Är hip hop musik?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är hip hop musik?

Omröstningen slutade 2008-05-24 13:32:13

Nä.
13
41%
Jo.
19
59%
 
Antal röster : 32

Är hip hop musik?

Inläggav mnordgren » 2008-04-24 13:32:13

Jag hyser uppfattningen att hip hop inte är musik. Det är läten, oväsen. Anledningen till att jag tycker så är att jag (i det här fallet) helt enkelt är reaktionär och konservativ. Det har nog inte med åldern att göra, det är många i min ålder som lyssnar på hip hop.

För mig har det blvit en principfråga. Jag kommer aldrig att erkänna hip hop som "riktig musik" så länge jag lever. Särskilt många rationella argument har jag inte. Det handlar om envishet.

Fast en anledning till att jag inte gillar hip hop är att det alltid låter likadant i mina öron. Det går inte att höra någon skillnad. Det är bara en ström av slumpmässiga läten utan konstnärligt existensberättigande.

Låt mig slutligen inflika att jag inte har för avsikt att förolämpa de som lyssnar på det, ni har naturligtvis all rätt att lyssna på vad ni vill. Jag kan också tillägga att det inte är den enda musikstil jag ogillar starkt (jazz t.ex.), dock är det bara i fallet med hip hop som jag anser att det inte kvalificerar sig som musik överhuvudtaget.
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 13:59:17, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav KrigarSjäl » 2008-04-24 13:34:30

Hiphop är ingenting annat än negroida läten.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 13:59:17, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav sssssm » 2008-04-24 13:46:41

Det är väl en ganska stor skillnad på att ogilla hip hop och att inte erkänna det som musik, det förra får stå för dig och är ingenting jag kan säga emot med annat än att du skulle ljuga och det har jag inga belägg för. Du vet bäst själv vad du gillar och inte.

Det senare däremot, där måste jag dig att strikt definiera och avgränsa vad som är musik först då kan vi föra en konstruktiv diskussion om huruvid hip hop bör eller inte placeras i denna grupp.
Lite så där intiutivt kan jag säga att jag är övertygad att den bör tillhöra gruppen musik då den om inte annat delar många egenskaper med vad som i allmänhet sägs tillhöra denna grupp.

Minns också att det inte är en värderingsfråga vi pratar om här, det är en strikt definitionsfråga och om vi kommer fram till att det inte är musik vi pratar om här så förminskar det på inget sätt hip hoppen.
Personligen vill jag hävda att hip hop är god musik (eller vad vi nu kommer att sluta oss till att det faktiskt är).

Hiphop är ingenting annat än negroida läten.


Att ett läte skulle äga någon likhet med en neger finner jag för otroligt varvid vi kan dra slutsatser att du inte menar att de faktiskt är negeroida.
Snarare bör du mena att dessa läten framförs av negeroida varelser, har jag rätt? Även detta ser jag som falskt ty många som jag har svårt att se som negeroida (återigen, definiera) har presterat ljud som bör sägas tillhöra hip hoppen, exempelvis har vi Eminem, Organism 12, Patrik osv osv. listan kan göras väldigt lång.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 13:59:17, redigerad totalt 1 gång.
sssssm
 
Inlägg: 2409
Anslöt: 2007-07-05
Ort: Jerusalem

Inläggav KrigarSjäl » 2008-04-24 13:50:06

Det heter inte "negeroida".
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 13:59:17, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav rdos » 2008-04-24 14:04:44

Absolut inte musik. De pratar.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:59:17, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav ASterix » 2008-04-24 14:18:42

rdos skrev:Absolut inte musik. De pratar.


