Är detta ett Aspergerforum eller ett Aspieforum?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Ganesh » 2008-05-07 1:21:47

Bara om jag får smaka! 8)
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 14:03:51, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav nallen » 2008-05-07 1:32:19

OT:
Ganesh skrev:Men eftersom en del av oss har tummen fastsatt i röven med epoxylim så vetikatten hur det skall ske...

Varm aceton löser epoxi på nån vecka, så jag antar det kommer att svida lite... ;)
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 14:03:51, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Ganesh » 2008-05-07 1:36:35

Ha!
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 14:03:51, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Zombie » 2008-05-07 1:46:12

Här är Nilale så tillmötesgående så hon bjuder oss gamla på citrontårta, och vi bidrar med epoxysås, aceton till och tar för oss med tummar som just har varit i röven... nej vet nån vad, är det så vi försöker bättra oss? 8)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:03:51, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Nilale » 2008-05-07 1:49:34

Zombie skrev:Här är Nilale så tillmötesgående så hon bjuder oss gamla på citrontårta, och vi bidrar med epoxysås, aceton till och tar för oss med tummar som just har varit i röven... nej vet nån vad, är det så vi försöker bättra oss? 8)


Jag har redan tagit av tårtan innan ni "tummar loss" så det är lugnt för min del :twisted:
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 14:03:51, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Inläggav Zombie » 2008-05-07 2:00:17

Hmm... :oops:
*sätter tummen på sin vanliga plats mitt i handen, brer ut en gammal blomslingebroderad duk och tänder fotogenlampan, skruvar ner den en bit*
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:03:51, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Mats » 2008-05-07 7:00:56

Zombie skrev:... oss gamla ...

Meh... jag ser ju dig som ny! :oops: Och rdos m.fl. ser säkert mig som ny...
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 14:03:51, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Mats » 2008-05-07 8:03:35

rdos skrev:
Mats skrev:Rdos lär inte ändra uppfattning. Han tycker att han har rätt och alla andra har fel och det kommer han förmodligen att fortsätta med tills han dör.


Beror lite på vad det handlar om. Jag kan mycket väl ändra uppfattning om olika saker, men enbart om man kan argumentera för en alternativ uppfattning utan att dra in auktoriteter. Det bästa sättet att få mig att uppträda som en tjurskalle är att hänvisa till att "auktoritet X tycker så, alltså är det rätt". :wink:

Då kanske du har förståelse för att jag reagerar exakt likadant när du hänvisar till Hawks eller någon annan av dina auktoriteter? :wink:
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 14:03:51, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav rdos » 2008-05-07 8:10:07

Jo, det behövs många fler radikala och även bättre förmåga att samarbeta kring hur man kommer vidare och hamnar på samma position som homosexuella. Tyvärr så lider inte bara svenska autism-community, utan även internationella av stora problem med att skapa gemensamma aktioner för att komma någon vart.

Här på forumet så finns det ju ett direkt motarbetande emot allt vad jag gör ifrån en lång skara högljudda människor (Kvasir, Weasley, Ganesh, Zombie m.fl.). Detta trots att jag i princip lagt ned uppdateringen av neandertalsteorin sedan över ett år tillbaka och inte dragit upp den här vid något tillfälle (vad jag minns) som första person i något inlägg på ett bra tag.

De enda jag haft någon nytta av är ett antal professionella som tror att Aspie-quiz skulle kunna publiceras och som kan ge en ny synvinkel på AS. Jag vill inte ens ge några namn på vilka jag samarbetar med längre eftersom vissa människor på det här forumet då kommer att kontakta dem och terrorisera dem för att de hjälper mig.

Det är inte heller alla dessa högljudda människor som fått mig att först dra tillbaka neandertalsteorin ifrån publikationen (det var en Aspie från USA) och nu förmodligen även plocka bort prevalensestimationerna (professorer i Lund). Genom att skrika och gapa kommer man ingenvart. Varken med mig eller med samhället.

