Pajkastning m m (avknoppad tråd)
Moderatorer: Alien, mnordgren, barracuber, atoms
89 inlägg
• Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Jag har sagt det förut och säger det igen; ett forum behöver ett levande persongalleri för att fortsätta existera.
Några magsura kontrollanter, några rebeller, några nannys, några barnrumpor, några besserwissrar, några lättstötta gråterskor etc...om det bara fanns ett gäng korrekta nätbyråkrater här skulle det inte vara något liv alls.
Några magsura kontrollanter, några rebeller, några nannys, några barnrumpor, några besserwissrar, några lättstötta gråterskor etc...om det bara fanns ett gäng korrekta nätbyråkrater här skulle det inte vara något liv alls.
- KrigarSjäl
- Anslöt: 2006-08-10
KrigarSjäl skrev:Jag har sagt det förut och säger det igen; ett forum behöver ett levande persongalleri för att fortsätta existera.
Admin
Absolut!
Här finns således plats för både dig och mig, för manne, MsTibbs, rdos, Weasley, atoms, Inger, Zombie och de andra 3897 registrerade forumisterna - bortsett från den handfull som genom sitt eget uppträdande straffat ut sig och inte är välkomna mer.
Låt oss säga totalt 3900 mer eller mindre färgstarka, välformulerade, aktiva, pålästa, kreativa, sökande och [fyll i valfritt adjektiv] forumister och jag är på olika sätt tacksam för alla som finns här.
Vi är en brokig samling och utan det hade jag förmodligen tröttnat och lämnat forumet för länge sen...
ufo skrev:Varför får jag en känsla av motsägelse här?Titti skrev:Admin
......
Vi är en brokig samling och utan det hade jag förmodligen tröttnat och lämnat forumet för länge sen...
Jag tycker att det var väldigt tydligt, hade det inte varit så stor spridning av forumisternas personligheter hade forumet varit väldigt mycket tråkigare och bra mycket mindre intressant.
Bredden har gett forumet en härlig karaktär, även om jag personligen inte orkar läsa speciellt många av några specifika medlemmars inlägg, men jag vill inte peka ut vilka jag syftar på.
ufo skrev:Varför får jag en känsla av motsägelse här?Titti skrev:Admin
......
Favorit i repris.
En orsak är säkert den gamla vanliga, som känns igen från alla skolor och de flesta arbetsplatser, att de som måste (i alltför många fall borde) hållas i tyglarna syns mycket mer än de som de personerna får att diskret tystna eller sticka därifrån om de inte tyglas.
"Fria" tyglar gynnar alltså de okänsliga, de aggressiva, de hänsyns- och respektlösa. Och dem som blir upplivade av sådana människor, är okänsliga för de dåliga delarna av den stämning de skapar samt kan och orkar bita ifrån sig mot dem när det behövs.
För dem som är känsligare eller timidare än så, som bara vill ha de bästa förutsättningarna för ett seriöst jämlikt utbyte, som vill ha en "mänsklig" stämning eller inte orkar eller vill slösa krafter på tjafs och försvar mot andras okontrollerade övertramp, betyder den "friheten" ofrihet, och ju större "friheten" för de aggressiva är, desto färre av de senare kommer att kunna stanna kvar överhuvudtaget.
För den skull kan man inte ha hur strama eller omfattande tyglar som helst, det säger sig ju självt. Ett ställe där kreativiteten kvävs eller diktatur råder blir ingen människa vid sunda vätskor kvar i om den kan fly. (För att då inte tala om hur olika saker man kan uppleva som stimulerande...)
Men att avväga det där är mycket svårare än man kan tro. Bokstavligen än man kan tro.
Tillkommer, i just det här fallet, att vi redan har ett forum drivet efter anarkistiska principer, så med ännu ett fångar man inte in några aspergare som inte lika gärna kan hålla till där.
Jag har redan kokat ner förolämpningarna och radat upp dem, det är bara att gå tillbaka och läsa.
Weasley försöker få mig att framstå på ett visst sätt eftersom hon inte gillar det jag skriver. Hon är för fin i kanten för att kalla mig rövhål, men det hade varit att föredra.