Precis :-) Nu har jag iofs aldrig orkat lyssna igenom en sådan text, men utövandet av hip hop kanske bättre passar in på poesiaftar :wink:. Men då utan detta instrumentala bakgrundsoväsen som dessa poeter envisas med att införliva i sina framträdanden.






edit: glömde ett litet "men" av bara farten
Senast redigerad av ASterix 2011-05-04 13:59:17, redigerad totalt 1 gång.
ASterix
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2007-09-18
Ort: Stockholm

Inläggav Moggy » 2008-04-24 14:45:12

Svensk hiphop är rätt pinsam.

Vi har ju liksom inte den typen av samhälle som beskrivs i hiphopen...
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 13:59:17, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav uniqueNr5 » 2008-04-24 14:45:19

Definiera musik.
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 13:59:17, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav sssssm » 2008-04-24 14:51:23

KrigarSjäl skrev:Det heter inte "negeroida".


Råder det någon oklarhet i vad jag menade?
Om så är fallet ber jag om ursäkt och tilläger att det givetvis var negroida jag menade.
Meningen i inlägget står fast.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 13:59:17, redigerad totalt 1 gång.
sssssm
 
Inlägg: 2409
Anslöt: 2007-07-05
Ort: Jerusalem

Inläggav rdos » 2008-04-24 15:39:04

uniqueNr5 skrev:Definiera musik.


En första förutsättning är att det som framförs kan analyseras med en vanlig, normal, tonskala som normala instrument är stämda för. Tal kan därför inte definieras som musik, oavsett om det finns någon form av taktkänsla i det som framförs eller inte.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:59:17, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Ganesh » 2008-04-24 16:02:59

Inläggen i den här tråden är samma inskränkta goja som spyddes över Stravinskys Våroffer 1913. Vilket bara bekräftar att dumheter kommer tillbaka och nitar oss i nacken som vilken bumerang som helst. Kampen mot och rädslan för det nya och det som unga gillar verkar vara lika gammal som mänskligheten.

Försök i alla fall att förstå det nya och främmande och annorlunda. Så slipper ni vara bromsklossar. Allt gammalt och invant, som gamla skor, har varit nya en gång.

Verdi var ny en gång. Radikaler och revolutionärer gick omkring i mitten av 1800-talet och skrev VERDI på väggarna. (Nej, inte ens graffitti är nytt, med rötter till åtminstone antiken.) Verdi var då en förkortning för Vittorio Emmanuel Reggio d'Italia. Att skriva Verdis namn var då ett sätt att undkomma polisen. "Vaddå radikal, jag gillar bara opera (musiken, inte sökmotorn)".

Verdis Opera Nabucco (Nebudkanessar på svenska) handlar om judarnas babyloniska fångenskap. Dvs alla förtryckta folks frihetslängtan. Alltså blev den poppis under Italiens enande. Fångarnas kör (se annan tråd för musiken) blev revolutionens "Theme"-sång. Musiken var också för sin tid främmande och nyskapande och kontroversiell.

Nabucco är ett exempel på hur musik kan vara nyskapande både till sitt innehåll och den musikaliska formen. Men också till sin sociala och politiska funktion.

Hip-hopen och den svarta musiken är på sätt och vis också soundtracken till en nyskapande och revolutionär ungdomsrörelse. Speciellt tjejerna inom hip-hopen. Som kommer att förändra världen. Kanske bara litet, men världen behöver all den förändring den kan få.

Bara för att ni inte förstår så ställer ni er ivägen. Och, peppar peppar, ni kommer att bli överkörda som alla andra som ställt sig ivägen för nyskapande och kreativitet. Och ungdomens livsvilja och engagemang. Gubbstruttar.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 13:59:18, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav rdos » 2008-04-24 16:13:10

Ganesh skrev:Inläggen i den här tråden är samma inskränkta goja som spyddes över Stravinskys Våroffer 1913. Vilket bara bekräftar att dumheter kommer tillbaka och nitar oss i nacken som vilken bumerang som helst. Kampen mot och rädslan för det nya och det som unga gillar verkar vara lika gammal som mänskligheten.

