AS. kan vara övergående

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav earlydayminer » 2008-05-22 19:23:14

Om det är så du tycker kan du väl lika gärna lämna det här och börja undra över någonting nytt? Ursäkta om jag låter otrevlig! :)
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 14:12:14, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav sommar » 2008-05-22 19:25:30

earlydayminer skrev:Om det är så du tycker kan du väl lika gärna lämna det här och börja undra över någonting nytt? Ursäkta om jag låter otrevlig! :)


8) För jag har samma rättighet att vara här som alla andra o. här är åsikten fri liksom i verkligheten i övrigt.

Jag kan ta emot ursäkten för denna gången.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:12:14, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav KrigarSjäl » 2008-05-22 19:31:12

sommar skrev:denna gången.

Säger det igen: du är en riktig hejare på svenska språket! Du har inte funderat på att medverka i SAOL? :lol:
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:12:14, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav earlydayminer » 2008-05-22 19:31:23

sommar skrev:
earlydayminer skrev:Om det är så du tycker kan du väl lika gärna lämna det här och börja undra över någonting nytt? Ursäkta om jag låter otrevlig! :)


8) För jag har samma rättighet att vara här som alla andra o. här är åsikten fri liksom i verkligheten i övrigt.

Jag kan ta emot ursäkten för denna gången.


Det jag menade var tråden, inte forumet. Anledning är att det inte framkommer några konkreta bevis på att det du skriver stämmer. 8)
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 14:12:14, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav sommar » 2008-05-22 19:35:49

earlydayminer skrev:
sommar skrev:
earlydayminer skrev:Om det är så du tycker kan du väl lika gärna lämna det här och börja undra över någonting nytt? Ursäkta om jag låter otrevlig! :)


8) För jag har samma rättighet att vara här som alla andra o. här är åsikten fri liksom i verkligheten i övrigt.

Jag kan ta emot ursäkten för denna gången.


Det jag menade var tråden, inte forumet. Anledning är att det inte framkommer några konkreta bevis på att det du skriver stämmer. 8)


Ok, förstår. Men hursomhelst är det så att tråden är MIN/det är jag som startat den, så nej jag försvinner inte från tråden. 8)
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:12:14, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Zombie » 2008-05-22 19:36:51

Krigis: polisa inte oreflekterat. "Denna/detta" är ett äldre uttryck än "den/det här" och fullt levande i Götaland. Har också gammal hävd att anses finare i skrift, låt vara med obestämd form efter. (Finstämplarna brukar vara lika okunniga och oreflekterade som fördömarna, men bara för att få proportion på saken).

(Nuff said för den hära gången ;) )
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:12:14, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav tahlia » 2008-05-22 19:43:24

Som tillägg till Zombies inlägg så vill jag bara poängtera att den som låter sig dras ned till den låga nivån inte är någon bättre person själv.

Sedan ogillar jag att man gör sig lustig över en annan människa, precis som jag ogillar mobbningstendensen jag ser.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 14:12:14, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav sommar » 2008-05-22 19:46:44

Oavsett hur det är o. inte är, så ingen mobbing från min sida. Tolkar man mina inlägg så får man ta ansvar för det själv. Jag har faktiskt en empatisk förmåga som tyvärr sällan ses på forumet utan det är bara rakheten som ofta syns tyvärr. Får försöka göra nå`n förändring.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:12:14, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Zombie » 2008-05-22 19:46:53

(Tahlia)
Sant, och viktigare här.
Såg blott en detalj, ett ögonblick i sänder, som den aspie jag är.
[edit]
(Sommar: tror väl inte någon av oss menade att du var den ev. mobbaren här?)

[edit 2]
Krigis: vill man förmana andra, måste man skaffa sig kunskapsmarginaler.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:12:14, redigerad totalt 3 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav KrigarSjäl » 2008-05-22 19:48:00

Zombie skrev:Krigis: polisa inte oreflekterat. "Denna/detta" är ett äldre uttryck än "den/det här" och fullt levande i Götaland.

Likförbannat är det grammatiskt fel.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:12:14, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav earlydayminer » 2008-05-22 19:49:36

sommar skrev:
earlydayminer skrev:
sommar skrev:[quote="earlydayminer"]Om det är så du tycker kan du väl lika gärna lämna det här och börja undra över någonting nytt? Ursäkta om jag låter otrevlig! :)


8) För jag har samma rättighet att vara här som alla andra o. här är åsikten fri liksom i verkligheten i övrigt.

