AS-släktskap-fallenhet

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vem har ni fått eran Asperger ifrån?

Inläggav kullan » 2013-03-19 23:06:55

Har ingen som helst aning. det finns ingen som man direkt kan peka ut som Aspergertyp i släkten så det är en gåta vart den kommer ifrån. Det enda jag kan komma på är att pappa har en släng av dyslexi och att det har blivit Asperger i mig av det. Har inga belägg för att så är fallet så jag vet inte.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vem har ni fått eran Asperger ifrån?

Inläggav Kattmamma » 2013-03-19 23:13:39

Jag misstänker att jag har fått det av min far!
Han är över 70 och spelar tv spel hela nätterna. :lol:
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Vem har ni fått eran Asperger ifrån?

Inläggav slackern » 2013-03-19 23:20:25

Kattmamma skrev:Jag misstänker att jag har fått det av min far!
Han är över 70 och spelar tv spel hela nätterna. :lol:


Skön snubbe ju. :)
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vem har ni fått eran Asperger ifrån?

Inläggav Tallbarr » 2013-03-20 0:09:02

slackern skrev:
Kattmamma skrev:Jag misstänker att jag har fått det av min far!
Han är över 70 och spelar tv spel hela nätterna. :lol:


Skön snubbe ju. :)


Instämmer!

Jag är övertygad om att det är morsan och hon tror också att det är så men hon är inte diagnostiserad.
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Vem har ni fått eran Asperger ifrån?

Inläggav kiddie » 2013-03-20 6:29:10

Tror delvis från min farfars mor och delvis från min mor.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vem har ni fått eran Asperger ifrån?

Inläggav Kattmamma » 2013-03-20 6:48:27

slackern skrev:
Kattmamma skrev:Jag misstänker att jag har fått det av min far!
Han är över 70 och spelar tv spel hela nätterna. :lol:


Skön snubbe ju. :)

:lol: så köpte han tågbana till sig själv i julklapp.
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Vem har ni fått eran Asperger ifrån?

Inläggav rapchic » 2013-03-20 7:08:50

min mamma säger själv efter att ha läst endel böcker att hon nog fått AS diagnos då hon var barn om det hade funnits då, tu har hon lärt sig sätt runt många av problemen så det skulle inte ses som funktionshinder längre.

psykläkarna ville göra en AS utredning på min far eftersom han med största sannolikhet hade AS men han drack för mkt för att dom skulle kunna ställa diagnos.

min morfar är lite annars med ganska starka AS vibbar och "resten av släkten" förutom mina systrar, mormor och farmor är lite annars också har lite slängar av ADHD, AS och liknande men definitivt inte nog för att sätta diagnos förutom min kusin som också har AS.

frågan för min sida verkar snarare vilken man inte fått det från
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vem har ni fått eran Asperger ifrån?

Inläggav ninegirl » 2013-03-20 8:07:18

Hehehe... TV-spel... Tågbana :D! Ball, särskilt om man tänker på åldern.

Nu kom jag på en till som kanske har AS.... Morfar. Han har alltid varit mindre bra på dem sociala bitarna men sägs ha en hög IQ (idag är det svårt att bedöma, då hans allmäntillstånd är helt annorlunda... Demens eller något sånt spelar in)

Iaf! Han var en riktig baddare under sina aktiva år som konstnär. Lägg något i händerna på honom, han fixade det! Snubben gjorde konstverk av alla möjliga slag. En sak som imponerar på mig är en tavla med svart sammetsbakgrund med en massa små metalldelar i kopparfärg som formar en gammal bil från sidan... Vågar man gissa en bil fr 20-30 talet?... Ska googla modellen... Anyway, den tavlan är fantastisk tycker jag. Hur fasen får man ihop en sån på såna smådelar??
Utöver det sydde han gardiner, målade, kunde laga mat enligt mamma. Allt perfekt. Han var perfektionist. Häftigt tycker jag! Särskilt när man bara kan saker och ting liksom! Ingen som lärt vad jag förstått! :)

- Enligt en wikipedia-artikel om bilar så måste det vara en Ford Model T fr 1923.
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Vem har ni fått eran Asperger ifrån?

Inläggav Ugglan » 2013-03-20 8:30:03

Angående rubriken, det heter "er" inte "eran". Kanske någon kan snygga till detta.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Vem har ni fått eran Asperger ifrån?

