Är hip hop musik?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är hip hop musik?

Omröstningen slutade 2008-05-24 13:32:13

Nä.
13
41%
Jo.
19
59%
 
Antal röster : 32

Inläggav Inger » 2008-04-24 19:38:58

rdos skrev:
Inger skrev:Jag fick inget svar på om Karl Gerhard och Cornelis är musik?


De är iaf ackompanjerade av harmoniska instrument == definitivt musik

Tack, då kan vi avsluta den här diskussionen för, som jag redan påpekat två gånger, det är nämligen hiphopen också. (Om du påstår något annat så har du helt enkelt inte lyssnat.) Lyssna på den här (ackompanjemang med vanliga instrument som följer västerländsk harmonilära):

50 Cent - Window Shopper
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:59:21, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2008-04-24 19:45:08

Ganesh skrev:Fast tex irländsk folkmusik innehåller trummor, bodhran.

Nutida, ja.

Ganesh skrev:Samisk folkmusik innehåller trummor.

Samma som ovan. Nutida. Trummor är "låneinstrument" i all typ av nutida folkmusik.

Ganesh skrev:Påståendet att folkmusik inte innehåller trommor, inte sant.

Nu var det inte så argumentet var utan att trummor FRÅN BÖRJAN inte fanns med i folkmusiken, och det gäller i alla europeiska länder jag känner till.

Det finns knappt ETT ENDA spelmanslag som spelar musik till folkdans som har trummor. Det anses som mycket opassande eftersom många av dessa lag är måna om traditionerna.

Som sagt, Ganesh, du är ytterligt dåligt insatt i detta ämne. :roll:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:59:21, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Inger » 2008-04-24 19:47:44

Ganesh skrev:Fast riktigt vad "(klassisk) folkmusik" skulle vara är ju inte glasklart.

Jag tror Rdos menar sån typisk svensk folkmusik som, t ex

Polska efter Olles Jonke:


Sån musik brukar mest bara spelas med fioler, ibland dragspel också. Fast den kan vara rytmisk ändå, ibland stampar man rytmen med fötterna istället för att använda trummor. Varför det är musik att stampa i golvet men inte att trumma förstår jag inte.

Moderator: Bytte ut icke-fungerande länk.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:59:21, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2008-04-24 19:48:53

Inger skrev:Lyssna på den här (ackompanjemang med vanliga instrument som följer västerländsk harmonilära):


Det finns alltid undantag, och just denna låt måste man definiera som musik. Det betyder dock inte att all slags hiphop kan defineras som musik.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:59:21, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Kvasir » 2008-04-24 19:49:14

Den äldsta kända trumman är c:a 15000 år gammal och påträffades utanför Kiev. Senast jag tittade i kartboken så låg Kiev snarare i Europa än i Afrika.

http://en.wikipedia.org/wiki/Drum#History
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 13:59:21, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav rdos » 2008-04-24 19:54:25

Inger skrev:Polska efter Olles Jonke:


Sån musik brukar mest bara spelas med fioler, ibland dragspel också.

Inte svensk. Finns över hela Europa med samma slags instrument. Jag borde veta eftersom jag sett sådant från massor av olika länder på Rättviksdansen (exempelvis från Moldavien, Tyskland, Finland m.fl. länder). Den spelas till många andra instrument oxå, som t.ex. nyckelharpa, flöjt, horn men aldrig med slagverk.

Inger skrev:Fast den kan vara rytmisk ändå, ibland stampar man rytmen med fötterna istället för att använda trummor.

Rytmen finns i själva musiken och behöver inget konstgjort trumkomp för att framträda.

Inger skrev: Varför det är musik att stampa i golvet men inte att trumma förstår jag inte.

Stampandet är inte musik.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:59:21, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2008-04-24 19:58:33

Kvasir skrev:Den äldsta kända trumman är c:a 15000 år gammal och påträffades utanför Kiev. Senast jag tittade i kartboken så låg Kiev snarare i Europa än i Afrika.

http://en.wikipedia.org/wiki/Drum#History


Den äldsta fiolen är över 30.000 år och hittades i Europa. :wink:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:59:21, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Kvasir » 2008-04-24 20:00:22

Och vad har det med trummans ursprung att göra?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 13:59:21, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Inger » 2008-04-24 20:01:08

rdos skrev:
Inger skrev:Är jojk musik?

