Vilka ljud klarar ni inte av?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Alyana » 2012-02-17 18:39:48

Har alltid varit överdrivet känslig för höga ljud.
När jag var barn var jag skräckslagen för några toaletter som fanns på en badplats som lät enormt högt och skrämmande när de sög ut innehållet... Såpass att min pappa fick lov att köra mig tre mil hem för att jag skulle kunna skita! :lol:
Även t ex motorcykel eller mopedljud är hemska.
Och när barnen skriker högt och plötslig... usch...
Och hatar ballonger!!! :-)002
De är så läskiga! Har förbjudit ballonger i närheten av mig.
De kan smälla när som helst utan förvarning och det är vidrigt.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-02-18 7:39:47

Henkkalexi skrev:skära ner på intrycken genom att jag kompletterar min mp3 med att ta på solglasögon och dra på mig en huva, så jag slipper se alla läskiga människor på gatorna när jag, till äventyrs, beger mig in till stan...

Solbrillor rekommenderas starkt, dels för att dämpa synintrycken dels för att slippa möta folks blickar på stan. Jag har inga jätteproblem med det egentligen, men solbrillor anonymiserar och skapar ett avstånd vilekt kan vara skönt ibland.
Fast man ska använda solbrillor på hyfsat vis, går man in i affärn och handlar tar man av dem etc.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Tiblan » 2012-02-18 7:51:02

Barnskrik är väl aldrig roligt men är det från en lekplats så är det ok men om det är i affären så är det oliiiiidliiiigt jobbigt.....
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav sanny » 2012-02-18 8:24:05

På mitt jobb måste jag stå ut med både kopieringsmaskin, radioljud med brusande mottagning och prat.
Detta gör mig galen.

Jag ska ta reda på vad jag har för rättigheter i detta och om de inte kan minska ljuden så ska jag börja bråka och kräva tystare arbetsplats.

Har öronproppar, men de isolerar mig ju helt och det vill jag inte.

Jag passar på att sno lite utrymme här och frågar om någon av er vet vart man skulle kunna vända sig med detta?

Grejen är att jag blev muntligt lovad att jag skulle få ett näst intill tyst rum att arbeta i.
Vet inte om hon menar att detta är näst intill tyst eller om hon var ovetande om hur det skulle bli.
Nu är det bara en vadderad vägg med 40 cm glipa upp i taket. Hör alla ljud lika bra som tidigare.
Den enda fördelen är att väggen döljer allt spring som sker på arbetet..
sanny
 
Inlägg: 526
Anslöt: 2008-11-23
Ort: Västra Götaland

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav geocache » 2012-02-18 10:09:47

Ljudet av naglar som skrapar mot en griffeltavla *vinkar till Corpse Bride*. Ljudet som blir när någon trummar med fingrarna på en bordsskiva.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Huggorm » 2012-02-18 10:37:03

Tiblan skrev:Barnskrik är väl aldrig roligt men är det från en lekplats så är det ok men om det är i affären så är det oliiiiidliiiigt jobbigt.....
Eller i tio timmar på ett flygplan
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Henkkalexi » 2012-02-18 12:52:01

KrigarSjäl skrev:
Henkkalexi skrev:skära ner på intrycken genom att jag kompletterar min mp3 med att ta på solglasögon och dra på mig en huva, så jag slipper se alla läskiga människor på gatorna när jag, till äventyrs, beger mig in till stan...

Solbrillor rekommenderas starkt, dels för att dämpa synintrycken dels för att slippa möta folks blickar på stan. Jag har inga jätteproblem med det egentligen, men solbrillor anonymiserar och skapar ett avstånd vilekt kan vara skönt ibland.
Fast man ska använda solbrillor på hyfsat vis, går man in i affärn och handlar tar man av dem etc.


Kanske något att överväga...
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav kullan » 2012-02-18 12:55:34

Jag säger att MP3-spelaren är en underbar uppfinning. Min får jobba stenhårt för sin existens. Den bästa investering jag gjort.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav ca » 2012-02-18 16:16:48

Röster kan gå mig på nerverna enormt. Oönskat prat, tjatter, att tvingas lyssna på ena halvan av ett telefonsamtal. Reklam på TV som dryper av dumhet och upprepar sig i det oändliga. Idol/sångprogram på TV. Den kategorin av TV-program där alla halvskriker för att det är en del av "formatet" (amerikansk standard, hög volym = fartfyllt/kul). Skvallrande tonåringar på tåget. Morgonbabblande krystkompisgäng på radio (mundiarré är lönsamt). Barn.

Ja, jag har ju barn själv. Det funkar för det mesta, men ibland lite mindre bra när hjärnan låser sig och jag knappt kan göra någonting för att sonen tjatar om något. Försöker förklara det för honom. Han förstår kanske om några år.

Svårt också att förklara för andra att min hjärna verkligen *stannar*, låser sig och stannar upp som en segande dator, bli en oduglig klump i huvudet... när t.ex. yngre barn gallskriker till eller håller igång utdragna ylanden. Det gör inte ont men blir paralyserad. Det är mitt problem och jag kan inte klandra barnen, önskar bara att jag kunde undvika att det händer. Någon tipsade mig om speciella öronpluggar från en audionom...
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Carla1 » 2012-02-19 2:03:44

Lågfrekventa ljud som inte uppfattas medvetet, tex från ventilationssystem på hustak. Babbel och konstgjorda skratt från s.k skrattmaskin från komediprogram på TV. Sirener från polis och ambulans. Min sambos kroniska hosta gör mig galen.
Carla1
 
Inlägg: 182
Anslöt: 2011-12-20
Ort: Stockholm

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav snuggelhund » 2012-02-19 2:42:53

Ljud från grannar.

