Vilka av dessa problemområden har du?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilka av dessa problemområden har du?

Inläggav StirrigeSune » 2008-02-05 23:46:31

SAMMANFATTNING:

Jag har en del problem som är relaterat till mitt funktionshinder. Känner du igen något av följande? Tandborstning, minnas vilken dag och tid ett mötet har, att läsa kartor, diska och tvätta.

Hej!

Som neuropsykiatrikskt funktionshindrad så har man en del problemområden och jag har ett par sådana som jag nu undrar om fler har problem med. Jag önskar att du/ni anger om t.ex. tandborstning också är ett problem och hur det yttra sig. Jag kommer förklara hur det är för mig.

01 - Tandborstning (visst, det har nämnts, men jag föredrar att ha allt samlat):
Ett tag gjorde jag det dagligen, åtminstone på kvällen. Sen kom jag in i en period då jag inte orkade bry mig och den ovana har fortsatt. Nu bortsar jag inte tänderna över huvud taget trots att jag äter läkemedel som orsakar muntorrhet (vilket ökar risken för karies).

02 - Planering
"Var det IDAG? Jag trodde det var imorgon". Vem känner igen det? Det har jag sagt mer n en gång. Tider som dagar blandas ihop. Jag måste ha en elektronisk kalender som påminner mig för jag är riktigt virrig. Jag har taskig tidsuppfattning och tidsoptimist.

03 - Att läsa kartor
Jag ska gå till en lokal. Snett åt höger framför mig är kyrkan. Lokalen ligger några minuter därifrån, men jag vet inte var. Jag kollar på kartan och kyrkan snett åt höger är på vänstra sidan om jag håller kartan på "rätt håll". Jag måste alltså gå bakvänt och då är blir det kaos i huvudet. Det går inte. För en herrans massa år sen när jag hade orientering på idrotten så kom jag in sist av alla och lärare var 30 minuter från att börja spåra efter mig med sina schäfrar. :-)

04 - Diska i tid
Jag är expert på diskberg. Jag skjuter på det så länge det bara går. Innan jag köpte diskmaskin så stod jag i tre timmar vissa gånger. Med extrem rastlöshet är det helt hopplöst att diska, gå till datorn, diska gå till tv:n o.s.v. Dessutom diskade jag så varmt att jag fick hudsprickor som blev inflammerade. Jag fick käka både Heracillin (två gånger) och använde Elecon när vanlig salva inte hjälpte.

05 - Tvätta i tid.
Jag bokade inte tvättid när kläderna började ta slut utan när de tog slut och då fanns det inte tider förrän ett par dagar senare. Och då är jag kanske inte alls sugen på att tvätta när jag väl har tiden. Det värsta jag vet är att göra saker när jag är tvingad till det.

06 - Plugga
Till både B-kort och A-kort intensivpluggade jag natten innan. Samma sak med alla tentor jag haft. Och börja plugga vid midnatt till en tenta tio timmar senare är allt annat än idealisikt. Det är hopplöst att komma igång och även om jag vet att jag borde börja tidigare så går det inte förrän det verkligen är panik och jag är tvingad för att inte kugga.

Det är väl fem problemområden som är rena neuropsykiatriska funktionshinder i mina ögon. Sen att jag är paranoid med så jag scannat in alla papper jag har, byggt databaser på allt jag har och ska göra extern backup hos kompis så fort jag får råd med ett USB-minne. Att jag vill ha just USB-minne beror på att det inte är rörliga delar, att det är tio års garanti m.m.

Nu önskar jag diskussion om vilka problem jag har ni känner igen i er själva.

StirrigeSune
Senast redigerad av StirrigeSune 2011-05-04 11:34:38, redigerad totalt 1 gång.
StirrigeSune
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2008-01-30

Inläggav weasley » 2008-02-05 23:48:41

Diska i tid, tvätta i tid och litegrann "plugga i tid" är riiiktigt segt för mej!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:34:38, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav StirrigeSune » 2008-02-05 23:56:27

Det roliga med mig är att på min allra första kurs så bestämde jag mig för att satsa rejält. Jag köpte alla böcker, men öppnade de aldrig. Gjorde man grupparbetet så fick man godkänt, men för högre betyg krävdes en frivillig extratenta.