Jag har ingen som helst lust med att "prata om funktionshindret" på några töntiga tillställningar, även om jag tycker att Tvilling och Torbjörn i stort gör ett bra jobb. Inte heller att skriva några töntiga böcker om alla problem jag har. Jag jobbar på ett helt annat område, nämligen att få literaturen om autism att få lite balans.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 14:03:54, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Inger » 2008-05-07 13:56:33

Puh, nu har jag läst den här tråden!

Kvasir, du har min sympati. Nu vet du varför jag sen typ ett år tillbaka försöker undvika att dras in i diskussioner med Rdos - det leder aldrig till något annat än att man sliter sitt hår i frustration och bara vill dunka huvet i väggen. Totalt slöseri med tid och energi. (Är man dessutom vetenskapligt skolad och försöker få en seriös dialog om statistik vedertagna vetenskapliga forskningsmetoder så kan jag förstå om det blir extra påfrestande.) Nån gång får man inse att det är kört och fokusera på nåt annat. (Tog mig flera år, tyvärr.)

Lysande inlägg av weasley och Ganesh. Weasleys sammanfattning borde bevaras som sticky nånstans där man lätt kan hitta det.

Även av KrigarSjäl m fl ang Empowerment vs Neurodiversity. Och här vill jag faktiskt kommentera några saker i Rdos sista inlägg:

rdos skrev:Jo, det behövs många fler radikala och även bättre förmåga att samarbeta kring hur man kommer vidare och hamnar på samma position som homosexuella. Tyvärr så lider inte bara svenska autism-community, utan även internationella av stora problem med att skapa gemensamma aktioner för att komma någon vart.

1. Från början var vi ju jag och Rdos på samma sida 'mot etablissemanget' då även jag irriterade mig på att man bara fokuserade på problem och snackade om mediciner, hjärnskador, störningar och dysfunktioner hit och dit. RFA, Attention och NeuroNätet verkade helt ha köpt psykiatrins version om hur defekta vi är, och som motvikt försökte jag föra in fokus mer på talanger och positiva egenskaper (vilket också återspeglade sig på första versionerna av quizet och min hemsida).

Mitt mål var att försöka få till stånd en ändring av DSM (ytterst naivt eftersom man måste vara medlem i Amerikan Psychiatric Association eller åtminstone leg. psykolog för att ens få framlägga en åsikt) och AS erkänt som en personlighetstyp alt socialt betingat handikapp, snarare än en psykisk 'störning'. Idag börjar trenden helt av sig självt gå åt det hållet i praktiken även om man fortfarande använder samma terminologi i brist på bättre, så därför har jag lagt ner det 'projektet'.

2. Sen valde somliga den mer aggressiva, extremistiska och antagonistiska vägen som Autistics.org, AFF, Aspergian Pride samt Rdos (som iofs kör sitt eget race men som sympatiserar med dessa). Enligt dessa extremistorganisationer är autister och Aspergare bättre än alla andra, har inga problem ö h t(!), endast skillnader och talanger (den som nämner problem på AFF eller AP riskerar att bli utslängd och få sina inlägg raderade).

'Alla' NT betraktas av dessa extremistgrupper som elaka, ointelligenta etc och därför är det fritt fram att håna, gnälla och göra sig lustig över dem och använda ordet 'NT' som ett skällsord istället för som den neutrala beteckning det ev (?) var ämnat som från början. Psykiatri, föräldrar, skola och i stort sett hela världen är 'fienden' och de autister och aspergare som försöker samarbeta med och informera dessa är 'kollaboratörer' som borde ställas upp mot närmaste vägg och skjutas (enligt Autistic Bitch From Hell). Dessa personer tycker Rdos är coola och han använder själv ordet NT på samma sätt. Utom när forumets NT försvarar honom, då plötsligt kan en NT vara bra i alla fall. :roll:

3. Somliga har valt en annan väg, mer åt mitten. Donna Williams t ex som faktiskt gjort och fortsätter göra väldigt mycket för autister just genom att hon är rak och radikal men inte konfrontativ utan istället samarbetar med föräldrar och organisationer för att sprida användbar och balanserad information om både svårigheter och potentiella talanger, på ett vänligt och respektfullt sätt. Sam här på forumet är ett annat exempel (om jag inte misstar mig).

