Vilka länder vill ni besöka?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Vilka länder vill ni besöka?

Inläggav Julianus » 2022-07-13 16:18:15

Jag vill såklart resa runt i mitt riktiga hem Afrika, alla 54 stater.

Det vore kul :)
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Vilka länder vill ni besöka?

Inläggav antonius » 2022-07-13 16:34:01

triggerhappyD skrev:
antonius skrev:det är där man tuggar betel bönor som är svagt narkotiska


Är betel bönor samma sak som betelnöt? eller är det något liknande?

Jag fick en panikångest attack i Vietnam efter att jag fick slut på snus, då rekommenderade en läkare där att jag skulle tugga betelnöt för att lindra abstinensen från snuset.

Men la råtobak och nån lime smet på ett bananlöv tror jag det var och sen en bit betelnöt där i och sen rulla ihop och sen var det bara tugga på och sitta och spotta rött saliv. :-)018

Fungerade ganska bra mot snusabstinensen och man fick även ett milt rus.


Precis, de brukar krossa bönorna och rulla in det i ett löv med lite kalk, som de sen tuggar, lär ge ett lugnade rus.
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilka länder vill ni besöka?

Inläggav triggerhappyD » 2022-07-13 16:47:21

Julianus skrev:Jag vill såklart resa runt i mitt riktiga hem Afrika, alla 54 stater.

Det vore kul :)


Lets go!

I vinter så drar du, jag och Riksamiralen genom stora delar av Afrika. (Har inte frågat honom).

En muslim, en kristen, och en förvirrad ateist.
Från norr till söder.

Och så vloggar vi hela resan och fixar crowdfunding :)

"Three aspies trying to cross the African continent"

Garanterad Youtube succé :)
triggerhappyD
 
Inlägg: 4827
Anslöt: 2015-06-01

Vilka länder vill ni besöka?

Inläggav triggerhappyD » 2022-07-13 16:49:39

antonius skrev:Precis, de brukar krossa bönorna och rulla in det i ett löv med lite kalk, som de sen tuggar, lär ge ett lugnade rus.


Aah okey, så bönorna och nötterna kommer från samma växt?
triggerhappyD
 
Inlägg: 4827
Anslöt: 2015-06-01

Vilka länder vill ni besöka?

Inläggav Riksamiralen » 2022-07-13 16:52:09

Sydamerika, Centralamerika, Karibien, (jag vet att det här är världsdelar och inga länder så påpeka inte det är ni snälla tack), samt Egypten och Ryssland vore intressant. Men om det blir av är en helt annan femma, jag har nämligen aldrig lämnat Europa, något mer realistisk skulle väl vara att besöka och se Italien någon gång, där har jag aldrig varit trots att jag besökt andra länder runt medelhavet.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

Vilka länder vill ni besöka?

Inläggav antonius » 2022-07-13 16:55:26

triggerhappyD skrev:
antonius skrev:Precis, de brukar krossa bönorna och rulla in det i ett löv med lite kalk, som de sen tuggar, lär ge ett lugnade rus.


Aah okey, så bönorna och nötterna kommer från samma växt?


Ja ja det är samma, det är ett slags nötter, men en del säger beans dvs bönor. Sägs inte vara beroendeframkallande, men jag vet inte det.
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilka länder vill ni besöka?

Inläggav Riksamiralen » 2022-07-13 16:56:12

triggerhappyD skrev:
Julianus skrev:Jag vill såklart resa runt i mitt riktiga hem Afrika, alla 54 stater.

Det vore kul :)


Lets go!

I vinter så drar du, jag och Riksamiralen genom stora delar av Afrika. (Har inte frågat honom).

En muslim, en kristen, och en förvirrad ateist.
Från norr till söder.

Och så vloggar vi hela resan och fixar crowdfunding :)

"Three aspies trying to cross the African continent"

Garanterad Youtube succé :)

Intressant idé, men jag har nog inte tid och resurser i vinter. :lol:
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

Re: Vilka länder vill ni besöka?

