Vilka ljud klarar ni inte av?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav atoms » 2013-05-15 12:29:29

Moderator

Diskussionen om tinnitus har flyttats till Tinnitus och Aspergers syndrom.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Bullz » 2013-05-16 15:17:59

Det värsta är ju när man sitter med hörlurar på sig och någon kommer och skriker i bakgrunden eller ljud öht när man sitter med hörlurar på sig. Ibland kan man tro att det är jordbävning när någon smäller i trappuppgången och man tar av sig hörlurarna för att se efter.
Bullz
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2013-04-28

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Eembla » 2013-05-16 17:30:32

Jag har svårt för en rad ljud. Blir det helt tyst när jag ska läsa vilket jag älskar då kan jag bli väldigt rastlös och skruva på mig, att läsa till klassisk musik är det bästa jag vet. Film kan ibland vara väldigt jobbigt, ibland så är ljudet super lågt när de pratar så då höjer man ljudet, sedan kommer en action scen och ljudet är skyhögt då får jag nästan panik, jag sätter händerna över öronen i ren skräck och små skriker sääääääänk!!
När folk smaskar det får mig att bli väldigt enerverad. Jag har faktiskt ställt mig upp på bussen och rytit för fan sluta smaska om någon suttit bakom mig och smask ätit på en klubba eller tuggummi.(Persnen ifråga blir sjukt förvånad och sväljer sakta men sedan blir det minsann tyst) I göteborg där min kärbo bor så har vi lägenhet precis brevid motorvägen, ljudet i sig stör mig inte, men jag får mycket mer huvudvärk och sover längre och sämre.Men jag vet inte om detta med ljud beror på AS då jag inte har en diagnos än.
Eembla
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2013-05-16
Ort: Uppsala

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav lindrin » 2013-05-16 18:05:24

Slamrande porslin! , motorcyklar och mopeder. Ventilationssystem, radio på låg volym , Tv på för hög volym. . Finns ganska många. :shock:
lindrin
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2008-04-04

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav antonius » 2013-05-16 21:46:59

Det där dova,'PÅÅP-PÅÅP-PÅÅP' som sådana där förbannade fyrhjulingar ger ifrån sig, när man försöker sova för att man skall jobba nattskift. Död och förintelse till dessa skapelser. Fyller ingen funktion. Är en leksak som förbränner bensin till ingen nytta. Här där jag bor verkar det som människor inte kan ha roligt, utan att köra upp en 20liters dunk med bränsle i ngt av deras nöjesredskap.

Men då är dom ju fet som flodhästar, dom borde springa ett par varv på eljusspåret istället, men då får dom väl hjärtinfarkt. :evil:
antonius
 
Inlägg: 21871
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav lindrin » 2013-05-17 14:33:45

Henkkalexi skrev:Barnskrik, hårda slag på skrivbordstangenterna, droppande kranar, fläktsurr, klapprande klackar, wailande sång, viskningar nära örat, folk som smackar, fyllevrål av typen "ööööööh", radion, folk i kyrkan som envisas med att hjälpa till med högläsningarna fast deras röster lämpar sig ovanligt dåligt för det, missljudande orglar, trämöbler som skrapar mot klinkersgolv, musik från grannar som dunkar genom TVÅ väggar, min mamma när hon svarar i telefon fast hon egentligen inte hinner...

Apropå det här så har min psykolog tipsat mig om att ytterliga skära ner på intrycken genom att jag kompletterar min mp3 med att ta på solglasögon och dra på mig en huva, så jag slipper se alla läskiga människor på gatorna när jag, till äventyrs, beger mig in till stan...



Hahaha, känner igen mig sjukt mycket på ljuden. Instämmer på samtliga!
lindrin
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2008-04-04

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav kullan » 2013-05-17 14:44:37

Ljudet från hissjäveln i mitt hus.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Eembla » 2013-05-17 14:47:15

Hur har ni andra det med höga ljud som ni är beredda på? Jag la märke till en udda sak idag. Det satt hundar i baksätet på en bil, jag visste ju att de antagligen skulle skälla när jag gick förbi, men när de började skälla så fick jag ändå panik känsla för det höga ljudet.
Reagerar ni lika starkt på ljud som ni är förberedda på eller inte?
Eembla
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2013-05-16
Ort: Uppsala

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav antonius » 2013-05-17 18:22:58

Beror väl på vilket ljud. När min avskyvärda feta chef kommer från sin 2timmars lunch med kebabpizza kvar mellan tänderna, som han suger på, och sen smackar belåtet, går det kalla kårar genom min magra kropp. Tur nog, har jag för korta fingrar att strypa hans feta hals. :x icon
antonius
 
Inlägg: 21871
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav ZeldAlice » 2013-05-17 21:22:08

Ett annat ljud jag märkt nu på sistone att jag har svårt att klara av, iallafall på typ nära håll, är högljudda maskiner så som motorsågar, borrar etc etc. Och på tal om borrar så är ju den hos tandläkarn HEMSK, inte bara för ljudet utan det blir så extra hemskt när borren liksom borrar i din tand också, tycker sånt är jätteläskigt...
ZeldAlice
 
Inlägg: 498
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Värmland

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Inpius » 2013-05-20 18:56:36

Ljudet när man slinter med besticken på våra tallrikar - ett gällt, gnisslande pipljud som är helt outhärdligt! Har avskytt det ända sedan jag var liten; ibland går jag ut ur köket, sätter mig på mitt rum och håller för öronen och nynnar medan min lillebror skär (han är rätt dålig på att skära, ändå är han 13...) och mamma hämtar mig när han är klar.

