Vill bli bättre på formulera mig och vill ha tips!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vill bli bättre på formulera mig och vill ha tips!

Inläggav Toblerone » 2020-01-15 19:08:09

Jossie94 skrev:Nu när ni nämner om Bias och det, så kom jag på att jag har ju läst om det i psykologin när jag gick i gymnasiet. Jag var tvungen att googla lite på det, då jag är lite ringrostig på vissa saker som man enbart läste i gymnasiet och nu är det som att den infon man kunde jättebra då, som bortblåst för man har ingen användning av det på samma sätt. Såvida man inte väljer att läsa en kurs eller så.

Däremot undrar jag vad du syftade på gällande detta sammanhanget gällande Bias och det sociala, om du kan ge olika exempel på situationer om hur du menar. Det är ju inte så att man kanske tänker att det har med Bias att göra i just den stunden detta händer, för då babblar man ju bara på och har trevligt med de personerna man är med.

Jag är uppväxt med en stor släkt som hela tiden pratar i mun på varandra vilket gjort att jag är väldigt framåt och så själv, jag tar plats helt enkelt. Men när jag träffar min släkt på födelsedagar mm så är jag tyst och de tar så mycket plats att man inte ens hinner prata, så då är det ju skillnad.

Det har inte bara med att jag tar mycket plats utan det har också att göra att folk redan har en bild av hur jag är och så, och då kan jag inte säga det jag vill, för det vet ju alla redan.


Du HAR gått gymnasiet? Okej. Har du skrivit sammanfattningar och liknande t.ex. i svenska? Har du också haft svårt då att veta vad du ska ta med eller har läraren tyckt att man inte kunde förstå? Sorry, att jag är skolfixerad nu, men jag är själv språklärare, så det funkar för mig bäst den vägen - att kanske kunna komma på hur du skulle kunna göra.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vill bli bättre på formulera mig och vill ha tips!

Inläggav Toblerone » 2020-01-15 19:11:22

Kidzi skrev:
Jossie94 skrev:Det finns visst svar här om ni anstränger er lite.


Får lite vibbar från en exkompis som krävde av mig att jag skulle berätta för henne Sveriges alla lagar. Hon blev sur när jag sa att det inte var möjligt. "Du kan om du VILL!"

Hon ville också ha svar på varje vardagssituation hur hon skulle säga. Hon hade dålig förmåga att generalisera, två nästan identiska situationer var nya situationer hela tiden, och när hon äntligen försökte generalisera så tog hon alldeles för stora steg, som "Aha, alla KVINNOR tänker så?"

Hon tyckte jag var lat som inte ville "hjälpa henne". Grejen är att jag inte kunde trolla bort hennes autism. Det är väldigt svårt att få någon att generalisera lagom.

Tycker detta känns rätt likt, någon som inte förstår sin egen autism utan tycker andra inte har lärt hen ordentligt.

Men kan ge ett råd, läs böcker. Folk beter sig inte som i böckernas värld, men man får ändå en inblick i hur folk tänker. 2-3 romaner i veckan kan nog få en att funka bättre socialt.


Du har PRECIS rätt. TS största problem är att hon har svårt att generalisera lagom. TS: Du kan gärna läsa på lite om generaliseringsproblem vid autism. Kanske hjälper det dig att förstå hur du "tänker fel" ibland. Och då kan man kanske också anpassa kommunikationen.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vill bli bättre på formulera mig och vill ha tips!

Inläggav Jossie94 » 2020-01-16 3:29:39

Jag vill ju förstå lite mer ”felen” och hur jag kan förbättra mig i att uttrycka mig i sociala sammanhang. Det är det jag jag har svårigheter med. Det där med att jag tycker folk borde läsa på om min diagnos är ju för de har bemött mig på ett sätt som garanterat har med okunskap att göra.

Sedan kan jag mycket väl missuppfatta saker, så jag vet ju om att jag kan göra fel jag också så det är ju inte alla andras fel bara, utan även mitt också. Men de gångerna jag har försökt förklara, kan vara missuppfattning absolut men då har ju jag ju inte gjort något fel som jag har märkt själv och då har jag ju inte förstått på vilket sätt jag gjort fel. Om jag hade tex gjort fel så hade jag märkt det och fått dåligt samvete men nu är de mer att de blir att de andra personerna beter sig riktigt konstigt. Det är inte bara jag som tyckt så, utan de har varit andra som märkt saker också både sett och när jag har berättat olika händelser. Absolut kan de ju bara säga saker för det är ju det man gör, man säger tex att man ska ses eller så men oftast är de något man bara säger för stunden för att vara trevlig. Det är sällan man faktiskt ses för sen verkar många bara glömma bort det där. De där är kanske någon NT grej men jag menar bara att om jag träffar någon vän så kanske man bara ”åh vi måste ses någon gång ”men hur ofta är det man verkligen gör det?

Jag har ju märkt att det är sällan det händer och därav har jag fått mindre förväntningar av det. Däremot tycker ju jag att de blir en skev kombination när personerna är väldigt framåt och utåtriktade samt sociala och så men ändå inte är det när man väl träffar dem, då är helt andra personer och är jätte tråkiga jämfört med hur de har visat tidigare. De är inte de jag har sett dagligen. Alltså nu menar jag bara att jag har sett stereotyperna och då förstått att de är roliga framåt sociala kan sociala koder mm, men om jag skulle träffa dem då är de många som jag upplevt då som varit helt annorlunda än jämfört med deras vanliga beteende.

