Angående lite av varje om Asperger...

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Angående lite av varje om Asperger...

Inläggav sussi83 » 2010-11-24 1:45:51

*Varför har vissa med AS svårt med hygienen?

*Var går gränsen för högfungerande?

*Vad är det egentligen som är autistikt med asperger? (kanske dum fråga men iaf) :roll:

*Varför bor vissa med asperger på gruppboende? (Ja, jag vet att de behöver extra hjälp men med exakt vad.) :?:

*Jag jobbar själv på ett gruppboende (för utvecklingsstörda) skulle det vara olämpligt om jag jobbade på ett boende för AS personer? Har fått en förfrågam (eventuellt).

Frågar man inte så får man inget veta! :wink:
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Re: Angående lite av varje om Asperger...

Inläggav Angelic Fruitcake » 2010-11-24 12:54:02

sussi83 skrev:*Varför har vissa med AS svårt med hygienen?

*Var går gränsen för högfungerande?

*Vad är det egentligen som är autistikt med asperger? (kanske dum fråga men iaf) :roll:

*Varför bor vissa med asperger på gruppboende? (Ja, jag vet att de behöver extra hjälp men med exakt vad.) :?:

*Jag jobbar själv på ett gruppboende (för utvecklingsstörda) skulle det vara olämpligt om jag jobbade på ett boende för AS personer? Har fått en förfrågam (eventuellt).

Frågar man inte så får man inget veta! :wink:


Svarar efter min egen förmåga, men vissa saker är mer spekulation än egen erfarenhet.

Hygien: Svårt att skapa rutin kring det? Svårt att uppfatta när det är dags?

Högfungerande används ofta gällande autism och med HFA menar man ungefär Asperger. Var gränsen går för högfungerande AS vet jag inte.

Asperger och autism är egentligen samma sak. Vid klassisk autism förekommer förståndshandikapp, vilket får de drabbade att framstå som mer udda än aspergare, men problemen är desamma. I nuläget dras skiljelinjen i allmänhet vid normal språkutveckling. Så svaret på din fråga är nog att allting som är "aspigt" är även autistiskt, förutom just språkförmågan. Men det är på väg att förändras.

Vad gäller gruppboende kan det säkert besvaras bättre av dem som faktiskt bor där. Min uppfattning är att hjälpen kan innefatta ganska olika saker, som hjälp med räkningar och budget, planering av hushållssysslor och inköp, att ordna fungerande rutiner och att helt enkelt se till att man gör det man måste.

Jag har faktiskt funderat på att jobba som stöd för aspergare själv, så jag är lite intresserad av svaren på din sista fråga. Själv vet jag inte.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav Fenren » 2010-11-24 12:57:51

jag ger mina tankar angående den första och sista frågan.

de höga krav på renlighet vi för tillfället har grundar sig i hur andra upplever en och inte på om det är hälsosamt eller ej.

om du är tillräckligt högfungerande för att klara av jobbet är det nog bara en fördel
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Angående lite av varje om Asperger...

Inläggav barracuber » 2010-11-24 13:36:01

sussi83 skrev:*Varför har vissa med AS svårt med hygienen?


Min gissning är att de dessutom har låg begåvning (=utvecklingsstörning).

sussi83 skrev:*Var går gränsen för högfungerande?


För mig är Asperger "Högfungerande autism". Så har man Asperger så är man högfungerande.

Ordet lågfungerade har länge förbryllat mig. För mig är lågfungerande = Låg begåvning (se förra frågan). Men alla kanske inte håller med mig här?
* tänker på <a target="_blank" href="http://www.aspergerforum.se/aspie-supremacy-t17916-24.html">Fruktkakans aspie supremacy-tråd</a> *

Det kompliceras av att många med låg begåvning ändå har diagnos Asperger, trots att jag tycker de borde ha "autism". Jag pratade med en läkare som sa att, när man ska diagnostisera en lågfungerande person så tittar man på om det finns om det inte finns information om hur personen var före 3 års ålder. Finns den informatione så sätter man diagnos autism. Finns inte informationen sätter man Asperger. Verkar det rimligt? Jag vet inte :roll:

sussi83 skrev:*Vad är det egentligen som är autistikt med asperger? (kanske dum fråga men iaf) :roll:


Jag tycker två första punkterna i DSM-IV beskriver detta:

Diagnoskriterier för Aspergers syndrom (DSM-IV) skrev:A. Kvalitativt nedsatt förmåga till social interaktion, vilket visar sig på minst två av följande sätt:
(1) påtagligt bristande förmåga att använda varierade ickeverbala beteenden såsom ögonkontakt, ansiktsuttryck, kroppshållning och gester som ett led i den sociala interaktionen
(2) oförmåga att etablera kamratrelationer som är adekvata för utvecklingsnivån
(3) brist på spontan vilja att dela glädje, intressen eller aktiviteter med andra (t ex visar inte, tar inte med sig eller uppmärksammar inte andra på sådant som är av intresse)
(4) brist på social eller emotionell ömsesidighet

