7:e gången i rätten

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav nano » 2008-12-19 23:35:47

narran, wow, klokt tänkt :)
Att jag inte tänkte på det, är iofs inte särskilt lagkunnig.
Däremot ska en domstol kunna.

rdos skrev:Det finns inga förrutom de vanliga. Har inte ens sett BVCs riktiga undersökning, utan bara en flummig sammanfattning "där man inte sett något anmärkningsvärt". Helt klart ett beställningsjobb det oxå.

Har de gjort en riktigt undersökning?
Kanske det kan vara så att de på BVC inte ville sätta "barnet i klistret" genom att berätta att barnet beter sig undeligt, å andra sidan beter sig många barn undeligt just för att de är barn.

rdos skrev:Barnets biträde. Han kom med ett påstående om att jag publicerat personuppgifter. Jag dementerade att något sådant fanns på nätet, och förklarade för honom (och rätten) att skannade kopior av materialet bara fanns några få månader under 2004. Vilket tydligen inte rätten ville lyssna på. Påståendet om att vi låter våra intressen gå före barnens kommer nog ifrån en psykiskt sjuk person som tyckte det var ok att skicka in en anmälan till socialtjänsten för att vi inte längre ville umgås med henne.

Vad scannade du?
Lade du ut journaler på internet?
Ok, i så fall var detta dumt och oklokt men eftersom du förmodligen tänkt om så är det ju knappast din tanke att det skulle vara bra att göra så igen, i så fall skulle materialet fortfarande antagligen ligga kvar och det sade du ju att det inte gjorde, case closed :)

Kanske dra upp vem detta kan tänkas vara och att du tror detta
Har de den uppgiften så kan det gå upp ett ljus något eller flera av deras huvuden som resuterar i en diskussion på deras sida som får dem att omvärdera hela situationen.

rdos skrev:
nano skrev:Personligen skulle jag nog ringa och fråga några psykologer eller så och fråga dem om deras bild av AS människor och sedan välja den med vettigast beskrivning att komma till rätten och intyga om er personlighetstyp.


Kanske. Har du något namn?

Inte direkt, enda jag kan tänka mig är en psykolog som jag träffade i ett hus på sabbatsbergs sjukhusområde.
Hon skärpa och jag tror att hon var intresserad av psykologi och hur människor fungerar och kan lägga orden rätt.
Minns att när jag läste om AS när jag kom hit så stämmer saker in på hennnes arbetsrum, inga starka färger i möbler eller hennes kläder,
Jag kan nog ta reda på namnet ganska enkelt om du vill.
Jag var där för att jag hade svårt att komma i tid och ville ändra mig så jag kunde komma i tid utan att ta taxi, har nog lagt runt en halv miljon på taxiresor för att komma i tid till jobbet tex.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:47:04, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav nano » 2008-12-20 0:32:32

Tankeexperiment:

Hur gör stjärnor inom musik och film när de har barn och åker värden runt och turnerar?
En del tar väl med barnen och andra lämnar dem hemma, det om något är ju en grundligt intressestyd vardag.
Man åker inte världen runt utan intresse för det man gör.

Är det så att ditt och din frus intressen tar mycket tid så är det ju antagligen fullt i paritet med musikstjärnors intresse.

Själv tyckte jag som barn att det var skönt att veta att jag kunde få tag på mina föräldrar om så skulle behövas men jag hade inget behov av att de ständigt pillade på mig som vissa andra föräldrar gjorde, men de gillade ju att kramas, det gjorde inte jag i samma utsträckning.
Människor har olika behov, det är dags att det förstås även av domstolar.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:47:04, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: 7:e gången i rätten

Inläggav kamikaze » 2008-12-20 11:02:39

I tidningen ögonblick som är medlemstidning till Föreningen autism söker man föräldrar som tycker sig blivit felbehandlade av Soc gällande just LVU. För att försöka få ett hum om omfattningen.
Senast redigerad av kamikaze 2011-05-04 16:47:04, redigerad totalt 1 gång.
kamikaze
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2007-12-03
Ort: Dalarna

Re: 7:e gången i rätten

Inläggav rdos » 2008-12-20 11:08:08

kamikaze skrev:I tidningen ögonblick som är medlemstidning till Föreningen autism söker man föräldrar som tycker sig blivit felbehandlade av Soc gällande just LVU. För att försöka få ett hum om omfattningen.


