AS, Drogberoende och -In

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav MsTibbs » 2007-12-14 22:47:21

Ganesh skrev:Eftersom alkohol är bland det kraftigaste ångestdämpande medel som finns skulle det vara märkligt om inte aspiesar använde alkohol. Och eftersom koffein är ett kraftigt centralstimulerande medel vore konstigt om inte personer med ADHD drack kaffe i stora mängder.

Eller?


Hmmm.... jag har mer AS än ADHD och dricker mängder kaffe/snusar men är i princip nykterist... fast sen är ju jag lite "märklig" också iofs. 8)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:08:06, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Mardröm » 2007-12-15 14:22:36

Panika skrev:Jag tog droger fram tills jag var 17 - är 39 idag...Behövde aldrig behandling på något sätt för att sluta...aldrig ens ta urinprov...

Tar så mkt jag kan sjäölv. Sitter helt nerdrogad men det märks inte, .

har arbetat med missbrukare i tre år...
Blev pga av detta - "för att diagnosteamet skulle ha sin rygg fri" - tvingad till ÖVERVAKADE urinprov (tre ggr. på 8 dagar), samt att de avbröt utredningen - efter att ha gjort halva WAIS-testet - för att jag tagit 1mg. Stesolid, som min behandlande läkare skrivit ut, att ta vid behov...som jag informerade dem om första dagen...
Vad heter idioten?
Var utreds du?
Jag har motsvarande 40 mg stess, 1mg halcion och somadril+ lyricca.

Jag är så stabil som det går att vara, efter att ha väntat på utredning i nio månader, en utredning jag kämpat för att få i snart sju år...
Klaga och kräv ny läkare som inte är bejerothare.

De menade helt plötsligt, att jag inte är klar i huvudet om jag tagit Stesolid...som jag tagit vid tre tillfällen sedan den 15 november - en gång 2mg, samt två tillfällen 1mg vardera... :roll: Det handlar inte om överdoser precis...
Nej, ifrågasätt hur du skulle klara utredningen med kanonångest

Jag vet inte - men missbruk är ett så långsökt ord i detta sammanhang...
Vänner som jobbar inom missbrukspsykiatrin har aldrig hört talas om något liknande, vilket ju visserligen är skönt - men det känns lik förbannat för jävligt....
Missbruk är definerat i DSM. Fråga hur du misbrukar enligt mediucinska normaer? Man kan hta en massa, men det räcker inte man måste uppfyla dsm.

För min utredning är helt sabbad av utredningsläkaren, och jag kommer aldrig i mitt liv att sätta min fot bland de människorna igen...
Jag erbjuder mig att ringa med givaktrösten.

Jag ska däremot anmäla dem till patientnämnden, eller vad det heter...
Och utredningen?
Tja, som det ser ut nu, lär jag inte få någon...
Bullshit, eller, speölar roll, du får väl gå som pensionär reten av livet då.-

spelar roll.
beräätta hur det är för vanliga psykniossen.

I detta nu är jag innerligt glad att ha burken med Stesolid, för annars hade jag nog rasat ihop.
Läkaren på diagnosteamet har inte informerat min behandlande läkare om att de stoppat utredningen, för en vecka sedan, och behandlande läkaren kommer åter 7 Januari. Tills dess får jag gå här, utan att ha en aning om framtiden...
ha förströstan. det löser sig *kram*

Tack för den :evil
ja, men vad ska de göra? hör av dig om du behöver hjälp.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 11:08:06, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav UlfAdolf » 2007-12-23 19:26:05

Jag har haft/har en del problem med olika mer eller mindre lagliga substanser, men jag tror inte att det beror på AS, tror snarare att det är för att det finns överallt i min vardag och det är ju så gott. Det enda jag är beroende av är nikotin och det ser jag inte som ett stort problem, annat än att det är dyrt.

Hade en släng av heroinberoende i höstas också, men det gick fort över. Nu tar jag det bara en gång i månaden när jag fått pengar.

Det var en hel del tändargas i min yngre tonår, men jag har aldrig hört att man skulle kunna bli beroende av det. Har precis återupptagit kontakten med detta eminenta berusningsmedel igen då jag känner att det inte gör något om min hjärna smälter, jag har ingen i alla fall.

Annars har jag provat på i stort sett allt utom hallucinogener, men det enda jag fastnat för har varit tändargas och heroin. Alkohol är inte alls min grej, det är den enda drogen jag inte kan hantera. Jag försöker hålla det till ett minimum. Kanske blir något glas vin till maten varannan månad eller så.
Senast redigerad av UlfAdolf 2011-05-04 11:08:06, redigerad totalt 1 gång.
UlfAdolf
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2007-11-25

Inläggav Mardröm » 2007-12-24 10:41:51

ford skrev:Eeeeeehhhh..... :?

Är...alkohol...ångestdämpande...?.....

Det har i varje fall aldrig jag märkt av, de gånger jag druckit, samtidigt som jag mått pyskiskt dåligt.


