Volontärer ger tröst till de allra sjukaste på sjukhuset

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Volontärer ger tröst till de allra sjukaste på sjukhuset

Inläggav Alien » 2014-02-24 15:58:23

På Danderyds sjukhus har man 20 volontärer som hjälper de allra sjukaste. Till en början endast de döende men sedan även andra.

Volontärerna har alla jobbat inom vården, det är ett krav. Men de får ändå inte ägna sig åt sjukvård el omvårdnad, som att mata patienterna el hjälpa dem till toaletten. De får inte ta någon annans arbetsuppgifter utan gör adet som personalen inte hinner med: prata med patienterna, läsa högt för dem el bara hålla handen.

Ingen ska behöva dö ensam. Det var tanken när ST-läkaren Charlotte Thålin bad att få starta ett pilotprojekt med några volontärer på Danderyds sjukhus.

– Varje rond ser jag människor som ligger ensamma och inte har några anhöriga i närheten. Det är väldigt omtumlande, ångestladdat och ensamt för gamla att hamna på sjukhus. Många äldre kommer hit och ligger här i flera dagar och dör sedan utan att en anhörig har varit här. Jag tänkte att det borde ju gå att lösa på något sätt, säger Charlotte Thålin.
http://www.dn.se/sthlm/volontarer-ger-t ... ch-doende/

Från början var intresset bland personalen inte överdrivet men nu ser de flesta värdet i volontärer för alla på sjukhuset.

– Patienterna blir lugnare och trycker inte lika ofta på hjälpknappen efter att vi har varit på besök. Ingen teknik eller robot kan ersätta mänsklig kontakt som det viktigaste för patientens tillfrisknande. Jag hoppas att kunna bidra till en bättre vård genom att vara medmänniska med kunskap, säger volontären Lena Bergstrand, som jobbat som sjukgymnast i 40 år.

Hon får medhåll av läkaren Charlotte Thålin som menar att vinsten är minst lika stor för personalen.

– Vi i personalen får lite mindre dåligt samvete. Ronden går ofta jätte­fort och det finns inte tid att sitta ned och prata. Det skulle vara bra med många fler volontärer, på alla sjukhus, både i Stockholm och i hela Sverige.


"Folkpartiet vill alla alla sjukhus i Stockholm län tar in volotärer.

Vårdförbundet och oppositionen varnar för att volontärer får täcka upp för personalbristen."
(DN 2014-02-10 "Frivilliga får inte täcka upp för personalbrist")

Man är alltså rädd för att volontärerna ska ersätta undersköterskor. Men det är ju ingen risk om volontärerna inte ägnar sig åt praktiska sysslor.

Det finns ju många gamla som ligger döende. De har inga anhöriga el de bor för långt bort. Då får de dö ensamma, och det borde de slippa.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Volontärer ger tröst till de allra sjukaste på sjukhuset

Inläggav Azo85 » 2014-02-24 17:53:53

Lättast hade väl varit att låta folk dö i den takt de gör naturligt och inte hålla dem vid liv så länge som möjligt. Slipper man både undersköterskor och volontärer. Om jag är döende och måste vistas på sjukhus för att leva tycker jag döden känns bättre.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Volontärer ger tröst till de allra sjukaste på sjukhuset

Inläggav dasunbedingte » 2014-02-24 18:07:47

Ingen ska behöva vända sig till välgörenhet. Välgörenhet är en liberal agenda för att undvika göra rätt för sig från början - det är en avvikande manöver som i det stora hela inte utgår från empati - utan snarare ett undvikande att skära ned på sitt överflöd och dela med sig av detta till sin nästa. Det är en fråga om fördelning av resurser.

Som vårdpersonal har jag sett detta flera gånger - hög vårdtyngd och liten bemanning gör att det blir svårt att hinna med allt - istället för att utöka bemanningen, så att fler vårdtagare kan få de insatser och den omsorg de behöver, så tas det in praktikanter, volontärer etc som arbetar gratis. Istället blir diverse verksamheter förvaringsboxar än gott liv.
Det är inte ovanligt att arbetsgivare och ansvariga folkvalda (om offentlig verksamhet) trycker på empati när vårdpersonal framför saklig kritik om verksamheters förhållanden - när ingen personal finns att tillgå och budgeten inte tillåter att ordinarie arbetar övertid, så förfrågas ibland gratis arbete av anställda. Nej, ska lönerna upp och omsorgsyrkens status höjas, så får resursfördelningen allt bli bättre - samt att anställda lär sig att säga nej och organisera sig bättre.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Volontärer ger tröst till de allra sjukaste på sjukhuset

Inläggav KrigarSjäl » 2014-02-24 18:12:25

-Väl rutet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Volontärer ger tröst till de allra sjukaste på sjukhuset

Inläggav Alien » 2014-02-24 19:31:03

Azo85 skrev:Lättast hade väl varit att låta folk dö i den takt de gör naturligt och inte hålla dem vid liv så länge som möjligt. Slipper man både undersköterskor och volontärer. Om jag är döende och måste vistas på sjukhus för att leva tycker jag döden känns bättre.


