Ändrad policy för politiska diskussioner

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ändrad policy för politiska diskussioner

Inläggav Grisom » 2016-02-01 14:46:09

Pikachu skrev:
Grisom skrev:Bra, detta börjar mer se ut som SD-propaganda/Russia Today forum. Finns andra forum som Flashback där sånt kan diskuteras hur mycket som helst.

När jag läser en del saker som några Aspies skriver så blir mitt intresse av att gå på träffar minimalt då jag känner att jag har mindre och mindre gemensamt.


Så du avfärdar personer i din umgängeskrets baserat på politisk ståndpunkt?


Då jag ser vänster/höger/religiös extremism som en psykologisk defekt - ja.
Grisom
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2015-10-25

Ändrad policy för politiska diskussioner

Inläggav Pikachu » 2016-02-01 15:23:29

Grisom skrev:
Pikachu skrev:
Grisom skrev:Bra, detta börjar mer se ut som SD-propaganda/Russia Today forum. Finns andra forum som Flashback där sånt kan diskuteras hur mycket som helst.

När jag läser en del saker som några Aspies skriver så blir mitt intresse av att gå på träffar minimalt då jag känner att jag har mindre och mindre gemensamt.


Så du avfärdar personer i din umgängeskrets baserat på politisk ståndpunkt?


Då jag ser vänster/höger/religiös extremism som en psykologisk defekt - ja.


Och hur ser du Aspergers syndrom? Är uppriktigt sagt nyfiken, AS är inte en funktionsnedsättning/handikapp? Trots att diagnos kräver att man skall ha svårigheter?
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Ändrad policy för politiska diskussioner

Inläggav slackern » 2016-02-01 15:34:04

Pikachu skrev:
Grisom skrev:
Pikachu skrev:
Så du avfärdar personer i din umgängeskrets baserat på politisk ståndpunkt?


Då jag ser vänster/höger/religiös extremism som en psykologisk defekt - ja.


Och hur ser du Aspergers syndrom? Är uppriktigt sagt nyfiken, AS är inte en funktionsnedsättning/handikapp? Trots att diagnos kräver att man skall ha svårigheter?


Jag tror att vederbörande mer ser det som en störning typ antisocialpersonlighetsstörning/psykopati/Sociopati. Alltså nu tänkte jag inte på AS utan vilka som var extremister.
Senast redigerad av slackern 2016-02-01 15:40:51, redigerad totalt 1 gång.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ändrad policy för politiska diskussioner

Inläggav Wine » 2016-02-01 15:34:58

Alien skrev:Men det är väl i så fall ingen ändring.

Forumregler skrev:Moderatorernas uppgift är att tolka reglerna och att på olika sätt förmå forumdeltagarna att följa dessa. Det kan ske genom påpekanden, tillsägelser, varningar, postningsförbud och som en sista åtgärd avstängning för en begränsad eller obegränsad tid.


Dessutom hänger det på vilka inlägg som moderatorerna ser/blir anmälda.


Som jag tidigare har påpekat så upplever jag en hel del godtycklighet från moderatorernas sida vad gäller bedömningar men visst, en del medlemmar är säkert mer flitiga vad gäller att anmäla inlägg, man upplever ju en del som mer känsliga och lättkränkta, skriver man om exempelvis negativa effekter av medicinering med en viss typ av läkemedel så tar en del det personligt och blir väldigt upprörda, även om man hänvisar till studier, det har jag ju själv upplevt.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Ändrad policy för politiska diskussioner

Inläggav Wine » 2016-02-01 15:37:11

slackern skrev:
Pikachu skrev:
Grisom skrev:
Då jag ser vänster/höger/religiös extremism som en psykologisk defekt - ja.


Och hur ser du Aspergers syndrom? Är uppriktigt sagt nyfiken, AS är inte en funktionsnedsättning/handikapp? Trots att diagnos kräver att man skall ha svårigheter?


Jag tror att vederbörande mer ser det som en störning typ antisocialpersonlighetsstörning/psykopati/Sociopati.


Jag förvånas emellanåt över hur du uttalar dig om andras åsikter och motiv slackern. Du kanske kan läsa andras tankar?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Ändrad policy för politiska diskussioner

Inläggav tahlia » 2016-02-01 15:58:07

Wine skrev:tahlia, vad anser du då om muslimer som kanske har en önskan om att Israel ska utplånas och att judar, kristna med mera, människor som anses "otrogna" ej har samma människovärde eller än värre, ej förtjänar att leva. Kan du umgås med med sådana personer eller avfärdar du dem också på samma sätt som du avfärdar SD-sympatisörer?


