Vilket kablage har aspies fel på?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilket kablage har aspies fel på?

Inläggav Flia » 2009-11-23 18:20:42

Har letat och sökt, om det redan finns en tråd om det här får ni slå mig på fingrarna (om ni åker hit alltså....)

Med ADHD har man ju fel på dopamin- och noradrenalinfabriken, men vilken fabrik strular när man har AS?
Senast redigerad av Flia 2011-05-04 22:55:50, redigerad totalt 1 gång.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Inläggav Koboshi » 2009-11-23 18:24:54

Kopplingarna i hjärnan ^_^. Einstein hade ju felveckad hjärna.
Senast redigerad av Koboshi 2011-05-04 22:55:50, redigerad totalt 1 gång.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Inläggav barracuber » 2009-11-23 18:45:51

Min teori är att det har att göra med bristande kopplingar till känslorna (och känslominnena) i framloberna vilket gör att vi blir osäkra på vad vi känner och därmed på hur vi ska agera och besluta i olika situationer. Därför uppfattas vi som sega och stående på en fot.

EDIT: Obs att jag skrev uppfattas med sikte på NTs uppfattning om oss. NT har oftast låg tolerans och tålamod med den här typen av det de kallar för seghet. Lite generellt uttryckt
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:55:50, redigerad totalt 2 gånger.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Flawed » 2009-11-23 19:04:19

Jag gissar på hippocampus och sådana där strukturer typ.
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 22:55:50, redigerad totalt 1 gång.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav rdos » 2009-11-23 19:11:24

Ingen alls.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 22:55:50, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Flia » 2009-11-23 19:34:56

rdos skrev:Ingen alls.


Vad menar du?
Senast redigerad av Flia 2011-05-04 22:55:50, redigerad totalt 1 gång.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: Vilket kablage har aspies fel på?

Inläggav Duras » 2009-11-23 19:51:46

Flia skrev:Med ADHD har man ju fel på dopamin- och noradrenalinfabriken, men vilken fabrik strular när man har AS?


Hela NT-fabriken kanske.
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 22:55:50, redigerad totalt 1 gång.
Duras
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2007-12-31

Inläggav Flia » 2009-11-23 20:02:21

Men.. är det inte fastslaget nånstans? Har inte autism någon speciell liten nervbana som det är fel på?

Är det nån på forumet som har hjärnan som intresse?
Senast redigerad av Flia 2011-05-04 22:55:50, redigerad totalt 1 gång.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Inläggav rdos » 2009-11-23 20:42:12

Flia skrev:Men.. är det inte fastslaget nånstans? Har inte autism någon speciell liten nervbana som det är fel på?


Nej, långt ifrån. Däremot så finns olika studier som hittat skillnader i storlek på olika områden, och skillnader i MRI.

Flia skrev:Är det nån på forumet som har hjärnan som intresse?


Möjligt, men jag har inte psykiatrins defektteorier som intresse, utan neurodiversitet.

F.ö. så var förslaget "hela NT fabriken" väldigt bra. :wink:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 22:55:50, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav barracuber » 2009-11-23 20:52:19

Min teori är bara nånting jag tyckt låtigt lite rimlig baserat på hur jag uppfattar aspergare och efter att ha läst ganska många böcker om NPF och AS. Men den är naturligtvis bara en totalt lekmannamässig ståndpunkt, grundad på några citat i en knapp handfull böcker. Vem här kan egentligen göra anspråk på mer än så`?

Jag vill heller inte att min eller någon annan defektteori ska vara sann. Jag vill att rdos ska ha rätt och stödjer helt neurodiversitetskampen.

Rdos skrev "skillnader i storlek på olika områden och skillnader i MRI". Det är intressant och jag hoppas någon verkligen forskar på sådana och liknande områden.

Rdos, tror du alltid aspergare kommer vara så få i förhållande till "normalkollektivet"? Mellan tummen och pekfingret ;-)
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:55:50, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav rdos » 2009-11-23 23:24:27

barracuber skrev:Rdos, tror du alltid aspergare kommer vara så få i förhållande till "normalkollektivet"? Mellan tummen och pekfingret ;-)


Jag tror att den är på väg att nå ett historiskt minimum, och därefter kommer att öka igen. Under förutsättning att vi klarar av de prövningar som ligger framför oss som art.

Jag börjar oxå tro att autistiska drag före industrialismen och jordbruket kanske var bra mycket högre än nu, kanske en hel tiopotens. Det är nog så att graden av storlek på sociala nätverk är omvänt proportionell emot frekvens av autistiska drag. Desto mer lokal produktion och mindre globalisering, desto större behov av autistiska drag. Idag ersätter man i hög grad lokala innovationer med sociala nätverk, vilket minskar behovet av innovatörer.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 22:55:50, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav barracuber » 2009-11-23 23:34:20

rdos skrev:
barracuber skrev:Rdos, tror du alltid aspergare kommer vara så få i förhållande till "normalkollektivet"? Mellan tummen och pekfingret ;-)


Jag tror att den är på väg att nå ett historiskt minimum, och därefter kommer att öka igen. Under förutsättning att vi klarar av de prövningar som ligger framför oss som art.

Jag börjar oxå tro att autistiska drag före industrialismen och jordbruket kanske var bra mycket högre än nu, kanske en hel tiopotens. Det är nog så att graden av storlek på sociala nätverk är omvänt proportionell emot frekvens av autistiska drag. Desto mer lokal produktion och mindre globalisering, desto större behov av autistiska drag. Idag ersätter man i hög grad lokala innovationer med sociala nätverk, vilket minskar behovet av innovatörer.


Utvecklingen mot fler och fler sociala nätverk talar väl till NT:s fördel?

