Vilket resultat på WAIS-test bör man ha?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilket resultat på WAIS-test bör man ha?

Inläggav BellaBelle » 2020-04-14 16:55:30

Striker skrev:
Alien skrev:Räcker det inte bara att berätta om alla dina svårigheter i intervjun? Utredningen består ju inte bara av tester.

Det är väl pga de svårigheter man har som man får en diagnos.

Sedan ska en läkare intyga att man inte klarar av att arbeta (alt att man inte klarar av att arbeta heltid).


Jo men jag är rädd att det ska leda till "ja det låter jobbigt men någon sådan diagnos har du inte" och att man då är tillbaka till samma kamp jag haft i några år nu där ingen tar en på allvar. Jag behöver verkligen visa att det här måste tas på allvar så att jag slipper bli tvingad till allt det här hemska och få ordna upp mitt liv.
Så jag har inte råd att uppvisa saker som kan gå emot kriteriumen för en diagnos.

Hur viktigt är det att få psykologen att inse att jag inte klarar av att jobba? Är hans roll helt oviktig efter att han väl satt diagnosen eller jobbar han tillsammans med psykiatrikern som skriver intygen?


Du/Striker verkar inte ha varit inloggad på länge. Jag funderar över hur gammal/ung du är. Att ”inte klara av att jobba” kan ju ha helt andra orsaker än Asperger och man får i regel inte sjukersättning ”bara” för att man får en - eller flera - diagnos(er).
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vilket resultat på WAIS-test bör man ha?

Inläggav Zariss » 2020-04-14 17:16:05

Jag fick sjukersättning "enbart" pga av asperger. Hon på fk hade själv barn med diagnoser, och hon kämpade verkligen för mig. Hon sade att hon förstod hur svårt och hur jobbigt det är med asperger, och tyckte tom att alla med asperger borde få leva på bidrag om dom så ville. Alltså, systemet är ju uppbyggt för att hjälpa oss svaga/nedsatta.
Zariss
Bannad
 
Inlägg: 107
Anslöt: 2019-10-05

Vilket resultat på WAIS-test bör man ha?

Inläggav Leibniz » 2020-04-14 22:19:53

Zariss skrev:Jag fick sjukersättning "enbart" pga av asperger. Hon på fk hade själv barn med diagnoser, och hon kämpade verkligen för mig. Hon sade att hon förstod hur svårt och hur jobbigt det är med asperger, och tyckte tom att alla med asperger borde få leva på bidrag om dom så ville. Alltså, systemet är ju uppbyggt för att hjälpa oss svaga/nedsatta.


Vilket år fick du din sjukersättning? På senare år verkar man ha dragit åt svångremmen rätt ordentligt för sjukersättning. Det är klart att enskild handläggare säkert kan godkänna mot gällande normer och att det sedan försvinner i mängden.

Generellt verkar det vara godtyckliga bedömningar av lågbegåvat folk som myndigheten plockat från gatan. Misstänker att självmorden ökar kraftigt när man nekar sjuka människor ekonomisk trygghet, så då är det bekvämt att ingen behöver ta ansvar utan att dessa nyanställda får handskas med skitgörat. Många handläggare kan knappt svenska så man undrar hur det står till med rättssäkerheten - inte så noga kanske.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Vilket resultat på WAIS-test bör man ha?

Inläggav Zariss » 2020-04-15 11:12:41

2019 blev jag beviljad
Zariss
Bannad
 
Inlägg: 107
Anslöt: 2019-10-05

Återgå till Aspergare och vården



Logga in