Webbhotell?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav rdos » 2007-12-05 11:27:11

Inger skrev:a, ursäkta om jag inte har tillgång till avancerade nördprogram eller kan skriva egen programkod. Publisher följde med datorn jag köpte av Moggy i somras och för mig som gjorde förra versionen i Word så är detta en avesvärd uppgradering. 8)


Ja, sannerligen. Word och websidor är verkligen inte en angenämn bekantskap. Det finns fortfarande förskräckliga taggar från Word kvar i Aspie-quiz, även om jag tagit väck det mesta. :twisted:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:06:47, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2007-12-05 11:29:25

Inger skrev:Så fanken heller att jag går med på att dessa uppgifter blir offentliga över hela världen och dessutom kan säljas! Jag vill bara bidra med sajten som en service, inte skylta med mina privata adressuppgifter, telefonnummer etc.


Det blir du nog tvungen att göra om du vill registrera domän. Iaf addresser och sådant. Kanske nödvändigtvis inte telefonnummer dock.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:06:47, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2007-12-05 11:38:15

Inger skrev:Förresten, när jag ändå är här... nu gjorde jag min sida i 984px. Någon tyckte det blev för brett. Själv tyckte jag 760 blev för smalt. Har expertpanelen någon rekommendation?


Det är nog vissa som kör 640 x 480 och 800 x 600 fortfarande och för dem blir det lite konstigt. Ett tips är att ställa om skärmupplösningen i t.ex. 800 x 600 och se hur det ser ut för dem. Ett annat tips är att installera andra webläsare, t.ex. Firefox som många använder.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:06:47, redigerad totalt 2 gånger.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Inger » 2007-12-05 11:38:30

Oj nu blev det många saker på en gång här....

Svante, då fick jag fel information på ManuFrog.

Rdos, jag fattar fortfarande inte... har du tänkt att flytta din hemsida till en ny adress alltså? Om inte creative-minds kommer försvinna så stannar jag nog gärna kvar och slipper allt strul med uppgifter, kostnader, uppladdning mm. Hos dig är det ju lätt som en plätt att ladda upp.

Ang. bredden... om jag gör den smalare för de stackare som har minimala skärmar så blir det ju bara en smal remsa för oss andra. :cry: Brukar själv avsky när jag hamnar på såna långsmala sajter.

Kanske det vore enklare att ge ut den som bok trots allt... :roll:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 11:06:47, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Savanten Svante » 2007-12-05 11:44:43

Inger skrev:Svante, då fick jag fel information på ManuFrog.


Jo, jag menade alltså att du kan sköta alla kontakter via ett svenskt bolag, själva .com-domänen fortsätter att vara amerikansk.

(http://loopia.se/domannamn/priser/ massor med olika toppdomäner)
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:06:47, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Inger » 2007-12-05 11:53:28

rdos skrev:För att reda ut begreppen lite här. Domännamnet är en sak medan webhotelllet är en annan.

Om man börjar på domänen (creative-minds.info) så registrerade jag den 2001 och den är betald t.o.m. 2008-10-21. Se här: http://www.who.is/whois-info/ip-address ... inds.info/

Om du vill ligga kvar på creative-minds.info så kan jag överföra den på dig och då har du den gratis t.o.m. slutet av oktober nästa år. Därefter får du förnya den själv (vilket kostar ungefär detsamma som att hålla en .se domän, kring 150 kr / år).

Vill du inte vill vara kvar på creative-minds.info så kan du registrera en egen domän och då låter jag förmodligen creative-minds.info försvinna när den går ut (om ingen annan känner sig sugen på att ta över den).

Om man sedan tar webhotellet så ligger creative-minds just nu på mitt konto på dreamhost.com. Det är ett "Sweat Dreams" konto som kostar $19.95 per månad. Diskutrymme är i stort sett "obegränsat" (just nu 409 GB varav knappt 1 GB är använt) liksom trafik (just nu 8 TB / månad medan nuvarande trafik är 22 GB / månad). Dreamhost stödjer också PHP & mySQL, SVN och en massa annat t.ex. shell-access. Det du missar med att ligga under mitt konto är mest möjligheten att själv administrera epostlådor, databaser osv. Jag tycker väl att dreamhost sköter sig rätt så bra även om det varit några längre avbrott p.g.a. DNS-problem. På ett gratiskonto får man räkna med betydligt mer nedtid och långre svarstider.


Å, jag hade missat detta meddelande på förra sidan! Det förklarade en del. :)

Jag har ju bara denna hemsida + ljusartikeln så om jag kan vara kvar hos dig tills vidare så är det naturligtvis det bästa. Om jag tar över creative-minds sen, blir jag ensam kvar på den adressen då?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 11:06:47, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2007-12-05 11:53:44

Inger skrev:Rdos, jag fattar fortfarande inte... har du tänkt att flytta din hemsida till en ny adress alltså?


Min hemsida (rdos.net) har inget med creative-minds.info att göra. Det som är gemensamt är webhotellet och det tänker jag i nuläget inte byta. Det skulle vara väldigt besvärligt med närmare 1 GB data, inkluderande 40+ olika mySQL tabeller.