Ta en sådan person som Linus Torvalds som skapade Linux och dessutom spred sin skapelse över hela världen! Det hade nog inte varit lätt för en autistisk person att göra om det?

Det känns som att framtiden inte är helt ljus för autistiska drag. :(

Först skedde en nördifiering när internet kom - unix osv. Nu ser vi en motsatt våg - den sociala webben. Hmmm.

EDIT: Detta är väldigt viktiga frågor för mig rent personligen eftersom de påverkar vad jag kan satsa på att försöka jobba med framöver.... :?
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:55:50, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Alexandra » 2009-11-24 0:00:31

Spegelneuroner är ju nåt som varit uppe till diskussion väldigt mycket här på forumet, om du söker på det kanske du hittar en del intressanta saker, Flia.

Nu kollade jag i Den kompletta guiden till Aspergers syndrom av Tony Attwood, på sidan 383-84 står bl a följande: "Forskning där man har använt hjärnavbildande teknik och neuropsykologiska test har bekräftat att Aspergers syndrom är förknippat med en dysfunktion i den "sociala hjärnan", som består av de frontala och temporala delarna av hjärnbarken..." Rent fysiska skillnader i hjärnan mellan folk som har AS och folk som inte har det tycks alltså (inte helt förvånande) att finnas.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 22:55:51, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav lasseivägen » 2009-11-24 0:19:56

I en artikel i Forskning och framsteg, behandlas människohjärnans möjlighet att sålla bort oväsentlig information.
Man har bland annat funnit att personer med ADHD har svårt att sålla bort oväsentligheter. Tyvärr kommer jag inte ihåg så mycket av artikeln. Den går nog att läsa på internrett, "Hjärnan lär sig att glömma"

Kan eventuellt vara en liten del av problemet även för AS. Jag vet att jag ofta stör problemannalyser på jobbet. Folk brukar bli väldigt iriterade när jag påpekar samband som dom inte kan se, efersom dom sållas bort av gammal vana. Om det senare visar sig att min anlys stämde bli dom mest förbannade om man påpekar.

Kanske vi kan hitta lite egenheter i vårt sätt att fungera jämfört md NT.
Tror inte vi skall underskatta vanlig intellektuell analys. Alt är inte kemi eller neurologi. Det behövs lite teorier bakom för att få fram bra forskning.

Jag tror faktiskt att vi som har problemen kan bidra till förståelsen av AS.
Senast redigerad av lasseivägen 2011-05-04 22:55:51, redigerad totalt 1 gång.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Inläggav Flia » 2009-11-24 0:37:24

Alexandra skrev:Spegelneuroner är ju nåt som varit uppe till diskussion väldigt mycket här på forumet, om du söker på det kanske du hittar en del intressanta saker, Flia.

Nu kollade jag i Den kompletta guiden till Aspergers syndrom av Tony Attwood, på sidan 383-84 står bl a följande: "Forskning där man har använt hjärnavbildande teknik och neuropsykologiska test har bekräftat att Aspergers syndrom är förknippat med en dysfunktion i den "sociala hjärnan", som består av de frontala och temporala delarna av hjärnbarken..." Rent fysiska skillnader i hjärnan mellan folk som har AS och folk som inte har det tycks alltså (inte helt förvånande) att finnas.


Det var väl ungefär det jag var ute efter ja.
Själv hittade jag bara wikipedia, och det är svårt att veta om de som granskar artiklar där verkligen har kunskap om sånt här.
Tack.
Senast redigerad av Flia 2011-05-04 22:55:51, redigerad totalt 1 gång.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Inläggav Parvlon » 2009-11-24 2:39:18

Koboshi skrev:Kopplingarna i hjärnan ^_^. Einstein hade ju felveckad hjärna.
Myt.

En dag 1978 fick den unge journalisten Steven Levy i New Jersey uppdraget av sin tidnings redaktör att hitta Einsteins hjärna.
[...]
Till slut lyckades Levy hitta den läkare som hade obducerat Einstein, och den som av allt att döma hade plockat ut hjärnan ur kraniet. Doktor Thomas Harvey var sjukhuspatolog i Princeton på 50-talet och hade sedan levt ett kringflackande liv, men nu fanns han i staden Wichita i Kansas och Levy sökte upp honom. Först var Harvey förtegen och ovillig att säga mycket om episoden med Einstein. Men efter en stunds intervju berättade han att han faktiskt hade hjärnan i sin ägo. Den fanns i själva verket i kontoret där de satt och samtalade.
Dr Harvey gick fram till en kartong med texten ”Costa Cider”, och hämtade upp två konservburkar av glas. I burkarna fanns resterna av Albert Einstein i tioprocentig formalinlösning. Små vitgula tärningar av människohjärna rörde sig stillsamt i vätskan



Thomas Harvey själv tycks ha kommit till slutsatsen att Einsteins hjärna inte på något avgörande anatomiskt sätt skilde sig från vilken annan hjärna som helst. Han verkade betrakta den mest som ett kuriosum, ett samlarobjekt.
http://www.alltomvetenskap.se/print.aspx?article=634


Einsteins hjärna studerades aldrig seriöst och tvärt om hanterades den inte alls kontrollerat eller ens med omsorg. Inte heller så vitt jag vet gjorde han någonsin något test av kognitiv förmåga.
http://vetenskap-forskning.blogspot.com/2009/04/myter-om-hjarnan.html


5. Är stora hjärnor bättre?
Illustrerad vetenskap säger nej. Jag säger ja och hänvisar till Intelligence and brain size in 100 postmortem brains: sex, lateralization and age facto, Brain, 2006, 129(2):386-398; DOI:10.1093/brain/awh6.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in