Jag har också valt den vägen för jag tror att man kommer oändligt mycket längre genom samarbete och information än genom attack och konfrontation. Jag tycker inte heller att ändamålet helgar medlen utan att man måste uppträda så etiskt man kan i varje steg på vägen. Rdos och jag har alltså valt skiljda vägar att nå liknande mål.

rdos skrev:Här på forumet så finns det ju ett direkt motarbetande emot allt vad jag gör ifrån en lång skara högljudda människor (Kvasir, Weasley, Ganesh, Zombie m.fl.). Detta trots att jag i princip lagt ned uppdateringen av neandertalsteorin sedan över ett år tillbaka och inte dragit upp den här vid något tillfälle (vad jag minns) som första person i något inlägg på ett bra tag.

Men att du inte uppdaterat sidan betyder inte att du lagt ner teorin. Detta är bara ännu en dimridå för att försöka dölja ditt uppsåt och jag tvivlar på att nån går på det. Den dag du kommer hit och säger "Nu har jag lagt ner Neandertalteorin och tagit bort hemsidan" så kanske man kan tro på det. Tills dess är det nog bäst att förutsätta att allt Rdos frågar om är relaterat antingen till Hn eller till hans högst personliga definition av "Aspie" (= nån med specialintressen som inte gillar att hälsa, be om ursäkt eller tvätta sig, och vars tics och dyspraxi bara är kommunikation). :wink:

rdos skrev:De enda jag haft någon nytta av är ett antal professionella som tror att Aspie-quiz skulle kunna publiceras och som kan ge en ny synvinkel på AS. Jag vill inte ens ge några namn på vilka jag samarbetar med längre eftersom vissa människor på det här forumet då kommer att kontakta dem och terrorisera dem för att de hjälper mig.

Det där är väl en ganska allvarlig, för att inte säga häpnadesväckande, anklagelse! :shock: Jag kan inte tänka mig någon här som skulle göra något sådant. Kan du namnge någon som gjort så någon gång?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:03:54, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Zombie » 2008-05-07 14:26:00

En ovärderlig början på någon sorts överblick över det hela för en okunnig (och sjukligt trött :evil: ) zombie, Inger! :D
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:03:54, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav rdos » 2008-05-07 14:26:57

Inger skrev:2. Sen valde somliga den mer aggressiva, extremistiska och antagonistiska vägen som Autistics.org, AFF, Aspergian Pride samt Rdos (som iofs kör sitt eget race men som sympatiserar med dessa). Enligt dessa extremistorganisationer är autister och Aspergare bättre än alla andra, har inga problem ö h t(!), endast skillnader och talanger (den som nämner problem på AFF eller AP riskerar att bli utslängd och få sina inlägg raderade).


Stämmer inte längre. Ingen blir numera utslängd på sådana premisser, men å andra sidan så har WP mycket fler användare & aktivitet än AFF.

Inger skrev:'Alla' NT betraktas av dessa extremistgrupper som elaka, ointelligenta etc och därför är det fritt fram att håna, gnälla och göra sig lustig över dem och använda ordet 'NT' som ett skällsord istället för som den neutrala beteckning det ev (?) var ämnat som från början. Psykiatri, föräldrar, skola och i stort sett hela världen är 'fienden' och de autister och aspergare som försöker samarbeta med och informera dessa är 'kollaboratörer' som borde ställas upp mot närmaste vägg och skjutas (enligt Autistic Bitch From Hell). Dessa personer tycker Rdos är coola och han använder själv ordet NT på samma sätt. Utom när forumets NT försvarar honom, då plötsligt kan en NT vara bra i alla fall. :roll:


Stämmer inte ett dugg in på mig. Jag resonerar aldrig kring personer som är NT, utan hur kollektivet oftast uppför sig.

Inger skrev:3. Somliga har valt en annan väg, mer åt mitten. Donna Williams t ex som faktiskt gjort och fortsätter göra väldigt mycket för autister just genom att hon är rak och radikal men inte konfrontativ utan istället samarbetar med föräldrar och organisationer för att sprida användbar och balanserad information om både svårigheter och potentiella talanger, på ett vänligt och respektfullt sätt. Sam här på forumet är ett annat exempel (om jag inte misstar mig).