Inläggav Julianus » 2022-07-13 16:57:47

triggerhappyD skrev:
Julianus skrev:Jag vill såklart resa runt i mitt riktiga hem Afrika, alla 54 stater.

Det vore kul :)


Lets go!

I vinter så drar du, jag och Riksamiralen genom stora delar av Afrika. (Har inte frågat honom).

En muslim, en kristen, och en förvirrad ateist.
Från norr till söder.

Och så vloggar vi hela resan och fixar crowdfunding :)

"Three aspies trying to cross the African continent"

Garanterad Youtube succé :)
Hahaha, det där var kul :D
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Vilka länder vill ni besöka?

Inläggav triggerhappyD » 2022-07-16 23:29:28

Trist att ni inte nappade på min briljanta idé :(

Vi hade ju blivit virala Youtube miljonärer till 100% :-)Happy

Nu måste jag komma på något annat sätt att dra in dom pengarna.
Är snart medelålders och måste börja planera för ålderdomen.

Jag vill inte hamna på ett privatiserat och underbemannat äldreboende där jag knappt får komma ut i solen utan tvingas sitta inne och äta ångkokta portionsrätter med näringsfattigt innehåll så att jag inte ens kan stå emot vanliga influensor och sjukdomar och dör i förtid eller får för tidig palliativ vård så att jag inte skall belasta sjukvården.

Nej tack, jag ska sitta någonstans i Sydost Asien och dricka kokosvatten och äta mango och ha en 15 år yngre flickvän som lagar mat och städar och tar hand om mig, och då behöver jag pengar förstår ni väl! :lol:
triggerhappyD
 
Inlägg: 4827
Anslöt: 2015-06-01

Re: Vilka länder vill ni besöka?

Inläggav Julianus » 2022-07-17 1:26:55

triggerhappyD skrev:Trist att ni inte nappade på min briljanta idé :(

Vi hade ju blivit virala Youtube miljonärer till 100% :-)Happy

Nu måste jag komma på något annat sätt att dra in dom pengarna.
Är snart medelålders och måste börja planera för ålderdomen.

Jag vill inte hamna på ett privatiserat och underbemannat äldreboende där jag knappt får komma ut i solen utan tvingas sitta inne och äta ångkokta portionsrätter med näringsfattigt innehåll så att jag inte ens kan stå emot vanliga influensor och sjukdomar och dör i förtid eller får för tidig palliativ vård så att jag inte skall belasta sjukvården.

Nej tack, jag ska sitta någonstans i Sydost Asien och dricka kokosvatten och äta mango och ha en 15 år yngre flickvän som lagar mat och städar och tar hand om mig, och då behöver jag pengar förstår ni väl! :lol:


Jo, men det är en jättebra idé :)
Men för det så behöver ekonomin fixas, vilket är för tillfället inte bra. Men har det i bakhuvudet ;)
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Vilka länder vill ni besöka?

Inläggav heavymetal » 2022-07-17 16:52:13

Sydkorea och Japan.

Hade velat besöka Nordkorea också men det känns lite osäkert...
heavymetal
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2020-04-06

Vilka länder vill ni besöka?

Inläggav Paladinen » 2022-07-20 5:20:19

Jag trivs ganska bra hemma i Sverige.

Här förstår jag språket , sederna , dom kulturella tabun som finns , oskrivna regler osv.

Jag förstår vart jag skall vända mig och fråga om hjälp om något krånglar

Jag förstår hur våra pengar fungerar och jag förstår värdet av dom.


Skall jag ut och resa till ett land där jag inte förstår språket och inte förstår pengars värde och inte vet vart jag skall fråga om hjälp och inte förstår kulturella tabun och oskrivna regler samt att jag dessutom har autism, nej tack det är som bäddat för kaos och misär.

För den sakens skull kan man drömma och i mina drömmar skulle jag vilja besöka Island , Jamaica , Filippinerna, Japan samt lite andra länder
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Vilka länder vill ni besöka?

Inläggav Skogkatt » 2023-10-16 21:26:32

Jag skulle vilja resa till Australien nu. Våren börjar där nu och det låter ganska bra. :)
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Vilka länder vill ni besöka?