Jepp, under urset, för de flesta.
ffakttiskyt ett av de nästa prparatyen mot åmngest.
I gamla filmer fick man ju allltid en virre när ngt "osedvaligt trist" hänt"
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 11:08:06, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Ensamflickan » 2007-12-24 11:15:56

Mardröm skrev:
ford skrev:Eeeeeehhhh..... :?

Är...alkohol...ångestdämpande...?.....

Det har i varje fall aldrig jag märkt av, de gånger jag druckit, samtidigt som jag mått pyskiskt dåligt.


Jepp, under urset, för de flesta.
ffakttiskyt ett av de nästa prparatyen mot åmngest.
I gamla filmer fick man ju allltid en virre när ngt "osedvaligt trist" hänt"

Glöm inte bort att Aspisar ofta får annorlunda effekt på de flesta "substanser"...
Så om alkohol anses vara ångestdämpande, så gäller det för NT, och för vissa AS... (Jag mår också dåligt av alkohol, och det redan efter små mängder.)
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 11:08:06, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Re: AS Drågberoende och ..In

Inläggav tahlia » 2007-12-24 12:39:00

Christopher Gillberg skrev:Begränsade kliniska erfarenheter talar för att missbruk vid Asperger syndrom möjligen kan vara förhållandevis lätt att bryta, om man bara kan övertala Aspergerpersonen att sluta. Andra missbrukare har ofta betydande fysiska och psykologiska abstinenssymptom medan de med Asperger syndrom, när de väl bestämt sig för att sluta, ofta kan avbryta missbruket abrupt utan att återfalla eller ens må dåligt.



Det där intresserade mig oerhört, mest för att det stämmer väl in på mig. Jag slutade ta mina mediciner när jag kände att jag inte ville ha dem längre. Tvärt lade jag ned typ 7 mediciner rakt av. Jag var lite skakis i några dagar, men något behov av att ta dem igen, eller sug, det fanns inte med i bilden.
Senare, när jag hade ett helvete med tänderna, knaprade jag stilnoct som en tok. Det var det bara också att lägga ned hur lätt som helst.

Problemet för mig är att jag inte lyckats övertala mig själv att sluta röka. jag är ju rätt säker på att om jag verkligen ville, skulle det inte vara någon större svårighet att sluta. Men det är den där viljan som fattas.

Nåja, bara några tankar.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 11:08:06, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Mardröm » 2007-12-24 12:41:13

Rökningen är jobbig pga stankerna man känner.
Nikotinet kan dra, men staken.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 11:08:06, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav KrigarSjäl » 2007-12-25 1:51:37

Panika: Stesolid är lugnande, rätta mig om jag har fel.
Alltså trubbar det av hjärnans verksamhet, varför man inte presterar likadant som när man är opåverkad. Syftet med testet är inte att få fram en siffra, utan för att se hur en person tänker, hur vissa aspergerdrag framträder. Och hela testningen blir poänglös om man manipulerar hjärnan innan. Simple as that.

Däremot lät det lite märkligt med drogtest på en icke-missbrukande, å andra sidan känner jag inte till den fulla historien.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:08:07, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav KrigarSjäl » 2007-12-25 1:56:37

UlfAdolf skrev:Jag har haft/har en del problem med olika mer eller mindre lagliga substanser, men jag tror inte att det beror på AS, tror snarare att det är för att det finns överallt i min vardag och det är ju så gott. Det enda jag är beroende av är nikotin och det ser jag inte som ett stort problem, annat än att det är dyrt.

Hade en släng av heroinberoende i höstas också, men det gick fort över. Nu tar jag det bara en gång i månaden när jag fått pengar.

Det var en hel del tändargas i min yngre tonår, men jag har aldrig hört att man skulle kunna bli beroende av det. Har precis återupptagit kontakten med detta eminenta berusningsmedel igen då jag känner att det inte gör något om min hjärna smälter, jag har ingen i alla fall.

Annars har jag provat på i stort sett allt utom hallucinogener, men det enda jag fastnat för har varit tändargas och heroin. Alkohol är inte alls min grej, det är den enda drogen jag inte kan hantera. Jag försöker hålla det till ett minimum. Kanske blir något glas vin till maten varannan månad eller så.


Tändargas eminent berusningsmedel!? Vad är du för virrpanna egentligen? Är du ett troll kan du dra åt helvete, är du drogliberal kan du kamma dig & om du är en virrpanna rekommenderar jag rådgivning.
Vilket är det?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:08:07, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Panika » 2007-12-25 8:34:56

KS:
Om man räknas som missbrukare 22 år efter att man slutat - då är jag en missbrukare...
Preskibitionstiden för denna läkaren är ett ickeexisterande fenomen...

Det som känns så jävla skit, är att jag första dagen jag träffade utredningsteamet, berättade för dem att jag fått Stesolid utskrivet dagen innan, av min behandlande läkare - men det förklarade dom, är ovesäntligt...
Jag sade även till dem att det var lite typiskt att utredningen skulle starta nu, när jag mådde så jävla dåligt, men inte heller det brydde de sig om...

