Är din trötthet mest psykisk eller fysisk?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är din trötthet mest psykisk eller fysisk?

Omröstningen slutade 2010-08-30 18:07:15

1. I stort sett enbart psykiskt
14
25%
2. I stort sett enbart fysiskt
0
Inga röster
3. Både och, mest psykiskt
31
54%
4. Både och, mest fysiskt
4
7%
5. Trött? Jag är sällan trött
3
5%
6. Vadå trött? Jag är aldrig trött
1
2%
7. Jag vet inte skillnaden på psykisk o fysisk trötthet
4
7%
 
Antal röster : 57

Är din trötthet mest psykisk eller fysisk?

Inläggav barracuber » 2010-06-01 18:07:15

Är din trötthet mest psykisk eller fysisk?

Många här vittnar om en enorm trötthet, som hindar från att jobba, städa, diska, handla, gå på stan, umgås osv osv.

Flera vittnar om fysiska åkommor så det är därför jag undrar. Annars kanske jag hade gissat att det är mest psykiskt. Ångest, social fobi, panikångest, depression vilket kan leda till motgångar, misslyckanden, utanförskap, arbetslöshet, ensamhet, mobbing, m.m.

Men det finns en fysisk dimension.

Hur fysiskt sjuka är aspergare egentligen? är kanske den fråga jag egentligen söker svar på. I förhållande till det psykiska.

Och vad är det för sjukdomar aspergare har? Och är de vanligare bland oss? Isf varför?

EDIT: Själv sätter jag 3. Både och, mest psykiskt
Senast redigerad av barracuber 2010-06-01 21:00:34, redigerad totalt 2 gånger.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Lavender_Blue » 2010-06-01 18:56:05

Jag röstade också 3. Eftersom jag blir så trött av att utsättas för intryck måste jag stänga av ... känner mig som en robot som måste stängas av och laddas upp igen. Men om jag är hemma kan jag jobba 16 timmar i sträck.

Har haft migrän hela livet, inte konstigt när man känner sig som att man blir bombarderad med intryck. Brukar försöka förklara det med att för mig innebär ett besök på IKEA med mycket folk samma sak som för en NT att bli fasthållen och hårt kittlad oavbrutet under samma tidsperiod.

Det är nästan det bästa med att få AS-diagnos. Att få tillåta sig bli trött. Att veta att man inte är klen/löjlig.

Men det är nog ändå mest psykiskt. Jag måste få lugn och ro, annars känns det som att hjärnan går sönder.
Lavender_Blue
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2010-05-20

Inläggav Liljencroowna » 2010-06-01 18:58:54

3. Både och, mest psykiskt
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav LILITH_ » 2010-06-01 19:03:15

Röstade också på tredje alternativet.

Min trötthet, som förövrigt kommit tillbaka efter ett kortare uppehåll, yttrar sig väldigt fysiskt genom att jag helt resolut blir tvungen att gå och lägga mig när den kommer över mig. Då är det bara att sova, sova, sova som gäller.
Men den hänger intimt samman med den psykiska tröttheten som ofta kommer även ensam, utan den rent fysiska och gör att mitt behov av att dra mig undan alla ovälkomna ljud och intryck ökar enormt. Därav valde jag alternativ nr3.

När man då, som jag, lever i en familj med barn så blir det ofta en omöjlighet att göra just det man mest behöver, att isolera sig. Ett stort dilemma.

Tänkte faktiskt, som av en slump, tidigare idag kring det här med tröttheten som kommit och gått hela mitt vuxna liv och kom på att jag till och från starkt misstänkt att jag håller på att utveckla MS.
Fick för mig det redan i sena tonåren, tyckte mig känna igen flera av symtomen (hade ingen aning om att jag hade AS på den tiden).
MS hade ju förklarat de här fysiska utmattningsskoven och den psykiska utmattningen som gör att jag tom. talar sluddrigt rör mig klumpigt och får problem med balansen när det är som värst.
Men mig veterligen är det inte MS utan den AS-relaterade utmattningen det handlar om.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Inläggav vallesmamma » 2010-06-01 19:03:18

För mig är det mest psykiskt. Blir jättetrött bland folk.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Inläggav Liljencroowna » 2010-06-01 19:08:42

Jag kan tänka mig att den fysiska tröttheten kan bero på den psykiska, beroende på hur man reagerar på psykisk stress. Jag blir lite manisk när jag är psykiskt trött, och då blir jag mer aktiv i kroppen (hjärtat slår snabbare, jag går runt mer osv).
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav vallesmamma » 2010-06-01 19:16:45

Håller med om att man blir mer aktiv i kroppen då man är psykiskt trött. Men jag har svårt att skilja på psykisk och fysisk trötthet. VAD är skillnaden? Men jag vet att det är psykisk trötthet när jag känner mig helt slut efter att ha varit bland folk.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Inläggav barracuber » 2010-06-01 19:34:28

vallesmamma skrev:Håller med om att man blir mer aktiv i kroppen då man är psykiskt trött.