Jag kan ta emot ursäkten för denna gången.


Det jag menade var tråden, inte forumet. Anledning är att det inte framkommer några konkreta bevis på att det du skriver stämmer. 8)


Ok, förstår. Men hursomhelst är det så att tråden är MIN/det är jag som startat den, så nej jag försvinner inte från tråden. 8)[/quote]

Enjoy the bastardization!
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 14:12:14, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav rattlelizard » 2008-05-22 19:57:02

sommar skrev:
rattlelizard skrev:Men din teori är fel eftersom du tror att Aspergers kan vara övergående och hänvisar till dina egna upplevelser.
Då vågar jag påstå att du aldrig har haft Aspergers syndrome för det är inte av övergående natur det kan jag garantera dig och med mig hela läkarvetenskapen. :D


Min teori är INTE fel!

Nädu, det kan du inte alls för läkaren i teamet som utredde mig hävdar att AS. är övergående åtmisntone gränsfallen liksom jag tror. Min kurator på Vårdcenttralen säger liknande. That´s it!


Hade din läkare specialkompetens i att bota personer inom det Autistiska spektrumet?I såfall vad heter han?
Han måste få uppmärksamhet för då är han världsunik och kullkastar all forskning inom området.
Din kurator tror förstås på vad din läkare säger eller hur?
Även om detta är din tråd så är den på ett forum med människor som har Aspergers och ingen vad jag vet har rapporterat att de kunnat bli botade än sålänge så det är ju klart att du får en väldig respons, det måste du väl kunna förstå?
Senast redigerad av rattlelizard 2011-05-04 14:12:15, redigerad totalt 1 gång.
rattlelizard
 
Inlägg: 453
Anslöt: 2008-04-06
Ort: nordvästra skåne

Inläggav sommar » 2008-05-22 20:11:56

Zombie skrev:(Sommar: tror väl inte någon av oss menade att du var den ev. mobbaren här?)


Tyvärr kan jag inte så noga veta längre. :( Vissa antydningar görs tycks jag mig se. Se`n kan tolkningen va åt skogen, men jag har ju AS.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:12:15, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav pH » 2008-05-22 20:55:30

Ushochfy, jag blir nedstämd av stämningen här i dag. Jag upplever att människor blir så upprörda att de tappar viljan att försöka förstå. Men det är min tolkning. Jag förstår orsaken, men blir nedstämd iaf.

Sommar: Jag har emellanåt svårt att förstå vad du menar. Jag försöker, men tråden går så fort att jag inte hänger med.

Till viss del tror jag att vi egentligen tycker ganska lika på några punkter, men att orden vi använder är så olika att det är svårt att mötas i samtalet.

Jag har lagt ganska mycket jobb på att förbättras och förstå under ganska många år. Jag har fått mycket stora resultat. Jag fungerar bättre, förstår mer och orken räcker längre. Men jag anser mig inte botad, eller att min AS gått över. Min syn är att vissa negativa konsekvenser mildrats eller blivit hanterbara.

Jag anser å andra sidan att AS är ett annorlunda sätt att vara, inte en pålaga. Jag anser inte att det är vattentäta skott mella psyke och biologi. De påverkar varandra. Social och kulturell kontext blir ytterligare en interagerande faktor.

Jag tänekr spontant på mina perceptionsstörningar. De kan inte tränas bort. Min hud känner vad den känner. Ingen KBT kan få mig att känna annorlunda. Att utsätta mig för övningar för att träna bort det är ungefär lika meningsfullt som att öva sig på att kamma sig med brännnässlor för att känna annorlunda. Däremot kan KBT eller annan terapi (jag är dock skeptisk mot psykodynamisk) vara ett bra verktyg för att lära mig förstå min reaktion, förstå hur den skiljer sig mot NT, förstå hur NT uppfattar min reaktion och hur jag kan förhålla mig till diskrepansen.

Det var ett exempel på hur jag kan medverka till att jag minskar de funktionshinder AS innebär. Funktionsnedsättningen kvarstår dock.