Den vanliga tonala musikskalan är urgammal och har överlevt massor av generationsskiften. Något "nyskapande" på detta område lär det inte finnas någon efterfrågan för. Visst, NT-ungdomars uppgörelse med sina föräldrar tenderar att alltid vara kontroversiella, men primalvrål från Afrika lär bara bli en fluga. Nästa generation kommer sannolikt att ta avstånd från skiten.

Ganesh skrev:Verdis Opera Nabucco (Nebudkanessar på svenska) handlar om judarnas babyloniska fångenskap. Dvs alla förtryckta folks frihetslängtan. Alltså blev den poppis under Italiens enande. Fångarnas kör (se annan tråd för musiken) blev revolutionens "Theme"-sång. Musiken var också för sin tid främmande och nyskapande och kontroversiell.

Nabucco är ett exempel på hur musik kan vara nyskapande både till sitt innehåll och den musikaliska formen. Men också till sin sociala och politiska funktion.

Den övergav väl iaf knappast basala principer kring vad musik är för något?

Ganesh skrev:Hip-hopen och den svarta musiken är på sätt och vis också soundtracken till en nyskapande och revolutionär ungdomsrörelse. Speciellt tjejerna inom hip-hopen. Som kommer att förändra världen. Kanske bara litet, men världen behöver all den förändring den kan få.

Inte alls. Den är bara ett uttryck för att negroiderna saknar sinne för musik.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:59:18, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Inger » 2008-04-24 16:21:34

rdos skrev:En första förutsättning är att det som framförs kan analyseras med en vanlig, normal, tonskala som normala instrument är stämda för. Tal kan därför inte definieras som musik, oavsett om det finns någon form av taktkänsla i det som framförs eller inte.

Låter som om flera här inte vet vad ni snackar om.

Rap är poetiskt uppbyggt rytmiskt och melodiskt tal eller mellanting mellan sång och tal, som görs TILL musik. Den musiken är alltid tonal och följer den vanliga harmoniläran. Därför är det självklart musik.

Sen om man gillar den typen av musik, det är en ren smaksak. Texterna kan också vara allt från otroligt fina till helt vidriga. Där kan jag hamna i konflikt med mig själv. Gansta-rap har ofta de mest frånstötande texter men kan samtidigt vara bra musikmässigt.

Snoop är en typiskt sån artist som jag både gillar och avskyr samtidigt. Han verkar vara en riktig prakt-stövel men gör ändå rätt coola låtar.


Eminem brukar ha fina texter ibland, t ex den här:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:59:18, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2008-04-24 16:30:12

Inger skrev:Rap är poetiskt uppbyggt rytmiskt och melodiskt tal eller mellanting mellan sång och tal, som görs TILL musik. Den musiken är alltid tonal och följer den vanliga harmoniläran. Därför är det självklart musik.


Håller inte med. Tal är inte musik medan sång är musik. Rap är tal och därmed inte musik. Så enkelt är det för mig iaf. Att det finns rytm, poesi och / eller bakgrundsljud som möjligen kan definieras som musik spelar ingen roll. Det är ändå tal. Det längsta jag kan sträcka mig är att kallade det för bakgrundsmusik med störande tal.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:59:18, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Kvasir » 2008-04-24 16:31:39

rdos skrev:Håller inte med. Tal är inte musik medan sång är musik. Rap är tal och därmed inte musik. Så enkelt är det för mig iaf. Att det finns rytm, poesi och / eller bakgrundsljud som möjligen kan definieras som musik spelar ingen roll. Det är ändå tal. Det längsta jag kan sträcka mig är att kallade det för bakgrundsmusik med störande tal.


Å andra sidan finns det ju knappt några sångare idag som verkligen sjunger, så då faller nästan all modern musik på det. ;)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 13:59:18, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Inger » 2008-04-24 16:37:01

Ganesh skrev:Inläggen i den här tråden är samma inskränkta goja som spyddes över Stravinskys Våroffer 1913. Vilket bara bekräftar att dumheter kommer tillbaka och nitar oss i nacken som vilken bumerang som helst. Kampen mot och rädslan för det nya och det som unga gillar verkar vara lika gammal som mänskligheten.