Jag undrade ju innan om du inte kunde flytta sidan till http://www.creative-minds.info/ istället för att lägga den under /Lorelei/InP.htm. Då skulle du få en kortare, konsistent address. Jag såg förresten att http://www.creative-minds.info/Lorelei inte alls fungerar utan bara ger en tom sida. Inte bra.

För att få många besökare behöver man ju locka till sig sökmotorer och ha konsistens i var man lägger upp information. Därför vore det bättre om du sparat din huvudfil på / som index.htm istället för som InP.htm på /Lorelei/.

Inger skrev: Om inte creative-minds kommer försvinna så stannar jag nog gärna kvar och slipper allt strul med uppgifter, kostnader, uppladdning mm. Hos dig är det ju lätt som en plätt att ladda upp.


Jag skulle nog ändå helst sett att du tog över creative-minds.info och registrerade den på dig själv. Jag överlåter den som sagt utan kostnad. Den kan ligga kvar på mitt webhotell, inga problem för mig. Det som skiljer mellan att ha eget hotell och ligga på mitt är att du inte har tillgång till en del finessser direkt. Finesser som du dock inte verkar speciellt intresserad av :-)


Inger skrev: Kanske det vore enklare att ge ut den som bok trots allt... :roll:


Vem har sagt att webdesign ska vara enkelt? 8)
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:06:47, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Inger » 2007-12-05 11:57:15

Nä, jag blir bara stressad av finesser.

Förutom en sak och det vore en spamsäker mejladress till hemsidan som meddelar när man fått mejl. (Just nu har jag kvar min gamla spamnedlusade som jag ofta glömmer att kolla.)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 11:06:47, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2007-12-05 12:00:48

Inger skrev:Jag har ju bara denna hemsida + ljusartikeln så om jag kan vara kvar hos dig tills vidare så är det naturligtvis det bästa. Om jag tar över creative-minds sen, blir jag ensam kvar på den adressen då?


Du är i princip redan ensam. De andra som haft material där har inte uppdaterat på flera år och har dessutom inga aktiva konton. Den information jag lagt upp på huvudsidan är inte speciellt aktuell och bör tas bort.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:06:47, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav ufo » 2007-12-05 12:02:42

Inger skrev:Nä, jag blir bara stressad av finesser.

Förutom en sak och det vore en spamsäker mejladress till hemsidan som meddelar när man fått mejl. (Just nu har jag kvar min gamla spamnedlusade som jag ofta glömmer att kolla.)

Jag brukar slänga upp ett formulär på sidan där besökaren kan mata in ett medelande men inte få tillgång till mejladressen.
Funkar sketabra mot spam. :D
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 11:06:47, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Inger » 2007-12-05 12:04:06

Svante, tack för informationen.

Känner mig lite kluven nu. Rdos' generösa erbjudande är ju onekligen det enklaste. Samtidigt som det skulle se flott ut med en egen .com adress. Men halvdyrt och krångligt. Och så är det ju många som redan har den gamla adressen. Vad skulle ni andra göra?

Rdos, om jag stannar kvar så kan vi kanske ta de tekniska detaljerna per mejl?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 11:06:47, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2007-12-05 12:05:59

rdos skrev:
Inger skrev:Jag har ju bara denna hemsida + ljusartikeln så om jag kan vara kvar hos dig tills vidare så är det naturligtvis det bästa. Om jag tar över creative-minds sen, blir jag ensam kvar på den adressen då?


Du är i princip redan ensam. De andra som haft material där har inte uppdaterat på flera år och har dessutom inga aktiva konton. Den information jag lagt upp på huvudsidan är inte speciellt aktuell och bör tas bort.


OK, det var ju ett plus. Gillar faktiskt namnet, eftersom det inte begränsar en specifikt till AS eller InsidePerspectives.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 11:06:47, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2007-12-05 12:10:38

ufo skrev:
Inger skrev:Nä, jag blir bara stressad av finesser.

Förutom en sak och det vore en spamsäker mejladress till hemsidan som meddelar när man fått mejl. (Just nu har jag kvar min gamla spamnedlusade som jag ofta glömmer att kolla.)

Jag brukar slänga upp ett formulär på sidan där besökaren kan mata in ett medelande men inte få tillgång till mejladressen.
Funkar sketabra mot spam. :D


Typ som en gästbok? Har blivit avrådd från det eftersom det lätt blir troll i dom.

Måste tyvärr åka och handla nu. Sen får jag besök. Och har bara sovit 2 timmar (#%&@$ melatonin som inte funkar särskilt bra alls!) så därefter däckar jag nog. Återkommer när jag vaknat. Tusen tack för all hjälp jag fått hittills!
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 11:06:47, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav ufo » 2007-12-05 12:11:00

Som ett css-freak måste jag passa på att prata lite för det.
Om du gör en template i css så är det enkelt att göra designändringar som besökaren kan åsidosätta med egna inställningar. Mycket bra när besökaren har åsikter om hur det skall se ut eller bara av medicinska/tekniska orsaker inte klarar av vissa inställningar.