Jag fick dock min drömfråga. "Vad kan du om operativsystem?". Behöver jag säga mer än att jag var med redan när DOS kom? Jag rabblade allt och klarade mig galant på andra frågorna med så jag fick högsta betyg.

Sen i andra ämnen gick det typ åt helvete som var pluggintensiva och krävde massor med jobb vilket jag helt enkelt inte klarade. Det var först efter avbrottet jag fick diagnos så när jag återupptar studier är det med helt andra förutsättningar med Concerta, en medvetenhet och insikt samt stöd av lärare m.m.

StirrigeSune
Senast redigerad av StirrigeSune 2011-05-04 11:34:38, redigerad totalt 1 gång.
StirrigeSune
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2008-01-30

Inläggav Parvlon » 2008-02-06 0:00:48

03 - Att läsa kyrkor: Hände mig senast idag, fast utan karta så gick jag över ett berg där en kyrka står och jag vet att denna alltid ska vara till vänster när jag är på väg till dit jag skulle. Så det var bara till att vända och gå den andra vägen. Efteråt tänkte jag hur jävla dumt det var, men så fanns det en del andra hus+tomter där och jag ville inte strösa runt där i onödan.

Städning och diskning är för mig inte speciellt utövade aktiviteter. Tvättar 5x oftare.

Ang. usbminnen så hoppas jag inte du bor under en 3g mast? En kompis bor vid en sådan, och hans usbminnen samt mp3spelare brukar gå sönder utan synlig orsak.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:34:38, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Vilka av dessa problemområden har du?

Inläggav sugrövmanövern » 2008-02-06 0:05:59

StirrigeSune skrev:
Det går inte. För en herrans massa år sen när jag hade orientering på idrotten så kom jag in sist av alla och lärare var 30 minuter från att börja spåra efter mig med sina schäfrar. :-)
Denna är så klart jag. Spetsad mit schäferhund som nicht var fallet när jag villade bort mig :lol: . Fast tänk om de hade kallat in schäfrar, det vore underbart, jag gillar djur. Det enda man fick var en gympalärarinna med andedräkt som luktade ärta, som spände ögonen i en.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 11:34:38, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav StirrigeSune » 2008-02-06 0:08:56

Om jag är säker på en väg och det är en omväg tar jag den hellre istället för en genväg för jag är väldigt dålig på att hitta. Som tur är har jag GPS nu.

Inga problem med USB-minnen här. Dock så ska jag bränna ut det med regelbundet.

Jag har vid flera tillfällen tvättat tio maskiner/dag så det är jag värdelös på och ändå är jag ensamstående. Så när jag väl tvättar så tvättar jag som fan. Nu har jag dock egen maskin så nu slipper jag vild bokning.

StirrigeSune
Senast redigerad av StirrigeSune 2011-05-04 11:34:38, redigerad totalt 1 gång.
StirrigeSune
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2008-01-30

Inläggav sugrövmanövern » 2008-02-06 0:34:16

StirrigeSune skrev:Om jag är säker på en väg och det är en omväg tar jag den hellre istället för en genväg för jag är väldigt dålig på att hitta. Som tur är har jag GPS nu.
Jag har faktiskt fått förslaget av tanter att söka om pengar till gps, men jag kände liksom att gps, det hindrar ju inte mig från att hamna i en annan dimension när jag går vilse. Det där är intressant, ingen har någonsin förstått gå vilse-skräcken och vilsegåendets rätta problematik till fullo. Inte ens jag själv.

En rak omväg är tryggare än en krokig genväg, om hela ens tillvaro är ett obegripligt pussel och twilight zone är nära. När man sugs in i sin egen hjärna och hamnar i skräck-världen, det kallar jag tz. Den är inte verklig, men inte heller fantasi.