Jaså? Jag har ju "glömt" betala in avgiften så jag har inte tidningen längre. Vad står det, hur gör de som anser sig felbehandlade, och i vilket nummer var det?
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 16:47:04, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2008-12-20 11:12:16

nano skrev:Är det så att ditt och din frus intressen tar mycket tid så är det ju antagligen fullt i paritet med musikstjärnors intresse.


Det är bara påhitt i deras hjärnor. Våra intressen tar inte så mycket tid, och åtminstone dottern har samma intressen. Sonens största intresse är att sitta framför TVn och titta på sport, vilket vi ju inte förvägrar honom, så jag kan inte riktigt se problemet. Orsaken till att vi sökte ledsagarservice för honom var ju för att få med honom i något sportrelaterat lite mer aktivt. Det är ju inte precis något som han själv frågat efter som soc fått för sig.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 16:47:04, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2008-12-20 11:15:18

Angående personuppgifterna så kan man möjligen ha lyckats leta upp några handlingar som fanns på min sajt av misstag. De var satta för att inte indexeras av sökmotorer, men jag har nog postat en länk till dem för något år sedan. Iaf, de är borttagna nu. Fanns ingen anledning till att de skulle finnas på nätet.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 16:47:04, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav nano » 2008-12-20 11:57:56

rdos skrev:Orsaken till att vi sökte ledsagarservice för honom var ju för att få med honom i något sportrelaterat lite mer aktivt. Det är ju inte precis något som han själv frågat efter som soc fått för sig.
Varför följer ni inte med själva?
Nu vet jag inte detaljerna bakom det hela men det känns ju lite undeligt att begära ledsagarservice för något som föräldrar i normalfallet gör med sina barn.
Kan du utveckla?
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:47:04, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav rdos » 2008-12-20 12:07:36

nano skrev:Varför följer ni inte med själva?
Nu vet jag inte detaljerna bakom det hela men det känns ju lite undeligt att begära ledsagarservice för något som föräldrar i normalfallet gör med sina barn.
Kan du utveckla?


Det beror på ett antal saker. Dels på att jag jobbar och på att hustrun inte har körkort och dels för att det bara är sonen som är sportintresserad. Både dottern och sonen var med i ett fotbollslag för ett tag sedan, men de slutade själva för att de tröttnade. Sonen har haft problem med höften ett tag, men blev opererad nyligen, så han har inte kunnat ägna sig åt sport på ett tag. Iaf så var det en del problem (och krockar) mellan olika matcher som fotbollslaget hade och vår dansträning.

Fast om någon här bor i Skåne och är sportintresserad så hör gärna av er. Då kan ni gärna få bli ledsagare åt sonen, och få betalt för det. Det är ju oxå så att sonen inte vågar ge sig iväg på sportevanemang och sådant på egen hand, som många andra ungdomar i hans ålder (15 år) skulle vågat göra. Inte heller lyckades vi få hans klasskompis att hänga med som vi hoppats på.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 16:47:04, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Alien » 2009-01-12 3:43:27

rdos skrev:
Alien skrev:Ja, de medicinska insatserna är ju inte längre aktuella, där har det förändrats. Däremot har er "föräldraförmåga" inte förändrats, men de enda fel som framgår är att det där om fritidsintressen och personuppgifter på internet. Känns inte tillräckligt. Men jag undrar om de anser (fast det inte står) att barnet nu har vant sig vid fosterhemmet och att det därför är bäst att det får stanna där.


Man inser nog att det inte utgör tillräckliga skäl. Är lite förvånad över att man inte nämner socialens främsta argument under förhandlingen, nämligen att våra stora barn är "socialt avvikande". Tydligen ansåg man iaf inte detta som ett giltigt argument.

Alien skrev:Det där med att "inga undersökningar" visar att sonen har "ett handikapp", har han genomgått NPF-utredning?


Nej, och socialen vägrade låta honom göra CHAT oxå när vi påpekade att man skulle gjort det om han bott i Stockholm. Är tämligen övertygad om att det kommer att bli fullständigt omöjligt att få honom utredd för NPF. Inte heller våra tonåringar lyckades vi ju få socialen att starta NPF-utredningar på.

Alien skrev:Hur långt går det att överklaga, går det t ex att överklaga till Europadomstolen?


Kammarrätten är inga problem. Behövs inte ens prövningstillstånd för LVU-ärenden. Sedan är nästa instans regeringsrätten, där det är nästan omöjligt att få prövningstillstånd för LVU ärenden.