Inläggav Heidi79 » 2023-10-16 22:12:54

Lust dra Israel å kolla alla platsar i bibeln. Å inte vill ska vara krig där.
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Vilka länder vill ni besöka?

Inläggav Heidi79 » 2023-10-16 22:19:23

Heidi79 skrev:Lust dra Israel å kolla alla platsar i bibeln. Å inte vill ska vara krig där.


Israel sköt mot pappan min..när han va FN soldat i Libanon..å fick löpa gömma sig

Tycker om Israel..å e svårt tänka på dom sköt efter pappa en gång..utan anledning..inte han å FN gjorde dom nått

Håppas de slutar med krig där
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Vilka länder vill ni besöka?

Inläggav Riksamiralen » 2023-10-16 23:14:15

Paladinen skrev:Jag trivs ganska bra hemma i Sverige.

Här förstår jag språket , sederna , dom kulturella tabu som finns , oskrivna regler osv.

Jag förstår vart jag skall vända mig och fråga om hjälp om något krånglar

Jag förstår hur våra pengar fungerar och jag förstår värdet av dom.


Skall jag ut och resa till ett land där jag inte förstår språket och inte förstår pengars värde och inte vet vart jag skall fråga om hjälp och inte förstår kulturella tabun och oskrivna regler samt att jag dessutom har autism, nej tack det är som bäddat för kaos och misär.

Håller med det här faktiskt, skulle tänka mig att aldrig mer lämna kalla och mörka Sverige för några nöjen. Allt är bra ute på Svenska vischan i mörker och kyla. Resa är bara krångligt. Om man vill besöka andra länder kan man se någon tv-film eller något.

Jag gillar Sverige, mörkt, iskallt, hårt, och hårdare och tuffare blir det för varje dag. Någon mer som kan tänka sig att aldrig mer lämna Sverige? Aldrig se eller uppleva något nytt och spännande? Man kan ju göra det genom någon tv-film eller slå upp på google bilder och få sig en aning. Pengar kostar det också att resa som man kan investera bättre i Sverige istället för ekonomin är svag här som ni vet med kronans svaghet gentemot andra valutor. Här i Sverige är vi människor också kalla och oinbjudande, stela i vårt sätt. Tror ni att vi hör hemma någon annanstans med dessa egenskaper än i vårt kalla och mörka land?
Sverige har det mesta att erbjuda man behöver ingenting annat egentligen.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

Vilka länder vill ni besöka?

Inläggav Skogkatt » 2023-10-17 0:28:47

Riksamiralen skrev:Jag gillar Sverige, mörkt, iskallt, hårt, och hårdare och tuffare blir det för varje dag. Någon mer som kan tänka sig att aldrig mer lämna Sverige? Aldrig se eller uppleva något nytt och spännande?


Nytt och spännande, som att resa till Turkiet, äta äcklig kebab och få sitt bagage stulet? Andra länder är ofta värre än där vi är nu. Sverige är ju ditt hemland, eller hur? Det borde betyda något. Och våra hemländer behöver oss mer nu än någonsin tidigare. Vintern här dödar mig, men Norge är mitt hemland och det är det bästa landet i världen. :-)005 Kanske en delad förstaplats med Sverige, Finland, Danmark och Island.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Vilka länder vill ni besöka?

Inläggav Riksamiralen » 2023-10-17 2:21:43

Skogkatt skrev:Nytt och spännande, som att resa till Turkiet

Kan inte säga då jag aldrig varit där. Men Turkiet eller Anatolien verkar rätt intressant. De har mycket fina bergskedjor. De har städer som både varit grekiska, romerska och osmanska. Istanbul är ju en riktigt gammal stad som hette Konstantinopel och var grekernas huvudstad mycket länge under medeltiden. Men min ursprungliga post idag gäller fortfarande, i huvudsak är resande ingenting för mig alls, förstår inte hur någon med asperger kan orka eller vilja göra detta.
Skogkatt skrev:kebab

Själv tycker jag kebaben är en fantastiskt god maträtt. Mellanösterns gatukök har typ godaste rätterna av alla kulturers mat. Men du gillar sill och potatis kanske? Finns god Svensk mat också som inte är sill och potatis, men ser absolut inget fel på en kebab. Du behöver inte bli arg för jag gillar en kebab, många gör nog det.
Skogkatt skrev:bagage stulet?