Att rulla en stenkula över ett visst underlag (olyckligtvis har min bror ett sådant golv, och under en period lekte han alltid med kulor... Jag bad honom rulla dom på nåt plastigt eller nåt, men då var det ju såklart bara kul att rulla ännu mer för att irritera mig)

När man ska skrapar frost från en bilruta och den sitter hårt så skrapan bara går på själva frosten istället för att ta bort den.

När man ska stapla våra förskräckliga tallrikar... De har en... hur ska man säga... "slät stenartad" yta. Dessutom är det ofta jag som plockar ur disken och då måste jag stoppa in tallrikarna.

Dånande, höga basljud från typ rundgång, sånt där jättehögt dovt ljud som knappt hörs utan är mer som en gelévägg som kommer emot en, rinner in i öronen och omger en tills man knappt kan röra sig... Usch, sånt hatar jag!
Inpius
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2013-05-15

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Inpius » 2013-05-20 18:58:00

ZeldAlice skrev:Ett annat ljud jag märkt nu på sistone att jag har svårt att klara av, iallafall på typ nära håll, är högljudda maskiner så som motorsågar, borrar etc etc. Och på tal om borrar så är ju den hos tandläkarn HEMSK, inte bara för ljudet utan det blir så extra hemskt när borren liksom borrar i din tand också, tycker sånt är jätteläskigt...


Det värsta enligt mig var på träslöjden i mellanstadiet, när man skulle såga med en fjuttlig liten såg och om man gjorde snett eller tog i för mycket/för litet så gnisslade det så in i.... Huvaligen!
Inpius
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2013-05-15

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Inpius » 2013-05-20 19:00:23

Eembla skrev:Hur har ni andra det med höga ljud som ni är beredda på? Jag la märke till en udda sak idag. Det satt hundar i baksätet på en bil, jag visste ju att de antagligen skulle skälla när jag gick förbi, men när de började skälla så fick jag ändå panik känsla för det höga ljudet.
Reagerar ni lika starkt på ljud som ni är förberedda på eller inte?


Till att börja med låter ju oförberedda ljud typ tio gånger högre! Sedan beror det på vad det är för ljud, men i allmänhet blir jag livrädd för plötsliga ljud. Fast det kanske inte direkt är AS-relaterat, eftersom många NT förmodligen också blir rädda för plötsliga ljud, precis som man blir rädd för "jumpscares" i spel/videor...
Inpius
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2013-05-15

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Eembla » 2013-05-20 20:41:32

Jag har definitvt upplevt helvetet idag:P Ett labb fullt med Vätskekromatografer och Massspektrometrar. Surrandet från dessa maskiner och deras kylsystem verkligen skar i öronen. Stå och jobba i en sådan miljö i flera timmar var lika med olidligt. Tur man är ledig imorgon så man kan ta igen sig är verkligen helt slutkörd.
Eembla
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2013-05-16
Ort: Uppsala

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Little J » 2013-05-20 20:42:49

Pysande ljud, ljudet av någon som kräks (emetofob) men framförallt ljudet av när någon i huset har sin kran på och spolar vatten och kranen är öppen i ett visst läge så att det riktigt tjuter i rören!! Svårt att beskriva detta ljud men AVSKYR det verkligen! Eller när grannen kissar och sedan spolar - för JA jag hör faktiskt det klart och tydligt! Får halvt pott på tuppjuck av det! Kan väl nämnas att jag bor i ett äldre bostadsrättshus, därav är det ganska så lyhört samt gamla rör så det tjuter väl extra om dem så.

Heller inte särskilt förtjust i ljudet av barn som skriker/skrattar/pratar högt - och då jobbar jag med barn (hur gick det till?!) ;)

Finns nog flertalet ljud som man tycker är jobbigt att lyssna på, minns dem bara inte nu.
Little J
 
Inlägg: 361
Anslöt: 2013-03-18

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Inpius » 2013-05-20 21:15:36

Tillägg på min lista:

Att dra ut lådorna i frysen (våra lådor är sådana där fruktansvärda "metallnätlådor" och frysen är alltid isig eftersom den totalt har avfrostats typ 2-3 gånger under hela min livstid)

Allmänna "hysteriska" ljud, som brölande skrik (barnskrik är förvånansvärt nog lättsammare än grövre brölskrik), 25 elever i ett klassrum, en massa ljud tillsammans som bara stressar, ljudet från en musiksal i mellanstadiet (oändligt tacksam över att mellanstadiet är över!) osv...