Precis som om jag inte oxå valt den vägen, men som sagt jag avslöjar inget om mitt kontaktnät på det här forumet.

Inger skrev:Jag har också valt den vägen för jag tror att man kommer oändligt mycket längre genom samarbete och information än genom attack och konfrontation. Jag tycker inte heller att ändamålet helgar medlen utan att man måste uppträda så etiskt man kan i varje steg på vägen. Rdos och jag har alltså valt skiljda vägar att nå liknande mål.


Kan man väl säga, men inte baserat på konfrontation utan på vem vi skapat kontaktnät med och vilket syftet med detta är.

Inger skrev:Men att du inte uppdaterat sidan betyder inte att du lagt ner teorin. Detta är bara ännu en dimridå för att försöka dölja ditt uppsåt och jag tvivlar på att nån går på det. Den dag du kommer hit och säger "Nu har jag lagt ner Neandertalteorin och tagit bort hemsidan" så kanske man kan tro på det.


Kommer aldrig att ske. Det finns folk som är intresserade av teorin (förvånad?), och förr eller senare så kommer professionella att börja jobba utifrån den, och då ska de inte komma att påstå att de kommit på den. Vad jag menar är att teorin inte längre är någon viktig del i vad jag sysslar med kring autismforskning. Den behövs inte längre för att reda ut begreppen eftersom dessa redan är utredda. Djupare forskning kring kommunikation, som kommer att fortsätta vara mitt fokus, har inget att hämta ifrån teorin, och inte fördjupad forskning på andra områden heller.

Inger skrev:Tills dess är det nog bäst att förutsätta att allt Rdos frågar om är relaterat antingen till Hn eller till hans högst personliga definition av "Aspie" (= nån med specialintressen som inte gillar att hälsa, be om ursäkt eller tvätta sig, och vars tics och dyspraxi bara är kommunikation). :wink:


Extraversion i Big Five personlighetstest är precis detta. Skulle kunnat använda mängder av frågor därifrån som vore relevanta för NT social och NT tvång. När det gäler tics så saknar dessa för det första rimlig förekomst i AS-populationen (mindre än en av hundra) och för de andra så sammanblandas de med stims. Och dyspraxi har jag aldrig kallat för kommunikation.

Inger skrev:Det där är väl en ganska allvarlig, för att inte säga häpnadesväckande, anklagelse! :shock: Jag kan inte tänka mig någon här som skulle göra något sådant. Kan du namnge någon som gjort så någon gång?


Hot har förekommit kring detta från flera personer. Orkar dock inte leta reda på länkarna just nu.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 14:03:54, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Kvasir » 2008-05-07 14:32:43

rdos skrev:Hot har förekommit kring detta från flera personer. Orkar dock inte leta reda på länkarna just nu.


Verkligen? På det här forumet? Det har jag svårt att tro.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:03:54, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Kvasir » 2008-05-07 15:06:34

Inger skrev:2. Sen valde somliga den mer aggressiva, extremistiska och antagonistiska vägen som Autistics.org, AFF, Aspergian Pride samt Rdos (som iofs kör sitt eget race men som sympatiserar med dessa). Enligt dessa extremistorganisationer är autister och Aspergare bättre än alla andra, har inga problem ö h t(!), endast skillnader och talanger (den som nämner problem på AFF eller AP riskerar att bli utslängd och få sina inlägg raderade).