Det är precis så jag har menat i alla mina trådar och då har jag ju fått en egen känsla att har jag gjort något socialt fel eller är de så att de kan ha diagnoser själva? Alla har ju någon ting Dvs brister och så. De kan ha diagnoser men kanske inte har gjort utredningar. Jag har ju gjort det och har de på papper. Därför jag gjorde utredning var ju dels för jag har fått höra att andra tyckt jag varit annorlunda och jag har väl märkt vissa mönster själv men aldrig att jag trodde det berodde på min diagnos, jag trodde ju att jag levde ett normalt liv och att jag blev dålig behandlad bara. Jag hade ju ingen aning om vad en diagnos var och jag var ju en helt vanlig osäker tjej som följde strömmen och jag såg ju ut som vilken tjej som helst. De var ju ingenting man bara märkte. På vissa personer märker man ju direkt men på mig var de många som inte märkte det direkt utan de kom ju liksom efter ett tag. Då var de ju för att de hade gått i samma klass eller skola eller något sådant men samtidigt kände de ju inte mig så pass att de gav mig en chans att visa vem jag var. Det var ju mycket antaganden och jag sa ju Har jag en diagnos, vad är det gör något? Typ så. Jag blev ju mer förvånad av den teorin än att ja men det har du rätt i, jag har nog en diagnos och då är de ju fel på mig. Jag hade ju läst om det och hört talats om det i skolan men hur skulle jag fatta att jag hade det?

Det var ju inget jag tänkt på tidigare och jag hade inte mer än att kompisar kom och gick och jag fattade inte riktigt varför. De va ju när folk antog saker som jag verkligen började tänka mer på det.


Vadå jag har gått gymnasiet? Det har väl de flesta? Jag syftade bara på att jag hade läst den kursen i gymnasiet. Jag har alltid fått höra att jag skriver bra.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Vill bli bättre på formulera mig och vill ha tips!

Inläggav Liljan » 2020-01-16 12:00:26

Man kan dela upp ditt problem i tre delar.

-Du har svårt att veta om folk menar allvar eller vill vara trevliga, du vet inte när det är lämpligt att säga vad eller när folk inte vill prata med dig. Det har med Asperger att göra.

-Du tycker alla andra är elaka. Det i sig har inte med Asperger att göra men väldigt många med Asperger utvecklar det sättet att tänka eftersom vi konstant blir missförstådda och många inte är så snälla mot oss.

-Du kan inte formulera dig i skrift, det blir rörigt, du använder för många ord och har svårt att förklara. Problemet är inte att du inte vet vad som är viktigt det är att det att det är väldigt mycket upprepningar, konstiga formuleringar och väldigt mycket onödigt. Det har inte med Asperger att göra.

De två sista punkterna kan du träna upp och jag tror du skulle vinna enormt mycket om du gjorde det. Jag ska skriva om ditt sista meddelande så som jag hade skrivit om det borde jag som förklarade så du ser vad jag menar.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Vill bli bättre på formulera mig och vill ha tips!

Inläggav Toblerone » 2020-01-16 12:25:30

Jossie94 skrev:
Sedan kan jag mycket väl missuppfatta saker, så jag vet ju om att jag kan göra fel jag också så det är ju inte alla andras fel bara, utan även mitt också. Men de gångerna jag har försökt förklara, kan vara missuppfattning absolut men då har ju jag ju inte gjort något fel som jag har märkt själv och då har jag ju inte förstått på vilket sätt jag gjort fel.


Helt rätt, där är jag med dig. Om man inte märker själv att man gör "fel" så vet man inte.


Om jag hade tex gjort fel så hade jag märkt det och fått dåligt samvete men nu är de mer att de blir att de andra personerna beter sig riktigt konstigt.


Här måste man vara försiktig. Om man inte märker när man gör fel, så kan man ju inte heller få dåligt samvete. Samtidigt bör du inte må alltför dåligt över sånt heller, du gör väl ändå så gott du kan. Visst, om andra var med och har sett det och säger också det- då kan det ju vara så att den andra personen betedde sig konstigt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vill bli bättre på formulera mig och vill ha tips!

Inläggav Liljan » 2020-01-16 12:46:12

Jossie94 skrev:Jag vill ju förstå lite mer ”felen” och hur jag kan förbättra mig i att uttrycka mig i sociala sammanhang. Det är det jag jag har svårigheter med. Det där med att jag tycker folk borde läsa på om min diagnos är ju för de har bemött mig på ett sätt som garanterat har med okunskap att göra.

Sedan kan jag mycket väl missuppfatta saker, så jag vet ju om att jag kan göra fel jag också så det är ju inte alla andras fel bara, utan även mitt också. Men de gångerna jag har försökt förklara, kan vara missuppfattning absolut men då har ju jag ju inte gjort något fel som jag har märkt själv och då har jag ju inte förstått på vilket sätt jag gjort fel. Om jag hade tex gjort fel så hade jag märkt det och fått dåligt samvete men nu är de mer att de blir att de andra personerna beter sig riktigt konstigt. Det är inte bara jag som tyckt så, utan de har varit andra som märkt saker också både sett och när jag har berättat olika händelser. Absolut kan de ju bara säga saker för det är ju det man gör, man säger tex att man ska ses eller så men oftast är de något man bara säger för stunden för att vara trevlig. Det är sällan man faktiskt ses för sen verkar många bara glömma bort det där. De där är kanske någon NT grej men jag menar bara att om jag träffar någon vän så kanske man bara ”åh vi måste ses någon gång ”men hur ofta är det man verkligen gör det?