Som sagt, det handlar om människosyn. Om någon ser ned på en annan person baserat på exempelvis etnicitet, religion eller sexuell läggning så kommer inte ett umgänge med mig att fungera. Vilket ursprung, tro eller läggning de själva har är ovidkommande, det är vad de står för som är avgörande.

Som någon nämnde, extremism i alla former går bort.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Ändrad policy för politiska diskussioner

Inläggav Sjuckert » 2016-02-01 16:02:16

Wine skrev:Men detta stämmer ju inte heller med vad du har skrivit tidigare i denna tråd, se det jag har fetat nedan:

Sjuckert skrev:
Wine skrev:Jag väntar fortfarande på svar angående inlägget här:

post1366771.html#p1366771


Admin:

Jag har inte svarat därför att den här tråden ska handla om den allmänna policyn och inte om enskilda fall. Jag kommenterar alltså inte sådant. Var jag otydlig när jag skrev det?
Sjuckert skrev:Den här tråden är inte till för diskussion om specifika fall. Och vi kommer inte att tillämpa det här retroaktivt, alltså går vi inte tillbaka och kollar och bedömer äldre inlägg. Det gäller från och med nu.
post1366743.html#p1366743

En allmän kommentar till alla er som undrar vad som är okej och inte okej att säga:

Det är inte som att vi har en lista över ord som är tillåtna respektive icke tillåtna. Med all sannolikhet kommer vi att bedöma från fall till fall – precis som vi har gjort hittills alltså, även om vi kommer att vara mindre toleranta än förut. Syftet är alltså främst att höja diskussionerna från pajkastnings- och personangreppsnivå, inte att förbjuda vissa ord, uttryck eller åsikter.

post1366874.html#p1366874

Att jag upplever att vänstersympatisörer/kommunister inte drar sig för att förvanska fakta eller sanningen samt att ljuga är min personliga åsikt.


Admin:

Det stämmer att vi inte vill förbjuda vissa åsikter. Det betyder dock inte att man alltid har rätt att obehindrat uttrycka varenda åsikt – inte om det bryter mot forumreglerna eller går emot policyn.

Man kan t.ex. ha åsikter om andras utseende och intelligensnivå, men det betyder inte att man kommer undan med att kalla andra fula och korkade. Då är det personangrepp, vilket ju bryter mot forumreglerna. (Jag tog bara det här som exempel, så leta inte upp något gammalt inlägg där någon sagt exempelvis ”Är du dum eller?” och fråga varför vi inte gav någon reprimand för det, tack.)

Likaså kan man ha åsikten att vissa är rasister. Det betyder inte att det är okej att stämpla dem som rasister för det. Bättre i så fall att säga "Det där låter rasistiskt i mina öron" än "Du är ju rasist". Eller så kan man tycka att alla/de flesta muslimer/invandrare/miljöpartister/feminister är på ett visst sätt. Ja, det är en åsikt, men om man gör sådana grova generaliseringar går det alltså emot den här policyn. I så fall får man uttrycka sig mindre generaliserande och inte dra alla över en kam.
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Ändrad policy för politiska diskussioner

Inläggav Wine » 2016-02-01 16:03:20

Sjuckert skrev:
Wine skrev:Men detta stämmer ju inte heller med vad du har skrivit tidigare i denna tråd, se det jag har fetat nedan:

Sjuckert skrev:
Admin:

Jag har inte svarat därför att den här tråden ska handla om den allmänna policyn och inte om enskilda fall. Jag kommenterar alltså inte sådant. Var jag otydlig när jag skrev det?
post1366743.html#p1366743

En allmän kommentar till alla er som undrar vad som är okej och inte okej att säga:

Det är inte som att vi har en lista över ord som är tillåtna respektive icke tillåtna. Med all sannolikhet kommer vi att bedöma från fall till fall – precis som vi har gjort hittills alltså, även om vi kommer att vara mindre toleranta än förut. Syftet är alltså främst att höja diskussionerna från pajkastnings- och personangreppsnivå, inte att förbjuda vissa ord, uttryck eller åsikter.

post1366874.html#p1366874

Att jag upplever att vänstersympatisörer/kommunister inte drar sig för att förvanska fakta eller sanningen samt att ljuga är min personliga åsikt.


