Vita rocken-syndromet

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vita rocken-syndromet

Inläggav Dark_Solitude » 2011-03-19 16:51:30

Howdy.

Ända sen jag var liten har jag haft svårt för sjukvårds personal.
Sjuksköterskor, läkare, tandläkare, receptionister på mottagningar.. Osv..

Min puls blir skyhög. den ligger på tvåhundrafyra eller någonting, som man bara har när man tränar åt helvete för hårt. Jag kan alltså känna hjärtat slå så det gör ont i mig, kan inte andas helt normalt och kan knappt tänka.

Detta blev ett stort problem när man skulle prova mitt blodtryck. Sjuksköterskorna tittade alltid på apparaten som om det vore fel på den, och så försökte dem att ta provet för hand istället, vilket gav ännu högre resultat.

Min mor läste någonstans, i något ingrötat dokument på en forskares sida, att man i USA kallade detta för "White PaperCoat" eller något liknande. Vilket som vanligt inte finns att läsa om någonstans annars..

Det var alltså ett ovanligt syndrom, där man fick hög puls, svår andning och svårt att tänka i närheten av sjukhuspersonal. -"vita dräkter".
Detta kunde dessutom medföra svår ångest inför blodprov via kanyler osv.

Är det någon som vet något om det här?
Som också läst samma dokument som mamma? För ingen av oss hittar det, och jag behöver det riktiga namnet för det...


Admin
Korrigerade rubriken.
Dark_Solitude
 
Inlägg: 199
Anslöt: 2011-01-14

Inläggav atoms » 2011-03-19 17:41:03

Det du letar efter kallas för White coat syndrome. På tyska heter det Weisskittel-hypertonie vilket på svenska blir vitrockshypertoni.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav Dark_Solitude » 2011-03-19 19:46:26

atoms skrev:Det du letar efter kallas för White coat syndrome. På tyska heter det Weisskittel-hypertonie vilket på svenska blir vitrockshypertoni.


Weeh :D Tack.. Hur visste du det ? Sökte på internet, läste alla böcker i biblioteket, frågade min psykolog.. hittar det inte.. och psykologen sa att det bara var inbillning..
Dark_Solitude
 
Inlägg: 199
Anslöt: 2011-01-14

Inläggav atoms » 2011-03-19 20:52:24

Dark_Solitude skrev:
atoms skrev:Det du letar efter kallas för White coat syndrome. På tyska heter det Weisskittel-hypertonie vilket på svenska blir vitrockshypertoni.


Weeh :D Tack.. Hur visste du det ? Sökte på internet, läste alla böcker i biblioteket, frågade min psykolog.. hittar det inte.. och psykologen sa att det bara var inbillning..


Jag sökte på White Paper Coat och Google hittade bara den här tråden men när jag strök Paper så löste det sig; problemet var ju den Vita Rocken, tänkte jag.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav s.cat » 2011-03-19 21:08:49

Det är ganska vanligt med wcs.
Då brukar man erbjuda 24h blodtrycksmätning (särskilt vid yngre åldrar då hypertoni brukar tyda på bakomliggande orsaker).
s.cat
 
Inlägg: 324
Anslöt: 2010-09-03

Inläggav Marabou » 2011-03-19 21:15:46

Åh, jag visste inte att det fanns ett namn på detta "syndrom", eller i alla fall något liknande. Jag har också denna skräck. Jag är fullständigt livrädd för sjukhus, sjukvårdspersonal och kroppsliga undersökningar.

De vita rockarna är otäcka men de där blå eller gröna kläderna som en del har är tio gånger värre. Jag tvärvägrar att låta mig undersökas av en sån person. Nu undviker jag iofs kroppsliga undersökningar i princip helt och hållet, men vid enstaka tillfällen går det bra. Nu under utredningen ville läkaren exempelvis ta blodtryck, lyssna på hjärtat, testa reflexerna och lysa mig i ögonen med en lampa. Jag var skräckslagen hela tiden, men hon fick göra undersökningen tack vare att hon inte hade läkarkläder på sig utan kjol och blus, samt att hon inte såg sådär allvarlig och orolig ut som jag tycker att många läkare har en tendens att göra, även innan undersökningen är gjord.

