Acceptera sin dygnsrytm

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Acceptera sin dygnsrytm

Inläggav kiddie » 2015-07-20 7:09:55

Kura skymning med röda lysdioder... hm.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Acceptera sin dygnsrytm

Inläggav Jackal » 2015-07-20 7:14:15

kiddie skrev:Men TV:n är ju en av de värsta ljusbovarna.

Ja men man måste dimma den max på kvällen
Jackal
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2010-04-02
Ort: Guds högra sida

Acceptera sin dygnsrytm

Inläggav plåtmonster » 2015-07-20 14:37:01

Det är inte så mycket styrkan som våglängden dvs färgen som avgör påverkan.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Acceptera sin dygnsrytm

Inläggav Jackal » 2015-07-20 19:57:43

plåtmonster skrev:Det är inte så mycket styrkan som våglängden dvs färgen som avgör påverkan.

Ja precis, man ska ha runt 6000 kelvin på morgonen och 1500 kelvin på kvällen
Jackal
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2010-04-02
Ort: Guds högra sida

Acceptera sin dygnsrytm

Inläggav kiddie » 2015-07-20 21:46:34

Hur kommer du undan solen på sommaren?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Acceptera sin dygnsrytm

Inläggav Jackal » 2015-07-21 8:51:01

kiddie skrev:Hur kommer du undan solen på sommaren?

Mörkläggningsrullgardiner
Jackal
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2010-04-02
Ort: Guds högra sida

Acceptera sin dygnsrytm

Inläggav Jackal » 2015-07-24 18:47:59

Det fungerar över förväntan.
Idag släckte jag ner och dimmade skärmarna klockan 17 istället för 18 och jag börjar redan bli trött, klockan 19 istället för 20.
Jackal
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2010-04-02
Ort: Guds högra sida

Acceptera sin dygnsrytm

Inläggav Jackal » 2015-07-24 18:48:45

Jag har klivit upp på morgonen och lagt mig på kvällen i sju månader och 24 dagar nu.
Det är första gången i mitt liv som jag har haft normal dygnsrytm så länge.
Jackal
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2010-04-02
Ort: Guds högra sida

Acceptera sin dygnsrytm

Inläggav plåtmonster » 2015-07-25 0:48:53

Ett annat tips är att träna så att man blir svettig i minst en timme innan kl 14 på dagen.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Acceptera sin dygnsrytm

Inläggav notwoodstock » 2015-07-26 6:25:39

Har sovit onödigt korkat sedan ...

http://www.aspergerforum.se/sant-man-vill-ha-t4959-960.html#p1307150

Ville bara konstatera att det blir väl knappast värre i morrn, som ju nu anlänt. :shock:
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Acceptera sin dygnsrytm

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-06 9:28:45

Karl skrev:Har noterat att det är fler än jag här som har en oregelbunden dygnsrytm.

Jag märker också hur många här på forumet verkar sova senare på morgonen än vad som kanske är vanligt. Jag märker att aktiviteten på Facebook kommer igång vid ungefär kl. 07 medan den här kommer igång först fram mot kl. 10. Kan det handla om att många aspergare verkar ha en förskjuten dygnsrytm? Beror det snarare på att de olika sociala medierna har olika användningsområden? Jag har sömnproblem som ofta hindrar mig från att sova tillräckligt länge men jag minns från när jag sov bra att jag brukade må bättre när jag fick somna något senare och vakna något senare än vad som kanske är allmänt vedertaget inom samhället.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Acceptera sin dygnsrytm

Inläggav Huggorm » 2015-09-06 9:38:40

Gripandekylig skrev:Jag märker också hur många här på forumet verkar sova senare på morgonen än vad som kanske är vanligt. Jag märker att aktiviteten på Facebook kommer igång vid ungefär kl. 07 medan den här kommer igång först fram mot kl. 10.
Om ens 10, jag tycker inte det börjar hända något här förrän efter kl. 12
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Acceptera sin dygnsrytm