Det känner inte jag igen. Jag blir ännu mer stel än vanligt.

Men jag har svårt att skilja på psykisk och fysisk trötthet. VAD är skillnaden?


Svår fråga. Får återkomma till den.

Men jag vet att det är psykisk trötthet när jag känner mig helt slut efter att ha varit bland folk.


Är det jobbiga tankar o känslor att "nu gjorde jag bort mig", "de tyckte nog jag var konstig", "varför var jag så tyst" "varför känns alla så utåtriktade utom jag"...
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav alfapetsmamma » 2010-06-01 19:38:22

Skulle velat ha ett alternativ: Är trött men kan inte särskilja det fysiska från det psykiska.

Eller nåt ditåt.

Ibland är det t o m svårt att veta om man är trött eller ledsen, och om man vill nyansera det, om man är modstulen och vanmäktig eller uttråkad eller sörjer nåt, tycker jag. Bara som ett exempel.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav carl » 2010-06-01 19:40:55

Jag är nästan aldrig fysiskt trött och om jag nån gång tar ut mig fysiskt så känns det inte så sällan behagligt. Psykiskt trött är jag för jämnan och det känns inte alls behagligt.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav claria » 2010-06-01 19:48:35

alfapetsmamma skrev:Skulle velat ha ett alternativ: Är trött men kan inte särskilja det fysiska från det psykiska.

Eller nåt ditåt.

Ibland är det t o m svårt att veta om man är trött eller ledsen, och om man vill nyansera det, om man är modstulen och vanmäktig eller uttråkad eller sörjer nåt, tycker jag. Bara som ett exempel.


så är det naturligtvis, orsak ock verkan hör ihop
claria
a k a ferocactus
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2010-05-27
Ort: dalarna

Inläggav MsTibbs » 2010-06-01 19:51:39

3. Både och, mest psykiskt

Men när jag inte har psykisk energi, leder det till att jag inte lagar riktig mat och tränar, så blir jag fysiskt trött och går upp i vikt som gör mig ännu tröttare fysiskt, vilket bryter ner mig psykiskt.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav barracuber » 2010-06-01 19:52:18

alfapetsmamma skrev:Skulle velat ha ett alternativ: Är trött men kan inte särskilja det fysiska från det psykiska.

Eller nåt ditåt.


Kom just på en liknelse som kanske är helt uppåt väggarna. Men anyway

Skillnaden mellan en dators hårdvara och mjukvara är att hårdvara kan man ta på (och sparka på vid behov) vilket inte går med mjukvaran (programmen)

Så: hårdvaran är fysisk, mjukvaran är psykisk?

Ibland är det t o m svårt att veta om man är trött eller ledsen, och om man vill nyansera det, om man är modstulen och vanmäktig eller uttråkad eller sörjer nåt, tycker jag. Bara som ett exempel.


De sakerna låter för mig mest psykiska iofs.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Tor » 2010-06-01 19:56:38

carl skrev:Jag är nästan aldrig fysiskt trött och om jag nån gång tar ut mig fysiskt så känns det inte så sällan behagligt. Psykiskt trött är jag för jämnan och det känns inte alls behagligt.

+1
Tor
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2010-02-14
Ort: Helsingfors

Inläggav barracuber » 2010-06-01 20:15:03

Tor skrev:
carl skrev:Jag är nästan aldrig fysiskt trött och om jag nån gång tar ut mig fysiskt så känns det inte så sällan behagligt. Psykiskt trött är jag för jämnan och det känns inte alls behagligt.

+1


Det där stämmer på mig också eftersom jag nästan hela livet varit kärnfrisk. Inte ens under mina 90-talsdepressioner hade jag fysiska symptom vilket jag hade läst skulle höra till. Bråkig mage har jag dock alltid haft. Ischias hade jag i ungdomen. En extremt svag epilepsi tror jag att jag har. Extremt närsynt är jag.

(På senare tid har ryggen dock värkt en del vilket jag gissar beror på för mycket stillasittande; det lättar av en promenad).

En alternativ simplistisk definition på fysisk trötthet:

fysisk trötthet - när någon del av den fysiska kroppen värker eller gör väsen av sig

På motsvarande sätt, lite filosofiskt halvflummigt:

psykisk trötthet - när själen värker.

Vilket ofta är betydligt mer svårfångat.

========================
EDIT: Det finns många här som vittnar om diverse fysiska sjukdomar (Nämner inga namn).