Det absolut värsta är ändå ambulansuniformen. Möter jag en ambulanssjukvårdare ute så går jag alltid en omväg. Skulle jag någon gång se dem i min trappuppgång så skulle jag drabbas av total panik.

Jag tycker inte om några uniformer eftersom att de, utåt sett, suddar ut personligheten hos en människa, men sjukvårdsuniformerna är ändå värst. Jag förstår ju varför de finns men jag tycker ändå att de är ett jävla otyg.
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav Dark_Solitude » 2011-03-20 14:13:08

Marabou skrev:Jag tycker inte om några uniformer eftersom att de, utåt sett, suddar ut personligheten hos en människa, men sjukvårdsuniformerna är ändå värst. Jag förstår ju varför de finns men jag tycker ändå att de är ett jävla otyg.


totally agree :D
Dark_Solitude
 
Inlägg: 199
Anslöt: 2011-01-14

Inläggav Alien » 2011-03-20 14:22:30

Jag tycker det är bra att det syns vilka som jobbar på vårdcentralen/sjukhuset, jag förstår inte skräcken för "den vita rocken".

Däremot skulle jag själv kunna drabbas av vita rocken-syndromet, men det beror på själva situationen, inte kläderna i sig. Att vara någonstans och undersökas och oroa sig, kanske känna lukten av sjukhus, och öht tänka på sjukdomar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Dark_Solitude » 2011-03-20 14:30:10

Alien skrev:Jag tycker det är bra att det syns vilka som jobbar på vårdcentralen/sjukhuset, jag förstår inte skräcken för "den vita rocken".

Däremot skulle jag själv kunna drabbas av vita rocken-syndromet, men det beror på själva situationen, inte kläderna i sig. Att vara någonstans och undersökas och oroa sig, kanske känna lukten av sjukhus, och öht tänka på sjukdomar.


Alltså, du förstår att detta syndrom inte är något vi själva valt, förstår, kan påverka eller bota? Jag tycker också att det är bra, det är bara det att min puls blir otroligt hög. Och då menar jag så hög att folk inte anser att mätarna visar rätt.
Det är inget jag kan förklara, eller tycker ska vara så, men det är så.

Skulle kunna drabbas? Det är något man har, ungefär som att man har asperger, så finns det där hela tiden, och uppstår hela tiden.
om inte en psykoterapeut lärt dig att hantera det och förhindra det så gott du kan...


Det du beskriver sist är vanlig sjukhusnervositet, som många drabbas av om de haft negativa upplevelser på sjukhus. Det kan man ibland slippa, eller lägga av med, eller bota, eller bara få någon enstaka gång.
White coat syndrome är just den oförklarliga skräcken och pulsförhöjningen vid åsynen av sjukhus eller vårdpersonal, som uppstår varenda gång..
Dark_Solitude
 
Inlägg: 199
Anslöt: 2011-01-14

Inläggav alfapetsmamma » 2011-03-20 14:36:56

Ha, det står till och med i FASS om det! (Blev förvånad, trodde jag skulle se en Wiki-artikel först.)

http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel ... cleID=5590
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Alien » 2011-03-20 14:49:50

Dark_Solitude, jag tror inte syndromet är något som bara vissa har och alltid har lika mycket. Obehaget kan stegras till skräck, om man annars mår dåligt el oroar sig för att man är allvarligt sjuk.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Dark_Solitude » 2011-03-20 15:55:13

Alien skrev:Dark_Solitude, jag tror inte syndromet är något som bara vissa har och alltid har lika mycket. Obehaget kan stegras till skräck, om man annars mår dåligt el oroar sig för att man är allvarligt sjuk.


Eh.. Alltså.. Det är ett syndrom. Likasom aspergers syndrom. Det är något vissa har. om du inte alltid får problemet har du inte syndromet. Det är ungefär som att säga att du kan ha ADD bara ibland.