'Alla' NT betraktas av dessa extremistgrupper som elaka, ointelligenta etc och därför är det fritt fram att håna, gnälla och göra sig lustig över dem och använda ordet 'NT' som ett skällsord istället för som den neutrala beteckning det ev (?) var ämnat som från början. Psykiatri, föräldrar, skola och i stort sett hela världen är 'fienden' och de autister och aspergare som försöker samarbeta med och informera dessa är 'kollaboratörer' som borde ställas upp mot närmaste vägg och skjutas (enligt Autistic Bitch From Hell). Dessa personer tycker Rdos är coola och han använder själv ordet NT på samma sätt. Utom när forumets NT försvarar honom, då plötsligt kan en NT vara bra i alla fall. :roll:


Och ett sådant beteende torde väl tyda på att man kvalificerar sig för betydligt allvarligare psykiatriska diagnoser än AS eller autism, misstänker jag. Varför man skulle vilja sklija ut sig som en slags elitgrupp som bara är bättre på alla sätt och vis kan jag inte förstå, annat än om det är så att man faktist har komplex för problem man inte vill erkänna.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:03:54, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav KrigarSjäl » 2008-05-07 15:12:25

De är aspergarnas svar på Svarta Pantrarna. Har de levt ett helt liv där de ständigt blivit missförstådda är det väl klart som korvspad att de slår näven i bordet till slut! Jag sympatiserar mer med den sidan än med tanterna, vad som behövs är som sagt lite jävlaranamma! Att gå på möten anordnade av FA-tanter, att rätta in sig i deras led och bli "en duktig person med eget syndrom", nej tack! Jag vägrar helt enkelt att delta i aspergersammanhag där andra än aspergare dragit upp riktlinjerna!
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:03:54, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Kvasir » 2008-05-07 15:20:14

KrigarSjäl skrev:De är aspergarnas svar på Svarta Pantrarna. Har de levt ett helt liv där de ständigt blivit missförstådda är det väl klart som korvspad att de slår näven i bordet till slut! Jag sympatiserar mer med den sidan än med tanterna, vad som behövs är som sagt lite jävlaranamma! Att gå på möten anordnade av FA-tanter, att rätta in sig i deras led och bli "en duktig person med eget syndrom", nej tack! Jag vägrar helt enkelt att delta i aspergersammanhag där andra än aspergare dragit upp riktlinjerna!


Att slå näven i bordet är en sak. Att utmåla sig själv som en elit utan svagheter är bara konstigt och meningslöst.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:03:54, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Micke » 2008-05-07 15:32:54

Kvasir skrev:
rdos skrev:Hot har förekommit kring detta från flera personer. Orkar dock inte leta reda på länkarna just nu.


Verkligen? På det här forumet? Det har jag svårt att tro.


Det har tyvärr förekommit. Åtminstone från en person.
Senast redigerad av Micke 2011-05-04 14:03:54, redigerad totalt 1 gång.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Kvasir » 2008-05-07 15:33:50

Micke skrev:
Kvasir skrev:
rdos skrev:Hot har förekommit kring detta från flera personer. Orkar dock inte leta reda på länkarna just nu.


Verkligen? På det här forumet? Det har jag svårt att tro.


Det har tyvärr förekommit. Åtminstone från en person.


Men är det någon som är kvar då, eller är det någon som har blivit bannad?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:03:54, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Micke » 2008-05-07 15:36:14

Kvasir skrev:Men är det någon som är kvar då, eller är det någon som har blivit bannad?

Minns tyvärr inte vem det var. Jag minns bara själva hotet.
Senast redigerad av Micke 2011-05-04 14:03:54, redigerad totalt 1 gång.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Inger » 2008-05-07 15:39:39

Kvasir's användande av ordet 'trollning' och Bjäbbis' kommentar om 'mobbing' (åter)väckte också några funderingar som jag haft (och delvis ventilerat) tidigare och fortfarande inte har något definitivt svar på...

Några tafatta definitionsförsök av relaterade begrepp:

1. Bufflighet

En del är liksom buffliga och socialt osmidiga till sin natur och är demokratiskt nog lika otrevlig mot alla. Bert Karlsson är väl ett exempel på en sån naturlig praktbuffel.

2. Bullying (finns det nåt svenskt ord för det?)

När en person som till sin natur är eller av sociala omständigheter blivit en 'bully' ger sig på andra bara för att den kan. Oftast väljs en person ut till trackaseri-offer som man uppfattar som sårbar på något sätt . Eller nån man stör sig på, bara.