Jag håller absolut inte med dig i allt du säger. Men jag tror inte heller att vi står så långt ifrån varandra som det först kan verka. Jag blir ledsen när en hetsk stämning ställer sig i vägen för en spännande diskussion, jag är diskussionsjunkie. Dessutom blir jag lite orolig för att vi här på forumet med tiden skall lockas till en punkt där endast en åsikt är godkännd, och där de som inte bekänner sig till den sanna läran inte är välkonmmna längre. Vetenskaplig dogmatism är också en typ av ovetenskaplighet, och få saker skrämmer mig så mycket som åsikter om vetenskapliga ting utan utrymme för vetenskapens mångfalld och nyansrikedom. :?
Senast redigerad av pH 2011-05-04 14:12:15, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav sommar » 2008-05-22 23:54:28

Tanken har slagit mig om att det kanske tyvärr blir så en dag att endast en åsiktblir godkänd, vilket kan skrämma mig. :? Inte minst ett forum ska ju vara där man får tycka fritt o. får man inte olika åsikter lär det falla ganska platt..
Jag tänker iaf. fortsätta vädra mina åsikter. Somliga verkar gör allt för att få en att ändra sig o. ibland får man kämpa hårt, men som väl är är jag seg. :)
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:12:15, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav weasley » 2008-05-22 23:59:37

KS, ska du vara stavningspolis så välj tex det här inlägget.


sommar skrev:Nädu, det kan du inte alls för läkaren i teamet som utredde mig hävdar att AS. är övergående åtmisntone gränsfallen liksom jag tror. Min kurator på Vårdcenttralen säger liknande. That´s it!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 14:12:15, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav KrigarSjäl » 2008-05-23 0:04:31

weasley skrev:KS, ska du vara stavningspolis så välj tex det här inlägget.


sommar skrev:Nädu, det kan du inte alls för läkaren i teamet som utredde mig hävdar att AS. är övergående åtmisntone gränsfallen liksom jag tror. Min kurator på Vårdcenttralen säger liknande. That´s it!

Ah, my bad! :wink:
Det blir ju komiskt med tanke på att sommar säger sig ha talang för stavning...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:12:15, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav weasley » 2008-05-23 0:09:40

sommar skrev:Om det är så drygt så låt bli då o det är inte mer stackars dina öron än mina.


Hade du läst ordentligt (du kanske inte ska vara så snabb att anklaga andra för att inte läsa ordentligt?) så hade du sett att delen om öronen stod i ett kontext där det framgick att jag skulle på pub, dvs ett ställe där det serveras öl samt musik på alldeles för hög volym. Det torde även framgå att det var det jag syftade på.

sommar skrev:Så här; jag var lite lite snabb innan. Punkt 1 anser jag att det är(, men det finns även positiva saker med AS.) Det blir pålager på punkt 3 o. punkt 3 är personlighetsdrag. Så menar jag.


Ok, jag fattar.

Följdfrågor:

HUR kommer det sej att det finns både positiva OCH negativa saker med AS när diagnosmanualerna mest lyfter fram problemen?

VAD är det som pålagras, menar du, av de kopplingar i hjärnan som inte riktigt fungerar som de flesta andras?

VAD är en personlighet, om inte den är ett antal kopplingar och impulser i hjärnan?
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 14:12:15, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Pontus » 2008-05-23 1:39:36

sommar skrev:Anledningen till att jag fick diagnos är att en del problem kvarstår (pga. att det uppenbarligen krävs merrän 2 år för mig att öva på + att min diagnos kom först nov-07) + att jag haft problem sedan barnsben. Jag fortsätter öva. Nu hos en psykolog på vuxenhab som kan AS., så mitt AS. försvinner troligen men det kommer ta måånga år.

Så du har blivit lite bättre på att fungera med åren, grattis! Men har du någonsin funderat på om det skulle gått lika bra utan ditt älskade KBT?
Som du så ofta säger att du är ett levande bevis på att det fungerar är jag ett levande bevis på att man kan lära sig fungera riktigt fint UTAN KBT.
sommar skrev:Hursomhelst väljer man att inte träna med hjälp av terapi framförallt KBT. då man har någon form av problem o. inte är alldeles "under isen" tycker jag man gör sig själv en otjänst. Sedan finns det säkert fall då det inte funkar, men i mångt o. mkt. handlar det om att motivationen saknas och/eller att personkemin inte stämde eller att det var en dålig terapeut. Tyvärr är det svårt att pricka rätt. Jag har haft tur. Samtidigt gäller det att kunna lyssna & lita på dem o. försöka ta hjälp av tex. en anhörig som mföljer med ibland. Det har man rätt till iaf. inom öppenvården.

