Zoonoser

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Zoonoser

Inläggav Alien » 2023-08-29 14:32:43

Zoonoser är sjukdomar som smittar från djur till människa. Covid var en sådan. Harpest, sorkfeber och toxoplasmos är kända sjukdomar i Sverige som sprids via djur.

I Australien kan man smittas av ormar. T ex om man plockar grönsaker på ställen, där även ormar vistas.

TT/UNT 29 augusti 2023 skrev:Kvinnan sökte vård för mystiska symtom. Läkarna i Australien befarade cancer eller en böld i huvudet – men drog i stället fram en åtta centimeter lång rundmask ur hennes hjärna. –Alla i operationssalen blev helt chockade, säger Canberra-läkaren Sanjaya Senanayake om det unika fallet.

Spoiler: visa
Det var förrförra året som den 64-åriga kvinnan sökte vård i Australiens huvudstad. Symtomen bedömdes vara tecken på något allvarligt, tumörliknande i hennes huvud, och ett år senare lades hon på operationsbordet.

Läkarteamet blev konfunderade över vad de såg på sina skärmar.

– Från ingenstans dök en stor klump upp i främre delarna av hennes hjärna, säger Senanayake till mediebolaget ABC.

"Det rör på sig"

Den ansvariga kirurgen Hari Priya Bandi började lirka.

– Och plötsligt plockade hon med pincetten ut något som sprattlar. Alla i operationssalen blev helt chockade, berättar Senanayake.

– Jag tänkte: vad är det för något?? Det är orimligt. Men det lever, det rör på sig, säger Bandi till The Canberra Times.

– Den fortsatte att sprattla livligt. Vi mådde alla lite illa.


Det visade sig vara en rundmask, en Ophidascaris robertsi, som tidigare hittats som parasit i rutpytonormar.
https://unt.se/nyheter/utrikes/australi ... d/rmkom92l

Låter som en skräckfilm. "Det rör på sig"

Det känns farligt att vistas i naturen, vem vet vad man får i sig/på sig? Ja, även tamkatten kan medföra risker (toxoplasmos).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Zoonoser

Inläggav Alien » 2023-08-30 23:33:35

Jag kan inte låta bli att tänka på kvinnan med masken i hjärnan. I två år var hon sjuk.

DN 2023-08-28 skrev:Kvinnan togs in på sjukhus i januari 2021. Då hade hon haft magsmärtor, diarré, torrhosta, feber och nattliga svettningar i tre veckor. Påföljande år tillkom symtom som glömska och depression.
https://www.dn.se/varlden/kvinna-hade-l ... i-hjarnan/

Vad levde masken på? Tydligen hennes hjärna.

Kvinnan mår iaf bättre nu sedan hon blivit av med sin "inneboende" i hjärnan.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Zoonoser

Inläggav RSD555 » 2023-08-31 12:20:33

Det står att hon troligtvis fått i sig rundmask-ägg. Jag antar att det menas att dom följt med maten, på något salladsblad t ex.

Men hur har en av maskarna tagit sig till hjärnan? Mask i magen eller tarmarna kan jag förstå. Men hur hittade den till hjärnan?

Den kanske hittade ett hål i någon tarm och slingrade sig runt i kroppen på upptäcktsfärd.

Och att hjärnan passade bäst att bosätta sig i.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Zoonoser

Inläggav slackern » 2023-08-31 14:06:51

RSD555 skrev:Det står att hon troligtvis fått i sig rundmask-ägg. Jag antar att det menas att dom följt med maten, på något salladsblad t ex.

Men hur har en av maskarna tagit sig till hjärnan? Mask i magen eller tarmarna kan jag förstå. Men hur hittade den till hjärnan?

Den kanske hittade ett hål i någon tarm och slingrade sig runt i kroppen på upptäcktsfärd.

Och att hjärnan passade bäst att bosätta sig i.


Hon käkade något slags vildgräs där en "boaorm" hade skitit.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Zoonoser

Inläggav RSD555 » 2023-08-31 14:40:40

slackern skrev:
RSD555 skrev:Det står att hon troligtvis fått i sig rundmask-ägg. Jag antar att det menas att dom följt med maten, på något salladsblad t ex.

Men hur har en av maskarna tagit sig till hjärnan? Mask i magen eller tarmarna kan jag förstå. Men hur hittade den till hjärnan?

Den kanske hittade ett hål i någon tarm och slingrade sig runt i kroppen på upptäcktsfärd.

Och att hjärnan passade bäst att bosätta sig i.


Hon käkade något slags vildgräs där en "boaorm" hade skitit.


Masken måste krupit in genom örat tror jag
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Zoonoser

Inläggav RSD555 » 2023-08-31 15:38:20

Jag har frågat en professor och han säger att enda vägen från tarmarna till hjärnan är tillbaka genom magen upp till halsen och sen till munnen, vidare via näsan till hjärnan.

Professorn är bara 9 år men han vet det ändå. Han är helt säker.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in