Har du fått det när du varit där, vad grundar du det i, har du hört om någon som fått det?
Skogkatt skrev:Sverige är ju ditt hemland, eller hur?

Jajamän. Varför skulle jag skriva att jag aldrig vill härifrån annars?
Skogkatt skrev:Det borde betyda något.

Det gör det, men jag tänker att det är underförstått, alla som är normala har väl hemlängtan och preferens för sitt eget lilla bysamhälle. Jag tänker aldrig dra härifrån eller ''fly'', klart man har ett gemensamt ansvar att det ska gå bra för Sverige, de som flyttar härifrån eller drar kanske är en del av problemet? Sverige är iskallt, hårt och tufft numera, det måste man stå ut med att det inte alltid är grönt gräs, de som drar mäktar väl inte med helt enkelt när det blir lite jobbigt för Sverige. Kommer de tillbaka när det blir lite bättre och låtsas som ingenting? Vi stannade åtminstone kvar här där vi alltid varit där det är tufft alltid numera och bet ihop.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

Vilka länder vill ni besöka?

Inläggav Richard » 2023-10-17 6:56:06

Australien - För att hälsa på min väninna som är besatt av radioaktivitet o strålning
Egypten - För att titta på pyramiderna, Egyptiska museet o sånt
USA - Men där får jag antagligen inte komma in
Israel - För att titta på bibliska platser, men inte när det är krig
Turkiet - För att hälsa på min kompis Mustafa
Italien - För att titta på saker från Romarriket
Vatikanstaten - För att titta på Peterskyrkan
Grekland - För att titta på gammalt grekiskt, samt att bada o ha det skönt
Japan - För att titta på deras teknik/kultur/vänlighet
Saudiarabien - För att titta på Mekka, men bara muslimer får komma in där
Ukraina - För att besöka Tjernobyl, men inte när det är krig
Oceanien och/eller Karibien - Bara ligga o slappa vid havet med en paraplydrink
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vilka länder vill ni besöka?

Inläggav manne » 2023-10-17 11:23:26

Richard skrev:Australien - För att hälsa på min väninna som är besatt av radioaktivitet o strålning
Egypten - För att titta på pyramiderna, Egyptiska museet o sånt
USA - Men där får jag antagligen inte komma in
Israel - För att titta på bibliska platser, men inte när det är krig
Turkiet - För att hälsa på min kompis Mustafa
Italien - För att titta på saker från Romarriket
Vatikanstaten - För att titta på Peterskyrkan
Grekland - För att titta på gammalt grekiskt, samt att bada o ha det skönt
Japan - För att titta på deras teknik/kultur/vänlighet
Saudiarabien - För att titta på Mekka, men bara muslimer får komma in där
Ukraina - För att besöka Tjernobyl, men inte när det är krig
Oceanien och/eller Karibien - Bara ligga o slappa vid havet med en paraplydrink


New Zealand för att titta på sagan om ringen inspelningarna. :o :-)063 :?:

manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Vilka länder vill ni besöka?

Inläggav triggerhappyD » 2023-10-17 17:35:25

Riksamiralen skrev:Vi stannade åtminstone kvar här där vi alltid varit där det är tufft alltid numera och bet ihop.


Jag har bitit ihop så pass hårt och länge att jag fått tand och käkproblem. :lol:

Sen är havens bottnar fulla med lik av folk som inte lämnade de sjunkande skeppen i tid.
Och gravplatserna är fulla av maskätna lik av folk som "kämpade för sitt land".

Jag värderar mitt liv för högt för att offra det för mänsklig dumhet.
Finns väldigt lite som jag är beredd att dö för.
Mina absolut närmaste och käraste är nog de enda jag skulle vara redo o dö för.

