Allt fler yngre aktiva på forumet?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Allt fler yngre aktiva på forumet?

Inläggav DIProgan » 2011-03-20 1:41:08

Allteftersom Aspergerdiagnosen blir mer vardaglig och känd (även om de nu ska ändra på diagnoserna igen så småningom) så förmodar jag att allt fler diagnostiseras som barn och unga istället för som äldre vuxna. Som resultat borde också fler unga hitta hit till aspergerforum.

Oavsett om jag har rätt så tycks fler unga ha hittat hit på senast och som resultat blir också nivån på diskussionerna mer ungdomliga. Det ger intressekonflikter osv.

"-Du behöver inte läsa"
"-Svårt att inte läsa när du sprider dina dumheter överallt på forumet."

Det är en ständigt aktuell fråga hur man hanterar olikheter hos människor som beslutsfattare av något slag. Segregerar eller låter de som inte står ut fly fältet. Ska inte djuploda i detta ämne för mycket just nu utan bara framföra min egen önskan om att det skapas en sektion i stil med "Aspergare kring 20" där frågor av ungdomligt slag kan rumstrera.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav Zirre » 2011-03-20 1:50:49

Varför sån segregering?
Vad är det som är så hemskt?
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Inläggav DIProgan » 2011-03-20 1:57:30

Lunarstorm vibbar. Dålig självsäkerhet blandat med taggarna utåt attityd blandat med tveksam integritet och sex i varannan mening.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav Zirre » 2011-03-20 2:54:15

Dra nu inte alla över en kam!
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Inläggav Mats » 2011-03-20 9:11:56

Jag kan ju stilla påpeka att man inte behöver vara runt 20 för att ha dålig självsäkerhet. Det är inte menat att peka ut någon utan jag tänker bara på mig själv. Jag är i princip totalt oförmögen att bedöma andras grad av självsäkerhet. Det är ett av mina AS-drag.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Heishi » 2011-03-20 15:06:31

Jag är själv 22 år, och jag tror förstå även för min ålder vad du syftar på. I "våran" ålder, är det exakt samma sak, likaså emot yngre. Jag känner iallafall så, och jag tror att jag kan förstå hur du ser på saken. Det finns flera sätt att se på saken, men det jag tänker främst på "den som ger sig in i leken, får leken tåla."

Ifall dessa individer du nämner uppsöker detta forum, får de föra den typen av konversation som redan förs på forumet. Regler finns utstakade, och dessa ska följas. Jag förstår även att det är inte det de handlar om, utan att själva kvaliten samt mentaliteten gällande inlägg/trådar som sådant blir utav undermålig kvalite.

Det går dessvärre inte att kontrollera vad övriga deltagare skriver, eller hur de formulerar sig. Det enda man kan göra är att reglera det om det går till överstyr, överdrivet skapande utav nya trådar/spam, o.s.v. Jag vet själv att det har funnits vissa tvivelaktiga karaktärer jag kanske inte håller med till 100%, men sedan är det ett allmänt forum.

Som sagt, finns det finns en hel del olika sett att se på saken. Förhoppningsvis är det något tillfälligt, tills man förstår jargongen.

Mvh Heishi
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Inläggav nallen » 2011-03-20 17:17:27

Heishi skrev:[..] det jag tänker främst på "den som ger sig in i leken, får leken tåla."

Det verkar aldrig ha gälllt för alla medlemmar här.
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Sheyen » 2011-03-20 17:21:30

"Aspergare kring 20" verkar bra, tycker jag. :)
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Inläggav Zombie » 2011-03-20 17:42:37

nallen skrev:
Heishi skrev:[..] det jag tänker främst på "den som ger sig in i leken, får leken tåla."

Det verkar aldrig ha gälllt för alla medlemmar här.

Det vet jag också dem som tycker åt motsatt håll mot dig. Så är det. Var man än lägger filten så får alltid några fötterna utanför och/eller huvudet under och blir missnöjda. Det bästa man kan uppnå är att någon på alla sidor drabbas av det i stället för många på en eller två sidor.

I fråga om svenskspråkiga fora av och för aspergare får vi dessutom tänka på att vi har två filtar, som jag påpekade här (i femte inlägget, som har kopierats och då tydligen inte fick någon ny inläggsadress); då täcker vi naturligtvis fler aspergare om vi lägger filtarna bredvid i stället för ovanpå varandra.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Kahlokatt » 2011-03-20 22:50:17

Förbjud alla små äckliga ungar! Här måste man ha rätt att få handla på Systemet för att ha rätt att posta! Vet hut!




....skämta' bara. :wink:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav atoms » 2011-03-20 23:22:35

Och vi gamlingar då som inte visste vad analsex var när vi var tonåringar; vad ska vi ta oss till - nu får vi ju ändå uppleva det lite by proxy.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Allt fler yngre aktiva på forumet?

Inläggav DIProgan » 2011-05-03 11:21:22

bump, mer aktuellt än ever speciellt kring chatten. Stäng av den eller dela in den i sektioner för vuxna och barn.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Re: Allt fler yngre aktiva på forumet?

Inläggav tahlia » 2011-05-03 13:20:14

Ungefär så, ja. Chatten är mest en lekstuga och inte det, i realtid, givande utbyte jag hade hoppats på. De personer som ger mycket på det här forumet är antagligen ganska avskräckta för att gå in på chatten. Faktum är att det vanligaste antagligen är, som det är nu, att man går in och vänder om lika fort igen.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Allt fler yngre aktiva på forumet?

