Vill ha tips om bra skräcklitteratur!

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vill ha tips om bra skräcklitteratur!

Inläggav Kahlokatt » 2013-04-17 13:27:25

Jag gillar att läsa skräckromaner och undrar om någon har några bra tips på dessa premisser (säger man så?):
Jag har läst nästan allt av Jon Ajvide Lindqvist, plus Mia Ajvides Mannen som föll i glömska (hejdundrande bra!).
Jag gillar inte böcker där skräcken är alltför påtaglig, när det t.ex. handlar om slemmiga monster eller dylikt.
Jag gillar inte splatter och kannibalism.
Jag gillar inte Lovecraft och jag avskyr Dean R. Koontz.
Jag tycker om när skräcken är krypande och verkligheten lite "skev", när man inte förstår riktigt vad som händer och skräcken liksom kommer smygande inpå.
Jag klarar inte av när djur eller små barn råkar illa ut och jag hatar böcker om onda barn.
Jag gillar Edgar Allan Poe, Peter Straub och James Herbert.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vill ha tips om bra skräcklitteratur!

Inläggav KrigarSjäl » 2013-04-17 14:01:42

Bram Stokers Dracula har du säkert redan läst men i alla fall.
En utomordentligt bra roman.
Sen har vi Dr Jekyll and Mr Hyde och naturligtvis Shelleys Frankenstein.

Trevliga tidsbilder och inget av nutidens poppighet.

Kvällens K-special kanske kan vara intressant?
http://www.tv.nu/?utm_source=google&utm ... popup=true
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vill ha tips om bra skräcklitteratur!

Inläggav tahlia » 2013-04-17 15:40:03

Jag skulle föreslå Johan Theorin, om du vill ha lite nutidslitteratur i skräckgenren. Finns fyra böcker så här långt, jag föreslår att du läser dem i kronologisk ordning.

Vidare är Joe Hills "En hjärtformad ask" bland det bästa i den genren som jag läst på väldigt länge. Horn, hans andra, är inte så dum den heller.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vill ha tips om bra skräcklitteratur!

Inläggav Banzai » 2013-04-17 17:01:36

The Green Mile av Stephen King har jag för mig är något mer "omonstrig" än vad hans romaner brukar vara. The Dead Zone tror jag kan vara en annan. The Talisman av herr King och Straub? Återigen, vet inte om det är för mycket monster med. Jag älskar ju King så jag är extremt partisk. Carrie kanske? Hmm.. jag som ska gilla skräck och ändå kan jag inte komma på någonting alls att rekommendera förutom King (Koontz är enligt mig tråkig). :P
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Vill ha tips om bra skräcklitteratur!

Inläggav Wine » 2013-04-17 17:07:35

Carmilla av Sheridan Le Fanu
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Vill ha tips om bra skräcklitteratur!

Inläggav Idiot » 2013-04-17 18:13:21

Koranen.... :roll:
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Vill ha tips om bra skräcklitteratur!

Inläggav radix » 2013-04-17 18:24:30

Patient-FASS, dagstidningar
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Vill ha tips om bra skräcklitteratur!

Inläggav Krillo » 2013-04-17 18:57:52

Hepp, (raderat)
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Vill ha tips om bra skräcklitteratur!

Inläggav Kahlokatt » 2013-04-17 21:42:55

KrigarSjäl skrev:Bram Stokers Dracula har du säkert redan läst men i alla fall.
En utomordentligt bra roman.
Sen har vi Dr Jekyll and Mr Hyde och naturligtvis Shelleys Frankenstein.


Nej, jag har konstigt nog inte läst någon av dem. Det har inte blivit av, helt enkelt.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vill ha tips om bra skräcklitteratur!

Inläggav Kahlokatt » 2013-04-17 21:43:41

Wine skrev:Carmilla av Sheridan Le Fanu


Har läst. Vill minnas att den var väldigt bra. Lite köttig så där. :twisted:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vill ha tips om bra skräcklitteratur!