B. Begränsade, repetitiva och stereotypa mönster i beteende, intressen och aktiviteter vilket tar sig minst ett av följande uttryck:
(1) omfattande fixering vid ett eller flera stereotypa och begränsade intressen som är abnorma i intensitet eller fokusering
(2) oflexibel fixering vid specifika, oändamålsenliga rutiner eller ritualer
(3) stereotypa och upprepade motoriska manér (t ex vifta eller vrida händerna eller fingrarna, komplicerade rörelser med hela kroppen)
(4) enträgen fascination inför delar av saker


http://www.lul.se/templates/page____5031.aspx

sussi83 skrev:*Varför bor vissa med asperger på gruppboende? (Ja, jag vet att de behöver extra hjälp men med exakt vad.) :?:


Se första frågan.
Senast redigerad av barracuber 2010-11-24 15:39:41, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav sussi83 » 2010-11-24 15:38:27

Följdfråga ang personer med AS som bor på gruppboende

Du som får "extra hjälp" i hemmet. Skulle det störa dig om du blev hjälpt av en annan person med AS?
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Inläggav sussi83 » 2010-11-24 15:42:03

Jag undrar var gränsen går för högfungerande efter som min psykolog sa att jag har As men är högfungerande. Jag var också och tummade på ifall man brister i begåvningen om man är lågfungerande, eller att man helt enkelt har sämre anpassningsförmåga. :?

Sen det där med hygienen, kan man ha så känslig hud att det är obehagligt att duscha? Alltså med intryck å så...

Sen är det ju synd för man dömer ut sig genom att lukta illa, vill man tex. ha sociala kontakter så är det kanske bra att hålla sig ren.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Re: Angående lite av varje om Asperger...

Inläggav ufo » 2010-11-24 16:24:09

sussi83 skrev:*skulle det vara olämpligt om jag jobbade på ett boende för AS personer? Har fått en förfrågam (eventuellt).
Tvärtom det skulle vara mycket lämpligt tycker jag.
Om du som aspie jobbar med andra aspies, så kommer du att bli en väldigt viktig förebild för dom.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Re: Angående lite av varje om Asperger...

Inläggav Zombie » 2010-11-24 16:28:56

ufo skrev:
sussi83 skrev:*skulle det vara olämpligt om jag jobbade på ett boende för AS personer? Har fått en förfrågam (eventuellt).
Tvärtom det skulle vara mycket lämpligt tycker jag.
Om du som aspie jobbar med andra aspies, så kommer du att bli en väldigt viktig förebild för dom.

+1!

Samt att av allt det behövs mer av i svängen så är väl det första: ett brett urval olika inifrånperspektiv.

Gäller all annan aspergarvård och -forskning också.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Fenren » 2010-11-24 16:30:20

sussi83 skrev:Jag undrar var gränsen går för högfungerande efter som min psykolog sa att jag har As men är högfungerande. Jag var också och tummade på ifall man brister i begåvningen om man är lågfungerande, eller att man helt enkelt har sämre anpassningsförmåga. :?


jag tror nog mer på det sista. jag känner mig smartare de stunder jag är lågfungerande...

Sen det där med hygienen, kan man ha så känslig hud att det är obehagligt att duscha? Alltså med intryck å så...


badkar är bra mot det!

Sen är det ju synd för man dömer ut sig genom att lukta illa, vill man tex. ha sociala kontakter så är det kanske bra att hålla sig ren.


ja, idag är det ett krav, för 40 år sedan var det inte det.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Inläggav barracuber » 2010-11-24 16:44:20

Fenren skrev:
sussi83 skrev:...
Sen är det ju synd för man dömer ut sig genom att lukta illa, vill man tex. ha sociala kontakter så är det kanske bra att hålla sig ren.


ja, idag är det ett krav, för 40 år sedan var det inte det.


Ett bland flera kan tilläggas.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Hirnsäge » 2010-11-24 18:20:09

Hygienen:
Dels tror jag det beror på svårigheter att etablera rutiner och komma ihåg/sätta igång med de små vardagssakerna utan att ha skrivit upp dem. Har man dessutom flera större saker som måste göras och som behöver några schematimmar per dag (studier, jobb och liknande) kan den där listan med småsaker verka överväldigande eller glömmas bort.
Anledning 2 tror jag handlar om hur mycket och tidigt i livet man fick veta att man förväntas vara ren. Att andra människor tycker att man är snuskig om man inte duschar och byter kläder kan vara svårt för en aspergare att snappa upp utan att någon säger det rakt ut, så för många blir det så att man tvättar sig först när man själv känner lukten (vilket kan ta lång tid om man inte är luktkänslig).