Fan, är jag autistisk eller har jag Aspergers? Jag har knappast varit psykotisk sedan födseln?


Jag har vid flera tillfällen tvättat tio maskiner/dag så det är jag värdelös på och ändå är jag ensamstående. Så när jag väl tvättar så tvättar jag som fan. Nu har jag dock egen maskin så nu slipper jag vild bokning.
Jag är inne på ett annat spår, jag söker lägenhet med tillgång till tvättstuga. Just för att tvättandet är hundra gånger mer effektivt med 2-3 maskiner. Men jag måste nog ha starka mediciner först innan jag vågar tvätta i sådana fall, för jag hamnar lätt i konflikt med grannar a´la http://www.expressen.se/1.463376

Det är sant, att den mesta av hjälpen är riktad mot riktiga mongon. Men det är också så, att man skulle inte ha hamnat i vårdapparaten och det inte fanns riktiga problem. Och nog kan jag också tycka att det finns en och annan Aspiewannabe som mest vill ha en gratis handi och Einsteinbergers syndrom. Men samtidigt så har ju folk nytta av sina hjälpmedel, och att prova ut saker kan inte heller direkt sägas vara resursslöseri.

Nog tänker man ibland, men vad har de för problem då? En stor del i problematiken är nog många gånger att man inte är så bra på att uttrycka sig. Man missar poängen för att man tog för givet att de andra förstod. Och de flesta vill inte rulla över på rygg och erkänna sig helmongo och efterbliven, det är pinsamt om man vill upprätthålla ett socialt liv.

Men nog vore världen rätt skoj om man drog in alla handikappstöd, den som har en kropp som en korv skulle behöva rullas fram likt en kavel, permobil beviljas ej, bevisa att du är armlös, benlös, makalös!
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 11:34:38, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav MsTibbs » 2008-02-06 0:35:51

01 - Tandborstning
Inga större problem, förrns på senare tid. Jag har blivit betydligt känsligare sedan emaljen försvann. Med mjuk borste upplever jag det inte som något problem dock. Jag har god munhälsa.

02 - Planering
Jag hade en vanlig filofax tidigare, men efter att ett antal gånger missat att saker inte nödvändigtvis stod i tidsordning i den, så har jag tvingats skaffa en annan almanacka, som visserligen har mindre plats att skriva på, men där allting är i tidsordning. Nästa problem är att minnas TITTA i den, det är ett eget kapitel :)

03 - Att läsa kartor
Ser det inte som nått större problem. Karta i kombination med kompass däremot är kört. Stadskartor memorerar jag helt enkelt.

04 - Diska i tid
Jag diskade idag det som blev över då krafterna tog slut då jag diskade igår. Jag försöker använda vbara EN gaffel, EN kniv, ETT fat osv, men det går inte jättebra. Jag lyckas göra otvättade högar ändå.

05 - Tvätta i tid.
Tvätta gör jag när tvättkorgen är full. Enkel regel, inga problem.

06 - Plugga
Vadå plugga? Jag memorerar bara vad läraren säger, lägger till lite snack i sovmössan och får MVG........
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:34:38, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Vilka av dessa problemområden har du?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-02-06 0:38:05

StirrigeSune skrev:SAMMANFATTNING:

Jag har en del problem som är relaterat till mitt funktionshinder. Känner du igen något av följande? Tandborstning, minnas vilken dag och tid ett mötet har, att läsa kartor, diska och tvätta.


Förihelvete Sture! Det där är väl inga funktionshinder. Att bygga högar av disk och tvätt, och förväxla mötestider är högst normalt. Att glömma att borsta tänderna är mänskligt och att vara extremt dålig på kartor kan man säkert också vara utan att ha någon diagnos.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:34:38, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav StirrigeSune » 2008-02-06 0:40:15

MsTibbs kanske ska plugga till ingenjör och se hur det går om man bara lyssnar och inte pluggar. ;-)

StirrigeSune
Senast redigerad av StirrigeSune 2011-05-04 11:34:38, redigerad totalt 1 gång.
StirrigeSune
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2008-01-30

Re: Vilka av dessa problemområden har du?