Dammsugaren. Men inte själva sugljudet, utan det där raspande ljudet när man drar den över vissa golv... Precis som när man drar hårda möbler utan "tassar" över sådana golv.

Förvånansvärt nog lyssnar jag ändå på metal... Och jag menar inte emomusik eller fjortismetal, utan riktigt jäkla brutal, högljudd, skrikande, growlande death metal. Och bland det bästa som finns är norsk black metal! :D
Inpius
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2013-05-15

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav lindrin » 2013-05-20 21:37:21

Prat om något ovesäntligt i samma rum som jag är i, samtidigt som jag försöker läsa något intressant online. Aaaaarrrrgggghhhhhhh!!!!!!! Tv ljud på låg volym i ett annat rum, så att det bara blir något slags sorl/brus. :evil:
lindrin
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2008-04-04

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Mijoh » 2013-05-21 21:42:21

Swesse skrev: Henkkalexi skrev:

Swesse skrev:Kan störas enormt av ljudet av folk som andas (när det är lite tystare i omgivningen).



+1

Jag brukade skrika åt min syrra att hon skulle sluta andas, när jag inte pallade med ljuden. :D



Jag med :D (och min bror)


Tack för er ärlighet och era delningar. Har haft en riktig skitdag idag – nu sitter jag här och skrattar åt trådens fantastiska meddelanden. Igen: tack!

Jag fixar inte när frugan knaprar müssli i mitt öra, när någon andas för högt (när det ska vara tyst), vissa mobilsignaler, brummande ljud (typ fläktar och elektriska saker), snarkningar samt fåglar som piper (läs: skriker, larmar och gör sig till) när man ska sova. Men: detta gäller främst när jag befinner mig i härdsmälta eller stress – i övrigt klarar jag ljuden rätt bra.
Mijoh
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2013-05-21
Ort: Uppsala

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav kiddie » 2013-05-22 1:55:51

Jag fixar grannljuden rätt bra, även deras urineringsvanor. Har nästan alltid bott lyhört. Gräl, spolande i kranar, smällande dörrar, spring i trappuppgången... Däremot blir jag fortfarande skitskraj när posten kommer in genom inkastet.

Dammsugare kan jag inte med. Inte för att jag upplever ljudet som obehagligt men det gör mig deppig. Det påverkar mitt känsloläge. Undrar om jag är ensam om det?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav sugrövmanövern » 2013-05-22 2:02:26

kiddie skrev:Dammsugare kan jag inte med. Inte för att jag upplever ljudet som obehagligt men det gör mig deppig. Det påverkar mitt känsloläge. Undrar om jag är ensam om det?
Känner igen mig. Det blir allmänt jobbigt hemma eftersom mina djur också ogillar ljudet. Och så kommer det så äcklig lukt från dammsugaren, gammalt damm :( . Så det känns inte som att man gjort rent utan som man spridit dåliga energier i form av ljud och lukt.

Skulle gärna ha en dammsugare som knappt lät någonting, som var bra ljuddämpad.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav kiddie » 2013-05-22 2:04:42

sugrövmanövern skrev:Så det känns inte som att man gjort rent utan som man spridit dåliga energier i form av ljud och lukt.


JAaa!!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav antonius » 2013-05-22 2:31:30

Inpius skrev:Förvånansvärt nog lyssnar jag ändå på metal... Och jag menar inte emomusik eller fjortismetal, utan riktigt jäkla brutal, högljudd, skrikande, growlande death metal. Och bland det bästa som finns är norsk black metal! :D


Men är inte det ett sätt att få en slags ''skärm'' mot den konstiga ''världen'' som man inte tycker att man liksom platsar i? Själv spelar jag teckno house, på rätt hög volym när jag känner att det blir jobbigt, och börjar prata för mig själv etc. Jag upplever att det är lugnande, och får mig att undvika att tänka i neggativa ''spiraler'', om du förstår vad jag menar. Det kanske är ljudet av tystnad, som gör mig nervös. :-)051
Senast redigerad av antonius 2013-05-22 2:38:46, redigerad totalt 1 gång.
antonius
 
Inlägg: 21871
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Parvlon » 2013-05-22 2:33:09

fläktar som surrar i sovrum
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Miche » 2013-05-22 9:48:42

Dammsugare (av normal kvalitet) är ett gissel, om du dammsuger en dag när solen lyser in genom fönstren förstår du varför, innan dammsugningen finns det en del damm i luften som svävar runt (beroende på luftströmmar mm), efter dammsugningen så är luften full av små partiklar, sönderdelat damm som flyger runt, dras ner i luftvägarna (tänk på hur tufft det är för lungorna, inte minst hos barn).

Har du en gammal dålig dammsugare är det än värre... Den för oväsen, får dammet att hamna överallt (utom i dammsugaren), med andra ord är det bättre att slänga bort skiten och ge fan i att dammsuga.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in