Vad är CHAT?

Och är det socialen som bestämmer vilka barn som ska utredas? Kanske för er yngste son, iom att ni inte är vårdnadshavare. Men för den äldste sonen så räcker det väl att ni som föräldrar vänder er till BUP el någon privat barnläkare och ber om remiss?

Har ni överklagat till kammarrätten?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 16:47:04, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav nano » 2009-01-12 5:30:22

rdos jag har gått o funderat på det här och jag har har kommit fram till att jag tror att de (någon på soc) tycker att eftersom ni begär hjälp för att någon annan ska följa med ett eller flera av era barn till sportevenemang på komunens bekostnad så anser de att ni inte har tid för ett barn till.
Det skulle enligt dem göra att ni bara får större behov av assistans.
Speciellt som ni har dans som krockar med barnens aktiviteter.

Spontant så skulle jag tro att de flesta hellre skippar dansen eller försöker hitta någon som ändå går på dessa sportevenemang som kan ta med även något av era barn olika ofta.
Det brukar iofs förutsätta någon form av bekantskap med folk så att man kan hitta de personer som kan tänkas ha möjligheten och vilja ha kontakt med er som bekantskap :)

Det var inte allt för ovanligt att folk följde med i vår bil när jag spelade fotboll och hade orientering på ställen dit man behövde skjuts som liten.
Själv var jag inte jättepigg på att följa med i andras bilar men jag gjorde det ibland, det var olika.

Jag tror att det bästa är att göra er av med ledsagarservicen, och eftersom jag inte är fullt insatt i hur er tilvaro är så undrar jag hur det skulle påverka er?
Ett alternativ är att begära mer hjälp i form av någon sorts support för att lära er själva hur andra tänker eller liknande.
Kanske det ses som något positivt att ni har någon att bolla ideer och situationer med, en second opinion som ni naturligtvis inte behöver följa.
Precis som du får second opinion och andras syn på saker här på forumet fast på telefon eller irl och antagligen en NT person.
Gissningsvis kommer ni inte hålla med personen i fråga i allt som sägs men det ger en annan persons syn på saker.
Fast den personen kommer nog o bli alldeles knäpp om du gör en lista o lämnar över med issues på eller så lol.

I vilket fall så tycker jag egentligen att det är fel att omhänderta ett barn för att ni har ledsagarservice.
Och är det orsaken så ska ju inte det hymlas med, det ska berättas så att ni inte jagar fel saker.
Man hanterar ju det som sägs, inte det som inte sägs.

När jag tänker efter så innebär nog hela inlägget att jag just nu tror att de hänger upp sig på att ni har ledsagarservice och de inte tycker att ni faktiskt har behov av det egentligen.

Antar att det kunde ha varit skillnad om ni hade 7 barn eller 4 stycken tvillingar med behov av massor av blöjbyten eller att de behöver dygnetrunttillsyn.
Något lite orelaterat är en jobberkompis som var i en familj med just 7 barn, föräldrarna hade givit upp och de flesta av dem blev omhändertagna av soc, fast i det fallet var det nog uppskattat av majoriteten av familjen tror jag.
Fått höra en del av hur det gick till i deras familj, de hade kontakt med varandra i alla fall.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:47:04, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav rdos » 2009-01-12 8:41:34

Ja, jag skickade in en överklagan till kammarrätten i förra veckan där jag sågar länsrättens motiveringar och bl.a. drar upp vad socialtjänsten själva påstod vara skälet till "vården" i länsrätten. Återstår att se om man kommer att hålla fast vid denna åsikt eller inte, och ändrar man ståndpunkt i kanmarrätten så lär ju det inte vara speciellt bra för dem + att man då istället måste motivera detta på ett rimligt sätt. Tidigare har det bara handlat om att referera till tidigare utredningar, men man försa sig som sagt i länsrätten.

Nej, Nano, jag tror inte att ledsagarservicen har någon betydelse i sammanhanget, och den är som sagt fortfarande inte tillsatt med någon person. Kommer detta resonemang upp i kammarrätten vet jag precis hur jag ska bemöta det. Problemet är ju att det hela tiden är nya saker man drar upp. Iofs tog jag oxå upp detta i överklagandet, nämligen att de ursprungliga domarna handlar om sonens extra behov pga sin för tidiga födelse, ett extra behov som inte existerar idag.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in