Inläggav DIProgan » 2011-05-03 13:25:10

realtidskommunikation fungerar inte att moderera i efterhand då är det urspårat långt innan någon moderator hinner agera
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Re: Allt fler yngre aktiva på forumet?

Inläggav prodge64 » 2011-05-03 13:31:44

tahlia skrev:Ungefär så, ja. Chatten är mest en lekstuga och inte det, i realtid, givande utbyte jag hade hoppats på. De personer som ger mycket på det här forumet är antagligen ganska avskräckta för att gå in på chatten. Faktum är att det vanligaste antagligen är, som det är nu, att man går in och vänder om lika fort igen.

+1

Detta har även färgat av sig på övriga delen av forumet tyvärr. Men å andra sidan kan man ju inte förhindra folk som inte har något att säga från att tala, så att säga.
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Re: Allt fler yngre aktiva på forumet?

Inläggav Miche » 2011-05-03 13:43:05

DIProgan skrev:realtidskommunikation fungerar inte att moderera i efterhand då är det urspårat långt innan någon moderator hinner agera

Moderator: Vi går på de anmälningar som görs och kontrollerar i efterhand vad som hänt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Allt fler yngre aktiva på forumet?

Inläggav Dagobert » 2011-05-03 13:54:00

Ska verkligen röd moderatorruta användas när du bara svarar? Trodde den skulle användas vid modereringar.
Dagobert
 
Inlägg: 14137
Anslöt: 2010-11-30

Re: Allt fler yngre aktiva på forumet?

Inläggav Miche » 2011-05-03 13:58:21

Dagobert skrev:Ska verkligen röd moderatorruta användas när du bara svarar? Trodde den skulle användas vid modereringar.

Ibland skriver vi Moderator för att markera att vi agerar som moderator, men den röda rutan brukar vi använda när det är lite allvarligare saker som avhandlas (så som modereringen av chatten som ämnet trots allt berörde här).

Det är möjligt att jag borde använt den enklare varianten ovan, tycker du att jag gjort fel så får du väldigt gärna anmäla inlägget så får Titti avgöra saken.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Allt fler yngre aktiva på forumet?

Inläggav Miche » 2011-05-03 14:01:18

Miche skrev:Det är möjligt att jag borde använt den enklare varianten ovan, tycker du att jag gjort fel så får du väldigt gärna anmäla inlägget så får Titti avgöra saken.

Det är redan avgjort, så jag ändrar ovanstående inlägg!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Allt fler yngre aktiva på forumet?

Inläggav Hundralappen » 2011-05-06 0:31:07

tahlia skrev:Ungefär så, ja. Chatten är mest en lekstuga och inte det, i realtid, givande utbyte jag hade hoppats på. De personer som ger mycket på det här forumet är antagligen ganska avskräckta för att gå in på chatten. Faktum är att det vanligaste antagligen är, som det är nu, att man går in och vänder om lika fort igen.


Med den inställningen kommer man ingen vart. Då får man gå in och styra upp det!

Visst, åldern dalar, yada, yada, yada.. Så bara för man är 20 så kan man inte komma med bra inlägg helt plötsligt? Finns det en specifik gräns för mognad etc?

Nej, jag tycker det ska vara som det är, vill man protestera på nått inlägg så gör det - det är ett forum, alla har rätt till en åsikt oavsätt ålder.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Re: Allt fler yngre aktiva på forumet?

Inläggav KrigarSjäl » 2011-05-06 0:42:42

Tycker iofs att det är rätt blandade åldrar men visst, ibland får man känslan av kindergarten när många yngre medlemmar postar mycket samtidigt. Det är inte utan att man känner sig som en sur gubbjävel när man ser trådar om obegripliga ting som goth-lolitas, i-phone-appar, cosplay, anime-manga, tamagutchi-bling-bling, hårfärgning, mjukisdjur & Hello Kitty och allt vad det heter.

Jag säger bara en sak: SVEN STOLPE - och hör sen!
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Allt fler yngre aktiva på forumet?

Inläggav Dagobert » 2011-05-06 0:48:08

De yngre brukar i det här läget säga att de är visst mogna, ni har bara fördomar, finns ingen gräns, läs inte våra inlägg då, vad är det som är så hemskt och vem fan är sven stolpe osv. De kommer minsann inte att bli så förstockade som vi, utan alltid lyssna på ungdomen... Jaja, de får väl se.
Dagobert
 
Inlägg: 14137
Anslöt: 2010-11-30

Re: Allt fler yngre aktiva på forumet?

Inläggav Miche » 2011-05-06 1:17:58

Dagobert skrev:[...] och vem fan är sven stolpe osv.

Han är väl ett jävla stolpskott, typ... ;)

Jag gillar inte uppdelningen mellan yngre och äldre, det finns både äldre som gillar sådant som många tror att bara yngre gillar och det finns yngre som gillar sådant som man tror att bara äldre gillar, så en uppdelning funkar helt enkelt inte. Dessutom finns det faktiskt föräldrar som bryr sig om sina egna barns intressen, vilket är rätt bra för att ge ungdomarna en vettig uppväxt med föräldrar som faktiskt fattar vad de håller på med...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Allt fler yngre aktiva på forumet?

Inläggav Zombie » 2011-05-06 1:44:47

Miche skrev:[Sven Stolpe] är väl ett jävla stolpskott, typ... ;)

Jag är inte så säker på att hans storhet kan fångas i något nutida begrepp. Apropå att få vara en levande människa, om man så sticker ut som kuf, och ändå bli tagen på allvar — och sådant. Titeln "stolpskott" tycker jag då verkar bättre skuren för dottersonen Alex Schulman, typ.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in