Jag har ju märkt att det är sällan det händer och därav har jag fått mindre förväntningar av det. Däremot tycker ju jag att de blir en skev kombination när personerna är väldigt framåt och utåtriktade samt sociala och så men ändå inte är det när man väl träffar dem, då är helt andra personer och är jätte tråkiga jämfört med hur de har visat tidigare. De är inte de jag har sett dagligen. Alltså nu menar jag bara att jag har sett stereotyperna och då förstått att de är roliga framåt sociala kan sociala koder mm, men om jag skulle träffa dem då är de många som jag upplevt då som varit helt annorlunda än jämfört med deras vanliga beteende.

Det är precis så jag har menat i alla mina trådar och då har jag ju fått en egen känsla att har jag gjort något socialt fel eller är de så att de kan ha diagnoser själva? Alla har ju någon ting Dvs brister och så. De kan ha diagnoser men kanske inte har gjort utredningar. Jag har ju gjort det och har de på papper. Därför jag gjorde utredning var ju dels för jag har fått höra att andra tyckt jag varit annorlunda och jag har väl märkt vissa mönster själv men aldrig att jag trodde det berodde på min diagnos, jag trodde ju att jag levde ett normalt liv och att jag blev dålig behandlad bara. Jag hade ju ingen aning om vad en diagnos var och jag var ju en helt vanlig osäker tjej som följde strömmen och jag såg ju ut som vilken tjej som helst. De var ju ingenting man bara märkte. På vissa personer märker man ju direkt men på mig var de många som inte märkte det direkt utan de kom ju liksom efter ett tag. Då var de ju för att de hade gått i samma klass eller skola eller något sådant men samtidigt kände de ju inte mig så pass att de gav mig en chans att visa vem jag var. Det var ju mycket antaganden och jag sa ju Har jag en diagnos, vad är det gör något? Typ så. Jag blev ju mer förvånad av den teorin än att ja men det har du rätt i, jag har nog en diagnos och då är de ju fel på mig. Jag hade ju läst om det och hört talats om det i skolan men hur skulle jag fatta att jag hade det?

Det var ju inget jag tänkt på tidigare och jag hade inte mer än att kompisar kom och gick och jag fattade inte riktigt varför. De va ju när folk antog saker som jag verkligen började tänka mer på det.


Vadå jag har gått gymnasiet? Det har väl de flesta? Jag syftade bara på att jag hade läst den kursen i gymnasiet. Jag har alltid fått höra att jag skriver bra.

Såhär hade jag skrivit:

Nu förstår jag lite mer, jag tycker folk borde läsa på om min diagnos så de kan bemöta mig bättre. Jag kan mycket väl missuppfatta saker men det känns som att det hela tiden blir mitt fel fast de andra missuppfattar mig lika mycket och att jag alltid får skulden. Jag vet inte vad jag gör för fel, hade jag vetat det hade jag gjort annorlunda eller fått dåligt samvete. Jag tycker de andra beter sig konstigt och otrevlig särskilt när jag ska förklarar något och det är det inte bara jag som tycker andra har sagt samma sak. Kanske är det en NT grej, att folk säger saker de inte menar som när de säger att de vill ses men sen blir det inte så (Den här meningen hör inte hemma här, det har inget med resten av texten att göra, du ska också byta stycke här)

Jag har märkt att det sällan bli att vi ses så jag har slutat hoppas på det det känns inte okej att de säger en sak men menar en annan (Det säger du inte men jag får den känslan) När det väl blir att vi ses är de som helt andra personer, normalt är de sociala, trevliga och utåtriktade men när vi ses är de stela och tråkiga. Det gör mig ledsen och frustrerad men också arg på dem, jag vill att de ska vara som de brukar, det är inte rättvist att de har så positiva först för att sen bli väldigt negativa särskilt eftersom de inte är så med andra (Det här säger du inte men jag får den känslan när jag läser texten) Det är det här jag velat få fram i mina andra trådar, att alla alltid tycker att allt är mitt fel fast jag inte kan se det själv. Kan det vara så att de har en diagnos själva eller har stora fel och brister som de inte är medvetna om? När jag gjorde min utredning visste jag knappt vad en diagnos var, jag trodde jag bara var en normal osäker tjej, på vissa märks det tydligt att de har en diagnos men inte på mig, kan det vara samma sak med dem? Att de precis som jag gör sociala misstag när de är med mig för att de själva har en diagnos och att det är därför de inte vet hur de ska bete sig.

Vadå gymnasiet? Alla har väl gått gymnasiet och jag har läst svenska där, alla andra jag har träffat tycker att jag skriver bra.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Vill bli bättre på formulera mig och vill ha tips!

Inläggav RapeRegs » 2020-01-16 13:05:19

Liljan skrev:Du kan inte formulera dig i skrift, det blir rörigt, du använder för många ord och har svårt att förklara. Problemet är inte att du inte vet vad som är viktigt det är att det att det är väldigt mycket upprepningar, konstiga formuleringar och väldigt mycket onödigt. Det har inte med Asperger att göra.


Jag tror att det har med asperger att göra.

Många med asperger har förvisso ett utmärkt sinne för detaljer men fastnar där. Man "ser inte skogen för alla träd". Autism innebär per definition en nedsatt förmåga att skapa, förstå och tolka sammanhang, samband och helhet (nedsatt central koherens).

Att använda för många ord, upprepa sig och ha svårt att identifiera vad som är viktigt tyder på just bristande helhetsförståelse.
RapeRegs
 
Inlägg: 1943
Anslöt: 2015-06-19

Vill bli bättre på formulera mig och vill ha tips!