Våroffer är ju gräslig! Atonal 'musik' är inte vad jag skulle kalla musik.

rdos skrev:Den vanliga tonala musikskalan är urgammal och har överlevt massor av generationsskiften. Något "nyskapande" på detta område lär det inte finnas någon efterfrågan för. Visst, NT-ungdomars uppgörelse med sina föräldrar tenderar att alltid vara kontroversiella, men primalvrål från Afrika lär bara bli en fluga. Nästa generation kommer sannolikt att ta avstånd från skiten.

Det kommer de sannolikt inte alls det, om det inte kommer något ännu bättre/värre (beroende på hur man ser det). Jag (som ändå är lika gammal som du) upplever snarare att musiken sen mitten av 90-talet äntligen blivit lite kreativ och intressant, istället för den gamla disco-geggan och soul-smeten som jag aldrig riktigt tålt.

rdos skrev:
Ganesh skrev:Hip-hopen och den svarta musiken är på sätt och vis också soundtracken till en nyskapande och revolutionär ungdomsrörelse. Speciellt tjejerna inom hip-hopen. Som kommer att förändra världen. Kanske bara litet, men världen behöver all den förändring den kan få.

Inte alls. Den är bara ett uttryck för att negroiderna saknar sinne för musik.

Eh..? Här visar du bara din rent pinsamma okunnighet och fördomsfullhet. Om det inte vore för just de färgade afro-amerikanernas känsla för musik och rytm så hade vi inte ö h t inte haft någon västerländsk musik, eftersom all modern populärmusik är baserad på de nya musikstilar de färgade skapade; blues, jazz, rock, reggae, soul, gospel, funk etc. Sen har ju latinarna bidragit med tango, samba och alla de andra i den genren.

Det är väl i stort sett bara klassiskt, visor, folkmusik, country, dansbandsmusik, musikaler, psychedelic och hårdrock som är typiskt vita företeelser.

Jag tycker det är helt fantastiskt att vi idag har ett rikare utbud av musik än någonsin tidigare i historien. Eftersom det finns så många stilar så finns det alltid något för var och en (eller för varje tillfälle).

Och visst är det väl bättre att unga fattiga svarta män från dåliga områden gör cool musik istället för att hamna i gäng och brott?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:59:18, redigerad totalt 2 gånger.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2008-04-24 16:41:19

Kvasir skrev:Å andra sidan finns det ju knappt några sångare idag som verkligen sjunger, så då faller nästan all modern musik på det. ;)


Nä, just precis. :wink:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:59:18, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Inger » 2008-04-24 16:45:28

Men Rdos, vi vet redan att du i stort sett bara gillar folkmusik och country och att det inte finns några gränser för din rasism och inskränkthet - du behöver inte fortsätta göra bort dig om och om igen genom att upprepa det hela tiden.

Kan du acceptera att andra kanske har lite bredare musiksmak än du själv?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:59:18, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2008-04-24 16:45:47

Inger skrev:Jag (som ändå är lika gammal som du) upplever snarare att musiken sen mitten av 90-talet äntligen blivit lite kreativ och intressant, istället för den gamla disco-geggan och soul-smeten som jag aldrig riktigt tålt.

Vet inte det. Jag började med att sluta lyssna på musik ö.h.t. på 90-talet för att på senare tid bara lyssna på folkmusik, dansband och country. Har lyssnat en del på "fashion-core" (eller vad det nu heter) eftersom dotterns kompis gillar sådant, men det är inte för mig.