Det man behöver hjälp med på gruppboende är antagligen sådant som att handla mat, äta vid vettiga tider, städa, tvätta, betala räkningar och så vidare. Vardagen består ju av enorma mängder småsaker man måste komma ihåg och göra hela tiden. För mig är det skitsvårt - jag inbillar mig att hela tillvaron går åt till alla dessa småsysslor om jag gör det och så glömmer jag hälften (och tar någonting slut tar det flera dagar innan jag lyckas få med mig det från affären). De flesta av oss har antagligen sådana svårigheter, men många lyckas skapa system som funkar och klarar livet utan problem. Andra behöver stöd i hemmet eller gruppboende för att allt ska bli gjort.

Under förutsättning att du klarar de sakerna de på gruppboendet behöver hjälp med tror jag att det snarare är en tillgång att du själv har AS. Jag ska utredas så jag har ingen diagnos, men skulle nog behöva hjälp i hemmet. Och om jag får det skulle jag nog föredra att den som kommer har AS (om det nu är det jag har) och fattar vad det handlar om och kanske kan komma med tips som kan funka för mig också. Har man svårt att klara ett självständigt vuxenliv blir det knappast bättre av att en förnumstig tant kommer och sätter upp en griffeltavla och behandlar en som ett barn!
Hirnsäge
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2010-11-01
Ort: Göteborg

Inläggav sussi83 » 2010-11-24 18:34:24

Hirnsäge skrev:Under förutsättning att du klarar de sakerna de på gruppboendet behöver hjälp med tror jag att det snarare är en tillgång att du själv har AS. Jag ska utredas så jag har ingen diagnos, men skulle nog behöva hjälp i hemmet. Och om jag får det skulle jag nog föredra att den som kommer har AS (om det nu är det jag har) och fattar vad det handlar om och kanske kan komma med tips som kan funka för mig också. Har man svårt att klara ett självständigt vuxenliv blir det knappast bättre av att en förnumstig tant kommer och sätter upp en griffeltavla och behandlar en som ett barn!


Jag fixar ju mitt jobb nu. Sen att allt annat blir lidande om jag jobbar påverkar ju inte de som bor på gruppboendet, bara mig själv.
Skulle nog själv föredra en person med AS iaf. Inte någon framfusig och lite hurtig kärring. Jag trotsar på två röda om någon står och prackar på mig saker. Det ska skötas smidigt...
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Re: Angående lite av varje om Asperger...

Inläggav KrigarSjäl » 2010-11-24 19:27:55

sussi83 skrev:*Jag jobbar själv på ett gruppboende (för utvecklingsstörda) skulle det vara olämpligt om jag jobbade på ett boende för AS personer?

Nej tvärtom. Det är naturligtvis en fördel om aspergare jobbar med aspergare. Vi kan ju det här betydligt bättre än socionomBirgitta & personalBarbro.

Vad det handlar om är att kunna ge rätt sorts stöd och vettiga tips och inte om att förändra aspergare vilket jag tycker verkar vara många personalkategoriers mission. Antingen så vill de förändra en eller så patroniserar de en - någon djupare förståelse har de sällan.

Vårdobjekt eller rehabiliteringsprojekt...jag är varken det ena eller det andra bara för att jag är aspergare. Hacka i er detta alla Tanter därute!
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Miche » 2010-11-24 19:33:30

Min erfarenhet är att Aspisar har lättare att förstå andra Aspisar, de håller inte på med en massa prat som inte har med saken att göra samt förutsätter inte att man automatiskt förstår en massa underförstådda saker som entisar (NT) gör!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Angående lite av varje om Asperger...

Inläggav sussi83 » 2010-11-24 19:42:25

KrigarSjäl skrev:
sussi83 skrev:*Jag jobbar själv på ett gruppboende (för utvecklingsstörda) skulle det vara olämpligt om jag jobbade på ett boende för AS personer?

Nej tvärtom. Det är naturligtvis en fördel om aspergare jobbar med aspergare. Vi kan ju det här betydligt bättre än socionomBirgitta & personalBarbro.


Mmmm...tyvärr så finns det fördomar där ute. Många tror ju faktiskt att man är mindre begåvad.
Sen har man mött blandade reaktioner, mötte en gammal klasskompis som inte verkade tycka det var lämpligt att jag jobbade med "mina egna". Hon har ingen diagnos.