Inläggav Liljan » 2020-01-16 13:25:27

RapeRegs skrev:
Liljan skrev:Du kan inte formulera dig i skrift, det blir rörigt, du använder för många ord och har svårt att förklara. Problemet är inte att du inte vet vad som är viktigt det är att det att det är väldigt mycket upprepningar, konstiga formuleringar och väldigt mycket onödigt. Det har inte med Asperger att göra.


Jag tror att det har med asperger att göra.

Många med asperger har förvisso ett utmärkt sinne för detaljer men fastnar där. Man "ser inte skogen för alla träd". Autism innebär per definition en nedsatt förmåga att skapa, förstå och tolka sammanhang, samband och helhet (nedsatt central koherens).

Att använda för många ord, upprepa sig och ha svårt att identifiera vad som är viktigt tyder på just bristande helhetsförståelse.

Hennes text är full av grammatikfel, syftningsfel, hon vet inte när hon ska byta stycke och använder ord som inte hör hemma i det hon skriver, det är dåligt skrivet helt enkelt och det har inget med Asperger att göra. Hennes största problem är inte att hon fastnar i detaljer utan brister i språklig förmåga.

Nej, autism/Asperger betyder inte att man har problem med att man har problem med att skapa, tolka och förstå sammanhang, på det sociala planet ja men inte på det kreativa planet. Det finns en hel del med Asperger som är författare, föreläsare och konstnärer. Att de med Asperger saknar fantasi och har ett fattigt inre liv är en myt.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Vill bli bättre på formulera mig och vill ha tips!

Inläggav RapeRegs » 2020-01-16 13:56:26

Liljan skrev:Nej, autism/Asperger betyder inte att man har problem med att man har problem med att skapa, tolka och förstå sammanhang


Nedsatt central koherens ingår i diagnoskriterierna (se t.ex. DSM-IV) och är alltså per definition en del av den tänkbara problematiken.

Det är tyvärr inget du kan ändra på genom att säga "Nej" eller kalla det "myt".

Det finns en hel del med Asperger som är författare, föreläsare och konstnärer.


Det fungerar inte så. Du gör dig skyldig till en logisk kullerbytta.

Att kubanen Javier Sotomayor kan hoppa över hinder som är 2.5 meter höga innebär varken att ALLA kubaner skulle vara duktiga på höjdhopp eller att utsagan "de flesta kubaner är dåliga på höjdhopp" skulle vara falsk.

Bara för att vissa nedsättningar ingår i diagnosen behöver inte alla med diagnosen uppvisa samtliga brister.

Dessutom kan man kompensera sina svagheter med strategier, kunskap och erfarenhet.

Faktum kvarstår, nedsatt central koherens är vanligt bland autister och yttrar sig som svårigheter med helhetsförståelse.
RapeRegs
 
Inlägg: 1943
Anslöt: 2015-06-19

Vill bli bättre på formulera mig och vill ha tips!

Inläggav Toblerone » 2020-01-16 14:02:04

RapeRegs skrev:
Liljan skrev:Du kan inte formulera dig i skrift, det blir rörigt, du använder för många ord och har svårt att förklara. Problemet är inte att du inte vet vad som är viktigt det är att det att det är väldigt mycket upprepningar, konstiga formuleringar och väldigt mycket onödigt. Det har inte med Asperger att göra.


Jag tror att det har med asperger att göra.

Många med asperger har förvisso ett utmärkt sinne för detaljer men fastnar där. Man "ser inte skogen för alla träd". Autism innebär per definition en nedsatt förmåga att skapa, förstå och tolka sammanhang, samband och helhet (nedsatt central koherens).

Att använda för många ord, upprepa sig och ha svårt att identifiera vad som är viktigt tyder på just bristande helhetsförståelse.


Japp, helt rätt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vill bli bättre på formulera mig och vill ha tips!

Inläggav Kidzi » 2020-01-16 14:11:53

Jag utläser mest att du inte egentligen anser att du gör fel. Att du kräver att alla NT ska gilla dig och hålla ADHD-fart genom livet.

Grejen är att man KAN inte ändra andra hur mycket man än stampar med foten. NT-folket kommer alltid vara oprecisa, vaga, kommer för sent, rädda socialt och följer flocken, säger aldrig vad de menar, hintar i bästa fall.

Nu föredrar jag folk som är raka och klara, men det är väl därför man väljer sina vänner?

När man kommit lite längre så börjar man lära sig översätta från NT-språk till sitt eget. Då brukar det vara mindre frustrerande. Även om de uttrycker sig annorlunda så går det rätt ofta ändå att förstå. När man lärt sig, är det rätt onödigt att hetsa om varför de uttrycker sig som de gör. Du verkar ju förstå nu.

Sedan är det inte alltid osant det de säger. Sedan jag var liten så ville man hålla kontakten typ efter läger och sådant, och i vuxen ålder ha mer kontakt för det VAR faktiskt roligt att träffas. Men sedan när man hamnar i sin vanliga vardag så inser man att man får inte plats med allt det där roliga man ville. Jag kan oxo säga att det är roligt medan man träffas och just då undrar jag genuint varför vi inte träffas oftare. Sedan går jag hem och rasar ihop i en liten hög och jag inser att jag verkligen tagit ut mig. DE går tillbaka till sina hektiska liv. I mitt liv finns det inte ork, i deras finns det inte tid. Då ÄR det svårt att pricka in när man ska träffas härnäst och plötsligt har det gått ett halvår utan att man fattade vad som hände. Både AS och NT håller ganska låg fart genom livet (NT brukar dock orka mer under en och samma dag). Har umgåtts med folk med ADHD som rusat genom livet i 90 knyck till fots. De tycker att både AS/ADD och NT är skittrista. För det HÄNDER JÖ INGENTING!!! Det är rätt jobbigt när ADHD-folket projicerar "tråkig" och "lat" på en. Jag gillar verkligen ADHD-are, men då måste de fatta att både jag och dem är olika mot hur folk brukar vara, dvs ALLT är inte mitt fel.