Inger skrev:Eh..? Här visar du bara din rent pinsamma okunnighet och fördomsfullhet. Om det inte vore för just de färgade afro-amerikanernas känsla för musik och rytm så hade vi inte ö h t inte haft någon västerländsk musik eftersom all modern populärmusik är baserad på de nya musikstilar de färgade skapade; blues, jazz, rock, reggae, soul, gospel, funk etc. Sen har ju latinarna bidragit med tango, samba och alla de andra i den genren.

Snack. Det där är en lista på den sorts musik jag inte lyssnar på frivilligt.

Inger skrev:Det är väl i stort sett bara klassiskt, visor, folkmusik, country, dansbandsmusik, musikaler, psychedelic och hårdrock som är typiskt vita företeelser.

Vilket är en lista på den musik som naturligt tilltalar mig, oavsett vad som anses coolt.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:59:18, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2008-04-24 16:49:53

Inger skrev:Men Rdos, vi vet redan att du i stort sett bara gillar folkmusik och country och att det inte finns några gränser för din rasism och inskränkthet - du behöver inte fortsätta göra bort dig om och om igen genom att upprepa det hela tiden.

Kan du acceptera att andra kanske har lite bredare musiksmak än du själv?


Jovisst, men jag kan inte acceptera när man mixtrar med definitionen av vad som är musik :wink:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:59:20, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Ganesh » 2008-04-24 17:04:19

rdos skrev:
Inger skrev:Det är väl i stort sett bara klassiskt, visor, folkmusik, country, dansbandsmusik, musikaler, psychedelic och hårdrock som är typiskt vita företeelser.

Vilket är en lista på den musik som naturligt tilltalar mig, oavsett vad som anses coolt.


rdos handlingsprincip: Ställd inför ngt nytt och spännande och utmanande - skygglappar på - öronproppar i beredskap.

vsb
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 13:59:20, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav sssssm » 2008-04-24 17:15:06

Vi måste särskillja frågorna.

Vi har:
1. Är Hip hop behagligt att lyssna på? Detta är inget att diskutera, någon týcker det (jag), någon tycker det inte (Rdos).

2.Är hip hop musik? En helt annan fråga.
Personligen tyckte jag först att det var en ganska löjlig fråga och ansåg att alla möjliga definitioner av musik borde innefatta hip hop.
Men det finns något som gör att ett pistolskott inte är musik oavsett hur behagligt någon individ anser detta vara som gör att vi oftast inte ser det som musik liksom att poesi inte är musik.
Jag är personligen fortfarande fäst vid min egen definition om att det är syftet med ljudet som gör det till musik (vilket skulle göra ovan nämnda pistolskott till musik, men ej poesin).

Om Rdos ovillja mot hip hop grundar sig i rasism och fördomar har väl ändå ganska lite med saken att göra just nu?
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 13:59:20, redigerad totalt 1 gång.
sssssm
 
Inlägg: 2409
Anslöt: 2007-07-05
Ort: Jerusalem

Inläggav KrigarSjäl » 2008-04-24 17:26:50

Hiphopen är i stort sett lika gammal som jag själv, så man kan inte klandra mig för att dissa ngt nytt. Jag vet mycket väl vad det är, och min konklusion är - negermusik, negerkultur. Att det finns wiggers (Eminem, Petter etc) som identifierar sig med det negroida förändrar inte saken.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 13:59:20, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Inger » 2008-04-24 17:29:39

rdos skrev:
Inger skrev:Kan du acceptera att andra kanske har lite bredare musiksmak än du själv?

Jovisst, men jag kan inte acceptera när man mixtrar med definitionen av vad som är musik :wink:

Jag upprepar:
Inger skrev:Rap är poetiskt uppbyggt rytmiskt och melodiskt tal eller mellanting mellan sång och tal, som görs TILL musik. Den musiken är alltid tonal och följer den vanliga harmoniläran. Därför är det självklart musik.

Hoppas frågan därmed är besvarad nu. Musik är det. Bra eller dålig är en fråga om personlig smak.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:59:20, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Återgå till Intressanta intressen



Logga in