AS, Drogberoende och -In

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

AS, Drogberoende och -In

Inläggav asmig » 2007-12-09 1:43:18

Hur är det egentligen med kopplingen AS och människor med någon form av drågberoende av preparat som slutar på ....In, Exv då nikotIn, koffeIn osv osv. Själv drågar jag dessa i ofantliga mängder bara för att känna att jag ska kunna "leva" någorlunda normalt.

Kommentarer/erfarenheter/forskningsfakta
Senast redigerad av asmig 2011-05-04 11:08:04, redigerad totalt 1 gång.
asmig
 
Inlägg: 166
Anslöt: 2007-10-21
Ort: Stockholm

Inläggav per_134 » 2007-12-09 1:53:05

Kul klassificering, alla ämnen med ett namn som slutar med In. Men många av de är ju centralstimulerande som nikotin, kokain, amfetamin osv.
Senast redigerad av per_134 2011-05-04 11:08:04, redigerad totalt 1 gång.
per_134
 
Inlägg: 53
Anslöt: 2007-12-05

Inläggav Kvasir » 2007-12-09 1:55:57

per_134 skrev:Kul klassificering, alla ämnen med ett namn som slutar med In. Men många av de är ju centralstimulerande som nikotin kokain amfetamin osv.


Förhoppningsvis menade han inte allt som slutar på in. T.ex:

protein
vitamin
mandarin
mazarin (kanske iofs kan bli en drog :) ).
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:08:04, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav ufo » 2007-12-09 2:04:48

Nikotin och koffein stormissbrukare.
Alkohol förekommer att jag smakar
Övriga inget alls
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 11:08:04, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav per_134 » 2007-12-09 2:25:00

Kvasir skrev:
per_134 skrev:Kul klassificering, alla ämnen med ett namn som slutar med In. Men många av de är ju centralstimulerande som nikotin kokain amfetamin osv.


Förhoppningsvis menade han inte allt som slutar på in. T.ex:

protein
vitamin
mandarin
mazarin (kanske iofs kan bli en drog :) ).


visste att det fanns fler, ännu bättre!
Senast redigerad av per_134 2011-05-04 11:08:04, redigerad totalt 1 gång.
per_134
 
Inlägg: 53
Anslöt: 2007-12-05

Inläggav sugrövmanövern » 2007-12-09 2:32:02

Har varit rökare men aldrig nikotinberoende. Det enda som gjorde att jag blev sur när ciggen var slut var avbrottet i mina rutiner. En dag slutade jag bara röka, pallade inte luftrörsbesvären längre. Jag rökte för att vara social, och för att ha någonting att göra av händerna när jag hade ångest.

Kaffe får jag ångest av, amfetamin likaså. Cola kan jag dricka om jag tar sobril före, och bara en 33 cl, annars får jag ångest, blir skakis, illamående, paranoid etc. Varför är det så svårt att få tag på koffeinfri cola???? Det är ju så gott.

Även clementin och mandarin är svårt att få tag i, men jag har faktiskt en drös i kylskåpet, kanske man skulle knarka lite 8) .
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 11:08:04, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav ChristofferC » 2007-12-09 3:37:59

Jag är inte beroende av nån sån där skit. :)
Senast redigerad av ChristofferC 2011-05-04 11:08:04, redigerad totalt 1 gång.
ChristofferC
 
Inlägg: 52
Anslöt: 2007-08-02
Ort: Linköping

Inläggav nitro2k01 » 2007-12-09 5:02:17

Koffeinberoende, annars beroendefri.
sugrövmanövern: Vad gäller koffeinfri cola så tycker jag att den inte smakar lika gott. Ett alternativ för dig, om du inte får tag på koffeinfri cola kanske kan vara att köra vinprovarmetoden, in i munnen, smaka, spotta ut.
Senast redigerad av nitro2k01 2011-05-04 11:08:04, redigerad totalt 1 gång.
nitro2k01
 
Inlägg: 627
Anslöt: 2007-10-29

Inläggav asmig » 2007-12-09 5:45:57

Ah..Ni sköna.