Inläggav Kahlokatt » 2013-04-17 22:06:17

Jag kan ju passa på att recensera några jag har läst... :-)063

Evig natt av Michelle Paver, jäkligt bra.
Eldnatt av Yrsa Sigurdardottir, där tycker jag att skräckinslagen var lite onödiga.
Ruinerna av Scott Smith. Väldigt obehaglig och äcklig. Slutet är hemskt!
Låt den rätte komma in av John Ajvide Linqvist, otroligt bra och gripande. Trodde aldrig jag skulle bli så gripen av en bok om vampyrer.
Hantering av odöda av JAL också väldigt bra och gripande.
Människohamn av JAL, otroligt bra personporträtt, sidohistorier och roliga citat, men i slutet blev det bara för mycket, helt skumt.
Lilla stjärna av JAL, den värsta bok jag har läst, trots att själva berättandet är mästerligt. Fruktansvärt obehaglig berättelse som jag LED mig igenom.
Låt de gamla drömmarna dö av JAL, lite ojämn. Nu i efterhand minns jag knappt någonting av den.
Skumtimmen av Johan Theorin, vackra miljöer, fina personporträtt, fint berättat, men tar tid att komma in i. Är inte övernaturlig, men väldigt kuslig.
Gengångare av Peter Straub, får håret att resa sig. Otroligt otäck.
Julia av Peter Straub, bra, men inte lika bra som Gengångare.
Skuggrike av Peter Straub, lite konstig, men läsvärd.
lost boy lost girl och in the night room av Peter Straub, tyckte om båda, men de var lite förvirrande.
Mörkrädd av Andreas Roman, jag hatade slutet. Helt vidrig bok.
Coraline av Neil Gaiman, mysryslig och fin.
Kyrkogårdsboken av Neil Gaiman, också mysryslig och fin.
Spöken jag mött av John Nihlén, brr, jag undrar vad min puls var uppe i när jag läste den här?
Benrangel av Stephen King, välskrivet och spännande, men inte så läskigt och kanske lite väl sorgligt.
Jerusalems lott och andra noveller av Stephen King, riktigt rysligt, trots att jag ibland bara ville hånskratta åt mordiska manglar och bilar som tar över jorden.
Intrång av David Morrell (japp, han har även skrivit Rambo), mordiskt spännande, men kanske inte direkt något mästerverk.
Nattsommar av Dan Simmons, väldigt spännande och ibland faktiskt mysig, fast en del saker var lite konstiga.
Svarta speglar, skräckberättelser av Kristoffer Leandoer, visserligen suggestiv och dyster stämning i alla berättelser, men ofta förstod jag ingenting.
Dimman av Stephen King, spännande, men känns lite för "splattig" och deprimerande. Och sexscenen är jättelöjlig!
Främlingen i huset av Sarah Waters, otroligt kuslig stämning, men lite för trög, och jag gillade inte slutet.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vill ha tips om bra skräcklitteratur!

Inläggav tahlia » 2013-04-18 5:36:42

Nattfåk av Johan Theorin är övernaturlig, om det är det du söker efter.
Lilla stjärna av JAL är obehaglig som satan, men riktigt bra.

Om du gillade "Benrangel" av Stephen King så kan jag rekommendera "Sömnlös" av samma författare. Min favorit av honom är dock "Duma Key" om du inte läst den. "Kupolen" är helt klart läsvärd den också, för att inte tala om "Pestens tid". Men jag förutsätter att du redan läst det mesta av King. :)
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vill ha tips om bra skräcklitteratur!

Inläggav Kahlokatt » 2013-04-18 12:53:32

tahlia skrev:Nattfåk av Johan Theorin är övernaturlig, om det är det du söker efter.
Lilla stjärna av JAL är obehaglig som satan, men riktigt bra.

Om du gillade "Benrangel" av Stephen King så kan jag rekommendera "Sömnlös" av samma författare. Min favorit av honom är dock "Duma Key" om du inte läst den. "Kupolen" är helt klart läsvärd den också, för att inte tala om "Pestens tid". Men jag förutsätter att du redan läst det mesta av King. :)


Nej, jag har faktiskt bara läst just de böcker av King som jag nämner ovan. Som tonåring tyckte jag att hans böcker verkade så otäcka att jag knappt vågade titta i dem, och den känslan hänger nog kvar lite. Men mamma har tipsat mig om Liseys berättelse (tror jag att den heter).
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vill ha tips om bra skräcklitteratur!

Inläggav Kahlokatt » 2013-04-18 13:01:49

Vårt hem är vårt slott av Shirley Jackson - väldigt annorlunda och krypande otäck.
Hemsökelsen av Shirley Jackson - jag har för mig att jag tyckte om den, fast den var inte så jätteotäck.
Soluret av Shirley Jackson - dålig. (Fan, nu hör jag Bengt Alsterlind i huvet: "Duu kan vinna e' sooluuur" :mrgreen: )
Ondskans hus av James Herbert - bra, riktigt otäck.
Det magiska huset av James Herbert - vacker, suggestiv, inte särskilt otäck.
Samlade svenska kulter av Anders Fager - lite för Lovecraft-aktig och knäpp, men vissa berättelser var riktigt bra. Otäck. Planerar att läsa hans nyaste, Jag såg henne idag i receptionen.
Mannen som föll i glömska av Mia Ajvide - kanske ingen skräckroman, men en bok med väldigt kuslig stämning. En av de bästa böcker jag läst.
Mannen under trappan av Marie Hermanson - en av de kusligaste böcker jag läst.
Himlen är nära av Dean R. Koontz - ungefär den värsta skit jag någonsin läst.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vill ha tips om bra skräcklitteratur!