Det har ett namn just för att problemet är av en helt annan karaktär än bara lite nervositet eller ångest inför ett sjukhusbesök.
Det här handlar om att oförklarligt ha hög puls vid åsynen av folk med vita dräkter, dvs personer som hör till vården. Att alltså själv tycka att man mår så jävla bra att man kan dö, men pulsen ligger på över 204.
Det är inte bara "lite" nervositet inför ett sjukhusbesök det handlar om.
Dark_Solitude
 
Inlägg: 199
Anslöt: 2011-01-14

Inläggav Alien » 2011-03-20 16:08:25

Detta syndrom är inte medfött och obotligt som Aspergers syndrom. Det kommer av stress helt enkelt. Och stressen kan variera. Ibland kanske det också kommer av överdriven respekt för läkaren (hos äldre).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Dark_Solitude » 2011-03-20 16:34:48

Alien skrev:Detta syndrom är inte medfött och obotligt som Aspergers syndrom. Det kommer av stress helt enkelt. Och stressen kan variera. Ibland kanske det också kommer av överdriven respekt för läkaren (hos äldre).


http://mens-health.health-cares.net/whi ... ndrome.php
Länk. Om du tänker tjafsa och inte lita på mina citat.

"White coat syndrome is a situation where patients have high blood pressure in the doctor's office but nowhere else.

Often the patient has occasional episodes where the blood pressure is high when taken at home, but it is reliably high when taken in the physician's office.

The patient does not feel the slightest bit of apprehension when coming to the doctor, or even in the office when the blood pressure is high. The mechanism appears to occur at a subconscious level."

Det handlar inte om nervositet, då patienten inte känner det, som jag sa, när den sitter där med 204 i puls. Det är inget man kan styra själv, eller påverka, eller skapa själv, då det är subconsious, som det står i citatet.
Dark_Solitude
 
Inlägg: 199
Anslöt: 2011-01-14

Inläggav alfapetsmamma » 2011-03-20 18:38:01

Dark_Solitude, jag tror du missuppfattar Alien. Att man har ett syndrom betyder inte att det inte kan vara förvärvat och relaterat till händelser som varit och skapat en slags fobi för något, som t ex sjukvårdspersonal och vita rockar (eller gröna, eller whatever).

PTSD t ex, Posttraumatiskt stress-syndrom, är väldigt mycket förvärvat, och inte medfött. Likväl kan det botas, eller lindras, även om det är ett syndrom. Däremot är det allvarligt under tiden man har det. Liksom säkert det du talar om kan vara, antar jag.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Marabou » 2011-03-20 23:22:30

Dark_Solitude skrev:
Marabou skrev:Jag tycker inte om några uniformer eftersom att de, utåt sett, suddar ut personligheten hos en människa, men sjukvårdsuniformerna är ändå värst. Jag förstår ju varför de finns men jag tycker ändå att de är ett jävla otyg.


totally agree :D


Åhå! Det finns fler som jag :D :D
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav Dark_Solitude » 2011-03-21 0:29:03

alfapetsmamma skrev:Dark_Solitude, jag tror du missuppfattar Alien. Att man har ett syndrom betyder inte att det inte kan vara förvärvat och relaterat till händelser som varit och skapat en slags fobi för något, som t ex sjukvårdspersonal och vita rockar (eller gröna, eller whatever).

PTSD t ex, Posttraumatiskt stress-syndrom, är väldigt mycket förvärvat, och inte medfött. Likväl kan det botas, eller lindras, även om det är ett syndrom. Däremot är det allvarligt under tiden man har det. Liksom säkert det du talar om kan vara, antar jag.


Det som gör mig nervös är att det alien skriver, betyder att vem som helst som är lite lätt nervös kan säga att den har Wcs...

Wcs kan inte botas, men det kan det mesta annars...
Dark_Solitude
 
Inlägg: 199
Anslöt: 2011-01-14

Inläggav alfapetsmamma » 2011-03-21 12:41:57

Dark_Solitude skrev:
alfapetsmamma skrev:Dark_Solitude, jag tror du missuppfattar Alien. Att man har ett syndrom betyder inte att det inte kan vara förvärvat och relaterat till händelser som varit och skapat en slags fobi för något, som t ex sjukvårdspersonal och vita rockar (eller gröna, eller whatever).

PTSD t ex, Posttraumatiskt stress-syndrom, är väldigt mycket förvärvat, och inte medfött. Likväl kan det botas, eller lindras, även om det är ett syndrom. Däremot är det allvarligt under tiden man har det. Liksom säkert det du talar om kan vara, antar jag.