Ja, det är jobbigt att vara annorlunda. Och ja, jag tror mycket av att hur du inte får "rätt" svar här, beror på saker som du själv inte förstår. Alla med autism har inte lika mycket problem med central koherens och liknande saker, men den jag träffade som hade mest sådana problem, ärligt jag satt och försökte förklara situationer som hänt henne uppemot 10 timmar om dagen ibland. Och det klickade aldrig, för hon kunde inte ta genvägar i sitt tänkande. Genvägarna är att se likheter men oxo skillnader. Sedan gav hon hela tiden för lite info, som "En kille tittade konstigt på mig på bussen, varför gjorde han det?" Visst, det kan verka som NT-folket kan läsa tankar, men JAG har ingen aning om varför något tittade konstigt på henne.

Jag har ingen direkt aning om hur man övar upp förmågor som är direkt anslutna till ens autism. Och sådant folk inte förstår att de saknar, kan göra andra väldigt frustrerade när man försöker förklara något. Jag har själv gjort liknande saker, påstått att det jag inte upplever inte kan finnas t ex. Jag har med tiden fått acceptera vissa saker helt enkelt. Men om dessa saker fäller krokben för en i ens sätt att tänka och kommunicera så är det nog svårare.

Sedan ÄR det inte bara folk med autism som är dåliga på relevans t ex. Det finns folk som hoppar från A till C och hälften gissar B och andra fattar inte vad de pratar om.

Och vi har nog alla stött på personen som inkluderar allt i en liten rolig episod som skulle ta 2 minuter att berätta och som folk skulle orkat skratta åt. Men personen spårar ur och undrar om det hände på en onsdag eller torsdag, velar fram och tillbaka, kommer slutligen på vilken dag det var, sedan så hände det inte en "ingift släkting" utan alla personer som leder till den personen ska analyseras och sedan pratar de lite om alla i släkten innan de kommer fram till personen det hände. Sedan ännu mer detaljer som inte har med saken att göra. Vid detta laget är 9 av 10 lyssnare någon helt annanstans i tanken och lyssnar med ett halvt öra på när själva "grejen" kommer.

Så tycker inte man behöver "skämmas" för att man kanske inte är så bra på det här med relevans.

Men när jag ser tillbaka på fd kompisen, så ser jag ju att även hon gjorde framsteg. Så jag tror att hittar man sina svaga punkter så kan man nog faktiskt öva. Men då måste man ju oxo förstå att man själv har ett problem. Att andra oxo har problem gör inte att ens egna problem inte finns.
Kidzi
 
Inlägg: 5466
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vill bli bättre på formulera mig och vill ha tips!

Inläggav Batte » 2020-01-16 14:35:00

Du spør om hvordan du kan formulere deg bedre for å bli forstått. Jeg forstår at det er det du vil ha svar på. Du har gitt uttrykk for at du vil at folk kommuniserer tydelig til deg, så jeg håper og tror at du tåler det. Jeg synes du til tider uttrykker deg utydelig. Du gjentar saker, tar med ting som ikke er relevant, gir til tider vag informasjon og mangelfull konkretisering av sakens kjerne. Dette er ting du kan øve deg på.

Jeg mistenker likevel det mest problematiske ikke er språk- og kommunikasjonsevne i seg, men en nedsatt evne til mentalisering. Det vil si at du kjenner til hva du har sett, hørt og vet, men at du ikke er så dyktig til å forstå at andre kanskje har sett, hørt eller vet ting du ikke vet. Jeg mener ikke at det har noe med IQ å gjøre. Det er mentaliseringsevnen.

For det første tror jeg du blander sammen begrepene litt. At man forstår hva du mener betyr ikke at man er enig i det du sier eller skriver. Det betyr ikke heller ikke at det du vet er rett. Noen ganger "vet" du noe. Noen ganger formidler du hva du "vet" til andre slik at de forstår hva du formidler og de sier at de forstår. Likevel kan det du "vet" være helt feil. Da kan andre som forstår hva du formidler vite og si at du tar feil. Man kan altså ikke forvente at noen som forstår det en har formidlet er enige i at det er rett.

Du ser for deg at om du kommuniserer så enkelt og tydelig at til og med et barn kan forstå det vil du nå målet ditt. Du tror du har rett. Derfor forventer du at de som forstår er enige i problemstillingen som du formulerer den og svarer deretter. Her mener jeg ditt problem ligger.

Du har ditt "bilde" av virkeligheten og din tolkning av den. Det virker som du ikke helt klarer å se hvilken informasjon og perspektiv du har og hvilken informasjon og perspektiv andre har. Jeg tror det kanskje gjør det vanskelig for deg å vite hvilken informasjon du må gi i kommunikasjonen og hvilken informasjon som vil forstyrre og bør utelates.

Jeg vet ikke hvordan du best bør øve på å formidle et komplett bilde, men kan det være en ide å forsøke å tegne et bilde eller tegneserie for å gjøre det tydelig hva det viktige er? Da kan du kanskje øve på å tegne et enklest mulig bilde med både deg, andre involverte og situasjonen rundt.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vill bli bättre på formulera mig och vill ha tips!

Inläggav Batte » 2020-01-16 14:36:11

Toblerone skrev:
RapeRegs skrev:Jag tror att det har med asperger att göra.