Admin:

Det stämmer att vi inte vill förbjuda vissa åsikter. Det betyder dock inte att man alltid har rätt att obehindrat uttrycka varenda åsikt – inte om det bryter mot forumreglerna eller går emot policyn.

Man kan t.ex. ha åsikter om andras utseende och intelligensnivå, men det betyder inte att man kommer undan med att kalla andra fula och korkade. Då är det personangrepp, vilket ju bryter mot forumreglerna. (Jag tog bara det här som exempel, så leta inte upp något gammalt inlägg där någon sagt exempelvis ”Är du dum eller?” och fråga varför vi inte gav någon reprimand för det, tack.)

Likaså kan man ha åsikten att vissa är rasister. Det betyder inte att det är okej att stämpla dem som rasister för det. Bättre i så fall att säga "Det där låter rasistiskt i mina öron" än "Du är ju rasist". Eller så kan man tycka att alla/de flesta muslimer/invandrare/miljöpartister/feminister är på ett visst sätt. Ja, det är en åsikt, men om man gör sådana grova generaliseringar går det alltså emot den här policyn. I så fall får man uttrycka sig mindre generaliserande och inte dra alla över en kam.


Men du verkar ju ha missat vad jag skrev?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Ändrad policy för politiska diskussioner

Inläggav Sjuckert » 2016-02-01 16:21:46

Wine skrev:Men du verkar ju ha missat vad jag skrev?

Vad missade jag? Jag trodde att du undrade varför du inte fick ge uttryck för en åsikt, så jag förklarade.
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Ändrad policy för politiska diskussioner

Inläggav Wine » 2016-02-01 16:36:18

Sjuckert skrev:
Wine skrev:Men du verkar ju ha missat vad jag skrev?

Vad missade jag? Jag trodde att du undrade varför du inte fick ge uttryck för en åsikt, så jag förklarade.


Att jag inte uttryckte mig så som du ger exempel på ovan. Jag skrev som följande:

Wine skrev:Jo, jag upplever många gånger att vänstersympatisörer/kommunister inte drar sig för att förvanska fakta eller sanningen samt att ljuga. Alternativt handlar det om svart vitt tankesätt eller en oförmåga att kunna ta in verkligheten.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Ändrad policy för politiska diskussioner

Inläggav kiddie » 2016-02-01 16:41:51

Titti skrev:Regeln är bra och jag uppskattar om den kommer till användning mer. Men ny är den inte - den har säkert fem år på nacken och har stått i regelverket lika länge... Däremot har den tillämpats olika mycket i olika perioder.


OK, byt där jag säger regel till "den nya policyn". Det var så jag menade iallafall och jag hoppas folk fattar det som att jag sa så.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Ändrad policy för politiska diskussioner

Inläggav Wine » 2016-02-01 16:44:59

Sjuckert skrev:
Wine skrev:Men detta stämmer ju inte heller med vad du har skrivit tidigare i denna tråd, se det jag har fetat nedan:

Sjuckert skrev:
Admin:

Jag har inte svarat därför att den här tråden ska handla om den allmänna policyn och inte om enskilda fall. Jag kommenterar alltså inte sådant. Var jag otydlig när jag skrev det?
post1366743.html#p1366743

En allmän kommentar till alla er som undrar vad som är okej och inte okej att säga:

Det är inte som att vi har en lista över ord som är tillåtna respektive icke tillåtna. Med all sannolikhet kommer vi att bedöma från fall till fall – precis som vi har gjort hittills alltså, även om vi kommer att vara mindre toleranta än förut. Syftet är alltså främst att höja diskussionerna från pajkastnings- och personangreppsnivå, inte att förbjuda vissa ord, uttryck eller åsikter.

post1366874.html#p1366874

Att jag upplever att vänstersympatisörer/kommunister inte drar sig för att förvanska fakta eller sanningen samt att ljuga är min personliga åsikt.


Admin:

Det stämmer att vi inte vill förbjuda vissa åsikter. Det betyder dock inte att man alltid har rätt att obehindrat uttrycka varenda åsikt – inte om det bryter mot forumreglerna eller går emot policyn.