3. Mobbing

Aktiv gruppmobbing & trakasserier, såsom kan uppträda på arbetsplatser, i skolor etc, kan igångsättas av en 'bully' som därigenom skaffar sig en ledarposition med följeslagare. Vem offret är spelar mindre roll, vilken som helst som är minsta lilla annorlunda eller sårbar går bra (ju mer homogen grupp, desto mindre detaljer kan utväljas som särskiljande ursäkt för mobbingen). Innefattar glåpord, practical jokes och ibland våld. Eftersom den är baserad på en kombination av makt och (fysiskt eller verbalt) våld kan många, som egentligen inte vill, dras med av rädsla för att själva bli drabbade. Eller att man bara hakar på och inte tänker sig för, eller har egna frustrationer som det känns bra att få ta ut på något oskyldigt offer.

4. Naturlig reaktion

Ibland är det någon som faktiskt är så pass avvikande, störande, omogen, irriterande eller dominerande att det stör harmonin eller dynamiken i gruppen och en eller flera till slut reagerar. Den reaktionen kan lätt urarta i regelrätt mobbing med utfrysning, glåpord etc (som i filmen om den autistiske pojken som sattes i vanlig skola), men behöver inte nödvändigtvis göra det. Det kan också vara ett incitament till positiv förändring.

Naturligtvis är det säkert inte en trevlig upplevelse att finna sig föremål för allmän diskussion (eller t o m omröstning!), och är inget som bör göras över småsaker. Men om man faktiskt upplever ett återkommande icke-längre-ignorerbart problem och påtalar det öppet, på ett lugnt och sakligt sätt utan ovänligheter, har man i alla fall givit personen ifråga information om hur den uppfattas av andra och därmed också chansen att modifiera sitt beteende om den skulle önska bättre passa in i gruppen.

Man kan ju också ta det privat, särskilt om det är en person man vet är lite känslig. Men om det är någon som man sagt till förut och den inte visar minsta tecken på insikt så kan det ju vara så att det blir mindre lätt att vifta bort när flera påpekar samma sak. Där upplever jag att vissa Aspergare visar en föredömlig rakhet som tar upp saker helt öppet istället för att bara undvika personen ifråga, som då kanske bara blir utfryst/ignorerad och aldrig fått chansen att fatta vad den gjort för fel (vilket annars är det vanliga).

Om personen ifråga ändå inte ändrar sig det allra minsta utan fortsätter på precis samma sätt, då har den ju gjort sitt val och får också ta konsekvenserna av detta (t ex att allt färre blir intresserade av kontakt/diskussion, eller att man kan bli varnad eller bannad om ens överträdelser är upprepat grova eller störande) men då vet man i alla fall varför.

Tycker nog att Aspergare överlag är mer toleranta mot avvikande/irriterande beteenden än folk i gemen och väntar in i det längsta med att säga ifrån. När någon då till slut gör det så kanske många har tänkt samma sak men inte velat säga nåt och då kan det ju säkert upplevas som en lite mobbing-artad situation fastän det helt enkelt bara är fler än en som uttrycker en åsikt. Dock är det alltid bra att vara uppmärksam (på sig själv eller varandra) så att man inte överträder gränsen där det blir riktig mobbing.

När det gäller fallet som den här tråden gäller så upplever jag inte Rdos som ett troll. Han brukar inte heller vara direkt otrevlig eller elak mot någon utan har oftast en trevlig eller neutral samtalston. Visserligen har han rasistiska åsikter (inkl mot icke-aspergare) och är ofta diskret provocerande, envisare än åttahundra åsnor och halare än fjorton badkar med såpa, men det är inte detsamma som trollning. Han är bara extremt enerverande och förvirrande att diskutera med, men det upplever jag snarare som aspigt.

Däremot finns helt klart detta lite halv-oärliga draget där uppsåt inte redovisas öppet eftersom han vet att somliga av oss reagerar då, men det är inte för att luras bara för att man kan (vilket vore trollning) utan för att uppnå sina mål i kombination med outvecklad känsla för etik och fair play. (Vilket var en av huvudorsakerna till att quiz-samarbetet inte fungerade då jag inte kan acceptera sådana metoder.)