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-06 9:46:04

Huggorm skrev:
Gripandekylig skrev:Jag märker också hur många här på forumet verkar sova senare på morgonen än vad som kanske är vanligt. Jag märker att aktiviteten på Facebook kommer igång vid ungefär kl. 07 medan den här kommer igång först fram mot kl. 10.
Om ens 10, jag tycker inte det börjar hända något här förrän efter kl. 12

Ja kring lunchtid brukar det sprudla av aktivitet här. Kanske blir hjärnorna nog uppvärmda för att orka driva sociala möten då, eller så kanske det är någon sorts lunchrush när folk sitter på raster och skriver lite?
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Acceptera sin dygnsrytm

Inläggav ArgeAnkan » 2015-09-06 13:05:13

Karl skrev:Har noterat att det är fler än jag här som har en oregelbunden dygnsrytm.

Experter och andra säger att man mår bra av att ha en "normal" dygnsrytm. Man skall kämpa sig upp på morgonen även om det tar emot så att man av ren utmattning somnar på kvällen. Detta fungerar inte på mig, hur lite jag än har sovit kan jag inte somna på "normal" kvällstid.

Periodvis så sover jag på dagarna och är vaken på nätterna vilket jag mår bra på. Behöver ingen sömnmedicin och jag får den sömn jag behöver. Andra perioder kan jag falla in i en s k "normal" dygnsrytm. Detta är inget jag kan styra över, dygnsrytmen förskjuts med (o)jämna mellanrum och det blir som det blir.

När jag har arbetat (kontorstid) så har jag med enorm ansträngning klarat det genom att sova efter jobbet. Somna i tid på kvällen är stört omöjligt, det är svårt även med sömnmedicin.

Nu arbetar jag inte och struntar i när sömnen behagar infinna sig. Dygnsrytmen blir följaktligen väldigt oregelbunden.

Hur gör ni?
Kämpar ni för att ha en så "normal" dygnsrytm som möjligt?
Eller har ni naturligt en "normal" dygnsrytm?


förstår inte riktigt. du kan sova efter arbetstid runt kl 5 - 6? (gör det antagandet eftersom du skrev kontorsjobb.) men du kan inte vänta 3 - 5 timmar för att sedan sova? om du nu mår bättre med tvärtom mot "normal" dygnsrytm borde du köra på nattjobb.

mitt tips, försök hitta ett fysiskt arbete med "normala arbetstider" som 7 - 16. kan garantera dig att när du måste gå upp halv 6 på morgonen så¨vill du sova klockan 22 - 23 på kvällen.
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Acceptera sin dygnsrytm

Inläggav Ruffsetuss » 2015-09-07 8:57:06

Jag har börjat med Medicinsk Yoga via Premicare där fick jag en för mig fantastiskt lösning på mina insomningsbesvär . En rörelse där man rullar huvudet på ett visst sätt vid in o utandning genom näsan . Låter säkert helt flummigt , men den rörelsen rätt gjord triggar sömncentrum i hjärnan !
Ruffsetuss
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2015-09-04
Ort: Sundsvall

Acceptera sin dygnsrytm

Inläggav plåtmonster » 2015-09-07 9:09:20

Ursäkta för en rättfram fråga.. men kan du ordna en video på den rörelsen?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Acceptera sin dygnsrytm

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-07 9:17:08

plåtmonster skrev:Ursäkta för en rättfram fråga.. men kan du ordna en video på den rörelsen?
+1 Jag är också intresserad av att se en sådan video eller på att få det förklarat närmare i detalj.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Acceptera sin dygnsrytm

Inläggav Ruffsetuss » 2015-09-07 9:38:17

Ok ska försöka förklara , sitt på sängkanten , böj in hakan mot bröstkorgen, inandning genom näsan samtidigt som du rullar huvudet åt höger, upp ,ner till vänster sedan åt andra hållet under utandning genom näsan . Tar ett tag innan man hittar rytmen , rörelsen ska vara mjuk o lugn . Kanske finns någon video på detta ute på nätet ? Ett tips till er som biter ihop käkarna under sömnen, när du rullar upp huvudet öppna munnen, då ska käkarna slappna av enl. Min instruktör. Framför allt rörelsen får inte göra ont !
Ruffsetuss
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2015-09-04
Ort: Sundsvall