Man kan t.ex. ha åsikter om andras utseende och intelligensnivå, men det betyder inte att man kommer undan med att kalla andra fula och korkade. Då är det personangrepp, vilket ju bryter mot forumreglerna. (Jag tog bara det här som exempel, så leta inte upp något gammalt inlägg där någon sagt exempelvis ”Är du dum eller?” och fråga varför vi inte gav någon reprimand för det, tack.)

Likaså kan man ha åsikten att vissa är rasister. Det betyder inte att det är okej att stämpla dem som rasister för det. Bättre i så fall att säga "Det där låter rasistiskt i mina öron" än "Du är ju rasist". Eller så kan man tycka att alla/de flesta muslimer/invandrare/miljöpartister/feminister är på ett visst sätt. Ja, det är en åsikt, men om man gör sådana grova generaliseringar går det alltså emot den här policyn. I så fall får man uttrycka sig mindre generaliserande och inte dra alla över en kam.


Vad anser du Sjuckert om DIProgans inlägg här:

post1367445.html#p1367445

Är det som han uttrycker ok eller inte? Gör han grova generaliseringar eller drar alla över en kam?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Ändrad policy för politiska diskussioner

Inläggav Julianus » 2016-02-01 18:07:54

Sjuckert skrev:Den här tråden är inte till för diskussion om specifika fall. Och vi kommer inte att tillämpa det här retroaktivt, alltså går vi inte tillbaka och kollar och bedömer äldre inlägg. Det gäller från och med nu.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Ändrad policy för politiska diskussioner

Inläggav Sjuckert » 2016-02-01 19:55:55

Admin:

Ja, jag uttalar mig fortfarande inte om specifika fall i den här tråden, även om jag gjorde ett undantag när jag försökte förklara hur vi såg på Wines generalisering. Jag ville också vara tydlig med att det inte var någon reprimand, vilket Wine verkade tro.

Och jag tänker inte heller besvara alla frågor om hur vi ser på inlägg X, Y, Z, Å, Ä eller Ö även om det görs i en annan tråd. Om något anmäls så diskuterar vi, och man märker ju om vi ingriper på något sätt. Gör vi det är det alltså inte okej. Om vi inte gör något bryter inlägget troligtvis inte mot någon regel eller policy – eller så har vi inte blivit uppmärksammade på inlägget. Så enkelt är det.
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Ändrad policy för politiska diskussioner

Inläggav DIProgan » 2016-02-01 20:31:12

Endast en robot är god nog åt vissa. Sådana är inte poängen med det här stället. Finns att ladda ner lokalt.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Ändrad policy för politiska diskussioner

Inläggav Wine » 2016-02-01 22:14:41

Sjuckert skrev:Ja, jag uttalar mig fortfarande inte om specifika fall i den här tråden, även om jag gjorde ett undantag när jag försökte förklara hur vi såg på Wines generalisering. Jag ville också vara tydlig med att det inte var någon reprimand, vilket Wine verkade tro.

Och jag tänker inte heller besvara alla frågor om hur vi ser på inlägg X, Y, Z, Å, Ä eller Ö även om det görs i en annan tråd. Om något anmäls så diskuterar vi, och man märker ju om vi ingriper på något sätt. Gör vi det är det alltså inte okej. Om vi inte gör något bryter inlägget troligtvis inte mot någon regel eller policy – eller så har vi inte blivit uppmärksammade på inlägget. Så enkelt är det.


Varför kan du inte besvara de frågor jag ställt om hur ni ställer er till bl.a. inlägg som slackern och DIProgan postat, jag anser att ni eller framförallt du som admin faktiskt borde kunna ge en förklaring till varför era bedömningar är så godtyckliga eller förtydliga vad som egentligen gäller, varför ni ser mellan fingrarna när det gäller hur vissa forummedlemmar uttrycker sig samt hur de postar.

Tidigare skrev du den här tråden inte är till för diskussion om specifika fall men nu skriver du ju också ovan att du inte ens tänker diskutera eller förklara hur ni tänker kring enskilda fall även om någon startar en ny tråd? Hur tänker du/ni egentligen?
Senast redigerad av Wine 2016-02-01 22:19:06, redigerad totalt 2 gånger.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Ändrad policy för politiska diskussioner

Inläggav nallen » 2016-02-01 22:30:53

Sjuckert, Admin skrev:Observera dock att det inte var en reprimand den här gången – ingen tillsägelse, inte ens ett påpekande.