AppelsIn
fin drog det ja med
massarIn C-VitamIn :D

Hursomhellst..har hört lite rykteslöst att dessa Drog-In'a ska ha god verkad på att undertrycka ADD relaterade symptom men även AS. Vet ju att jag har troligen AS men sannoligt även släng ADD eller snarare ADHD faktiskt.

Möjligen kanske de e så då vad jag märker som en effekt av mitt Kaffet o Rökande då inte är nå annat än effekter på denna ADD/ADHD hos mej.

Men kanske de ändå e väldigt individuella effekter på detta med vilka "medeciner" som känns hjälpande alt själpande för en.

Alkohål...de e förödande på mej..okey en (1) öl funkar väll, men sen ere tamefan kört totalt.
Senast redigerad av asmig 2011-05-04 11:08:04, redigerad totalt 1 gång.
asmig
 
Inlägg: 166
Anslöt: 2007-10-21
Ort: Stockholm

Inläggav elmindreda » 2007-12-09 6:09:55

Kvasir skrev:mazarin (kanske iofs kan bli en drog :) ).

Åh, hade jag råd med de lokala langarnas priser så skulle jag lätt bli beroende av mazarin.
Senast redigerad av elmindreda 2011-05-04 11:08:04, redigerad totalt 1 gång.
elmindreda
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2006-03-06
Ort: Sverige

Re: AS Drågberoende och ..In

Inläggav elmindreda » 2007-12-09 6:23:16

asmig skrev:Kommentarer/erfarenheter/forskningsfakta

Gunilla Gerland har skrivit en del om det i sin självbiografi, och det har andra jag inte minns namnet på gjort också.

Jag är trött och har ont så här är ett slentriamässigt citat ur en bok istället för listor med länkar. Boken är Barn, ungdomar och vuxna med Asperger syndrom - Normala, geniala, nördar?, ISBN 91-972641-6-4:

Christopher Gillberg skrev:Alkohol och narkotikaberoende
Det är först på senare år som man börjat intressera sig för sambandet mellan Asperger syndrom och beroende av cigaretter, alkohol och andra beroendeframkallande medel. När det gäller cigaretter och rökning finns ännu ingen forskning som kan ge vägledning. Narkotiska preparat spelar antagligen en betydande roll i livet för många med Asperger syndrom, men här byggs aktuell kunskap mest på enskilda personers beskrivningar. Ifråga om alkohol finns ett fåtal systematiska studier att falla tillbaka på. I en befolkningsstudie av sex år gamla barn med DAMP som följts upp till vuxen ålder fann man tre individer med Asperger syndrom. Två av dessa var alkoholister i medicinsk mening redan vid 17 års ålder. I Lorna Wings uppföljning av 34 personer med Asperger syndrom var det en hög andel som i unga vuxna år hade mycket uttalade problem med alkohol.
Begränsade kliniska erfarenheter talar för att missbruk vid Asperger syndrom möjligen kan vara förhållandevis lätt att bryta, om man bara kan övertala Aspergerpersonen att sluta. Andra missbrukare har ofta betydande fysiska och psykologiska abstinenssymptom medan de med Asperger syndrom, när de väl bestämt sig för att sluta, ofta kan avbryta missbruket abrupt utan att återfalla eller ens må dåligt.

Jag tar inget som helst ansvar för ciatets vetenskapliga grund. Notera att han talar om klinisk erfarenhet och mycket små studier, och att DAMP-forskningen han refererar till antagligen är den som förstördes, men detta är vad jag hade till hands i hyllan.
Senast redigerad av elmindreda 2011-05-04 11:08:04, redigerad totalt 1 gång.
elmindreda
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2006-03-06
Ort: Sverige