Du säger att man gör sig själv en otjänst om man inte går i terapi för sin AS. Men har du någonsin tänkt tanken att alla kanske inte ens vill bli av med det som gör oss till aspergare? Många av oss kanske trivs med att vara lite udda och tänka på ett annorlunda sätt.
I övrigt beskriver du KBT som ett sätt att "ändra mindre bra tankar och beteenden", vad är det som säger att AS-dragen är mindre bra?
Det låter mest som frivillig hjärntvätt, inte något "botemedel". Och jag tror faktiskt inte det är så många som ställer upp på hjärntvätt.
sommar skrev:BETÉENDE har jag fått lära mig stavas så här o. jag är oerhört bra på stavning. Dessutom var det en oerhört stor pettitess i sammanhanget.

Nej, du är inte oerhört bra på stavning.
sommar skrev:Min teori är INTE fel!

Nädu, det kan du inte alls för läkaren i teamet som utredde mig hävdar att AS. är övergående åtmisntone gränsfallen liksom jag tror. Min kurator på Vårdcenttralen säger liknande. That´s it!

Så du har stöd från EN läkare och EN kurator i din minst sagt underliga teori? Grattis...
Jag har stöd från ungefär resten av läkarna i min teori om att AS inte är övergående, så vad är det som säger att just din teori är rätt?
Senast redigerad av Pontus 2011-05-04 14:12:15, redigerad totalt 1 gång.
Pontus
 
Inlägg: 895
Anslöt: 2008-03-12
Ort: Värmland

Inläggav Alien » 2008-05-23 2:18:24

Jag skulle vilja bli av med mina uppenbara aspie-drag. Men kanske inte med mitt aspie-tänkande. Jag skulle alltså vilja kunna "spela NT" perfekt och kunna välja att umgås och arbeta bland NT utan att bli utbränd, utstött el utkastad. Men samtidigt skulle jag vilja kunna tänka fritt och kritiskt inom mig och s a s lura NT-världen.

Frågan är om det går. Förutsättningen för att bli mindre aspig och mer NT-ig är kanske att man tänker mindre aspigt? Att ändrat tänkande s a s föregår det ändrade beteendet.

Eller så kanske man kan botas genom TNS, som jag hörde på radio. Fast man lär få vänta minst 10 år på det.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:12:15, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav sommar » 2008-05-23 8:32:00

KrigarSjäl skrev:
weasley skrev:KS, ska du vara stavningspolis så välj tex det här inlägget.


sommar skrev:Nädu, det kan du inte alls för läkaren i teamet som utredde mig hävdar att AS. är övergående åtmisntone gränsfallen liksom jag tror. Min kurator på Vårdcenttralen säger liknande. That´s it!

Ah, my bad! :wink:
Det blir ju komiskt med tanke på att sommar säger sig ha talang för stavning...


Du har aldrig hört talas om stressad? Du har då verkligen AS. som hänger upp dig på detaljerna i stället för att ordentligt delta i tråden eller sk*t a i den. Mitt förslag è att skaffa ett annat specialintresse.. Du finner det tydligen väldigt kul att reta o. provocera mig precis HELA tiden
o. Weasley hänger på.
Sedan é det så att jag skriver vissa saker på slang o. vissa saker har jag fått lära mig annorlunda än du tex. att det heter denna. Du har inte alltid rätt.

