Vilken musikstil gillar ni?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vilken musikstil gillar ni?

Inläggav DrEvil » 2012-01-31 7:44:15

Hej! Jag är mycket intresserad aspergare så jag skulle gärna vilja veta vilken sorts musik ni gillar, om det finns någon aspietrend eller liknande. Jag hittade en extremt lång tråd som mest verkade lista grupper som jag inte vet vad det spelar för musik.

Ni får gärna berätta vad ni gillar för sorts musik och vad ni gillar med den, men snälla lista inte bara namn på okända grupper, utan försök beskriva musikstilen med ord istället.



Moderator atoms - tråden flyttad från Att leva som aspergare.
DrEvil
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2011-10-25

Re: Vilken musikstil gillar ni?

Inläggav Kostymhippie » 2012-01-31 20:18:28

Mina favoriter i musikväg är:

1. Progressiv/symfonisk rock: låter som vanlig rock eller hårdrock, ofta med växlande takt- och tonarter i samma låt. Låtarna är oftast långa, mellan 6 och 10 minuter, och mycket längre låtar förekommer. Mycket synthar, orglar och pianon är vanligt, liksom ett spelsätt som liknar den klassiska musiken, ibland kan musiken vara väldigt kaotisk med starka ljudeffekter och liknande.

2. Extrem Metal: till att börja med, metal är hårdrock fast hårdare. Extrem metal är hård metal och innefattar följande stilar
- Thrash metal - som vanlig metal fast snabbare och hårdare, skrikig sång.
- Death metal - som thrash fast ännu snabbare och hårdare, entonigt morrande eller gurglande sång.
- Black metal - som death metal fast ännu snabbare ändå, entonigt ylande eller väsande sång, kan vara melodisk som vanlig metal eller också extremt monotom.
- Power metal - snabbt och hårt som death eller thrash metal men melodiöst och fint som vanlig rock eller hårdrock (en kombination av progressiv rock och power metal existerar också och kallas då prog metal).

3. Div. olika elektroniska stilar
- Synthmusik från 1970- och tidiga 80-talet, monotomt, enkelt och kallt ljud
- Krautrock - som synthmusik från 1970-talet men med gitarrer och ljudeffekter
- Ambient/Downtempo - lugn synthmusik med ett "flytande" ljud, inga trummor eller väldigt mjuka sådana, ofta med starka influenser från asiatisk musik eller olika ursprungsbefolkningars musik
- Dark Ambient - som ambient fast mörkt och dystert istället för soft och harmoniskt, ofta med skandinaviska eller brittiska undertoner.
- Acid/Goa/Psychedelic trance - som ambient/downtempo fast snabbt med hårda technotrummor och mer kaotiskt ljud.

Sådär nu har jag berättat vad jag gillar.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Re: Vilken musikstil gillar ni?

Inläggav barracuber » 2012-01-31 20:25:11

Av det Kostymhippie skrev gillar jag detta, det är coolt:

Kostymhippie skrev:Mina favoriter i musikväg är:

1. Progressiv/symfonisk rock: låter som vanlig rock eller hårdrock, ofta med växlande takt- och tonarter i samma låt. Låtarna är oftast långa, mellan 6 och 10 minuter, och mycket längre låtar förekommer. Mycket synthar, orglar och pianon är vanligt, liksom ett spelsätt som liknar den klassiska musiken, ibland kan musiken vara väldigt kaotisk med starka ljudeffekter och liknande.


Annars är jag allätare och gillar de flesta stilar. Speciellt 50-talsjazz och 70-tals-disco faktiskt. 8)
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Vilken musikstil gillar ni?

Inläggav KaptenZoom » 2012-01-31 22:37:06

The Smiths
Morrissey
The Stone Roses
Violent femmes
Pixies
Neil Young
The Specials
Säkert
Bob hund
Popsicle
mm

Världens bästa skiva är "The Queen is dead" av The Smiths

Senaste skivköp Kapten Röd
KaptenZoom
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2011-11-16

Re: Vilken musikstil gillar ni?

Inläggav Lowas » 2012-01-31 23:39:37

Hårdrock, Electro house och klassiskt här. Lyssnar för tillfället lite på Oliver Shanti också.
Fastnar lätt för detaljer som feta synthbasar och smakfull distortion t.ex.
Musiken ska gärna gripa mig direkt med något riff, någon slinga eller ett ballt ljud.
Lite olika musik för olika ändamål också.