Acceptera sin dygnsrytm

Inläggav Athena » 2015-09-07 16:08:37

Jag har mina datorer i sovrummet, så om jag behöver somna tidigt lägger jag mig och tittar på något extremt tråkigt och sövande, kanske fungerar om ditt liv är begränsat till datorer, men jag vet inte om det fungerar för andra. :-)003
Athena
 
Inlägg: 434
Anslöt: 2015-09-06

Acceptera sin dygnsrytm

Inläggav rojona » 2015-09-07 16:44:18

Athena skrev:Jag har mina datorer i sovrummet, så om jag behöver somna tidigt lägger jag mig och tittar på något extremt tråkigt och sövande, kanske fungerar om ditt liv är begränsat till datorer, men jag vet inte om det fungerar för andra. :-)003


Haha, o ja! Det brukade vara hur jag gjorde det också! Jag tror min systrar använder TVn på samma sätt fortfarande.
rojona
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2014-07-25

Acceptera sin dygnsrytm

Inläggav Dafwid » 2015-09-23 19:29:02

Jag har svårt att somna om nätterna, för mig är detta ett stort problem då mina rutiner dagen efter blev lidande. Jag fick träffa en läkare som skrev ut insomningstabletter som har hjälpt mig somna och få en "normal" dygnsrytm.
Dafwid
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2015-08-24

Acceptera sin dygnsrytm

Inläggav Nasheim » 2015-09-23 22:19:50

Intressant just att vissa experter säger att man mår bra av att ha en normal rytm, medan andra experter säger att det kan man inte ändra på, det ligger i ens dns vilket rytm man har
Nasheim
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2012-06-06
Ort: Småland

Acceptera sin dygnsrytm

Inläggav kiddie » 2015-09-24 4:16:11

Har också märkt att aspergare inte alltid vill vakna väldigt tidigt.

Eller som när jag testades och det började tidigt på morgonen... det var halvdagar tror jag. Jag sa att jag tyckte det var synd att de inte körde efter lunch istället. Då sa de att de lagt testningen på morgonen för att "alla" skulle vara i toppform, men till sin stora förvåning hade de märkt att många klagade på att deras toppform inte alls var så tidigt. De sa att de tyckte det var jättekonstigt för de hade tagit för givet att allas toppform inföll tidigt på morgonen. De ville testa folk "innan de hann bli trötta". Hå hå ja ja.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Acceptera sin dygnsrytm

Inläggav Tomte12 » 2015-11-08 19:59:56

Pemer skrev:
underjord skrev:Detta gäller dock bara om jag bor ensam (vilket jag också gör med få undantag). Om någon med "normal" dygnsrytm lever och verkar i samma bostad kan jag hålla en hyfsat "normal" dygnsrytm, antagligen eftersom jag då blir påmind om att gå och lägga mig.


Ja, det är sant, tillbringar jag några dagar hos syrran med familj, eller med "hela familjen" på landet sommartid... så blir det normalt att sova som de gör.

Är jag däremot hos farsan i Värmland kan det bli sent uppe och sova bort hela dagen, och de låter mig bara sova tills jag vaknar. Blev riktigt pinsamt en gång, jag hade sovit dåligt sista natten hemma, sovit på bussen dit, fastnade uppe med farsans dator hela natten och kom i säng vid sex på morgonen...

...och voíla - så sov jag ca tolv timmar, och får se klockan vara kring sex igen när jag väl vaknar och kvicknar till ordentligt och tvingar mig gå upp. Då hade jag väl ändå vaknat till så smått massor av gånger under dagen, men bara gillat att ligga och dra mig lite till och snart tuppat av igen... :lol:

Jag upplever liknande men ger dig rådet att flytta till nästnästa tidzon.
Blir du jättetrött av dagsljus? Klarvaken av ilska?
Tomte12
 
Inlägg: 77
Anslöt: 2015-11-08
Ort: Gbg

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in