Ägna sig åt DV (daglig verksamhet) eller vad?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ägna sig åt DV (daglig verksamhet) eller vad?

Inläggav kullan » 2011-08-05 17:39:24

Parvlon skrev:Dessa är inga motsatser för jag antar att du får ersättning av FK.. Jag tror att det är din logik som behöver justeras. Testa att läsa på om olika saker, förslagsvis börjar du med dina egna rättigheter och sen avslutningsvis med vad du vill göra i framtiden. Det senare bör du ägna resten av livet på.


Ja Jag har ersättnig från FK. Sjukersättning, vilket i praktiken är förtidspension fast det inte heter så på papperet.

Ja vad jag ska ägna min framtid åt är vad jag förstått min psykolog att jobba på DV (Daglig verksamhet). Känns meningslöst.


Moderator: Diskussionen avknoppad från denna tråd: autism-gener-arftlighet-och-dito-forskning-t21795-120.html
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Från Autism, gener, ärftlighet och dito forskning

Inläggav Parvlon » 2011-08-05 17:57:29

kullan skrev:Ja vad jag ska ägna min framtid åt är vad jag förstått min psykolog att jobba på DV (Daglig verksamhet). Känns meningslöst.
Precis, du vill inte vara kvar i DV. Det är inte upp till psyk att komma på vad du vill göra själv. DV är dagis för vuxna, har du inte fattat det än så kommer du att stanna där livet ut. Om du inte trivs och inte vill fatta, så får du skylla dig själv.

Frimodig skrev:Det är ett egenintresse för samhället att förstå neuropsykiatriska människor. Vi är dyra som fan. Fängelser och mentala institutioner har en stor grupp med neuropsykiatriska problem. Så, att hitta oss när vi är små, och ge lämpligt stöd kommer att minska belastningen på fängelser och mentala institutioner. Minska kostnaden för samhället och göra fler innevånare nöjda.
Visst, du räknar säkert med alla diagnoser som kan komma tillsammans med eller efter AS-diagnos, som sägs tillhöra detta, men jag tror att samhället har allt att vinna på att förändra sig ändå. Det är inte förnuftigt att låta mänskligheten dö av stress. Det är bara att kolla på takten vi förökar oss själva. Vi når knappat upp till överlevnadsgraden och naturen har alltid sätt att justera sig själv på. Gör vi inte något så kommer det gå snabbare i framtiden och jag gissar på att det är den negativa stressen framförallt vi måste göra oss av med.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Autism och ärftlighet

Inläggav kullan » 2011-08-05 18:04:31

Parvlon skrev:DV är dagis för vuxna, har du inte fattat det än så kommer du att stanna där livet ut. Om du inte trivs och inte vill fatta, så får du skylla dig själv.


Jag kan välja att stanna hemma och rulla tummarna oxå. Min inkomst påverkas inte av det.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Autism och ärftlighet

Inläggav Parvlon » 2011-08-05 18:07:19

kullan skrev:Jag kan välja att stanna hemma och rulla tummarna oxå. Min inkomst påverkas inte av det.
Har du inte kommit längre än att du tänker på pengarna som kommer in den 25:e så spelar väl inget annat roll?

Fattar inte vad problemet är. Är du orolig för att det inte finns något DV i den kommun du ska flytta till?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Autism och ärftlighet

Inläggav kullan » 2011-08-05 18:11:53

Parvlon skrev:Fattar inte vad problemet är. Är du orolig för att det inte finns något DV i den kommun du ska flytta till?


Nädå. Där är det nog bra ordnat. Jag lär väl hamna nånstans där jag får plocka skruv eller nåt. Nä men i de flesta fallen är det ju meningslösa sysselsättningar. Men jag vet inte vad jag ska göra annars. Jag kan ju ingenting.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Autism och ärftlighet

Inläggav Parvlon » 2011-08-05 18:21:16

kullan skrev:Jag kan ju ingenting.
Kan du inte lära dig?

Inte något av de arbeten som jag arbetat på har jag kunnat allt eller det mesta om. Ett fåtal har jag haft god nytta av det jag lärt mig i skolan (yrkesutbildning) men eftersom jag ser mig som en tekniskt lagd person och inte minst har intresset så skulle det nog inte dröjt särskilt mycket längre tid för mig i inlärningsperioden rent tekniskt sett. Svårare var då det sociala och att "bli en i gruppen" i grupparbeten men inte heller det är omöjligt eftersom det hänger mycket på hur gruppen ser ut och vilken man hamnar i.