Vet inte hur det är med andra men kan vara ett aspergerdrag kanske att fastna för vissa låtar eller partier och lyssna på dessa miljoner gånger :)
Lowas
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2011-12-10

Re: Vilken musikstil gillar ni?

Inläggav DrEvil » 2012-02-01 5:46:12

Lowas skrev:Vet inte hur det är med andra men kan vara ett aspergerdrag kanske att fastna för vissa låtar eller partier och lyssna på dessa miljoner gånger

--------------------------------------------------------------------
Intressant påstående, själv har jag hört att det är något som är typiskt för tjejer att fastna för vissa låtar och manligt att gilla större variation (jag har även hört att asperger är en maskulin hjärna i kvadrat).
Killar gillar ju i allmänhet mer stimulans och variation, associationen går tillbaka till de mest primitiva sexualdrifterna där mannen ska gilla att impregnerar flera kvinnor medan kvinnan har större behov att stanna med en partner för annars är barnet lottlöst.
Fast å andra sidan är väl knappast asperger kända för att ha ett stort antal sexualpartners, så analogin kanske inte funkar...?
--------------------------------------------------------------------
Hårdrock verkar vara ett återkommande tema, också lite intressant. Själv minns jag på 80-talet på skolgården när Guns 'n Roses var inne, då var man nörd om man inte lyssnade på hårdrock. Och visst nördar gillar ju _lite_ stimulans och att ta det lugnt och kanske plugga och läsa en bok, då verkar det ju underligt att lyssna på hårdrock där det matas på med energi, volym, osv


Moderator mnordgren: lade till en citatruta.
DrEvil
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2011-10-25

Re: Vilken musikstil gillar ni?

Inläggav MsTibbs » 2012-02-01 11:24:14

Michael Jackson (ingen förklaring behövs?)

Klassiskt: Tjajkovskij, Grieg

Synth/EBM/Industri/bitpop (dataspelsmusik): Slagsmålsklubben, Welle:Erdball, Frontline Assembly, Alice in Videoland

Musikaler (sjunger replikerna): Chess, Rocky Horror Show, Jesus Christ Superstar

Det är få genrer jag inte gillar NÅGOT ur
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Vilken musikstil gillar ni?

Inläggav kullan » 2012-02-01 11:33:11

Majoriteten ligger i pop och rockträsket. Rocken får gärna ha en bluesig ton i sig. typ tidig deep purple eller dyl.

Men sen gillar jag sån där crossovermusik. Typ folkmusikpop typ Nordman och Sarek.
Jag gillar Fredrik Kempe som blandar tecno och opera. Ja det är väl några exempel.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Vilken musikstil gillar ni?

Inläggav Chrilleb » 2012-02-01 12:04:11

I min barndom och ungdom var det mycket inom elektronisk musik jag gillade, satt själv och komponerade lite smått, och hade en favorit i kompositörer Jean-Michel Jarre. Sen när jag växte upp hittade jag en sångare i Tommy Körberg, vars röst fängslade mig, han blev nummer 1! :) Utöver detta var det mycket visor i ungdomen, jazz kom lite senare.
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Re: Vilken musikstil gillar ni?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-02-01 12:53:16

Metal, rock, punk, country.

Men ingen jävla hiphop.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Vilken musikstil gillar ni?

Inläggav kullan » 2012-02-01 13:04:40

KrigarSjäl skrev:Men ingen jävla hiphop.


Nej Tack! Inte jag heller.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Vilken musikstil gillar ni?

Inläggav MsTibbs » 2012-02-01 13:38:46

kullan skrev:
KrigarSjäl skrev:Men ingen jävla hiphop.


Nej Tack! Inte jag heller.


Samma här.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Vilken musikstil gillar ni?

Inläggav jojomamma » 2012-02-01 17:52:44

Jag har alltid gillat musik med bra texter. Sånger, visor. Jag var tonåring under 70-talet har varit något av expert på svensk progg. Annars gillar jag artister som Cornelius, jaque Brel, Édith Piaf, Vladimir Vysotskij, Winnerbäck, Rickard Wolff, mfl
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Re: Vilken musikstil gillar ni?