Inläggav Panika » 2007-12-09 10:27:39

I Tisdags var jag på AS-utredning hos arbetsterapeuten, och hon ägnade halva tiden åt att förhöra mig om nikotin och koffein.
Det gick till överdrift - hon kunde helt enkelt inte förstå att jag inte drack Coca Cola...Hon ville så gärna ha fram ett koffein-missbruk, och det har jag (två koppar kaffe om dagen), men inte i den omfattningen hon ville.
Att jag är kraftigt nikotinberoende är inget att hymla med - jag skulle idag åka iväg på avgiftning om det fanns någon sådan klinik, för cigaretterna har jag varit beroende av sedan jag var tio år...
Tyvärr tål jag inte slutaröka-piller (Zyban) - för jag skulle så gärna bli kvitt detta missbruk.
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 11:08:04, redigerad totalt 1 gång.
Panika
 
Inlägg: 986
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Helsingborg

Inläggav regrepsa » 2007-12-09 11:00:36

Jag har läst i någon studie att det är vanligt med nikotinberoebde bland schitzofrena, vanligare än det borde om man tar hänsyn till alla andra statistiska aspekter (ex inkomst, bakgrund osv).

Dessutom fann de att nikotin till viss del dämpade vissa psykotiska drag...självmedicinering.

Alla substanser som påverkar vår kropp kan användas för att påverka vår kropp....jävligt självklart, förstås. Vad jag menar är att jag egentligen inte ser någon större skillnad på droger och mediciner (drugs). Den stora skillnaden är att om man tar mediciner så ligger ansvaret på läkaren och många känner ett stort förtroende för läkare som i sig själv kan hjälpa, men dessvärre kan man få svåra biverkningar även av dessa preparat.

Själv använder jag inga olagliga preparat längre. Men koffein är en hörnsten i min kostcirkel (hihihi).
Senast redigerad av regrepsa 2011-05-04 11:08:04, redigerad totalt 1 gång.
regrepsa
 
Inlägg: 97
Anslöt: 2007-11-21

Inläggav Ensamflickan » 2007-12-09 11:04:48

Här är visst ett ämne som jag har den del erfarenheter av... :lol:

Jag var storrökare i ca 9 år, och slutade för ca 9 år sen. Det minns jag inte att jag mådde nåt "speciellt" på, förutom att det lindrade "abstinensen"... (Fast efter ett uppehåll, när jag började igen, upptäckte jag att det faktiskt skapade ångest...)

I övrigt finns det mig veterligen inget annat än amfetamin som jag mår bra på. (Men det är skillnad på amfetamin och amfetamin - enormt olika effekt på olika sorter, och på gatan vet man ju sällan vad man får...) Men generellt kan jag väl säga att ADHD-dragen lindras (det enda preparat som får mig lugn inombords, alla s.k. lugnande mediciner gör mig bara mer rastlös!) - men AS-dragen förvärras! Olika mycket beroende på hur "rent" det är. Ju renare, desto mindre ruseffekt och även mindre förvärring av AS-dragen - men också inte lika mycket lugnande effekt på ADHD:n...

Den förvärrade AS-effekten är att jag får en känsla av att vara mer avskärmad från omvärlden - istället för som en glasruta mellan mig och omvärlden så kan det i värsta fall bli som en tjock bergvägg... I det läget har jag ingen möjlighet att ta kontakt med folk - andra måste "borra en öppning" i väggen - men sen kan jag använda den öppningen för att ta initiativet till att ta kontakt även med andra personer... Det kan ibland kännas som att omvärlden bara är som att titta på en film - och hur lätt är det att bara kliva in i filmduken och börja prata med folk, och förvänta sig att de ska lägga märke till en och svara...

Alkohol mår jag dåligt av... Trots mitt hejdlösa supande tidigare i livet, men jag la inte märke till det då, (jag kan ju aldrig identifiera vad jag känner om jag inte har hört talas om det...)

Heroin har jag också gått på i omgångar, (första gången 1,5 månad, och många år senare, i ca 3 månader.) Jag märkte inte heller då att det inte funkade påmig... Visst tyckte jag väl att det jag hört om hur fantastisk den drogen skulle vara, var klart överreklamerat, men inte förrän jag började hänga ihop med en, i slutet av andra omgången, och frågade honom rakt ut hur han upplevde ruset, blev det tydligt för mig att jag inte fick samma rus... Ibland kunde det fungera som ångestmedicin - något effektivare än stesolid... Andra gånger funkade det inte alls, och jag t.o.m. fick ångest av det! Men däremot, ibörjan, när jag inte tog varje dag, var jag på topp dan efter - pigg, social och utåtriktad osv...