Inläggav StirrigeSune » 2008-02-06 0:42:45

Bjäbbmonstret skrev:
StirrigeSune skrev:SAMMANFATTNING:

Jag har en del problem som är relaterat till mitt funktionshinder. Känner du igen något av följande? Tandborstning, minnas vilken dag och tid ett mötet har, att läsa kartor, diska och tvätta.


Förihelvete Sture! Det där är väl inga funktionshinder. Att bygga högar av disk och tvätt, och förväxla mötestider är högst normalt. Att glömma att borsta tänderna är mänskligt och att vara extremt dålig på kartor kan man säkert också vara utan att ha någon diagnos.


Hade du något annat på hjärtat eller är du klar?

StirrigeSune
Senast redigerad av StirrigeSune 2011-05-04 11:34:38, redigerad totalt 1 gång.
StirrigeSune
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2008-01-30

Inläggav Kristofer » 2008-02-06 0:44:35

MsTibbs skrev:06 - Plugga
Vadå plugga? Jag memorerar bara vad läraren säger, lägger till lite snack i sovmössan och får MVG........


Funkar nog bara på humanistiska flumutbildningar. Hum-flum.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 11:34:38, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav StirrigeSune » 2008-02-06 0:47:17

Ungefär vad jag menade. Det kanske går på ekonomi, men inte på naturvetenskapliga utbildningar, jurdik och andra tunga utbildningar.

StirrigeSune
Senast redigerad av StirrigeSune 2011-05-04 11:34:38, redigerad totalt 1 gång.
StirrigeSune
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2008-01-30

Re: Vilka av dessa problemområden har du?

Inläggav Kvasir » 2008-02-06 0:48:09

01 - Tandborstning (visst, det har nämnts, men jag föredrar att ha allt samlat):

har blivit lat med det under utbrändheten och borstar ofta bara en gång per dag, ibland inte ens det. Fast lite beror det på min tidigare sambo (NT) som tyckte man kunde "fuska" ibland och hoppa över kvällstandborstningen, vilken jag inte ville acceptera till en början.

02 - Planering:

Ja, också tidsoptimist, vill helst inte boka in mera än absolut nödvändigt och ha flexibilitet fall det dyker upp saker jag vill göra. Under utbrändheten har jag inte klarat kalendrar heller, men har en mamma som agerar minne med telefonsupport åt mig. :)

03 - Att läsa kartor:

Har utmärkt lokalsinne (om jag får gå själv eller vara den som "leder") och är utmärkt på att läsa kartor. Älskar även att bara strosa runt i främmande städer och se var jag hamnar. Lokalsinne och karta tar mig alltid tillbaka till ruta 1 när jag vill.


04 - Diska i tid

Också diskbergare. Själva diskandet är inte jobbigt eller ens särskilt tråkigt. Det är bara så förbålt omöjligt att ta tag i det. När jag väl diskar så är det inte för att jag behöver det, det har då nämligen redan behövts väldigt länge, utan för att det helt enkelt bara plötsligt händer.

05 - Tvätta i tid.

Tvättstugan kräver planering och upplåsning i form av att boka tid. Vad jag tycker om det framgår av tidigare punkt. Sedan är det väl som diskandet, har jag väl kommit igång så är det inte så farligt. (Tack och lov har de flesta egen tvättmaskin i huset, så numera går det ofta lätt att få en tvättid med kort varsel, så jag kan tvätta någon dag jag känner att jag orkar). Sedan blir tvätten liggande i en hög i evigheter som jag plockar ur efter behov. Att sortera och stoppa in den i garderoben tar emot minst lika mycket som att tvätta, även om den blockerar min fåtölj i en månad.

06 - Plugga

Har ju lyckats med hög utbildning, så det är inget problem. Men egentligen beror det nog på en kombination av väldigt bra minne och hög intelligens, för jag har noll studiedisciplin och stora koncentrationssvårigheter.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:34:38, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Re: Vilka av dessa problemområden har du?