Så, för att försöka bli lite konstruktiva, kanske Rdos skulle vilja vara så vänlig att:

a) Redovisa vad ev pollar ska användas till (om inget annat anges så kommer vi utgå från att det gäller neandertalteorin). :roll:

b) Ha en särskild tråd där alla diskussioner och nyheter om quizet kan samlas. Nån av moddarna som känner sig hågad?

c) Att inte genast hijacka tråden med sin egen definition av 'Aspie' när någon ny person kommer och ställer seriösa frågor på forumet, utan låta andra svara.

d) Respektera att andra inte tycker likadant och sluta kalla alla PK som har en avvikande åsikt.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:03:54, redigerad totalt 4 gånger.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2008-05-07 15:42:06

Borde inte offrat tid på detta, men följande inlägg är ett av dem:

"Jag har ingen som helst avsikt att diskutera med dem. Fullt så mycket energi tänker jag inte lägga på din "forskning". Däremot tänker jag kolla upp vilka personer det är fråga om som stödjer dig - om det finns några - för det säger ju en del om deras trovärdighet om de inte ser problemen i din forskning och din metodik. "

race-evolut ... ace%20evol

Författaren heter zooey. Om han är kvar kvittar, det kan finnas andra med samma attityd till forskning de inte gillar.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 14:03:54, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Kvasir » 2008-05-07 15:46:05

rdos skrev:Borde inte offrat tid på detta, men följande inlägg är ett av dem:

"Jag har ingen som helst avsikt att diskutera med dem. Fullt så mycket energi tänker jag inte lägga på din "forskning". Däremot tänker jag kolla upp vilka personer det är fråga om som stödjer dig - om det finns några - för det säger ju en del om deras trovärdighet om de inte ser problemen i din forskning och din metodik. "

race-evolut ... ace%20evol

Författaren heter zooey. Om han är kvar kvittar, det kan finnas andra med samma attityd till forskning de inte gillar.


Och på vilket sätt tolkar du det som ett hot om att terrorisera personerna? Nu tycker jag verkligen du börjar uppvisa tecken på paranoia.

Jag tycker också det vore lite intressant att veta vilka personer det är, eller i alla fall vad slags personer det är, för själva individerna är inte intressanta egentligen. Men så intressant är det inte att jag orkar rota i det.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:03:54, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Inger » 2008-05-07 15:50:31

Zooey är en hon och har väl inte skrivit här på över ett år? Hon säger inte heller att hon tänker sabotera för dig utan att hon bara vill kolla upp vilka vetenskapsmän det är du svänger dig med.

Således är detta en ganska allvarlig anklagelse. Vet inte om det kan räknas som retroaktivt personangrepp?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:03:54, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2008-05-07 15:56:06

Kvasir skrev:Och på vilket sätt tolkar du det som ett hot om att terrorisera personerna? Nu tycker jag verkligen du börjar uppvisa tecken på paranoia.


Kan nog vara nyttigt med lite paranoia i sådana här sammanhang. Jag tror det finns ett exempel till men det orkar jag inte leta efter just nu.

Om man tänker ta kontakt med folk inom forskningsvärlden i syfte att tala om att de själva inte begriper forskningsmetodik och informera dem om att en person de har kontakt med inte heller gör det, så ser jag nästan det som att terrorisera dem.

För de som vill hitta andra inlägget så rekommenderar jag nog att leta igenom DooMs alla inlägg. Misstänker att han var den andre.

Kvasir skrev:Jag tycker också det vore lite intressant att veta vilka personer det är, eller i alla fall vad slags personer det är, för själva individerna är inte intressanta egentligen. Men så intressant är det inte att jag orkar rota i det.


Jag kan nog avslöja det eftersom det hela gick i stöpet p.g.a. rent finasiella skäl (dvs, jag skulle varit arbetslös och singel, då hade det nog funkat). Det är och var CERTEC i Lund som jag har till hjälp kring artikeln om Aspie-quiz. Dessutom har jag kontakter med Trondheims universitet. Dock är det inte lönt att spamma dem om neandertalsteorin eller hur hemskt ovetenskapligt Aspie-quiz är eftersom de redan vet om allt detta. Bara ett tips åt zooey och DooM.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 14:03:54, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in