Men nackdelen är väl att css är krångligt att lära sig. Visserligen finns det en uppsjö av färdiga templates att ladda hem och "bara" modifiera men en viss kunskap bör man kanske ha innan man börjar med det.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 11:06:47, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav rdos » 2007-12-05 12:19:27

Inger skrev:
rdos skrev:
Inger skrev:Jag har ju bara denna hemsida + ljusartikeln så om jag kan vara kvar hos dig tills vidare så är det naturligtvis det bästa. Om jag tar över creative-minds sen, blir jag ensam kvar på den adressen då?


Du är i princip redan ensam. De andra som haft material där har inte uppdaterat på flera år och har dessutom inga aktiva konton. Den information jag lagt upp på huvudsidan är inte speciellt aktuell och bör tas bort.


OK, det var ju ett plus. Gillar faktiskt namnet, eftersom det inte begränsar en specifikt till AS eller InsidePerspectives.


Jag har nu rensat bort "rooten" på creative-minds så det är bara att ladda ned din sida dit istället om du vill. Just nu möts man av att "sidan inte finns", men det är inte så stort problem.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:06:47, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2007-12-05 12:20:37

ufo skrev:Som ett css-freak måste jag passa på att prata lite för det.
Om du gör en template i css så är det enkelt att göra designändringar som besökaren kan åsidosätta med egna inställningar. Mycket bra när besökaren har åsikter om hur det skall se ut eller bara av medicinska/tekniska orsaker inte klarar av vissa inställningar.

Men nackdelen är väl att css är krångligt att lära sig. Visserligen finns det en uppsjö av färdiga templates att ladda hem och "bara" modifiera men en viss kunskap bör man kanske ha innan man börjar med det.


Så långt som CSS har jag inte kommit. Kanske för att jag inte är "design-typen" utan programmeringstypen?
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:06:47, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2007-12-05 12:25:26

Inger skrev:Nä, jag blir bara stressad av finesser.

Förutom en sak och det vore en spamsäker mejladress till hemsidan som meddelar när man fått mejl. (Just nu har jag kvar min gamla spamnedlusade som jag ofta glömmer att kolla.)


Du kan få webmaster@creative-minds.info eller egentligen vilket namn som helst. Mejla mig namnet + ett lösenord så sätter jag upp det.

Förresten så finns det spam-filter numera på webhotellet som jag själv satt upp på min epost-address. Den tar iaf bort allt skit ifrån Asien och lite till. Verkar dessutom ta bort rätt saker.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:06:48, redigerad totalt 2 gånger.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Savanten Svante » 2007-12-05 12:29:00

Inger skrev:Svante, tack för informationen.

Känner mig lite kluven nu. Rdos' generösa erbjudande är ju onekligen det enklaste. Samtidigt som det skulle se flott ut med en egen .com adress. Men halvdyrt och krångligt. Och så är det ju många som redan har den gamla adressen. Vad skulle ni andra göra?

Rdos, om jag stannar kvar så kan vi kanske ta de tekniska detaljerna per mejl?


Jag hade stannat kvar på creative minds. Bra namn på en sida, och faktiskt den sida som är inarbetad med din sida.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:06:48, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav rdos » 2007-12-05 12:38:30

Savanten Svante skrev:
Inger skrev:Svante, tack för informationen.

Känner mig lite kluven nu. Rdos' generösa erbjudande är ju onekligen det enklaste. Samtidigt som det skulle se flott ut med en egen .com adress. Men halvdyrt och krångligt. Och så är det ju många som redan har den gamla adressen. Vad skulle ni andra göra?

Rdos, om jag stannar kvar så kan vi kanske ta de tekniska detaljerna per mejl?


Jag hade stannat kvar på creative minds. Bra namn på en sida, och faktiskt den sida som är inarbetad med din sida.


Dessutom kan Inger flytta över till ett eget webhotell om hon så skulle vilja när som helst om hon äger addressen.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:06:48, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Inger » 2007-12-05 12:50:23

Svante, tack för rådet. Jag stannar nog kvar då.

ufo, css låter bra men jag hade det besvärligt nog att lära mig hantera Publisher, och orkar liksom inte börja om från början igen. Vill bara få detta ur världen så jag kan fortsätta med mina andra, förhoppningsvis mer lönsamma, projekt. Kanske nästa gång jag får lust att göra om allting från grunden. :wink:

Rdos, tack, allt låter utmärkt. Jag mejlar senare så får vi reda ut detaljerna.

Nu måste jag tyvärr åka.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 11:06:48, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Bjäbbmonstret » 2007-12-05 13:51:59

Inger skrev:Manufrog ser bra ut. 100:- om året känns överkomligt.


Ja det var onekligen billigt. Kanske ska flytta den jag har hos O. & K. Webhotel in Sweden. Där ligger den ändå inte så bra så jag kan ju ta risken. ...
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Återgå till IT-forum



Logga in