Så det verkar just som att det är personalBarbro som skulle störa sig på det hela, och inte de som är boende. Efter som den här personen vet vilka diagnoser jag har så kommer det nog fram till chefen...så tror att jag får nobben. Men det är kanske bara jag som inbillar mig.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Inläggav KrigarSjäl » 2010-11-24 19:49:15

Om det är aspergare du vill jobba med tycker jag du ska köra på det.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav sussi83 » 2010-11-24 20:23:30

Sen undrar jag

Jag stirrar oftast inte på människor, däremot kan jag typ börja glo på nåt som glittrar, å sen inte slita bort blicken. Typ prismor eller kristaller...

Snöflingor å vågor e åxå en eye catcher...

Normalt? Någon annan? :roll:
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Inläggav rdos » 2010-11-24 21:12:50

sussi83 skrev:Sen undrar jag

Jag stirrar oftast inte på människor, däremot kan jag typ börja glo på nåt som glittrar, å sen inte slita bort blicken. Typ prismor eller kristaller...

Snöflingor å vågor e åxå en eye catcher...

Normalt? Någon annan? :roll:


Japp. Helt normalt för en Aspie. Kallas för "stims" på engelska. Vet inte om det finns någon bra svensk term för det.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Angående lite av varje om Asperger...

Inläggav rdos » 2010-11-24 21:16:55

sussi83 skrev:*Varför har vissa med AS svårt med hygienen?


För att de tycker att kraven gått till överdrift?

sussi83 skrev:*Var går gränsen för högfungerande?


Finns ingen naturlig gräns.

sussi83 skrev:*Vad är det egentligen som är autistikt med asperger? (kanske dum fråga men iaf) :roll:


Allt. Aspergare har bara lättare för att dölja att de är udda och spela roller. Annars är det ingen skillnad.

sussi83 skrev:*Varför bor vissa med asperger på gruppboende? (Ja, jag vet att de behöver extra hjälp men med exakt vad.) :?:


Det vet jag inte riktigt. Beror nog på en mängd olika saker.

sussi83 skrev:*Jag jobbar själv på ett gruppboende (för utvecklingsstörda) skulle det vara olämpligt om jag jobbade på ett boende för AS personer? Har fått en förfrågam (eventuellt).


Absolut inte. Du kan dels hantera de boende på ett bättre sätt, och dels utbilda personalen. :wink:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav sussi83 » 2010-11-24 21:25:44

rdos skrev:
sussi83 skrev:Sen undrar jag

Jag stirrar oftast inte på människor, däremot kan jag typ börja glo på nåt som glittrar, å sen inte slita bort blicken. Typ prismor eller kristaller...

Snöflingor å vågor e åxå en eye catcher...

Normalt? Någon annan? :roll:


Japp. Helt normalt för en Aspie. Kallas för "stims" på engelska. Vet inte om det finns någon bra svensk term för det.


Förmodlegen någon vrickad sinnesstimulering...har iaf hemmet fullt av sånt. "Normala" tycker bara det ser fint ut (har tex. en kristallkrona), men jag kan fastna i någon minut och sjunka in i någon reflex.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Inläggav rdos » 2010-11-24 21:28:01

sussi83 skrev:Förmodlegen någon vrickad sinnesstimulering


Väldigt troligt, ja. Dragen är dessutom starkt korrelerade med udda kommunikation.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav sussi83 » 2010-11-24 21:30:05

rdos skrev:
sussi83 skrev:Förmodlegen någon vrickad sinnesstimulering


Väldigt troligt, ja. Dragen är dessutom starkt korrelerade med udda kommunikation.


Sorry...förklara gärna. :roll:
Jag är inte så påläst och har VÄÄÄLDIGT svårt med långa texter och böcker iom ADHD...därför jag frågar mycket. :)
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Inläggav rdos » 2010-11-24 21:39:20

Sorry, men jag kan inte gå in på det i detalj eftersom forskningen inte kommit så långt än. Vill du diskutera detta mer ingående så ställ frågorna här: http://www.aspergerforum.se/aspie-quiz-t5208.html eller välj det här forumet istället: http://www.aspieforum.se
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Angående lite av varje om Asperger...

Inläggav ufo » 2010-11-24 21:45:20

sussi83 skrev:Sen har man mött blandade reaktioner, mötte en gammal klasskompis som inte verkade tycka det var lämpligt att jag jobbade med "mina egna".
Med samma resonemang skulle NT inte få jobba med utvecklingstörda.Sorry kunde inte låta bli hehehehe

Vissa behandlingshem för narkomaner ser tidigare missbruk som en merit.
Av den enkla anledning att de har en bättre förståelse, missbrukarna behöver då inte förklara allt i ända.

Av samma anledning tror jag att en aspie är bättre lämpad som personal för andra aspies. Att leva med funktionshindret ger varje dag mer kunskap än vad en NT kan ta till sig med årslånga studier.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in