Inläggav Paralysed » 2012-02-02 3:32:40

KaptenZoom skrev:The Smiths
Morrissey
The Stone Roses
Violent femmes
Pixies
Neil Young
The Specials
Säkert
Bob hund
Popsicle
mm

Världens bästa skiva är "The Queen is dead" av The Smiths

Senaste skivköp Kapten Röd


Oj, det var ingen dålig lista du hade där. Skriver under på The Smiths, The Stone Roses, Neil Young och tillägger Joy Division. Nu spelas Leonard Cohen för övrigt
Paralysed
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2012-02-02
Ort: Skåne

Re: Vilken musikstil gillar ni?

Inläggav Iridia » 2012-02-02 4:01:51

DrEvil skrev:Hej! Jag är mycket intresserad aspergare så jag skulle gärna vilja veta vilken sorts musik ni gillar, om det finns någon aspietrend eller liknande. Jag hittade en extremt lång tråd som mest verkade lista grupper som jag inte vet vad det spelar för musik.

Ni får gärna berätta vad ni gillar för sorts musik och vad ni gillar med den, men snälla lista inte bara namn på okända grupper, utan försök beskriva musikstilen med ord istället.

Varför det? Har du själv AS eller är du en wannabe? :wink:
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Vilken musikstil gillar ni?

Inläggav Chrilleb » 2012-02-02 10:48:44

Tillägg:



Artister jag gillar är:


Tommy Körberg XD
Anthony Walrow ( En Australiensisk operasångare , sjungit bla i Fantomen )
Fredrik Lycke ( Har stora drag av Tommy Körberg i rösten, mycket duktig sångare )
Peter Cetera ( den gamla Chicago front-figuren, gillar hans röst )
Helen Sjöholm ( sångerskan i BAO, med många strängar på sin lyra )

( Ja, de var de jag kommer på nu :P )
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Re: Vilken musikstil gillar ni?

Inläggav Carla1 » 2012-02-02 18:47:24

Kommer ihåg den första klassiska "låten" jag hörde som barn.

Det var i slutet av 50-talet, jag var 5 eller 6 år, och TV var nytt.
Eurovisionens vackra vinjett med stjärnor i en ring och Charpentiers 350 år gamla musik Te Deum, etsades in i min hjärna för alltid från en stor tingest i trä, på höga ben och med utfällda luckor.

Ja, mitt svar blir alltså klassisk musik, helst Beethoven.
Carla1
 
Inlägg: 182
Anslöt: 2011-12-20
Ort: Stockholm

Re: Vilken musikstil gillar ni?

Inläggav MajaN96 » 2012-02-02 18:57:56

Lyssnar på Imogen Heap (hon är en sångerska från England och hon gör alternativ musik. En av hennes mest kända låtar är "Hide and seek")

http://www.youtube.com/results?search_query=imogen+heap&oq=imogen+heap&aq=f&aqi=g10&aql=&gs_sm=e&gs_upl=703l2578l0l2750l11l10l0l7l7l0l297l625l0.1.2l3l0


Gillar inte mainstream musik, som pop, techno och så vidare.
MajaN96
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2012-01-20
Ort: Karlskoga

Re: Vilken musikstil gillar ni?

Inläggav DrEvil » 2012-02-02 19:40:31

Iridia skrev:Varför det? Har du själv AS eller är du en wannabe?

---------------------------------------------------
Jag är extremt intresserad av psykologi (när jag gjorde as-testet fick jag 0 poäng där man skulle ha över 32 för att vara i farozonen), och eftersom mina intressen mest handlar om sociala saker och att hjälpa andra tyckte jag det var ganska roligt att komma hit där folk har sociala problem och pusha på dem lite att bli mer sociala. :-)


Moderator mnordgren: lade till en citatruta.
DrEvil
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2011-10-25

Re: Vilken musikstil gillar ni?