Jag har också förklarat det här med personanalyser och dess effekter för Weasley ingående i pm-diskussioner. Hon vet alltså redan vad jag anser om sånt här.
Weasley försöker få mig att framstå på ett visst sätt eftersom hon inte gillar det jag skriver. Hon är för fin i kanten för att kalla mig rövhål, men det hade varit att föredra.
Jag har också förklarat det här med personanalyser och dess effekter för Weasley ingående i pm-diskussioner. Hon vet alltså redan vad jag anser om sånt här.
Flyttat från denna tråd: omrostning-om-arekrankning-samt-sveda-och-vark-t18903.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
------------
- KrigarSjäl
Kristofer skrev: Skittråkigt. Jag vill se forumet som en fristad och tillåtande plats att uttrycka sig på för dom som har en mer färgstark personlighet. Övriga samhället strävar redan efter det strömlinjeformade, stereotypa. Vi behöver inte göra det här också.
Skittråkigt. Jag vill se Queerdagiset som en fristad och tillåtande plats att uttrycka sig på för dom som har en mer färgstark personlighet. Övriga samhället strävar redan efter det strömlinjeformade, stereotypa. Vi behöver inte göra det här också.
Det passade så bra.
Pajkastning m m (avknoppad tråd)
Jag tycker det är uppfriskande och positivt med ärliga personer som kan uttrycka sig lite politiskt inkorrekt. Det är då det ofta blir intressanta diskussioner.
AAA skrev:Jag tycker det är uppfriskande och positivt med ärliga personer som kan uttrycka sig lite politiskt inkorrekt. Det är då det ofta blir intressanta diskussioner.
Både och, det är tråkigt när diskussionerna övergår till gräl och personangrepp, men riktigt kul när det ger nya infallsvinklar som gör att deltagare och läsare kan både utveckla sina åsikter och kunskaper.
Miche skrev:AAA skrev:Jag tycker det är uppfriskande och positivt med ärliga personer som kan uttrycka sig lite politiskt inkorrekt. Det är då det ofta blir intressanta diskussioner.
Både och, det är tråkigt när diskussionerna övergår till gräl och personangrepp, men riktigt kul när det ger nya infallsvinklar som gör att deltagare och läsare kan både utveckla sina åsikter och kunskaper.
Alla definierar inte ärlighet på samma sätt, eller ser det som ett positivt drag, särskilt inte som ärlighet verkar definieras här ibland.
Ja, vi har AS, ja det innebär problem med social samvaro, gränsdragningar etc., men man kan begära ett visst mått av självkontroll och att man håller sig till de regler som på det här forumet är klart rimliga. Jag tycker bara att pajkastning är tröttande och ledsamt och dessutom är det inte konstruktivt. De som tycker att pajkastning tillhör vad som gör forum till intressanta så finns det forum som i stort saknar regler. Ta diskussionerna dit istället.
Jag undviker liknande trådar, där det urartar, som pesten. Det är inte vackert, det visar inte på ärliga personer och ett intressant persongalleri. Bara småaktighet.
Juddy skrev: Jag tycker bara att pajkastning är tröttande och ledsamt och dessutom är det inte konstruktivt. De som tycker att pajkastning tillhör vad som gör forum till intressanta så finns det forum som i stort saknar regler. Ta diskussionerna dit istället.
Att kalla en diskussion för pajkastning är ju nåt man kan ta till då man inte gillar vad som sägs i diskussionen. En del här verkar ju tycka att det är pajkastning så fort det äger rum en diskussion om ett tyngre ämne där folk står för olika åsikter.
Hur roligt blir det om alla diskussioner handlar om beskedliga ämnen där alla håller med varann och det aldrig finns behov för lite hårdare ord? Att acceptera hårdare diskussioner är inte att förvänta sig avsaknad av regler på forumet eller att man ska få säga vad som helst.
T.ex så är det ju ganska lågt i tak för personangrepp här vilket jag tycker är bra, sånt hör inte hemma i seriösa diskussionen.