Många med asperger har förvisso ett utmärkt sinne för detaljer men fastnar där. Man "ser inte skogen för alla träd". Autism innebär per definition en nedsatt förmåga att skapa, förstå och tolka sammanhang, samband och helhet (nedsatt central koherens).

Att använda för många ord, upprepa sig och ha svårt att identifiera vad som är viktigt tyder på just bristande helhetsförståelse.


Japp, helt rätt.
Tror jeg også.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vill bli bättre på formulera mig och vill ha tips!

Inläggav Toblerone » 2020-01-16 14:40:43

När jag läst ditt senaste inlägg (917) tänkte jag också igen - ta bort två tredjedelar av det! Det är alldeles för långt. Du "tänker högt" och skriver ner allt det där. Du håller dig inte till något ämne utan driftar iväg från det ena till det andra. Så gör man ofta när man tänker, men när man vill förmedla något till andra - oavsett om skriftligt eller muntligt - så vill man ju att de förstår det som är huvudgrejen, istället för att distraheras av en massa annat. Sedan kan man ibland, med någon man känner väl, släppa på sånt också och prata på lite mer spontant, visst. Men med nya människor är det inte en bra idé och inte heller när man skriver i forum.

Jag hoppas att du inte ta illa upp, det kan vara jobbigt när alla bara säger att man gör fel på något sätt. Men det gör vi andra ju också, mer eller mindre, och vi försöker bara hjälpa. Det där med om du gått gymnasiet var inte illa menat på något sätt heller. Jag frågade mest för att komma underfund med om du fixar att skriva mer strukturerat än vad du gör här nu, eller om det har uppmärksammats som ett problem i t.ex. svenska. Dvs. om du bara skriver lite som du pratar för att det här ändå inte är en uppsats i skolan, eller om du alltid har haft svårt att strukturera det du vill säga och att avgöra vad som är viktigt. Kanske har de flesta av oss mer eller mindre problem med det - själv har jag också haft svårt med att t.ex. se större sammanhang i SO när jag gick i skolan.

En sak som kanske kan hjälpa dig: Alla människor försöker ju att tänka i kategorier - barn lär sig först vad en hund är - och så säger de kanske "hund" till katter också, tills de också har lärt sig att det där är ett annan slags djur, det är en ny kategori. Och det är det du gör här också. Du försöker förstå varför folk som verkar vara NT ändå verkar göra "fel", så då passar de inte längre i din kategori "NT", då kanske de hör i den andra kategorin - de måste också ha diagnos. Men det finns så många andra möjliga orsaker förutom just dem kategorierna. Det är inte bara NT mot NPF, utan det kan bero på många andra faktorer. T.ex. dagsform (kanske mår personen dåligt den dagen), eller intresse, avsikt (hen behöver inte fler vänner, är där för något annat, är inne i en icke-social fas, m.m.). Även om folk kommer ifrån en annan kultur så gör de lite olik oss, unga och gamla gör inte heller likadant, män och kvinnor skiljer sig också när det gäller socialt umgänge.

Det finns ofta så många faktorer som spelar in, så det är bra om du kan påminna dig själv om att det ofta inte bara är "A" eller "B", utan det kan vara så många andra saker. Folk är komplexa också. Dvs. om de plötsligt är annorlunda, och du vill att de ska vara som förut - då har du ju sett en annan sida, som de OCKSÅ har. De har inte bara en sida.

Du bör inte ens tänka så mycket i termer av "fel" eller "diagnos" - folk fungerar olika och man vill kunna kommunicera. Det viktiga är att försöka få fram ditt viktigaste budskap till folk. För mycket runt-omkring distraherar både dig och andra, och då blir det mycket lättare missförstånd. Du kan träna på det genom t.ex. nästa gång du skriver ett inlägg försöka att läsa igenom det en gång till - du ser säkert då några felskrivningar och då blir det redan lite bättre. Och kanske även några otydligheter, eller onödigt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vill bli bättre på formulera mig och vill ha tips!

Inläggav Toblerone » 2020-01-16 14:49:12

Batte skrev:Du spør om hvordan du kan formulere deg bedre for å bli forstått. Jeg forstår at det er det du vil ha svar på. Du har gitt uttrykk for at du vil at folk kommuniserer tydelig til deg, så jeg håper og tror at du tåler det. Jeg synes du til tider uttrykker deg utydelig. Du gjentar saker, tar med ting som ikke er relevant, gir til tider vag informasjon og mangelfull konkretisering av sakens kjerne. Dette er ting du kan øve deg på.


Precis! Det glömde jag. Konkretisering av det viktiga, att förklara det närmare. Jag letar i hennes texter och ibland hittar jag någon huvudpunkt, något som är viktig. Men det är aldrig mer än en mening, ingen närmare förklaring till det.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vill bli bättre på formulera mig och vill ha tips!

Inläggav Kidzi » 2020-01-16 14:51:53

Toblerone skrev:När jag läst ditt senaste inlägg (917) tänkte jag också igen - ta bort två tredjedelar av det! Det är alldeles för långt. Du "tänker högt" och skriver ner allt det där. Du håller dig inte till något ämne utan driftar iväg från det ena till det andra. Så gör man ofta när man tänker, men när man vill förmedla något till andra - oavsett om skriftligt eller muntligt - så vill man ju att de förstår det som är huvudgrejen, istället för att distraheras av en massa annat.


Har min bästa kompis och exkompisen som exempel här. Bästa kompisen är antingen helt tyst och låtsas som det inte finns något problem, eller oxo ringer hon mitt i natten och måste få svar NU, för hon kan inte tänka ordentligt utan att prata... Så, de verkar först få ordning EFTER de sagt något. Exkompisen monologade mot mig hela tiden och sa att "Du är min kompis, jag måste få vara öppen mot dig", men tror hon förväxlade öppen med att berätta alla detaljer. Så det var som att sitta i hennes hjärna. Tycker nästan synd om henne om det är så som hon skrev som hon tänker... Det var mycket som bara gick runt runt och om igen...