Många måste vistas en tid på sjukhus för att tillfriskna. Detta är mer påfrestande för en gammal person.

Och är man döende vill man nog helst få tillgång till smärtstillande och omvårdnad.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Volontärer ger tröst till de allra sjukaste på sjukhuset

Inläggav Azo85 » 2014-02-26 8:33:36

Alien skrev:
Azo85 skrev:Lättast hade väl varit att låta folk dö i den takt de gör naturligt och inte hålla dem vid liv så länge som möjligt. Slipper man både undersköterskor och volontärer. Om jag är döende och måste vistas på sjukhus för att leva tycker jag döden känns bättre.


Många måste vistas en tid på sjukhus för att tillfriskna. Detta är mer påfrestande för en gammal person.

Och är man döende vill man nog helst få tillgång till smärtstillande och omvårdnad.


Förvisso. Men ingen skall lura i mig att volontärer är det bästa för patienterna. Volontärer är det bästa av det som inte kostar pengar. Jag är ju inte en av dem som fått för sig att människor är godhjärtade och gör snälla saker bara för att utan jag tror att människor gör det som är lättast vilket sällan är bäst.

Det är förmodligen väldigt enkelt att tillåta volontärer, möjligt att det finns viss juridik som kan upplevas som krånglig. Att anställa människor med svenska arbetsvillkor är däremot mycket jobbigt. Man tar inte in volontärer för att det är bäst eller ens bra utan för att det är lätt.

Skulle själv inte bli nämnvärt förvånad om volontärer räknas in som bemanning i statistiken, typ som att heltidsstuderande kan "sakna" sysselsättning och räknas som arbetslösa. Kan studerande vara arbetslösa kan volontärer säkert vara bemanning. Då blir det genast oerhört lätt att ta in volontärer.

Edit: Man tänker inte på en 15 år ung högstadieelev när man säger arbetslös men den personen är utan arbete. Man tänker inte på volontärer när man säger bemanning men visst är det bemanning? Carema med flera kanske kan putsa till sina siffror för allmänheten. Inte för att det rör Carema med flera i det här fallet kanske men jag tvivlar på att man skulle kunna begränsa det på det viset. Bor du på ålderhem och din dotter är där och hjälper dig så är hon volontär och om det är en person där är det väl bemannat? Ditåt det vandrar på sikt om man börjar med volontärer skulle jag tro.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Volontärer ger tröst till de allra sjukaste på sjukhuset

Inläggav Alien » 2014-03-04 14:49:09

dasunbedingte skrev:Ingen ska behöva vända sig till välgörenhet. Välgörenhet är en liberal agenda för att undvika göra rätt för sig från början - det är en avvikande manöver som i det stora hela inte utgår från empati - utan snarare ett undvikande att skära ned på sitt överflöd och dela med sig av detta till sin nästa. Det är en fråga om fördelning av resurser.

Nähä, och därför ska svårt sjuka patiener ligga ensamma när de inte får mat, medicin el praktisk omvårdnad? Principerna är viktigare än lidande människor?

Har det någonsin funnits tid för den vanliga personalen att s a s sitta vid sängkanten och hålla handen el läsa för personalen?

Jag har själv legat på sjukhus och visst kom personalen (efter en stund) när man ringde. Men aldrig att de skulle haft tid med att bara hålla mig sällskap. Nu brydde jag mig inte om det, i början var jag för sjuk för att bry mig om något, tackochlov för morfinet. Senare fick jag besök av mina anhöriga. Men det finns alltså de som är mycket sjukare och saknar anhöriga i närheten.

Som vårdpersonal har jag sett detta flera gånger - hög vårdtyngd och liten bemanning gör att det blir svårt att hinna med allt - istället för att utöka bemanningen, så att fler vårdtagare kan få de insatser och den omsorg de behöver, så tas det in praktikanter, volontärer etc som arbetar gratis. Istället blir diverse verksamheter förvaringsboxar än gott liv.
Det är inte ovanligt att arbetsgivare och ansvariga folkvalda (om offentlig verksamhet) trycker på empati när vårdpersonal framför saklig kritik om verksamheters förhållanden - när ingen personal finns att tillgå och budgeten inte tillåter att ordinarie arbetar övertid, så förfrågas ibland gratis arbete av anställda. Nej, ska lönerna upp och omsorgsyrkens status höjas, så får resursfördelningen allt bli bättre - samt att anställda lär sig att säga nej och organisera sig bättre.

