperger - men inte alla.

Ni som har Aspergers - hur är ärftligheten i er familj?

De i min släkt med Aspergers har haplogrupp K - som betecknar en folkgrupp som bodde och bor i och omkring Alperna - och Hans Asperger själv var ju från Österrike.

Vad säger ni?

Gripandekylig

Slog ihop tråden Asperger - ärftlighet med tråden AS-släktskap-fallenhet
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Anna Asp
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2014-03-17

Asperger - ärftlighet

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-03-17 16:17:17

Ärftligheten er absolutt til stede, det er en høy andel mannlige medlemmer med AS i min familie og det meste tyder på at jeg fikk det av min far.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Asperger - ärftlighet

Inläggav Anna Asp » 2014-03-17 16:21:51

Ok!. Haplogrupp K är mitokondrie DNA - alltså på den kvinnliga sidan.

På den manliga sidan - Y-DNA är det grupp G.

Ismannen Özti som hittades i Alperna vid gränsen till Italien tillhörde denna folkgrupp.
Anna Asp
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2014-03-17

AS-släktskap-fallenhet

Inläggav slackern » 2014-03-17 16:34:40

Anna Asp skrev:Ok!. Haplogrupp K är mitokondrie DNA - alltså på den kvinnliga sidan.

På den manliga sidan - Y-DNA är det grupp G.

Ismannen Özti som hittades i Alperna vid gränsen till Italien tillhörde denna folkgrupp.


Honom har jag faktiskt sett i museet i Bozen. Såg mest ut som en fårfiol men intressant var det. Jag har läst att cirka hälften utav Europas befolkning är släkt med honom.

Har du också rötter i Tyrolen?
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS-släktskap-fallenhet

Inläggav LordNelson » 2014-03-18 1:02:29

Anna Asp skrev:Ok!. Haplogrupp K är mitokondrie DNA - alltså på den kvinnliga sidan.

På den manliga sidan - Y-DNA är det grupp G.

Ismannen Özti som hittades i Alperna vid gränsen till Italien tillhörde denna folkgrupp.

Är mitrokondrie DNA den bästa metoden att spåra AS med eftersom man då väl går rakt ned och följer ett kön. Du kan ha fått AS av din farfarsmor som tex kan ha varit polsk judinna. Kanske har jag fel...
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

AS-släktskap-fallenhet

Inläggav Anna Asp » 2014-03-18 11:14:03

Ja, det är ju det jag försöker klura ut.

Det behövs nog betydligt närmre släktskap än farfarsmor.
Anna Asp
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2014-03-17

AS-släktskap-fallenhet

Inläggav Anna Asp » 2014-03-18 11:16:22

Och kopplingen Aspberger - geografiskt område tycker jag är intressant
Anna Asp
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2014-03-17

AS-släktskap-fallenhet

Inläggav geocache » 2014-03-18 14:06:40

Anna Asp skrev:Och kopplingen Aspberger - geografiskt område tycker jag är intressant


Vad består den kopplingen i (jag frågar seriöst)?

Ett litet tips; namnet stavas "Asperger", utan "b".
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

AS-släktskap-fallenhet

Inläggav Schmetterling » 2014-03-26 23:24:23

Fia91 skrev:Jag tror att min mamma har någon diagnos och det lutar starkt mot Asperger..

Annars så är min morfar rätt "aspig" de få gångerna jag har träffat honom. Men mamma har ju berättat lite om honom och jag tror han har AS.

Så det är väl från min mammas sida som jag har fått det. :)

Om du tror att hon har diagnos kan du väl fråga henne? Eller är det typ hysch-hysch och skamligt enligt henne så att hon skulle ljuga om det?
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in