Så ingen av dem KUNDE uttrycka sig kortfattat. Det var upp till lyssnaren att försöka minnas vad som var relevant och fortsätta tala utifrån detta.

Ofta blandas berätta för mycket med att inte ge de äkta relevanta detaljerna. Kanske kan man försöka läsa sin egen text och låtsas att man inte vet något alls. Läsa den utifrån. Och se vad som inte behövs och vad man behöver lägga till.
Kidzi
 
Inlägg: 5466
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vill bli bättre på formulera mig och vill ha tips!

Inläggav Liljan » 2020-01-16 16:05:21

RapeRegs skrev:
Liljan skrev:Nej, autism/Asperger betyder inte att man har problem med att man har problem med att skapa, tolka och förstå sammanhang


Nedsatt central koherens ingår i diagnoskriterierna (se t.ex. DSM-IV) och är alltså per definition en del av den tänkbara problematiken.

Det är tyvärr inget du kan ändra på genom att säga "Nej" eller kalla det "myt".

Det finns en hel del med Asperger som är författare, föreläsare och konstnärer.


Det fungerar inte så. Du gör dig skyldig till en logisk kullerbytta.

Att kubanen Javier Sotomayor kan hoppa över hinder som är 2.5 meter höga innebär varken att ALLA kubaner skulle vara duktiga på höjdhopp eller att utsagan "de flesta kubaner är dåliga på höjdhopp" skulle vara falsk.

Bara för att vissa nedsättningar ingår i diagnosen behöver inte alla med diagnosen uppvisa samtliga brister.

Dessutom kan man kompensera sina svagheter med strategier, kunskap och erfarenhet.

Faktum kvarstår, nedsatt central koherens är vanligt bland autister och yttrar sig som svårigheter med helhetsförståelse.

Det är du som inte kan lägga till kriterier för att du har lust med det. Jag har inte gjort någon logisk kullerbytta, jag säger att INGEN har problem med det här pga Asperger för det är inget diagnoskriterie men vi är fortfarande personer med svagheter och styrkor och vi är alla dåliga (och bra) på saker som inte har ett dugg med diagnosen att göra, själv är jag morgontrött och usel på matte. Jag har inte hittat ditt påstådda diagnoskriterie i varesig DSM eller ICD.

Anser du att grammatikfel, syftningsfel och problem med styckesindelning är ett diagnoskriterie för Asperger?

Anser du att ett fattigt inre liv är ett diagnoskriterie för Asperger? Fattigt inre liv omfattar bla fantasi och känslor.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Vill bli bättre på formulera mig och vill ha tips!

Inläggav Toblerone » 2020-01-16 16:06:43

Kidzi skrev:
Toblerone skrev:När jag läst ditt senaste inlägg (917) tänkte jag också igen - ta bort två tredjedelar av det! Det är alldeles för långt. Du "tänker högt" och skriver ner allt det där. Du håller dig inte till något ämne utan driftar iväg från det ena till det andra. Så gör man ofta när man tänker, men när man vill förmedla något till andra - oavsett om skriftligt eller muntligt - så vill man ju att de förstår det som är huvudgrejen, istället för att distraheras av en massa annat.


Har min bästa kompis och exkompisen som exempel här. Bästa kompisen är antingen helt tyst och låtsas som det inte finns något problem, eller oxo ringer hon mitt i natten och måste få svar NU, för hon kan inte tänka ordentligt utan att prata... Så, de verkar först få ordning EFTER de sagt något. Exkompisen monologade mot mig hela tiden och sa att "Du är min kompis, jag måste få vara öppen mot dig", men tror hon förväxlade öppen med att berätta alla detaljer. Så det var som att sitta i hennes hjärna. Tycker nästan synd om henne om det är så som hon skrev som hon tänker... Det var mycket som bara gick runt runt och om igen...

Så ingen av dem KUNDE uttrycka sig kortfattat. Det var upp till lyssnaren att försöka minnas vad som var relevant och fortsätta tala utifrån detta.

Ofta blandas berätta för mycket med att inte ge de äkta relevanta detaljerna. Kanske kan man försöka läsa sin egen text och låtsas att man inte vet något alls. Läsa den utifrån. Och se vad som inte behövs och vad man behöver lägga till.


Det var det jag föreslog också tidigare. Det är enkelt gjort, och alla bör egentligen göra så. Även de utan AS.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vill bli bättre på formulera mig och vill ha tips!

Inläggav ehmd93 » 2020-01-16 16:45:54

Jag behöver lånar denna tråd. Då jag nyligen har läst TS: inlägg kände jag samma svårigheter som TS. Jag vet inte alls om betyget från skolan är bevis på att man inte har problem med läsförståelse trots jag har fått högst omdöme på folkhögskolan.

Men ni uppger att retorik- och skrivarkurs är alternativ som kan vara bra att lära sig hantera problemen om man har läs och skrivsvårigheter?
ehmd93
 
Inlägg: 122
Anslöt: 2015-04-30

Vill bli bättre på formulera mig och vill ha tips!

Inläggav Fabela » 2020-01-16 17:04:51

Toblerone skrev:
Kidzi skrev:Ofta blandas berätta för mycket med att inte ge de äkta relevanta detaljerna. Kanske kan man försöka läsa sin egen text och låtsas att man inte vet något alls. Läsa den utifrån. Och se vad som inte behövs och vad man behöver lägga till.