Har även råkat få i mig några överdoser - det enda som hände var att jag blev liggande klarvaken hela natten - så j-a illamående att jag var tvungen att ligga helt still, platt på rygg; det minsta jag rörde mig så sköljde illamåendet över mig så det var outhärdligt. (Men nästa dag mådde jag kanon...) Kan tillägga att jag dessutom fick helt olika effekt om jag snortade eller sköt det - nåt som förbryllade läkaren på avgiftningen! Om jag snortade kunde jag få den där lugnande effekten, men om jag sköt det fick jag en häftig känsla som satt i nån minut, och som sen övergick i yrsel och illamående, som bara blev värre för varje gång... Och abstinensen var lika jävla helvetisk för mig som för alla andra! (Tur att det finns subutex (som tar bort abstinensen) på svarta marknaden, annars vet jag inte om jag nånsin tagit mig ur det...)

Hasch (när jag slutligen kände effekten av det) gav en riktigt obehaglig känsla! (Så det la jag ner snabbt!)

Koffein: Har jag inte druckit det på länge kan jag känna lite hjärtklappning, och har även nästan fått lite ångest av det, men när jag druckit det regelbundet har jag inte märkt nån skillnad... :roll:

Och så medicin: Det mesta ger annorlunda effekt på mig. Stesolid är det enda som kan ge någon som helst lindring mot ångest, om den mest yttrar sig som rädsla/nervositet...

Edronax: (Slutar visserligen inte på in, men jag tar upp den ändå....) En antideppressiv medicin. Den gör mig faktiskt lugn, på ett sätt lite liknande amfetamin, men utan känslan av att må bra (men däremot ruskänsla...) Men den gjorde mig slö, inte alls samma igångsättare, att komma igång att göra nåt (som jag annars har svårt för), som amfetaminet. Och mer förvärrade AS-drag, särskilt perceptionsstörningarna blev värre, men även muren mellan mig och omvärlden...

Ja, det var väl alla intressanta substanser jag kan komma på... :wink:
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 11:08:04, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Inläggav Ensamflickan » 2007-12-09 11:09:02

Panika skrev:Att jag är kraftigt nikotinberoende är inget att hymla med - jag skulle idag åka iväg på avgiftning om det fanns någon sådan klinik, för cigaretterna har jag varit beroende av sedan jag var tio år...
Tyvärr tål jag inte slutaröka-piller (Zyban) - för jag skulle så gärna bli kvitt detta missbruk.

Försök få tag på boken "Att sluta röka är lätt", av Allen Carr. Den hjälpte mig enormt mycket när jag slutade!
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 11:08:04, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Inläggav Panika » 2007-12-09 11:25:23

Ensamflickan skrev:Försök få tag på boken "Att sluta röka är lätt", av Allen Carr. Den hjälpte mig enormt mycket när jag slutade!


Är det den här blå boken, som jag har liggande någonstans här hemma?
Den som det i början står, att "sluta inte läs!" och "Jag försökte läsa den flera gånger, men klarade det inte - och sen jag väl avslutade den, har jag inte kunnat röka."?
OM det är den - så kom jag till sidan 50 eller nåt, för något år sedan, och jag har tusen och en ursäkt för att inte läsa färdigt den... :?
Sen när jag hittar den, ska jag kolla om det är samma.

Jag har ju också - i min hemska ungdom - tagit amfetamin, heroin etc. - Och det var inga problem, så här efteråt, att sluta med - har aldrig behövt behandling etc. - Men nikotinet....Den värsta drog jag tagit...

Tack för tipset :D
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 11:08:04, redigerad totalt 1 gång.
Panika
 
Inlägg: 986
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Helsingborg

Inläggav Kvasir » 2007-12-09 11:49:44

Panika skrev:Det gick till överdrift - hon kunde helt enkelt inte förstå att jag inte drack Coca Cola...Hon ville så gärna ha fram ett koffein-missbruk, och det har jag (två koppar kaffe om dagen), men inte i den omfattningen hon ville.