Jag tycker inte det är speciellt mycket pajkastning här. Visst finns det trådar som spårar ur och visst händer det att några blir ovänner men i det stora hela så är det en trevlig jargong här.
MsTibbs skrev:Sheyen skrev:Jag tycker att Krigarn är rolig och att han skriver vettiga grejer!
Kul för dig kanske, du är ju inte ständigt trakasserad.
Ja, det är kul för mig. Antagligen för vissa andra också, men jag talar för mig själv. Jag gillar människor som är bra på att argumentera och Krigarkillen är duktig på det.
Flyttat från denna tråd: omrostning-om-arekrankning-samt-sveda-och-vark-t18903.html
------------
------------
När det gäller den här sortens Krigar-argumentering är det nog vanligare att motståndaren tröttnar än blir besegrad.
------------
------------
Dagobert skrev:När det gäller den här sortens Krigar-argumentering är det nog vanligare att motståndaren tröttnar än blir besegrad.
+1
------------
------------
Dagobert skrev:När det gäller den här sortens Krigar-argumentering är det nog vanligare att motståndaren tröttnar än blir besegrad.
Somliga väljer nog att lämna walk-over framför en närkamp med medel de vet sårar dem mer än dig.
Vilket kan bli ofta om det är du som sätter reglerna. Direkt anfall är tydligen tillåtet, men inte finter, det blir du mest sårad av, och motståndaren blir utvisad...
------------
------------
Det är så fint att se hur vi ur ett socialpsykologiskt perspektiv ändå är precis som alla andra grupper. Jag som fick uppfattningen att många kände sig utanför, men nu har jag nått den absoluta insikten.
Låt en och en slåss om saken. Varför är det alltid någon som ska uppmana till en stinkande skitsnackstråd? Var ligger rättvisan i det här? Ärligt talat, ni fortsätter överraska. Eller tycker du verkligen att det här är underhållande, Krigarsjäl? Allvarligt! Borde jag sluta uppleva det här besvärande?
Låt en och en slåss om saken. Varför är det alltid någon som ska uppmana till en stinkande skitsnackstråd? Var ligger rättvisan i det här? Ärligt talat, ni fortsätter överraska. Eller tycker du verkligen att det här är underhållande, Krigarsjäl? Allvarligt! Borde jag sluta uppleva det här besvärande?
------------
------------
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Precis som alla andra grupper har också vi sociala spänningar som måste hanteras på ett eller annat sätt, och det varken går eller är nyttigt att hålla allt under ytan hela tiden. Det är troligt att vi håller nere alldeles för mycket redan. Det är också troligt att det skulle bli katastrof om vi släppte upp särskilt mycket mer, eftersom vi inte har någon kulturell träning i att hantera sådant här. Så frågan är hur man hanterar det bra (eller åtminstone bättre). Du och andra, Morgontidig Gruvarbetare, får gärna komma med idéer.
------------
------------
Inskrivet i forumreglerna borde vara att man skriver under eget ansvar.
------------
------------
- KrigarSjäl
Zombie skrev:Precis som alla andra grupper har också vi sociala spänningar som måste hanteras på ett eller annat sätt, och det varken går eller är nyttigt att hålla allt under ytan hela tiden. Det är troligt att vi håller nere alldeles för mycket redan. Det är också troligt att det skulle bli katastrof om vi släppte upp särskilt mycket mer, eftersom vi inte har någon kulturell träning i att hantera sådant här. Så frågan är hur man hanterar det bra (eller åtminstone bättre). Du och andra, Morgontidig Gruvarbetare, får gärna komma med idéer.
Lite snabbt:
Finns en del sätt och ett är att undvika skriva sådana här trådar, ett annat att sluta vara så överdrivet partisk och låta en och en göra upp.
Jag tror inte sådana här trådar gör något bättre. Visst, det är bra att lufta - men tänk på hur många det blir mot EN individ. Det är inte schysst och långt ifrån rättvist.
Skall äta nu.
------------
------------
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Återgå till Regler, nyheter och synpunkter