Däremot har jag hört ett par som inte har arbeten i vuxen ålder som tar upp att deras lärare i grundskolan har sagt att "de aldrig kommer arbeta som en normal människa" eller liknande, ha detta som argument för att de inte arbetar som en normal människa i nuläget. Eftersom det är deras enda riktiga argument utöver vad som kan tänkas vara bi-effekter av arbetslöshet måste jag se det som den största orsaken till att de inte arbetar. Själv tror jag inte att jag hade klarat av många veckor på en DV verksamhet innan jag begärt för stora ändringar på stället för att bli sparkad därifrån.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Autism och ärftlighet

Inläggav kullan » 2011-08-05 18:29:06

Parvlon skrev:Kan du inte lära dig?


Det enda jag fixar riktigt bra utan att bli halvdöd av stress är min hobby inom Textilt Konsthantverk. Men som jag ser mig så är jag en flummig konstnär som ingen har nytta av.

Jag har gått kockutbildning, fixar inte stressnivån i storkök.

Har jobbat i affär, det gick inte heller.

Alla jobb jag haft hat slutat med konflikt och psykiskt illamående. så nä jag ser inget jag skulle kunna göra. :-)004
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Autism och ärftlighet

Inläggav Parvlon » 2011-08-05 18:43:22

kullan skrev:Det enda jag fixar riktigt bra utan att bli halvdöd av stress är min hobby inom Textilt Konsthantverk. Men som jag ser mig så är jag en flummig konstnär som ingen har nytta av.Jag har gått kockutbildning, fixar inte stressnivån i storkök.Har jobbat i affär, det gick inte heller.Alla jobb jag haft hat slutat med konflikt och psykiskt illamående. så nä jag ser inget jag skulle kunna göra.
Kök är stressigt som fan så inte konstigt alls. Det är ingen slump att många där är tjocka som grisar. Tjock blir man av stress och lat blir man av att vara tjock. Paradoxialt men sant. Däremot kan man ju ha god nytta av det ändå. Mitt yrke som jag utbildat mig till kommer jag nog aldrig att arbeta som igen, men om jag får tillfället så tar jag nog den ändå chansen en gång till.

Textil har jag ingen vetskap om alls. Däremot konst lite mer, tycker att du borde använda fantasin mer än du gör isf. Känner flera som arbetat med allt från att göra vad andra gör på fritiden och en som har gjort dokumentärer om det till andra som målar tavlor. Meningslöshet är ingen syssla!
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Autism och ärftlighet

Inläggav kullan » 2011-08-05 19:45:54

Parvlon skrev:Textil har jag ingen vetskap om alls. Däremot konst lite mer, tycker att du borde använda fantasin mer än du gör isf. Känner flera som arbetat med allt från att göra vad andra gör på fritiden och en som har gjort dokumentärer om det till andra som målar tavlor. Meningslöshet är ingen syssla!


I mitt fall kommer det inte att bli nån lönsam verksamhet. jag måste ju få nåt som ger mig nån inkomst. Det kommer inte att fungera.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Autism och ärftlighet

Inläggav Parvlon » 2011-08-05 20:05:01

kullan skrev:I mitt fall kommer det inte att bli nån lönsam verksamhet. jag måste ju få nåt som ger mig nån inkomst. Det kommer inte att fungera.
Inte med den inställningen.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Autism och ärftlighet

Inläggav Frimodig » 2011-08-07 1:39:36

Jag tror kullan behöver nån som stödjer henne, som ser det utifrån. Hon kan inte hävda sig själv och sin förmåga.

Du behöver hjälpa att hitta en deltidssysselsättning inom textil.

Jag skall försöka förklara. Som stödjare måste man utgå ifrån, och försöka förstå, vad individen vill och tror på. Sen gäller det att trycka in henne.

Det här är ett exempel på hur man hanterar knepiga individer.

Jag skall förklara, det här är ett shot in the dark. Jag har ingen aning om vad ni fattar.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Autism och ärftlighet

Inläggav kullan » 2011-08-07 10:25:42

Jag tror jag avstår från den ev. hjälpen som Frimodig skulle kunna erbjuda mig.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Autism och ärftlighet

Inläggav Frimodig » 2011-08-07 17:16:28

Till kullan.

Jag skall göra ett shot in the dark.
Du har redan givit upp. Jag är nån jävla provokatör i din värld. Det är en grov gissning.

Min grundidé är att alla kan bidra med någonting. Det gäller att hitta med vad.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Autism och ärftlighet

Inläggav kullan » 2011-08-07 17:19:57

Frimodig skrev:Min grundidé är att alla kan bidra med någonting. Det gäller att hitta med vad.