Snarkningar, smaskande och dyl, min mamma har också en del otroligt irriterande läten för sig när hon ser på TV och låter som en förståndshandikappad som inte kan kontrollera sina läten ev. en gris.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-02-19 10:11:00

ca skrev: Reklam på TV som dryper av dumhet och upprepar sig i det oändliga. Idol/sångprogram på TV. Den kategorin av TV-program där alla halvskriker för att det är en del av "formatet" (amerikansk standard, hög volym = fartfyllt/kul)

Det är precis sånt som gör att man slopar reklamteve. Sitta där passivt och bara ta emot den här infantila indoktrineringen av käcka och halvskrikande röster - nej tack. man kan ju faktiskt fylla huvudet med andra saker än kommersiell hjärntvätt. Hela världslitteraturen finns ju inom armlängds avstånd.

Just den där "amerikanska höga volymen" har jag stört mig på länge, sen långt innan den där australiensiske krokodiljägarn trillade av pinn.
Nåväl, man måste se det ljusa i tillvaron. En gaphals mindre på jorden.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Alyana » 2012-02-19 10:22:51

KrigarSjäl skrev:
ca skrev: Reklam på TV som dryper av dumhet och upprepar sig i det oändliga. Idol/sångprogram på TV. Den kategorin av TV-program där alla halvskriker för att det är en del av "formatet" (amerikansk standard, hög volym = fartfyllt/kul)

Det är precis sånt som gör att man slopar reklamteve. Sitta där passivt och bara ta emot den här infantila indoktrineringen av käcka och halvskrikande röster - nej tack. man kan ju faktiskt fylla huvudet med andra saker än kommersiell hjärntvätt. Hela världslitteraturen finns ju inom armlängds avstånd.

Precis så tänker jag med. Hatar reklam och irriterar mig vansinnigt när andra helt lugnt sitter och TITTAR på 10 minuters reklam! :shock:
Varför??
Jag menar, man märker väl ändå när filmen/programmet man följde slutar och det blir reklam istället... Då byter man kanal eller gör något annat. Inte sitter man där och intresserar sig för reklamen!
Eller är en del verkligen intresserade av det? :?
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-02-19 10:31:54

Det verkar inte bättre.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Henkkalexi » 2012-02-19 11:53:45

Det finns någon jävla bilreklam som jag får psykbryt av, inte bara ljudmässigt, och det är ett antal snabba klipp med äckliga ljud av kafferinnande, prat och liknande tills den outsägligt fula och omanlige karlen sätter sig i en jävla bil "för att koppla av".

Till och med min sambo, som inte är ett dugg ljudkänslig, letar efter muteknappen som en dåre när den reklamen dyker upp.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Alyana » 2012-02-19 13:29:51

Men en reklam jag älskar är den där två äldre män dansar! :-)Happy
F-n vad coola de är. :)
Fast ändå har jag inte lagt märke till vad de gör reklam för... :roll:
Så där misslyckades de, ha!
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav nallen » 2012-02-19 13:42:58

OnT: ungar som inte vet sin plats och skriker, låter och pladdrar.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav sugrövmanövern » 2012-02-19 15:59:58

Luftvärmepumpen. Seriöst wtf? Som att ha en kupévärmare i vänster öra.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav treeman » 2012-02-19 17:19:18

A) Andra människors bräkande, ekande, äckliga mummel och skrammel i grupp.
B) Dansbandssång.
C) Reinfeldts röst.
D) Pass
E) Gissar på... A!?
F) Araber som jollrar med tungan på nåt skumt sätt. Bläh!
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Joakoni » 2012-02-19 17:32:04

Red and green skrev:+ 1
Jag blir också aggressiv !

Dammsugar ljudet & att jag blir svettig av att dammsuga driver mig till vansinne. Jag blir väldig ilsken av det. :evil:
"Skulle kunna döda"-ilsken. :evil:

Jag som trodde att jag var den enda!...
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Joakoni » 2012-02-19 17:36:38

KrigarSjäl skrev:Folk som smackar och äter ljudligt. En del människor har en förmåga att drälla över.

Usch!...
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav MuffinMan » 2012-02-19 17:45:21

Är överkänslig mot alla ljud mer eller mindre, men skirkande ungjävlar, buller och oljud när jag ska sova är no no:s.

Går aldrig ut eller på cafeer, för där är oväsen o ungjävlar. Biblioteket idag är bara en enda stor rastplats för wt-subbor m sina kultingar.
MuffinMan
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2011-11-09

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav Joakoni » 2012-02-19 17:56:46

Det finns redan en omröstning om detta, länkar till mitt svar:
post529354.html#p529354
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Vilka ljud klarar ni inte av?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-02-20 10:31:29

MuffinMan skrev:Biblioteket idag är bara en enda stor rastplats för wt-subbor m sina kultingar.

:lol: Kan komma att citera dig i framtiden...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in