Absolut

Men jojken följer inte västerländsk harmonilära.

rdos skrev:
Inger skrev:Är vissling musik?

Om man visslar harmoniskt, självklart.

Men nyss var det ju bara sång som var musik. Du är inte särskilt konsekvent precis.

rdos skrev:
Inger skrev:Är kinesisk musik musik?

Självklart.

Klassisk kinesisk musik verkar faktiskt följa samma harmonilära som i väst. Nån som vet mer om varför, och om det alltid varit så?

rdos skrev:
Inger skrev:Är indisk musik musik?

Självklart

Jasså, det är självklart? Men där använder man ju samma halvtonssystem som den arabiska musiken fast lite andra instrument. Traditionell indisk musik följer inte västerländsk harmonilära. (För mig som gillar harmonisk musik så är sån där halvtonsmusik rena öronpinan.)

rdos skrev:
Inger skrev:Innehåller inte klassisk musik slagverk?

Jo, klassiskt musik gör det men inte (klassisk) folkmusik.

Men klassisk musik är ju europeisk och var nyss på din lista över R-märkt (Rdos-godkänd) musik? Hur hänger det ihop?

Nu är det plötsligt alltså bara svensk folkmusik från 1800-talet som spelas på fiol som egentligen räknas som riktig musik? Eftersom både klassisk musik och icke-skandinavisk folkmusik innehåller trummor.

Det är alltså trummorna som är boven? Det förvånar mig inte. Folk som är helt uppe i huvet brukar inte gilla rytmisk musik som kan råka väcka någon sorts kroppsmedvetenhet till liv.

Japanska trummor, de är förstås inte musik heller då...?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:59:21, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2008-04-24 20:07:39

Inger skrev:Men jojken följer inte västerländsk harmonilära.

Behöver den inte göra heller. Huvudsaken är att den följer *någon* harmonisk princip.

Inger skrev:
Om man visslar harmoniskt, självklart.

Men nyss var det ju bara sång som var musik. Du är inte särskilt konsekvent precis.

Jag anser att man bör definiera musik som något som följer (någon typ) av harmonilära, oavsett om den är västerländsk, arabisk eller forntida.

Inger skrev:Men klassisk musik är ju europeisk och var nyss på din lista över R-märkt (Rdos-godkänd) musik? Hur hänger det ihop?

Olika saker. Den där diskussionen hade inget med vad musik var för något. Klassisk musik består inte enbart av misshandlade trummor och djungelvrål, alltså är det musik i vanlig mening.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:59:21, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Ganesh » 2008-04-24 20:33:46

rdos skrev: man bör definiera musik som något som följer (någon typ) av harmonilära


Handen på hjärtat rdos, är du säker på att afrikansk musik inte följer "(någon typ) av harminilära"? Eller är det bara ett antagande från din sida? Om du är säker på det, vad grundar du det på? Eller är det en gissning? Och i så fall grundad på vad?

Det är ju annars en spännande tanke, musik som inte är grundad på (någon typ) av harmonilära. Jag kan bara inte föreställa mig vad det skulle vara. Låter litet som frijazz spelad av såna som inte kan spela och är tondöva och utan rytmkänsla.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 13:59:21, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav rdos » 2008-04-24 20:51:10

Ganesh skrev:Handen på hjärtat rdos, är du säker på att afrikansk musik inte följer "(någon typ) av harminilära"?

Nä, faktiskt inte, men trummor kan iaf inte fås att följa något harmoniskt system ö.h.t. Eftersom jag en tid var specialintresserad av trummor, och hur man löser vågekvationen för trumman (Besselfunktionen) så vet jag att det är omöjligt att få trummor harmoniska, oavsett hur man definierar skalor.

Vanligt prat kan inte heller fås att bli harmoniskt.

Ganesh skrev:Det är ju annars en spännande tanke, musik som inte är grundad på (någon typ) av harmonilära. Jag kan bara inte föreställa mig vad det skulle vara. Låter litet som frijazz spelad av såna som inte kan spela och är tondöva och utan rytmkänsla.