Trams! Alla former av ingripanden från moderatorkåren, som inte rör rent tekniska ting som korrigering av stavfel eller liknande, är reprimander. Att de dessutom dalas ut lite hipp som happ baserat på tyckande kommer jag aldrig att kunna förlika mig med.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Ändrad policy för politiska diskussioner

Inläggav Sjuckert » 2016-02-01 22:43:44

nallen skrev:
Sjuckert, Admin skrev:Observera dock att det inte var en reprimand den här gången – ingen tillsägelse, inte ens ett påpekande.

Trams! Alla former av ingripanden från moderatorkåren, som inte rör rent tekniska ting som korrigering av stavfel eller liknande, är reprimander. Att de dessutom dalas ut lite hipp som happ baserat på tyckande kommer jag aldrig att kunna förlika mig med.


Admin:

Nix. Inte för oss. Reprimander är påpekanden, tillsägelser eller varningar. Det här var alltså ingetdera, bara en påminnelse om att den nya, hårdare policyn börjat gälla. Delar vi ut en reprimand framgår det alltid vilken det är av de tre alternativen ovan.
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Ändrad policy för politiska diskussioner

Inläggav nallen » 2016-02-01 22:55:42

Sjuckert skrev:Det här var alltså ingetdera, bara en påminnelse om att den nya, hårdare policyn börjat gälla.

Det är också en reprimand. Annars hade ni inte ansett er behöva säga något över huvud taget. Vilket torde vara det rätta när den tilltalade inte begått något regelbrott.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Ändrad policy för politiska diskussioner

Inläggav Wine » 2016-02-01 22:59:46

Sjuckert skrev:
nallen skrev:
Sjuckert, Admin skrev:Observera dock att det inte var en reprimand den här gången – ingen tillsägelse, inte ens ett påpekande.

Trams! Alla former av ingripanden från moderatorkåren, som inte rör rent tekniska ting som korrigering av stavfel eller liknande, är reprimander. Att de dessutom dalas ut lite hipp som happ baserat på tyckande kommer jag aldrig att kunna förlika mig med.


Admin:

Nix. Inte för oss. Reprimander är påpekanden, tillsägelser eller varningar. Det här var alltså ingetdera, bara en påminnelse om att den nya, hårdare policyn börjat gälla. Delar vi ut en reprimand framgår det alltid vilken det är av de tre alternativen ovan.


Sjuckert, hur ställer ni er då till de inlägg som jag hänvisade till tidigare, varför kan du inte svara på mina frågor:

post1367933.html#p1367933
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Ändrad policy för politiska diskussioner

Inläggav Sjuckert » 2016-02-01 23:00:30

Wine skrev:Varför kan du inte besvara de frågor jag ställt om hur ni ställer er till bl.a. inlägg som slackern och DIProgan postat, jag anser att ni eller framförallt du som admin faktiskt borde kunna ge en förklaring till varför era bedömningar är så godtyckliga eller förtydliga vad som egentligen gäller, varför ni ser mellan fingrarna när det gäller hur vissa forummedlemmar uttrycker sig samt hur de postar.

Tidigare skrev du den här tråden inte är till för diskussion om specifika fall men nu skriver du ju också ovan att du inte ens tänker diskutera eller förklara hur ni tänker kring enskilda fall även om någon startar en ny tråd? Hur tänker du/ni egentligen?


Admin:

Den här tråden är alltså till för diskussion om den allmänna principen och policyn som helhet. Därför går jag inte in på enskilda fall.

Jag tänker så här: Du har ställt många frågor om hur vi ser på det-eller-det för att du inte förstår våra bedömningar. Vi har förklarat många gånger hur vi ser på saken och hur vår bedömning gått till. Det har ändå inte hjälpt eftersom det bara väckt fler frågor.

Eftersom det är mycket tidsödande att svara på allt säger jag nu att du helt enkelt får acceptera att du och vi inte gör samma bedömningar av saker och ting. Du tycker att vi agerar godtyckligt av den anledningen. Det tycker inte vi. Eftersom inga förklaringar och förtydliganden uppenbarligen hjälper får du nöja dig så.

Den här policyn är ju ny för oss också, så man får räkna med att det tar ett tag innan det stabiliseras och vi själva har kommit fram till var gränsen går för vad som är okej och inte okej att skriva. Därför kan någon säkert tycka att vi gör godtyckliga bedömningar så här i början. Hav tålamod.
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Ändrad policy för politiska diskussioner

Inläggav Wine » 2016-02-08 10:25:48

Sjuckert skrev:Med tanke på den senaste tidens diskussioner och missnöje har vi beslutat oss för en policyförändring.