Så yeah, ni kan inte räkna med mig om/när det blir krig i Sverige.
Utan jag kommer fly illa kvickt. Och det skäms jag inte för.

Och troligen kommer jag dra innan dess, för jag är så less på utvecklingen i Sverige, och jag ser näst intill ingen chans att ändra speciellt mycket på den, Svenskarna har blivit ett lamt och hjärntvättat folk.
Och jag har kastat tillräckligt med pärlor för svinen.

Jag har det hellre bra på någon annan plats på jorden, än o stannar på ett ställe bara för att mina föräldrar knullade och födde mig här.

Men men, ska inte göra det här till en politiskt tråd.

Länder jag funderar på som potentiella "tillflyktsorter" ligger främst i Sydostasien, Latinamerika och möjligen Östeuropa beroende på hur utvecklingen går där den närmsta tiden.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4827
Anslöt: 2015-06-01

Vilka länder vill ni besöka?

Inläggav Riksamiralen » 2023-10-17 18:03:04

Du får såklart göra vad du känner för triggerhappyD, jag lägger bara ut att jag inte vill ge upp framtiden i landet jag föddes i. Det jag skrev var inte riktat mot dig utan en allmän iakttagelse jag sett på nätet, att alla tror det ska bli bättre/lättare om de lämnar landet, alla har dock inte den lyxen att bara sticka så fort de tuffa tiderna skymtas, aspergare och autister är väl extra utsatta att inte bara kunna packa och dra varsomhelst, både ekonomiskt och socialt. Jag har aldrig känt mig mer hemma någon annanstans än Svenska landsbygden. Även om jag förstår mycket referenser och historia i länderna jag besökt, så inser jag att jag inte bara kan kliva in där och förvänta mig att bli accepterad som en av dem.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

Vilka länder vill ni besöka?

Inläggav triggerhappyD » 2023-10-17 18:25:40

Riksamiralen skrev:Du får såklart göra vad du känner för triggerhappyD, jag lägger bara ut att jag inte vill ge upp framtiden i landet jag föddes i. Det jag skrev var inte riktat mot dig utan en allmän iakttagelse jag sett på nätet, att alla tror det ska bli bättre/lättare om de lämnar landet, alla har dock inte den lyxen att bara sticka så fort de tuffa tiderna skymtas, aspergare och autister är väl extra utsatta att inte bara kunna packa och dra varsomhelst, både ekonomiskt och socialt. Jag har aldrig känt mig mer hemma någon annanstans än Svenska landsbygden. Även om jag förstår mycket referenser och historia i länderna jag besökt, så inser jag att jag inte bara kan kliva in där och förvänta mig att bli accepterad som en av dem.


All good :)

Inget fel med att vilja stanna i sitt hemland eller där man känner sig hemma såklart.

Och yeah, i de flesta länder så kommer man såklart aldrig bli "accepterad som en av dom", eftersom man inte är det.
Det är ju främst här i vissa delar av västvärlden där sådana påfund blivit populära.
Alla skall assimileras till en enda stor grå massa utan egen identitet frånskild från massan, och sen kallar man det för mångfald.

Jag har personligen inget behov av att tillhöra någon massa, och jag har aldrig känt mig som "en av dom" i hela mitt liv.
Men det gör mig inget. Jag är nöjd med att vara mig själv oavsett vart jag befinner mig geografiskt.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4827
Anslöt: 2015-06-01

Vilka länder vill ni besöka?

Inläggav antonius » 2023-10-17 18:41:09

om man är en AS är man nog sedd med en viss misstänksamhet var man än bor, så det kan nog kvitta var man bor egentligen tar vägen, vissa ställen där folk normalt är vänligt sinnad är väl det man kan försöka med, ställen med mycket freaks, hippisar, och andra som gärna har alternativa livsstilar kanske accepterar en aspie lättare, men då måste man väl själv vara lite förlåtande mot de som är lite underliga
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Intressanta intressen



Logga in