Det som gör mig nervös är att det alien skriver, betyder att vem som helst som är lite lätt nervös kan säga att den har Wcs...

Wcs kan inte botas, men det kan det mesta annars...


Jag ska inte säga nåt mer här, eftersom jag inte är Alien, men jag tror inte att hon menade så, det vore inte likt henne.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Xolanda » 2011-03-21 20:48:27

Faktum är att alla får mer eller mindre ökat blodtryck när det mäts av sjukvårdspersonal. Dessutom är det visat att ökningen är störst om en doktor tar trycket, lite mindre om det är en sköterska och minst om en undersköterska tar det.
Xolanda
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2011-01-31
Ort: Umeå

Inläggav Dark_Solitude » 2011-03-21 21:45:42

Xolanda skrev:Faktum är att alla får mer eller mindre ökat blodtryck när det mäts av sjukvårdspersonal. Dessutom är det visat att ökningen är störst om en doktor tar trycket, lite mindre om det är en sköterska och minst om en undersköterska tar det.


Jaja. Ofc.
Men då handlar det ju inte om över 204 i puls, då man helt normalt sitter still och andas lugnt och inte känner sig speciellt nervös inuti. (204 i puls har man när man har tränat så man ligger på golvet och kippar efter luft typ.)
Det är det som är syndromet.

Inte att ha lite halvhög puls och nervositet när man ser en läkare.
Dark_Solitude
 
Inlägg: 199
Anslöt: 2011-01-14

Inläggav Selma » 2011-03-22 20:26:49

Xolanda skrev:Faktum är att alla får mer eller mindre ökat blodtryck när det mäts av sjukvårdspersonal. Dessutom är det visat att ökningen är störst om en doktor tar trycket, lite mindre om det är en sköterska och minst om en undersköterska tar det.

Nej, alla får inte det. När det gäller de olika yrkesgrupperna inom vården så kan ibland en elev orsaka en större bt-höjning än vad en läkare/ssk/usk gör.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Inläggav Xolanda » 2011-03-23 19:03:41

Dark_Solitude skrev:
Xolanda skrev:Faktum är att alla får mer eller mindre ökat blodtryck när det mäts av sjukvårdspersonal. Dessutom är det visat att ökningen är störst om en doktor tar trycket, lite mindre om det är en sköterska och minst om en undersköterska tar det.


Jaja. Ofc.
Men då handlar det ju inte om över 204 i puls, då man helt normalt sitter still och andas lugnt och inte känner sig speciellt nervös inuti. (204 i puls har man när man har tränat så man ligger på golvet och kippar efter luft typ.)
Det är det som är syndromet.

Inte att ha lite halvhög puls och nervositet när man ser en läkare.

Blodtryck ≠ puls.
Xolanda
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2011-01-31
Ort: Umeå

Inläggav Xolanda » 2011-03-23 19:05:47

Selma skrev:
Xolanda skrev:Faktum är att alla får mer eller mindre ökat blodtryck när det mäts av sjukvårdspersonal. Dessutom är det visat att ökningen är störst om en doktor tar trycket, lite mindre om det är en sköterska och minst om en undersköterska tar det.

Nej, alla får inte det. När det gäller de olika yrkesgrupperna inom vården så kan ibland en elev orsaka en större bt-höjning än vad en läkare/ssk/usk gör.

Alla "regler" har undantag. Poängen är att vårdpersonal är väl medvetna om fenomenet och tar hänsyn till det vid mätning.
Xolanda
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2011-01-31
Ort: Umeå

Inläggav Selma » 2011-03-25 21:10:38

Xolanda skrev:Alla "regler" har undantag. Poängen är att vårdpersonal är väl medvetna om fenomenet och tar hänsyn till det vid mätning.

Du skrev "Faktum är att alla får mer eller mindre ökat blodtryck när det mäts av sjukvårdspersonal."
Alla? Om det finns undantag kanske det hade varit bättre att du skrivit "De flesta får..."
Skriver du alla så utgår jag ifrån att du verkligen menar alla.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Återgå till Aspergare och vården



Logga in