Intressant. Fick du någon uppfattning hur och om det skulle ha påverkat utredningen om du hade haft ett större koffeinintag?

Jag dricker själv väldigt mycket kaffe, förmodligen alldeles för mycket även om jag tycker jag behöver det pga. trötthet. Det har jag väl inte direkt hållit hemligt heller, men ingen i vården har egentligen reagerat på det mera än att någon gång komma med den vanliga standardförmaningen att det kanske inte är nyttigt att dricka för mycket kaffe. Jag är snarast förvånad att man inte har tryckt mera på just kaffeintaget.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:08:04, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Panika » 2007-12-09 12:16:40

Ja du, Kvasir - om jag det förstod :?
På mitt första besök i utredningen, då alla var med som skulle utreda mig - var det enda läkaren pratade om mitt fd missbruk av droger - som jag slutade med - själv, utan behandling - för 22 år sedan. Sedan dess har jag fått göra ÖVERVAKADE urintest varannan dag, typ - och de stoppade utredningen i Torsdags efter att ha funnit spår av Stesolid(1 mg.), som min behandlande läkare skrev ut till mig att ta vid behov efter dagishelveteskiten... Detta tog jag på Måndagen, pissade positivt på Tisdagen, gjorde början på WAIS-testet på Onsdagen - för att lägga ner utredningen på Torsdagen...

Nu överlåter jag till dessa två psykiatriker att bråka om sina revir... :roll:
Utredningsläkaren, samt de andra utredarna - förutom psykologen - har inte pratat om annat än "mitt missbruk" - hela tiden med hänvisning att "hålla deras ryggar fria"...
Så nu är utredningen lagd på is - och de tror på allvar att jag ska låta mig utredas av dessa människor, när de beslutar att jag klarar det... :?

Dom har helt missat den lilla, lilla detaljen att jag måste ha förtroende för dem, för att kunna öppna mig... :shock:
Jag frågade upprepade gånger, vad arbetsterapeuten ville ha fram, och varför - men fick inget svar - istället skickade hon mig på ännu ett övervakat pissprov.

Så tyvärr, Kvasir - jag har inget vettigt svar, för jag fattar ingenting av detta mer... :cry:
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 11:08:04, redigerad totalt 1 gång.
Panika
 
Inlägg: 986
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Helsingborg

Inläggav Kvasir » 2007-12-09 12:29:23

OK, jag blev bara nyfiken när det lät som koffeinet skulle kunnat spela en stor roll.

Det kan förresten kanske vara klokt att inte ta Stesolid förräns utredningen är över. Om de behöver gå vidare med vissa ytterligare tester så kan det vara nödvändigt att ha varit fri från benzodiazepiner i minst tre månader. Jag var tvungen att sluta med sådan preparat för att man skulle gå vidare med ytterligare tester. I mitt fall spelade inte tiden någon roll för det tog ändå mycket mera än tre månader innan något mera hände, men det hade ju varit tråkigt om det skulle ha fördröjt utredningen när det hade kunnat undvikas genom att informera tidigare, för säkerhets skull.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:08:04, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav ufo » 2007-12-09 12:35:25

Panika skrev:Tyvärr tål jag inte slutaröka-piller (Zyban) - för jag skulle så gärna bli kvitt detta missbruk.

Det finns en variant till
CHAMPIX
Har dock inga erfarenheter av det då jag helst vill höra innan jag testar.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 11:08:04, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Panika » 2007-12-09 13:00:47

Kvasir
Ja, visst, det låter klokt - men behandlande läkaren skrev ut detta till mig DAGEN INNAN jag skulle träffa utredningsteamet första gången - och det berättade jag för dem... Utredningsläkaren sade att det brydde hon sig inte om, hon hade ingen kontakt med behandlande läkaren och hade inte för avsikt att ha det heller...hon sitter rakt över gatan...
I Torsdags sade hon att "hon trodde att jag skulle klara mig utan"...
På vilka grunder då?, frågade jag.
Det svarade hon inte på.
Vem har informerat mig om något som helst av er, innan utredningen började? - Inget svar.