Det jag är nyfiken på är väl om fysiska åkommor/sjukdomar är regel eller undantag vid npf/asperger.
Senast redigerad av barracuber 2010-06-01 20:46:46, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Selma » 2010-06-01 20:38:15

Både och, mest fysiskt. När jag vegeterade var det enbart psykiskt.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Inläggav Laika » 2010-06-01 20:40:08

Jag röstade på 4 eftersom tröttheten resulterar i att jag sover, men ärligt talat vet jag inte hur jag ska skilja mellan det psykiska och fysiska. Jag är strängt emot alla former av dualistiska uppdelningar i kropp/själ och så vidare eftersom de hänger ihop så mycket som de gör. Om jag sover för att jag är psykiskt trött eller om jag i själva verket är fysiskt trött men att det visar sig psykiskt genom att jag blir trött på mig själv av allt sovande, det har jag ingen aning om, och det spelar ingen roll. Jag är bara trött.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Inläggav skitapa » 2010-06-01 20:43:07

Jag hade definierat psykisk trötthet som när man inte orkar tänka, man orkar inte läsa längre stycken. Man får anstränga sig att göra det man annars tycker är intressant. Jag kan också tycka att psykisk trötthet gör att man inte kan tänka klart eller alls i vissa situationer. Typ som när man programmerar och inte orkar besvära sig med att tänka så man bara kastar kod på problemet. Eller att man faktiskt tittar att tröjan är åt rätt håll men hjärnan fattar inte att man uppfattat det fel och man tar på sig tröjan ut-och-in. Typ som att bilen går men ingen kör (jag brukar kalla det att man går på tomgång). När man nästan kör uteslutande på instinkt och har tunnelseende.
Fysisk trötthet hade jag definierat som i ökad puls, bankande hjärta, kliande muskler och att något så enkelt att resa sig blir en anstängning.
skitapa
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2010-03-14

Inläggav barracuber » 2010-06-01 20:44:50

Jag vaknar ofta på nätterna än förr. Jag har också sovit bort hela dagarna på senare tid när det visar sig att jag antagligen inte kommer få jobbet jag har sökt - noll energi att motivera sig till att plugga eller meningen att satsa på något.

Känns som en combo som en sån som Laika skrev om. Inte minst att man mår dåligt av att sova bort livet.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav barracuber » 2010-06-01 20:48:35

Jag orkar perdiovis inte läsa de böcker jag skulle vilja läsa. EDIT: jag ser det som både en fysisk trötthet (jag somnar lätt, jag kan inte sitta upp och läsa) och en psykisk trötthet (hjärnan orkar inte ta in all information trots att jag är intresserad av ämnet). Sammantaget i mitt fall är ett öde värre än döden, lite krasst.
Senast redigerad av barracuber 2010-06-01 20:54:56, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Laika » 2010-06-01 20:50:07

skitapa skrev:Fysisk trötthet hade jag definierat som i ökad puls, bankande hjärta, kliande muskler och att något så enkelt att resa sig blir en anstängning.

Jag har aldrig upplevt varken ökad puls, bankande hjärta eller kliande muskler när jag varit sömnig. Skulle sömnighet vara psykisk trötthet?
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Inläggav barracuber » 2010-06-01 20:59:09

Laika skrev:
skitapa skrev:Fysisk trötthet hade jag definierat som i ökad puls, bankande hjärta, kliande muskler och att något så enkelt att resa sig blir en anstängning.

Jag har aldrig upplevt varken ökad puls, bankande hjärta eller kliande muskler när jag varit sömnig.


Inte jag heller. Jag blir som en trasmatta.

Laika skrev:Skulle sömnighet vara psykisk trötthet?


Knepigt. Min första tanke är att sömnighet är fysisk trötthet.

Samtidigt finns det en teori om ADHD som säger att ADHD kan yttra sig i för låg vakenhetsgrad så att personen måste tvinga sig själv att vara igång för att inte somna (tänk exempelvis stökiga skolbarn).
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav barracuber » 2010-06-01 21:01:41

Jag lade till alternativ 7 (vinkar till alfapetsmamma):

7. Jag vet inte skillnaden på psykisk o fysisk trötthet

Bra om ni som redan har röstat inte röstar igen.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Truly » 2010-06-01 21:02:26

Jag är som Liljencroowna beskriver - att när jag är psykiskt trött eller stressad så blir jag manisk. Jag studsar på som en studsboll i alla vädesträck på en gång. Klarar inte av att sitta still, huvudet är som en högtrafikerad gata, allt ska göras på en gång, rastlös så in i tusan.
Jag brukar få en hel del gjort trots den psykiska tröttheten och det är svårt för andra att förstå hur psykiskt trött jag är eftersom jag går på högvarv och verkar helt uppåt rent energimässigt.

Jag misstänker själv att det hör ihop med ADHD eftersom Gunilla Brattberg (både AS och ADHD) beskrivit ungefär samma rastlöshet vid psykisk trötthet och hur svårt det varit att förklara detta för andra eftersom det är så paradoxalt att vara psykiskt trött och samtidigt vara helt uppe i varv.


Jo, du undrade ju lite om fysiska sjukdomar hos oss med AS. Jag har ju diabetes typ1. Jag har även ett gäng andra sjukdomar, men vill inte yppa för mycket här på öppet forum.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in