Sen, nästan två veckor senare - Efter att ha hittat Stesolid i urinen - lät de mig påbörja WAIS-testet - för att två dagar senare avbryta utredningen med förklaringen "Vi trodde du skulle klara dig utan..." och i samma mening säga att de inte var intresserade att ha kontakt med min behandlande läkare...som jobbar i samma enhet...
Det var en månad sedan, och än har de inte informerat min läkare att utredningen är avbruten - jag har inte fått minsta lilla info om vad som ska hända nu...

En god vän, som jobbar inom missbrukarpsykiatrin och är fd arbetskamrat med läkaren och psykologen på Npf-teamet, har aldrig hört talas om något liknande...och mitt förtroende för dem är för evigt borta...
Vilket i sin tur innebär, att de inte kommer att kunna utreda mig...

Så efter detta, som jag känner - avlägsnande av mattan under mina fötter - är jag innerligt tacksam att jag har Stesoliden...
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 11:08:07, redigerad totalt 1 gång.
Panika
 
Inlägg: 986
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Helsingborg

Inläggav Mardröm » 2007-12-25 10:40:10

KrigarSjäl skrev:Panika: Stesolid är lugnande, rätta mig om jag har fel.

Normalt sätt - rätt

Alltså trubbar det av hjärnans verksamhet, varför man inte presterar likadant som när man är opåverkad. Syftet med testet är inte att få fram en siffra, utan för att se hur en person tänker, hur vissa aspergerdrag framträder. Och hela testningen blir poänglös om man manipulerar hjärnan innan. Simple as that.
Mår man för dåligt kanske inte testningen kan genomföras, man kanske bara gråter, sitter i egna PTSD-tankar, har förlamande ångest och vågar inte tala etc. På vissa av delstesten presterade jag betydligt högre med lugnande medel, dessutom så kunde jag inte tala om min barndom och mina föräldrar utan at hamna i et tillstånd där jag ömsom grät, ömsom bara satt och stirrade. De lugnande var en nödvändighet, och de HÖJDE som sagt en hel del rena testreslutat.

Min psykolog rekommenderar mig att äta lugnande konstant i stort sätt efter testen, då hon kunde obsevera att jag med lugnande kunde fungera någorlunda. Nu rekommenderar inte hon mig det, men hon ringrer psykistaikern och diskuterarar varefter psykiatierkn skriver recept och testningen kunde genomföras, med troligen ngt bättre resultat än annans. Vad är det för mening attt dömas som helidiot för att man har förlamande ångest även om inte resultatetn blir korrekta? Vissa deltest utfördesa 5-6 ggr för att se skillnader, och sista ggn gjorde jag bra ifrån mig på mina 120mg stess-motsvarighet, dvs, presterade mer intelligent.

Däremot lät det lite märkligt med drogtest på en icke-missbrukande, å andra sidan känner jag inte till den fulla historien.
En aning, jag tror paniska skulle behövt lite support i det läget, och kanske gör ännu
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 11:08:07, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Mardröm » 2007-12-25 10:54:04

KrigarSjäl skrev:
UlfAdolf skrev:Jag har haft/har en del problem med olika mer eller mindre lagliga substanser, men jag tror inte att det beror på AS, tror snarare att det är för att det finns överallt i min vardag och det är ju så gott. Det enda jag är beroende av är nikotin och det ser jag inte som ett stort problem, annat än att det är dyrt.

Hade en släng av heroinberoende i höstas också, men det gick fort över. Nu tar jag det bara en gång i månaden när jag fått pengar.

Det var en hel del tändargas i min yngre tonår, men jag har aldrig hört att man skulle kunna bli beroende av det. Har precis återupptagit kontakten med detta eminenta berusningsmedel igen då jag känner att det inte gör något om min hjärna smälter, jag har ingen i alla fall.

Annars har jag provat på i stort sett allt utom hallucinogener, men det enda jag fastnat för har varit tändargas och heroin. Alkohol är inte alls min grej, det är den enda drogen jag inte kan hantera. Jag försöker hålla det till ett minimum. Kanske blir något glas vin till maten varannan månad eller så.


Tändargas eminent berusningsmedel!? Vad är du för virrpanna egentligen? Är du ett troll kan du dra åt helvete, är du drogliberal kan du kamma dig & om du är en virrpanna rekommenderar jag rådgivning.
Vilket är det?


Ja, Ulf, fundera, ta inte mer gas, det är den värsa drog som finns, jag menar,, du kan ju föra gaffeln till munnen och tom skriva detta, så det finns hjärnceller. Lova oss att inte ta mer gas. Heroinet är iaf ofarligt men det är oroande att du röker nikotin, tyder på att du har en beroendeförmåga och när heroin spårar ur så förstör det kroppen genom att man inte sköter sig, det blir som en allvalig depression.

Så, som den ovanlige idiot jag är, om du måste, ta ditt heroin, men bevisa då att du inte är nikotinist så du inte har beroendegener, och rör aldrig mer tändargas för det är det värsta som finns och du har en hjärna värd att bevara! Tänk att bli matat som 45-åring? Boffat bort skallen..nej... :-)169
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Återgå till Aspergare och vården



Logga in