Inläggav tahlia » 2013-04-18 17:35:21

Kahlokatt skrev:Nej, jag har faktiskt bara läst just de böcker av King som jag nämner ovan. Som tonåring tyckte jag att hans böcker verkade så otäcka att jag knappt vågade titta i dem, och den känslan hänger nog kvar lite. Men mamma har tipsat mig om Liseys berättelse (tror jag att den heter).


Den är också riktigt bra. Ingen av dem jag nämnde är någon monster-slash-splatter grej och de borde passa dig riktigt bra. Om du läser någon av dem så hör gärna av dig om vad du tyckte för då har jag ännu bättre koll på vilken stil du föredrar och kan komma med lite fler tips i framtiden. Själv har du gett mig en del tips med dina listor så det tackar jag för. :)
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vill ha tips om bra skräcklitteratur!

Inläggav Kahlokatt » 2013-04-18 20:38:20

Varsågod, tahlia. Och tack själv! :-)Happy
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vill ha tips om bra skräcklitteratur!

Inläggav elle » 2013-04-19 19:39:07

" Fantom Diligensen och andra viktorianska spökhistorier " samlade av Karl G. Fredriksson
" En hemsk natt . Tretton ruskiga historier ".
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Vill ha tips om bra skräcklitteratur!

Inläggav Kouzelny » 2013-04-19 19:55:26

Jag bor där "Låt den rätte komma in" utspelar sig...

Du gillar ju inte Koontz. Synd. För "Gömstället" är galet bra och skräckfylld...
Kouzelny
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2012-09-17

Vill ha tips om bra skräcklitteratur!

Inläggav Kahlokatt » 2013-04-19 21:32:24

elle skrev:" Fantom Diligensen och andra viktorianska spökhistorier " samlade av Karl G. Fredriksson


Fantomdiligensen är läst! Står i bokhyllan. :-)Happy
Jag har läst en massa skräckantologier, minns inte ens riktigt vilka. Köpte en engelsk antologi på över tusen sidor. Kostade en hundring...hoppas den är värd det när jag väl orkar plöja den.
Vet inte hur många gånger jag har läst Bram Stokers Domarens hus, den verkar förekomma i alla skräckantologier. Å andra sidan är den bra.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vill ha tips om bra skräcklitteratur!

Inläggav Kahlokatt » 2013-04-19 21:35:09

Kouzelny skrev:Jag bor där "Låt den rätte komma in" utspelar sig...


Blackeberg, alltså? För jag antar att du inte menar Örnäset i Luleå där filmens bostadsområde ligger.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vill ha tips om bra skräcklitteratur!

Inläggav Moggy » 2013-04-19 21:39:00

Kouzelny skrev:
Du gillar ju inte Koontz. Synd. För "Gömstället" är galet bra och skräckfylld...



Koontz är rätt spännande om man läser nån enstaka bok av honom. Men grejen är att alla hans böcker i princip innehåller samma story med samma karaktärer bara det att miljöerna och namnen byts ut.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Vill ha tips om bra skräcklitteratur!

Inläggav Moggy » 2014-08-14 20:43:02

Om några veckor släpps John Ajvide Lindqvists nya bok, Himmelstrand. Ser fram emot att få hem den.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Vill ha tips om bra skräcklitteratur!

Inläggav Kahlokatt » 2014-08-14 20:48:47

Vad bra, då kan du tala om för mig ifall det händer något hemskt med djuren som är med i boken. Om katten och hunden råkar illa ut kommer jag inte att klara av att läsa boken! :(
I övrigt har jag läst allt av Ajvide Lindqvist utom Pappersväggar, men jag tycker inte att någon av hans böcker efter Låt den rätte komma in har levt upp till förväntningarna, möjligen då Hanteringen av odöda. Han växlar mellan lysande och bara konstig.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vill ha tips om bra skräcklitteratur!

Inläggav ZeldAlice » 2014-08-14 20:50:02

Det första som dök upp i mitt huvud av denna tråd och det du söker efter är Stephen King. Han har ett antal böcker i skräck/rysare/thriller/psykologiskt/mysterium etc. Jag känner tyvärr inte till så många boktitlar av honom men The Shining etc är tydligen en av klassikerna, samma med IT/DET, den sägs vara mycket mer skräck och läskigare än filmen (även om jag personligen gillar filmen, och inte hunnit läsa boken än).
ZeldAlice
 
Inlägg: 498
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Värmland

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in