Varför sätta igång utredningen överhuvudtaget - när man vet att jag dagen innan fått Stesolid utskrivet? Varför börja med WAIS-test?
Och sedan stoppa utredningen pga ett faktum jag informerade dem om första dagen?
Det värsta för mig nu, är ju att förtroendet för dem är helt borta...
Det måste väl ändå rimligtvis vara A och O, när man ska utreda Asperger på någon, att man är tydlig?
Det funkar liksom inte att komma med information efteråt, och lägga ansvaret på den som ska utredas?
Så nu kommer den behandlande läkaren och utredningsläkaren att bråka och pissa revir om mig denna veckan - och jag får försöka luska ut om jag kan göra en privat utredning någonstans...

Om jag någon gång får svar på varför Koffein var så viktigt i min utredning - lovar jag att berätta :D
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 11:08:04, redigerad totalt 1 gång.
Panika
 
Inlägg: 986
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Helsingborg

Sugar in the morning, sugar in the evening:)

Inläggav mondo beyondo » 2007-12-09 13:06:00

Bara sockerin i mitt fall :)

Rökte för länge sedan, det var avkopplande och meditativt för mig och saknar det än idag, men inte gifterna man får i sig och sprider till andra och pengarna som det intresset sög!

Missbrukade koffeintabletter en kväll på en fest som ung, Never More! Det blev en av de värsta nätterna jag upplevt med ett hjärta som galopperade!

Coca Cola klarar jag ett glas av sedan blir det shaky knees och uppspeedat och väldigt obehagligt. Premier Cola från Willy's kan jag däremot dricka mer av.

Andra 'saker' som jag provat missbruka som alkohol tex har bara gjort att jag mått sämre så det har varit lätt att sluta, för jag stog inte ut att må skit.

Ritalin hjälpte ej, stressade upp mig nåt så in i h*
Metamina ingen effekt alls, slutade med sån j-a huvudvärk att jag inte ville fortsätta med den.
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 11:08:04, redigerad totalt 1 gång.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Inläggav Panika » 2007-12-09 13:10:52

ufo skrev:
Panika skrev:Tyvärr tål jag inte slutaröka-piller (Zyban) - för jag skulle så gärna bli kvitt detta missbruk.

Det finns en variant till
CHAMPIX
Har dock inga erfarenheter av det då jag helst vill höra innan jag testar.

Kollade nu - de har helt olika huvudsubstanser. Jag hamnade ju på akuten, och mådde riktigt dåligt av Zyban.
Champix har samma biverkningar som Zyban, men med någon annan huvdsubstans... :?
Hm...värt att tänka på... :roll:
Tack för tipset!
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 11:08:04, redigerad totalt 2 gånger.
Panika
 
Inlägg: 986
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Helsingborg

Inläggav Kvasir » 2007-12-09 13:13:24

Nej visst, någonting verkar ju ha klickat i informationen. Men det finns vissa likheter i mitt fall också.

NPF-utredningen påbörjades av en psykolog som hade vissa, men tydligen inte fullständiga, kunskaper på området. Hon hade hela tiden ganska god kontakt med min läkare och ingen av dem sade något om benzo, och jag tog framförallt Flunitrazem för sömnen. Jag tror t.o.m. att jag fick ett nytt recept efter att utredningen hade påbörjats. Efter några månader, min utredning gick inte precis fort, så kom psykologen fram till att det fanns skäl att gå vidare med en fördjupad utredning, men den skulle då göras av ett speciellt NPF-team.

Nu nämndes plötsligt detta med benzo däremot, och jag var tvungen att sluta med det för att kunna göra resten av utredningen. Förmodligen hade de inte brytt sig innan för att de visste att det ändå skulle finnas tid att hinna sluta. Det tog ett år innan NPF-teamet hann ta tag i mitt fall, och då konstaterade de att ingen ytterligare utredning behövdes, för de tyckte diagnosen var klar från det som redan var gjort. Så egentligen hade jag inte ens behövt sluta med medicinerna. :)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:08:04, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Återgå till Aspergare och vården



Logga in