Inläggav ninegirl » 2013-03-20 8:48:07

Ugglan skrev:Angående rubriken, det heter "er" inte "eran". Kanske någon kan snygga till detta.


Suck!..
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Vem har ni fått eran Asperger ifrån?

Inläggav Kattmamma » 2013-03-20 13:11:36

ninegirl skrev:
Ugglan skrev:Angående rubriken, det heter "er" inte "eran". Kanske någon kan snygga till detta.


Suck!..

Dubbel suck!! :-)217
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Vem har ni fått eran Asperger ifrån?

Inläggav kiddie » 2013-03-20 13:13:49

Suck nummer tre.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vem har ni fått eran Asperger ifrån?

Inläggav Ugglan » 2013-03-20 13:15:57

Tja..fortsätt stava fel då om ni tycker det ger er något. Suckar gör även jag.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Vem har ni fått eran Asperger ifrån?

Inläggav Kattmamma » 2013-03-20 13:19:57

Jag blev varnad innan jag skrev på detta forum.
Vad du än gör så stava inte fel på ordet Asperger.
Jag tränade på att stava rätt.
Och var super nervös att jag skulle stava fel. :shock:
Det är väl ändå bättre skriva något än vara ängslig för att skriva fel gramatiskt!
( det ordet blev säkert fel) :-)051
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Vem har ni fått eran Asperger ifrån?

Inläggav Kattmamma » 2013-03-20 13:22:17

Ugglan skrev:Tja..fortsätt stava fel då om ni tycker det ger er något. Suckar gör även jag.

Du ville säkert väl!
Men vissa av oss inklussive mig har haft fobi för att skriva.
Pg av dyxlexi.
Då är det ändå bra att man skriver än låter bli.
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Vem har ni fått eran Asperger ifrån?

Inläggav kullan » 2013-03-20 13:26:32

Ugglan skrev:Tja..fortsätt stava fel då om ni tycker det ger er något. Suckar gör även jag.


Om du inte vet om det så finns det folk med dyslexi på detta forum oxå. Lite hänsyn tack! Du förstår ju vad TS menar för ord. Då är det inga problem anser jag. viktigare med själva sakfrågan anser jag än något enstaka stavfel.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vem har ni fått eran Asperger ifrån?

Inläggav Frauja » 2013-03-20 13:34:25

Från min far som fått det från sin farfar. Vars syster berättat att det går i släkten sen långt tillbaka att grubbla mycket, vara nedstämd och höra röster...
Men även min farmor är en riktig samlare, och har drag av OCD, och tolkar allt bokstavligt, så hon har kanske också drag. Och min mor har fobisk personlighetsstörning och tics. Hennes far var grovt alkoholiserad och hennes mor är väldigt folkskygg, och extremt (!) rutinbunden. Såå.. det kanske kommer från alla håll och kanter. Jag har en teori (som dock inte är baserad på några större empiriska studier) om att aspiga människor dras till varandra...
Frauja
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2013-01-25

Vem har ni fått eran Asperger ifrån?

Inläggav ninegirl » 2013-03-20 17:28:53

Frauja skrev:Från min far som fått det från sin farfar. Vars syster berättat att det går i släkten sen långt tillbaka att grubbla mycket, vara nedstämd och höra röster...
Men även min farmor är en riktig samlare, och har drag av OCD, och tolkar allt bokstavligt, så hon har kanske också drag. Och min mor har fobisk personlighetsstörning och tics. Hennes far var grovt alkoholiserad och hennes mor är väldigt folkskygg, och extremt (!) rutinbunden. Såå.. det kanske kommer från alla håll och kanter. Jag har en teori (som dock inte är baserad på några större empiriska studier) om att aspiga människor dras till varandra...


Jaa inte omöjligt! Min närmsta vän har Aspergers Syndrom och det var lååångt innan jag ens visste vad det överhuvudtaget var som vi blev vänner. Sen när jag läst om det retade jag honom lite och sen pang för 2 år sedan fick jag själv diagnosen! Livets ironi! :p
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Vem har ni fått eran Asperger ifrån?

Inläggav ninegirl » 2013-03-20 17:32:05

Kattmamma skrev:
Ugglan skrev:Tja..fortsätt stava fel då om ni tycker det ger er något. Suckar gör även jag.

