Är din trötthet mest psykisk eller fysisk?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är din trötthet mest psykisk eller fysisk?

Omröstningen slutade 2010-08-30 18:07:15

1. I stort sett enbart psykiskt
14
25%
2. I stort sett enbart fysiskt
0
Inga röster
3. Både och, mest psykiskt
31
54%
4. Både och, mest fysiskt
4
7%
5. Trött? Jag är sällan trött
3
5%
6. Vadå trött? Jag är aldrig trött
1
2%
7. Jag vet inte skillnaden på psykisk o fysisk trötthet
4
7%
 
Antal röster : 57

Inläggav claria » 2010-06-04 20:48:05

geocache skrev:3.

Mycket av min psykiska trötthet är på grund av ljuset och värmen som är nu på sommaren. Även fast jag sover "lagom" många timmar på nätterna så är jag inte utsövd när jag vaknar. Så då får jag lägga mig att sova ifatt på eftermiddagen, en timme eller två. Och då har jag ändå inte räknat med de tre, fyra dygn varje månad som fullmånen håller mig vaken till fyratiden på morgonen


blir ochså trött av ljuset och värmen, måste därför ta igen förlorad energi på kvällar och nätter.
claria
a k a ferocactus
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2010-05-27
Ort: dalarna

Inläggav treeman » 2010-06-04 21:08:24

1. Blir trött psykiskt som fan av intryck och annat. Fysiskt är jag en raket.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Inläggav Kimmelie » 2010-06-04 21:19:34

Både och, men kan inte just nu avgöra vilket jag lider mest av, så jag väntar med att rösta. Skulle föredra tre indelningar istället för två:

Kroppsligt: Trött i kroppen, låg energinivå, muskelsvaghet. Utöver det biverkningar av mediciner. (Har även en fysisk (kronisk) sjukdom som kan orsaka trötthet, men jag har inte märkt nån skillnad sen jag fick den.)

Biologiskt, hjärnan: Trött av alla intryck, trött av ansträngningen för att kompensera för bristande automatiseringsfunktioner i hjärnan. (Tex att prata och att komma ihåg alla sociala koder, mm...) Kan inte tänka om det är rörigt, t ex mycket att göra, och jag vet inte var jag ska börja. Då kopplar hjärnan ifrån, och jag kan inte göra nånting just då.

Psykiskt: Deprimerad, ångest och diverse andra oidentifierade känslor...

Det kan säkert finnas fler orsaker till min trötthet, men det här är vad jag kommer på just nu...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in