Rytm har inget med harmoni att göra. Rytm kan man få fram på många olika sätt. I mycket modern musik så är rytmen styrd av trummor, men det är som sagt inte nödvändigt. I gammaldansmusiken så styrs rytmnen av melodin istället.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:59:21, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Kristofer » 2008-04-24 21:17:05

Kan man inte lika gärna ersätta harmoni med rytm och få musik? Om inte. Varför?
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 13:59:21, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav mnordgren » 2008-04-24 21:20:46

Vilken konstig tråd det blev av det här :shock:

Ärligt talat så är min uppfattning att hip hop inte är musik inte är objektivt grundad, snarare bara en subjektiv uppfattning, kalla det gärna en fix idé. Fast frågan har ett visst allmänintresse, då jag vet att jag inte är ensam om denna subjektiva uppfattning.

Jag erkänner gärna att det bottnar i konservatism, fast så länge konservatism gäller oviktiga ting så spelar den inte så stor roll. Det kan jämföras med en författare som fortsätter med gamla skrivmaskiner trots att det finns datorer.

Hursomhelst är det alltid problematiskt (för att inte säga logiskt omöjligt) att sätta gränser för vad som är konst och vad som inte är det, vad som är bra konst och vad som är dåligt.
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 13:59:21, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav Inger » 2008-04-24 21:21:30

rdos skrev:
Inger skrev:Polska efter Olles Jonke.
Sån musik brukar mest bara spelas med fioler, ibland dragspel också.

Inte svensk. Finns över hela Europa med samma slags instrument. Jag borde veta eftersom jag sett sådant från massor av olika länder på Rättviksdansen (exempelvis från Moldavien, Tyskland, Finland m.fl. länder). Den spelas till många andra instrument oxå, som t.ex. nyckelharpa, flöjt, horn men aldrig med slagverk.

Men det är ju ingen som påstått heller! "Fioler och dragspel" Kan du inte läsa innantill? (Nyckelharpa etc glömde jag.)

Inger skrev:Fast den kan vara rytmisk ändå, ibland stampar man rytmen med fötterna istället för att använda trummor.

Rytmen finns i själva musiken och behöver inget konstgjort trumkomp för att framträda.

Men ändå så stampar man ofta takten, eller hur?

Inger skrev: Varför det är musik att stampa i golvet men inte att trumma förstår jag inte.

Stampandet är inte musik.

Korrekt, det är rytm (eller egentligen takt). Som Ganesh säger så är rytm (eller takt) och melodi två olika saker. All normal musik, inkl folkmusik, har någon sorts takt eller rytm, det enda som skiljer mellan olika musikstilar är instrumenten man använder för att markera denna. och om man väljer att betona takten/rytmen mer än melodin eller vice versa.

Såg en intressant dansk dokumentär om skillnaden mellan takt och rytm. Takt är mer regelbunden, rytm är friare. Och där var de helt inne på spåret att att musik skapade av svarta ofta har mer rytm. Dokumentären menade att just takt är typiskt för oss mentala nordeuropeer med dålig kroppskontakt. När vi går så är det liksom huvudet som är ute och går med kroppen och det blir mer takt än rytm. Medan t ex afrikaner går med hela kroppen och har tyngdpunkten i höfterna snarare än i huvudet; de går rytmiskt, helt enkelt.

Troligen är det just för att vi förlorat kroppskontakten som många av oss dras till mer rytmisk musik. Såvida man inte är rädd för sin egen kropp, då känner man troligen bara avsmak för allt rytmiskt. Därför tror jag det är helt ändamålsenligt, eller i alla fall väldigt talande, vilken typ av musik man gillar. Jag tror t ex att jag började gilla hårdrock när jag började högstadiet eftersom jag var lite menlös och behövde bli tuffare. Det funkade faktiskt. :wink:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:59:21, redigerad totalt 2 gånger.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2008-04-24 21:25:52

Ny fråga: är Steve Reich musik? (Allvarligt alltså.)

Music for 18 Musicians
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:59:21, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Ganesh » 2008-04-24 21:57:55

Inger skrev:Ny fråga: är Steve Reich musik? (Allvarligt alltså.)

Music for 18 Musicians


Din fråga är ... inte seriös.

:roll:
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 13:59:21, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Inger » 2008-04-24 22:02:36

Snyft, det är den visst det! Kan jag inte få panelens utlåtande när vi ändå diskuterar vad som är musik?