Inläggav hundmormor » 2012-02-02 20:04:00

Metallica, Sjoatakovitch, Rachmaninov, musiken ur Final Fantasy och Katie Melua och Rolling Stones, dvs aggresiv musik när jag är sur och mjuka melodier när jag är glad. Det går i vågor och jag lyssnar mycket och ofta om jag hittar ny musik jag gillar, annars är det oftast tyst och lugnt hemma för på jobbet är det en himla massa prat, telefoner,möten och kunder...och själv prata jag mycket då jag håller en massa föreläsningar om miljöfrågor....så huvet är som en torktumlare när jag kommer hem. Barnbarn på besäk innebär en massa musik och dans för 2 och 4årimgar, roligt, så barnmusik (gärna spansk) är nog den vanligaste musiken hemma hos mig. För musik går jag gärna på konsert på Berwaldhallen med klassisk symfonimusik (helst Dvorac med cello) eller Wagners ringen på Operan. Men som sagt, tystnad är skönt!
hundmormor
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2011-04-23
Ort: Stockholm

Re: Vilken musikstil gillar ni?

Inläggav Corpse Bride » 2012-02-02 20:44:49

DrEvil skrev:Varför det? Har du själv AS eller är du en wannabe?
---------------------------------------------------
Jag är extremt intresserad av psykologi (när jag gjorde as-testet fick jag 0 poäng där man skulle ha över 32 för att vara i farozonen), och eftersom mina intressen mest handlar om sociala saker och att hjälpa andra tyckte jag det var ganska roligt att komma hit där folk har sociala problem och pusha på dem lite att bli mer sociala. :-)


Jag tror att det är en hel del som inte lider av de sociala problemen lika mycket som av sitt behov av rutiner för att fungera i vardagen exempelvis. Vissa har mest problem med sensoriska intryck. Aspergers innebär inte enbart sociala problem.
Läs boken aspergirls där står mycket om hur kvinnor med as fungerar och vilka problem de har. Många kvinnor är väldigt sociala på fester för att sedan behöva återhämta sig efteråt.
Ibland är det bristen på rutiner och att inte vara så bra på att planera som ställer till det för många. I mitt fall så kan jag inte hålla ordning på något utan hjälp med exakt hur det ska gå till. Att städa tar mig två timmar och så tar det någon annan halvtimme. Många tror nog att alla aspergare är väldigt organiserade, jag tror att det ofta kan vara tvärtemot med tanke på de jag har träffat.

OT: Jag lyssnar väldigt sällan på musik. Jag är lite av en allätare men det finns viss musik som jag avskyr. Dansbandsmusik är ett exempel på något som jag verkligen hatar att lyssna på.
Corpse Bride
 
Inlägg: 229
Anslöt: 2012-01-20

Re: Vilken musikstil gillar ni?

Inläggav Iridia » 2012-02-02 20:45:30

DrEvil skrev:
Iridia skrev:Varför det? Har du själv AS eller är du en wannabe?

Jag är extremt intresserad av psykologi (när jag gjorde as-testet fick jag 0 poäng där man skulle ha över 32 för att vara i farozonen), och eftersom mina intressen mest handlar om sociala saker och att hjälpa andra tyckte jag det var ganska roligt att komma hit där folk har sociala problem och pusha på dem lite att bli mer sociala. :-)

Men du, jag betackar mig för sådan hjälp. Vi är inga studieobjekt eller försökskaniner för glada amatörer här.

Vad ska du ha informationen i den här tråden till?

********

Skulle rekommendera att alla slutar svara den här hobbypsykologen.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Vilken musikstil gillar ni?

Inläggav calima » 2012-02-02 21:31:34

DrEvil skrev:Killar gillar ju i allmänhet mer stimulans och variation, associationen går tillbaka till de mest primitiva sexualdrifterna där mannen ska gilla att impregnerar flera kvinnor medan kvinnan har större behov att stanna med en partner för annars är barnet lottlöst.
Fast å andra sidan är väl knappast asperger kända för att ha ett stort antal sexualpartners, så analogin kanske inte funkar...?


chablonpsykologi?



DrEvil skrev: eftersom mina intressen mest handlar om sociala saker och att hjälpa andra tyckte jag det var ganska roligt att komma hit där folk har sociala problem och pusha på dem lite att bli mer sociala.


Roligt? På vilket sätt?
Är vi underhållande att studera?

Du skall inte utgå från att alla har sociala problem eller ens att alla vill bli mer sociala.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Vilken musikstil gillar ni?

Inläggav Kimmelie » 2012-02-02 23:52:09

Jag är inget djur i bur, och jag tänker inte låta mig studeras. :evil:
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Återgå till Intressanta intressen



Logga in