Det var det jag föreslog också tidigare. Det är enkelt gjort, och alla bör egentligen göra så. Även de utan AS.

Det gjorde jag också redan på förra sidan.
Fabela skrev:Skriver du spontant?
Eller låter du texten ligga ett tag och jobbar på den i några omgångar innan du postar?

För av det jag sett av dina inlägg är det svårt att fiska fram en kärna, iom att det är så mycket text.
Du skulle kanske behöva sätta dig och jobba längre på inläggen, så att du själv ser vad som är själva poängen/kärnan. När du var på det klara med det, kanske det vore lättare att formulera det tydligare.


Skillnaden mot er andra är att jag menar att man kan behöva låta texten "ligga till sig" ett tag. För om man läser igenom direkt när man skrivit den, så är man kvar i exakt samma tankar, därför ser man inte ev. missar.
Jag gör såna tester på mig själv ibland. Det kan i vissa fall ta t.o.m. veckor, innan jag upptäcker missarna, och ser hur jag borde gjort istället.

Har ingen aning om vad det kan tänkas bero på, eller om det ens nödvändigtvis är nåt fel på en.
Det är ju så författare också gör, menar jag: går tillbaka och ändrar, ibland i flera års tid. Journalister kanske inte riktigt på samma sätt, eftersom de i regel måste få fram nåt publicerbart snabbare.
Men det är klart, det är ju skillnad på hur mycket man gör nånting, och på t.ex. amatörer och proffs.
Fabela
 
Inlägg: 6502
Anslöt: 2013-12-08

Vill bli bättre på formulera mig och vill ha tips!

Inläggav Toblerone » 2020-01-16 18:04:43

ehmd93 skrev:Jag behöver lånar denna tråd. Då jag nyligen har läst TS: inlägg kände jag samma svårigheter som TS. Jag vet inte alls om betyget från skolan är bevis på att man inte har problem med läsförståelse trots jag har fått högst omdöme på folkhögskolan.

Men ni uppger att retorik- och skrivarkurs är alternativ som kan vara bra att lära sig hantera problemen om man har läs och skrivsvårigheter?


Inte läsförståelse utan problem med "central koherens" dvs. svårt att kunna se saker i ett större sammanhang och att kunna bedöma vad som är viktigt och oviktigt i det sammanhanget. Läs-och skrivsvårigheter är ett TREDJE ämne nu - du blandar ihop tre olika saker här.

Vad jag sa var att jag tycker det är intressant om man kanske kan dra slutsatser utifrån att en person kan skriva en uppsats och då få med allt viktigt - då ser det ju ändå ut som om det går. Kanske krävs det lite extra noggrannhet då? Jag vet inte säkert, men jag har sett det hos mina elever (de flesta har också diagnos inom autismspektrum). Dvs. jag har sett att en del har svårt att avgöra vilken information man måste ge, så att en annan person förstår. Och jag funderar helt enkelt på om man där kan dra några slutsatser som kan hjälpa TS och/eller mina elever.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vill bli bättre på formulera mig och vill ha tips!

Inläggav RapeRegs » 2020-01-16 19:56:57

Liljan skrev:Jag har inte gjort någon logisk kullerbytta, jag säger att INGEN har problem med det här pga Asperger för det är inget diagnoskriterie


Men snälla, läste du ens inledningen till avsnittet om autism? Där förklarar arbetsgruppen varför de flyttat ihop asperger med autism. De förklarar också varför man valt att kriterierna A1..A3 och B2,B3 på det sätt man gjort. Central koherens kallas i texten för Weak Central Coherence Theory (WCC) om du har svårt med engelskan.

Det nuvarande kunskapsläget är alltså följande; asperger beror på nedsatt förmåga till mentalisering[1], svag central koherens [2] och bristande exekutiva funktioner [3].

Det är bland annat därför samt att man inte kan särskilja asperger från övrig autism som man nu slagit ihop asperger med autism.

Du kan läsa mer om vilka nedsättningar du kan förvänta dig att någon med asperger kan tänkas uppvisa på landstingets sida här (läs särskilt avsnittet om central koherens):

http://www.habilitering.se/om-autism/as ... a-tankande

Du kan också läsa Socialstyrelsens beskrivning i kapitlet "Vad är autismspektrumtillstånd" i denna pdf.

https://www.socialstyrelsen.se/globalas ... 10-3-8.pdf
Senast redigerad av RapeRegs 2020-01-16 20:10:37, redigerad totalt 2 gånger.
RapeRegs
 
Inlägg: 1943
Anslöt: 2015-06-19

Vill bli bättre på formulera mig och vill ha tips!

Inläggav Bjäbbmonstret » 2020-01-16 20:09:08

Det finns böcker på biblioteket som handlar om samtal och vad man kan tänka på. Oftast är de riktade till folk som jobbar med samtal i sitt yrke men kanske skulle du kunna hitta något matnyttigt där?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Vill bli bättre på formulera mig och vill ha tips!

Inläggav Kidzi » 2020-01-16 21:09:44

Fabela skrev:Skillnaden mot er andra är att jag menar att man kan behöva låta texten "ligga till sig" ett tag. För om man läser igenom direkt när man skrivit den, så är man kvar i exakt samma tankar, därför ser man inte ev. missar.
Jag gör såna tester på mig själv ibland. Det kan i vissa fall ta t.o.m. veckor, innan jag upptäcker missarna, och ser hur jag borde gjort istället.


Undviker att läsa gamla inlägg. Så cringy...
Kidzi
 
Inlägg: 5466
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in