Det här är ju inget politiskt forum, men ändå har diskussioner om politik, invandring m.m. börjat ta mycket utrymme. Vi kommer därför att slå ihop sådana trådar oftare hädanefter. Det finns redan många trådar där man kan diskutera de allra flesta aspekter, och det behövs inte en ny tråd varje gång det kommer fram att vissa grupper missköter sig.


För de som tycker att det är för mycket diskussioner om just invandring, konsekvenser av invandring/invandringspolitikens konsekvenser samt politik kan jag meddela att det är just invandring som anses vara den viktigaste frågan hos de svenska väljarna för närvarande:

DN - Invandring den viktigaste frågan för väljarna

Tycker man att invandring är en oviktig fråga som ej behöver diskuteras så kanske man är lite verklighetsfrånvänd. Tycker man att andra som är intresserade av att uppmärksamma hur invandringen påverkar Sverige är rasister, brunskjortor eller liknande kanske man själv har ett väldigt svart vitt tankesätt och/eller njuter av att pådyvla andra nedättande epitet.

Man kan också se Sjuckerts uttalande ovan som att forumet i allra högsta grad är politiskt eller att vissa politiska åsikter och sympatier är mer accepterade.

Från artikeln:

Invandringsfrågan har seglat upp och blivit den överlägset viktigaste frågan för svenska väljare, visar DN/Ipsos mätning. Intresset för frågan har fördubblats sedan i juni 2015.

– Det är den största förändringen för en enskild sakfråga som vi någonsin sett i våra mätningar, säger Johanna Laurin Gulled på Ipsos.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Ändrad policy för politiska diskussioner

Inläggav antonius » 2016-02-08 10:47:54

Wine skrev:Tycker man att invandring är en oviktig fråga som ej behöver diskuteras så kanske man är lite verklighetsfrånvänd. Tycker man att andra som är intresserade av att uppmärksamma hur invandringen påverkar Sverige är rasister, brunskjortor eller liknande kanske man själv har ett väldigt svart vitt tankesätt och/eller njuter av att pådyvla andra nedättande epitet.


Säkert nog så viktiga frågor att diskutera, finns på många forum. Men om man vill belysa vardagen för aspisar så är det en liten risk att de som söker sig hit tror att det inte är ett forum för frågor kring Asperger, om väldigt många av trådar och inlägg handlar om flyktingpolitik och att de söker sig någon annanstans, just saying... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Ändrad policy för politiska diskussioner

Inläggav Wine » 2016-02-08 11:01:27

antonius skrev:
Wine skrev:Tycker man att invandring är en oviktig fråga som ej behöver diskuteras så kanske man är lite verklighetsfrånvänd. Tycker man att andra som är intresserade av att uppmärksamma hur invandringen påverkar Sverige är rasister, brunskjortor eller liknande kanske man själv har ett väldigt svart vitt tankesätt och/eller njuter av att pådyvla andra nedättande epitet.


Säkert nog så viktiga frågor att diskutera, finns på många forum. Men om man vill belysa vardagen för aspisar så är det en liten risk att de som söker sig hit tror att det inte är ett forum för frågor kring Asperger, om väldigt många av trådar och inlägg handlar om flyktingpolitik och att de söker sig någon annanstans, just saying... :-)063


Men de allra flesta trådarna om invandring och politiska diskussioner ligger ju i den dolda avdelningen AoG så det är kanske inte direkt det första intrycket av forumet som icke registrerade medlemmar får om de söker sig hit och tittar runt lite.

Sedan kan jag ju tycka att det ändå finns rätt så många trådar även om annat här på forumet, inklusive trådar som kan sägas belysa och beskriva vardagen för individer med AS. Det är ju heller inget som hindrar medlemmar att själva starta trådar om annat som de tycker är intressant och som de vill ta upp och diskutera men om intresset inte är tillräckligt stort så har väl också detta betydelse?

Fixering vid vissa ämnen är väl också något man kan säga är karakteristiskt för just individer med AS diagnos men ändå verkar det av en del här snarare ses som ett problem, trots att forumet riktar sig specifikt till individer med AS diagnos och inte till personer som ej har AS diagnos som jag har uppfattat det. Men det kanske är många här som egentligen inte har en AS diagnos?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in