Jag har vettigare saker att göra än att vara total stavningspolis, men kan ändå stava på det hela taget. Dock blir det ibland mer fel på forumet än i vanliga fall eftersom det ibland är häftiga disk. där det går undan. Jag har vettigare saker att göra än att kontrollera varenda bokstav, men så är jag inte inbiten AS:are heller. :)
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:12:15, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav alfapetsmamma » 2008-05-23 8:59:03

sommar skrev:Du har aldrig hört talas om stressad? Du har då verkligen AS. som hänger upp dig på detaljerna i stället för att ordentligt delta i tråden eller sk*t a i den. Mitt förslag è att skaffa ett annat specialintresse.. Du finner det tydligen väldigt kul att reta o. provocera mig precis HELA tiden
o. Weasley hänger på.
Sedan é det så att jag skriver vissa saker på slang o. vissa saker har jag fått lära mig annorlunda än du tex. att det heter denna. Du har inte alltid rätt.

Jag har vettigare saker att göra än att vara total stavningspolis, men kan ändå stava på det hela taget. Dock blir det ibland mer fel på forumet än i vanliga fall eftersom det ibland är häftiga disk. där det går undan. Jag har vettigare saker att göra än att kontrollera varenda bokstav, men så är jag inte inbiten AS:are heller. :)


Men du, SER DU INTE att du klankar på andra men inte tål kritik alls? Att jag ser det så tydligt är för att jag själv är sån ganska mycket. Det här är verkligen nåt gör en illa omtyckt. DET vore nånting att ta upp i terapin!

Jag retar mig alltid på dåligt språk, men jag brukar inte läxa upp andra för det. Skriver nån vettiga saker men är kass på stavning och grammatik kan jag ha överseende med det, trots min språkbesatthet. När du talar till folk som du gör kan man svårligen undvika att bli förbannad. I alla fall kan inte jag det. Inbillar mig att det är lite likadant för andra.

Så undrade jag en sak. Så vitt jag vet har Lena Nylander bara skrivit Autismspektrumstörningar hos vuxna- några frågor och svar. Det är en söt liten bok, lagom lång att ge bort till undrande släktingar, när man fått diagnos. Jag minns inte en endaste bokstav som handlade om att AS kan vara övergående, och jag läste den ganska nyss.

Lena Nylander är läkare och således införstådd med att om man presenterar nåt nytt och uppseendeväckande så måste man kunna ange källor eller på annat sätt styrka sina teorier. Kan du be om nåt sånt? Jag skulle på allvar vara intresserad av att läsa om detta med Övergående AS, då jag läser det mesta jag kommer över om AS i allmänhet.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:12:15, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Zombie » 2008-05-23 13:16:07

[OT]
Jamen och förlåt mig ty jag kan icke låta bli: hur är det med sammansatta ord med stor bokstav i andra ledet mitt inne i ordet? :wink:
Missförstå mig inte - för min del helt okej i det sammanhang jag här syftar på. Men jag är då konsekvent och har även annars en historie- och regionalismkunnigare, kreativitetsvänligare och stilistiskt vidare syn i språk- och stavningsfrågor än den gamla småskollärartraditionens.

*Ja, jag erkänner. :oops: Sista språkinlägget här från mig.*
[/OT]
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:12:15, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav weasley » 2008-05-23 13:26:53

sommar skrev:Du har aldrig hört talas om stressad? Du har då verkligen AS. som hänger upp dig på detaljerna i stället för att ordentligt delta i tråden eller sk*t a i den. Mitt förslag è att skaffa ett annat specialintresse.. Du finner det tydligen väldigt kul att reta o. provocera mig precis HELA tiden
o. Weasley hänger på.
Sedan é det så att jag skriver vissa saker på slang o. vissa saker har jag fått lära mig annorlunda än du tex. att det heter denna. Du har inte alltid rätt.


sommar

Om man påstår sej vara ovanligt bra på stavning, bör man ju kunna bevisa detta genom att... ja... stava bra! Att då blanda slanguttryck med hemmagjorda förkortningar och andra misstag kan lätt uppfattas som motsatsen. Det tror jag att du förstår.

Naturligtvis har ingen alltid rätt, viss stavning beror tex på uppväxtort (jag brukar alltid särskilja på denne och denna, dvs maskulinum och femininum, något som inte östsvenskar gör) och gammal vana. Så, kan vi lämna det bakom oss nu, genom att konstatera att om man påstår sej vara något som man aldrig lever upp till så är det självklart att kvicktänkta människor i ens omgivning påpekar detta?

Vad jag finner mer intressant, och mer on topic, är de följdfrågor jag ställde till dej förut. Det vore väldigt intressant att få svar på dem.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 14:12:15, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in