(I vanlig Aspie-ordning så tog vi tydligen frågan mer bokstavligt än originalfrågeställaren menade den. :lol: Men som sagt, nu har vi ju redan är igång...)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:59:21, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Ganesh » 2008-04-24 22:21:56

Det är klart att det är musik. Kanske inte allas kopp te, som dom säger på ön. Men musik är det. Och jag gillar det.

Jag gillar:
Blues
Jazz
Reggae
RnB. Soul
Freddie Wadling Clash Ebba Grön Dylan Little Feat
Country (tex Johnny Cash, Dixie Chicks, Willie Nelson m fl.) dock inte den utslätade standardsorten.
Opera
Klassiskt
Mycket konstmusik
med mera..

Men inser att det finns my6cket jag inte gillar inom dessa genrer.

På det hela taget gillar jag inte utslätad lättsmält musik. Om det finns ett känslomässigt eller intellektuellt tuggmotstånd blir jag intresserad. Al dente skall det vara. Inte välling. Om det finns nerv och spänning i det hela blir jag också oftast intresserad.

Jag har också en benägenhet att samla på mig flera versioner av samma låt, och tycker det är spännande att se vad olika artister gjort av samma låt eller stycke.

Jag är övertygad att om man lyssnar på musik som kräver aktivitet och koncentration så utvecklar det både ens tänkande och kännande.

Slölyssnande däremot tror jag är fördummande. På samma sätt som slötittande på TV.

Musik är konst och konst skall inte vara sån att den obemärkt flyter förbi. Lättsmält är lättspytt.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 13:59:21, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Inger » 2008-04-24 22:50:45

Tack för svaret, Ganesh.

Jag har i alla fall väldigt svårt för just atonal musik, särskilt om den saknar både rytm och melodi. (Coltrane är på gränsen för vad jag står ut att lyssna på.)

Annars är jag också rätt sparsmakad och gillar bara vissa låtar ur varje genre. De måste ha något speciellt. 'Al dente' var ett bra uttryck!

Lyssnar också bara vid speciella tillfällen, samt när jag kör bil eftersom resan känns kortare då. Tyvärr upplever jag 99% av det som kommer ur radion som en enda klibbig gröt och brukar zappa som besatt mellan kanalerna för att hitta något lyssningsbart. Särskilt Lugna Favoriter kan få mig att vilja strypa någon!

Fast nu slipper jag det med nya kassettadaptern. :D
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:59:21, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Ganesh » 2008-04-24 22:58:33

Schlager
Mycket inom visgenren
Alla pojkband
Alla motsvarande flickband
Merparten av mainstream-popen
Dansband
Svensk smörcountry
Christer Sjögren i alla avseenden

Detta är exempel på saker som inte kommer in i min bostad. Är dock beredd att göra vissa undantag. Alanis Morisette har gjort en del bra tex. (Räknas hos mig som mainstrempop. (Men hon är så uppfriskande arg. Vilket ger henne extra nervpoäng.)
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 13:59:21, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-04-24 23:00:51

Frågan är så dum så jag tänkte först inte svara på den men det verkar som om tråden har fått intressanta utvikningar.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 13:59:23, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-04-24 23:07:33

rdos skrev:
uniqueNr5 skrev:Definiera musik.


En första förutsättning är att det som framförs kan analyseras med en vanlig, normal, tonskala som normala instrument är stämda för. Tal kan därför inte definieras som musik, oavsett om det finns någon form av taktkänsla i det som framförs eller inte.


Vad menar du med vanlig normal tonskala?

Både din och min röst eller en fiol kan frambringa ett antal toner som inte existerar i västerländska tonskalor. I exempelvis traditionell egyptisk musik finns det små tonskillnader som inte existerar i västerländsk konstmusik. Och det är inte bara bluesen som avviker från sk traditionell harmonilära. Jag har inspelningar med dalpolskor som gör detsamma och det bör väl du känna till som är inne på folkdans?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 13:59:23, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Ganesh » 2008-04-24 23:10:29

För att inte tala om vad tibetanska munkar kan göra med sina röster.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 13:59:23, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Återgå till Intressanta intressen



Logga in