Du kan ha rätt i det, men jag ser inte relevansen i detta fall. Det är inte outbildade praktikanter som gör detta utan pensionerad vårdpersonal. Och de gör inte personalens jobb utan det som personalen aldrig hinner med.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Volontärer ger tröst till de allra sjukaste på sjukhuset

Inläggav Azo85 » 2014-03-04 20:26:41

Alien skrev:Jag har själv legat på sjukhus och visst kom personalen (efter en stund) när man ringde. Men aldrig att de skulle haft tid med att bara hålla mig sällskap. Nu brydde jag mig inte om det, i början var jag för sjuk för att bry mig om något, tackochlov för morfinet. Senare fick jag besök av mina anhöriga. Men det finns alltså de som är mycket sjukare och saknar anhöriga i närheten.


Jag ifrågasätter om det ens är sjukvårdens uppgift att hålla patienter sällskap. Tycker inte det är sjukvård att hålla döende patienter sällskap. Har patienten inte några anhöriga som vill hålla patienten sällskap så får patienten skylla sig själv för att den inte skaffat sådana anhöriga om nu patienten vill ha sällskap.

Målet måste vara att få personer tillräckligt symtomfria så att de kan lämna sjukhuset snarast möjligt. Har patienter tråkigt kommer de vilja lämna själva tidigare vilket är positivt. Väldigt dyrt att ha människor på sjukhus.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Volontärer ger tröst till de allra sjukaste på sjukhuset

Inläggav Chrilleb » 2014-03-04 20:57:13

Oj, det gläder mig att läsa att "Volontärer ger tröst till de allra sjukaste på sjukhuset. Skulle själv gärna gärna sjunga på sjukhus mera...

Mera sånt, insatser i sång och musik, en clown som kommer och roar +1




Mvh
Christer
Chrilleb
 
Inlägg: 6399
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Volontärer ger tröst till de allra sjukaste på sjukhuset

Inläggav dasunbedingte » 2014-03-04 21:38:24

Alien skrev:
dasunbedingte skrev:Ingen ska behöva vända sig till välgörenhet. Välgörenhet är en liberal agenda för att undvika göra rätt för sig från början - det är en avvikande manöver som i det stora hela inte utgår från empati - utan snarare ett undvikande att skära ned på sitt överflöd och dela med sig av detta till sin nästa. Det är en fråga om fördelning av resurser.


Nähä, och därför ska svårt sjuka patiener ligga ensamma när de inte får mat, medicin el praktisk omvårdnad? Principerna är viktigare än lidande människor?

Har det någonsin funnits tid för den vanliga personalen att s a s sitta vid sängkanten och hålla handen el läsa för personalen?

Jag har själv legat på sjukhus och visst kom personalen (efter en stund) när man ringde. Men aldrig att de skulle haft tid med att bara hålla mig sällskap. Nu brydde jag mig inte om det, i början var jag för sjuk för att bry mig om något, tackochlov för morfinet. Senare fick jag besök av mina anhöriga. Men det finns alltså de som är mycket sjukare och saknar anhöriga i närheten.


Nej, givetvis inte. Har en vårdtagare ett behov av social närvaro, så är det en del i behandlingen - tyvärr något som ofta förbises av våra folkvalda när de planerar budgeten.
För egen del, så tar jag mig tid av nämnd närvaro, eftersom det är mer eller mindre skrivet i deras vårdplan - de allra flesta vårdarbetande gör så, dock är det prioriteringar som allt annat - utbrändhet är rätt vanligt förekommande bland personal inom vården - vet inte hur många gånger folk anmärker på bristen på kvalité som delorsak.

Sedan beror det på vilken verksamhet det gäller. Är det intensivvårdsavdelning, akutmottagning, särskilt boende etcetc.

Alien skrev:
Som vårdpersonal har jag sett detta flera gånger - hög vårdtyngd och liten bemanning gör att det blir svårt att hinna med allt - istället för att utöka bemanningen, så att fler vårdtagare kan få de insatser och den omsorg de behöver, så tas det in praktikanter, volontärer etc som arbetar gratis. Istället blir diverse verksamheter förvaringsboxar än gott liv.
Det är inte ovanligt att arbetsgivare och ansvariga folkvalda (om offentlig verksamhet) trycker på empati när vårdpersonal framför saklig kritik om verksamheters förhållanden - när ingen personal finns att tillgå och budgeten inte tillåter att ordinarie arbetar övertid, så förfrågas ibland gratis arbete av anställda. Nej, ska lönerna upp och omsorgsyrkens status höjas, så får resursfördelningen allt bli bättre - samt att anställda lär sig att säga nej och organisera sig bättre.


Du kan ha rätt i det, men jag ser inte relevansen i detta fall. Det är inte outbildade praktikanter som gör detta utan pensionerad vårdpersonal. Och de gör inte personalens jobb utan det som personalen aldrig hinner med.


Snarare ser jag det som en uppluckring till fler volontärer inom vården - på andra områden likväl. Talespersoner från bland annat KD och M har tidigare gjort diverse utspel om utöka volontärarbete inom vården - samt erbjuda sysselsättning inom ramen som vårdbiträde för arbetslösa (utan möjlighet till ordentlig ersättning för arbetet, utbildning till barn/undersköterska etc).
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in