Ingen har nån använding för en flummigt dagdrömmande konstnär. Och jag tror inte på mirakel. Jag är realist. Så det jag säger är rena faktan. Så det så.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Autism och ärftlighet

Inläggav Frimodig » 2011-08-07 17:27:05

Njaa.

Alla kan bidra om de vill
Det gäller att hitta vad och var du kan bidra med.

Det är en sån här attitydfråga.

Jag tror du behöver uppdrag som provocerar dig. Sen funkar du ok.

Dina läkare och psykologer fattar inte sånt här.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Autism och ärftlighet

Inläggav kullan » 2011-08-07 19:45:03

Frimodig skrev:Alla kan bidra om de vill
Det gäller att hitta vad och var du kan bidra med.


I mina ögon finns det inget eller ingenstans.

Frimodig skrev:Det är en sån här attitydfråga.


Jo det brukar låta så ja. Men det intressanta är väl vad jag känner eller?

Frimodig skrev:Jag tror du behöver uppdrag som provocerar dig. Sen funkar du ok.


Nja. Där har du fel. Blir jag provocerad så blir jag bara heligt förbannad. då funkar jag riktigt uselt på en arbetsplats. Så nä jag behöver inte bli provocerad.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Autism och ärftlighet

Inläggav Frimodig » 2011-08-07 19:58:15

Det är synd att jag inte kan möta dig, kullan.

Från nästa vecka finns jag på Kungsgatan 28, 2 tr i Uppsala. Kunskapsbolaget Integra AB. Jag har tfn 0709-687536. Jag blir jävligt störd av människor som inte tror att de har nån framtid. Mycket störd.

Ibland funkar det inte att skriva epost.

Lennart Frimodig

Fast spotify är en bra grej.
Jag lyssnar på Canned Heat. Annars handlar det mest om Van Morrison, trots att han är en riktig knäppskalle.
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Autism och ärftlighet

Inläggav kullan » 2011-08-07 20:09:16

Frimodig skrev:Jag blir jävligt störd av människor som inte tror att de har nån framtid. Mycket störd.


Det som gör mig störd är folk som tror sig veta den färdiga lösningen på mina problem. Det får mig att dra öronen åt mig. Så tyvärr så misslyckas du att frälsa mig. Jag tror inte alls på nåt du säger.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Autism och ärftlighet

Inläggav Frimodig » 2011-08-07 20:27:39

Wow. Jag har noll intresse att frälsa dig.

Jag vet inte nån jävla färdig lösning, jag vet hur man skall göra för att nå en lösning som är ok för dig. Som jag har skrivit en massa gånger, jag är van vid knäppgökar.

Om jag skulle gissa. Du är bara skitskraj. Kom till Uppsala en gång. Sen kan du döma.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Autism, gener, ärftlighet och dito forskning.

Inläggav Parvlon » 2011-08-11 22:13:50

kullan skrev:Ja han irriterar mig oxå fakiskt.
Visst är det jobbigt när någon erbjuder hjälp?

Om du har någon vett i huvudet så är det stor risk att du kommer ångra att du inte tog emot den i framtiden. Om du inte vill fortsätta på DV-verksamhet dvs. Det kan jag säga av egen erfarenhet eftersom jag själv missat ett par liknande tillfällen.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Ägna sig åt DV eller vad?

Inläggav Frimodig » 2011-08-15 0:08:15

Som jag sa, kullan, ring mig och boka tid. 0709-687536.

Vårt gemensamma problem är var vi kan trycka in dig. Det är vad det handlar om.

Fast du verkar föredra att tycka synd om dig själv. Du har liksom givit upp innan kampen startar.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Ägna sig åt DV eller vad?

Inläggav kullan » 2011-08-15 0:14:32

Ingen trycker in mig någonstans. Det ska herr Frimodig ha klart för sig. Så ge upp.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Ägna sig åt DV eller vad?

Inläggav Frimodig » 2011-08-15 0:24:08

Du förstår inte spelreglerna.
Min sort trycker in din sort. Jag skulle behöva trycka in mig själv.
Du förstår inte spelreglerna. Det är vad allt handlar om när det gäller dig.
Och, du tycker synd om dig själv. En helt värdelös attityd.

Bara ring mig, så får vi se. Du verkar skitskraj.

Vad du tycker är kanske inte jätteintressant. Självförsörjning är jätteintressant.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Ägna sig åt DV eller vad?

Inläggav kullan » 2011-08-15 0:25:09

Nja jag kommer nog inte att ringa Frimodig.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in