Du ville säkert väl!
Men vissa av oss inklussive mig har haft fobi för att skriva.
Pg av dyxlexi.
Då är det ändå bra att man skriver än låter bli.


kullan skrev:
Ugglan skrev:Tja..fortsätt stava fel då om ni tycker det ger er något. Suckar gör även jag.


Om du inte vet om det så finns det folk med dyslexi på detta forum oxå. Lite hänsyn tack! Du förstår ju vad TS menar för ord. Då är det inga problem anser jag. viktigare med själva sakfrågan anser jag än något enstaka stavfel.


Ni är snälla ni... Men jag har inte dyslexi. Jag är mer en slarver när det kommer till grammatik :D
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Vem har ni fått eran Asperger ifrån?

Inläggav Gafsan » 2013-03-24 1:12:34

ninegirl skrev:Precis som trådrubriken så undrar jag - vem har ni ärvt eran Aspergers Syndrom ifrån eller vem tror ni?


Jag tror att båda mina föräldrar har fått en släng av sleven när det gäller npf. Min pappa är sannolikt mer åt ADHD-hållet (med AS-drag) medan min mamma nog är minst lika aspig som jag.

Före dem (och parallellt med dem) finns det diverse kufiska ingenjörspersonligheter, extrempedantiska hemmafruar, alkoholiserade byggjobbare och särpräglade individer som institutionaliserats, utförsäkrats eller sålts på auktion (beroende på trenden i samhället just då).
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Vem har ni fått eran Asperger ifrån?

Inläggav Wine » 2013-03-24 8:25:52

Gafsan skrev:Jag tror att båda mina föräldrar har fått en släng av sleven när det gäller npf. Min pappa är sannolikt mer åt ADHD-hållet (med AS-drag) medan min mamma nog är minst lika aspig som jag.

Före dem (och parallellt med dem) finns det diverse kufiska ingenjörspersonligheter, extrempedantiska hemmafruar, alkoholiserade byggjobbare och särpräglade individer som institutionaliserats, utförsäkrats eller sålts på auktion (beroende på trenden i samhället just då).


Har du läst om ingenjörssyndromet? Det ska tydligen vara vanligare om man har AS att man har en pappa eller en farfar som är/var någon form av ingenjör:

Interestingly, Matt Ridley, author of Nature via Nurture, claims that those with Asperger’s disorder: “are more than twice as likely to have fathers and grandfathers who worked in engineering.” Ridley also says that on a “standard test of autistic tendencies, scientists generally score higher than non-scientists and physicists and engineers score higher than biologists.” Collectively, various experts claim that the prevalence of autism or autistic disorder is 1:1000, and Asperger’s disorder at anywhere from 1:150 to 1:500, depending on what you read.


http://www.scienceagogo.com/news/autism_evolution.shtml

Jag fick till och med frågan om vad min pappa hade för yrke i samband med den neuropsykiatriska utredningen.

AS är ett ingenjörssyndrom - dansk läsövning
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Vem har ni fått eran Asperger ifrån?

Inläggav Gafsan » 2013-03-24 23:49:36

Wine skrev:Har du läst om ingenjörssyndromet? Det ska tydligen vara vanligare om man har AS att man har en pappa eller en farfar som är/var någon form av ingenjör:


Ja :) Jag är ju själv ingenjör och kan intyga att förekomsten av aspiga personligheter är avsevärt större på de arbetsplatser jag har och har haft än i övriga samhället... tror att det ligger en hel del i uttrycket.

Jag tycker att det är logiskt att personer med asperger, eller aspiga drag, attraheras av ingenjörsyrket. Där är det ordning och reda och klara besked i större utsträckning än i många andra jobb. Själv valde jag att bli ingenjör för att mekaniska saker är hyfsat begripliga jämfört med människor och jag kan tänka mig att många resonerar på det sättet. Sen finns det ju även många som har specialintressen på det tekniska området och då kan ju det leda till att man väljer att bli ingenjör.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Vem har ni fått eran Asperger ifrån?

Inläggav Zirre » 2013-03-24 23:55:58

Ingen av föräldrarna direkt men det finns i släkten på mammas sida.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Vem har ni fått eran Asperger ifrån?

Inläggav ullstrumpan » 2013-03-25 0:13:36

skulle tro att båda mina föräldr<ar har drag som tillsammans bildar diagnos hos mig, då jag ärvde alla dåligha egenskaperr från båda mina föräldrar
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in