Inläggav Kvasir » 2008-02-06 0:50:05

StirrigeSune skrev:
Bjäbbmonstret skrev:
Förihelvete Sture! Det där är väl inga funktionshinder. Att bygga högar av disk och tvätt, och förväxla mötestider är högst normalt. Att glömma att borsta tänderna är mänskligt och att vara extremt dålig på kartor kan man säkert också vara utan att ha någon diagnos.


Hade du något annat på hjärtat eller är du klar?

StirrigeSune


Bjäbbis har inte kommit ut som Aspergare än. :)

Nej visst, många av problemen är ganska normala, men vissa av dem tror jag också är mycket vanligare i samband med AS.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:34:38, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-02-06 0:50:11

Jag tycker ibland att vissa på det här forumet har en tendens att skylla alla besvärligheter i livet på sitt funktionshinder. Jag är medveten att AS kan vara ett stort hinder men erfarenheter av svårigheter som också delas av stora delar av befolkningen i övrigt måste inte nödvändigtvis vara diagnosrelaterade.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:34:38, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav StirrigeSune » 2008-02-06 1:00:00

När jag väl pluggar jag svårt att minns vad jag läser mer, men det är för att jag tänker på så mycket annat medan jag pluggar. Jag och min gamla psykolog utvecklade tillsammans ett system hur jag skulle plugga och det hade jag inte innan.

Det är så mycket som ändras med en diagnos. Jag läser t.ex. i snigelfart och slarvar massor på matematiska uträkningar och gör sådana simpla fel så man blir mörkrädd ibland.

Så jag kan säkert få göra tenta i ett eget rum och få längre tid och göra den senare än andra. Sådant kommer ju med diagnos. Om jag haft det här innan så hade det inte varit så stora problem för min del.

StirrigeSune
Senast redigerad av StirrigeSune 2011-05-04 11:34:38, redigerad totalt 1 gång.
StirrigeSune
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2008-01-30

Inläggav StirrigeSune » 2008-02-06 1:02:58

Visst. Det finns det som inte städar av lathet, men man måste skilja på lathet och problem.

Många vardagliga problem blir ju värre och svårare för personer med NPF-diagnoser.

StirrigeSune
Senast redigerad av StirrigeSune 2011-05-04 11:34:39, redigerad totalt 1 gång.
StirrigeSune
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2008-01-30

Inläggav Kvasir » 2008-02-06 1:16:19

Bjäbbmonstret skrev:Jag tycker ibland att vissa på det här forumet har en tendens att skylla alla besvärligheter i livet på sitt funktionshinder. Jag är medveten att AS kan vara ett stort hinder men erfarenheter av svårigheter som också delas av stora delar av befolkningen i övrigt måste inte nödvändigtvis vara diagnosrelaterade.


Jo, jag håller delvis med det. Men det är ju inte något binärt att alla AS är på ett sätt och alla NT på ett sätt. Autismspektrum är ju just ett spektrum där alla ligger utspridda även om de flesta klumpar ihop sig någonstans i trakterna av NT-normen. Man ska nog se det som att vissa typer av problem korrelerar med AS, dvs. de är vanligare hos AS.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:34:39, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Zombie » 2008-02-06 1:21:17

Ett sånt här forum är ju också en typisk sådan plats ("klubb för inbördes beundran") där vi muppar kan förstärka varandra så att vi går i spinn och tappar bäringarna på y(NT)tervärlden (som för vissa av oss var dåliga redan förut).
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:34:40, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Pemer » 2008-02-06 1:22:03

Mmm.... jag håller med Kvasir...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:34:40, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav MsTibbs » 2008-02-06 1:27:55

StirrigeSune skrev:MsTibbs kanske ska plugga till ingenjör och se hur det går om man bara lyssnar och inte pluggar. ;-)

StirrigeSune


Usch usch usch... jag har redan testat plugga tyska på universitetet och det vara illa nog. Plugga kan jag inte med, det är ju såååå totalt ointressant, sen skall jag lägga till en smula koncentrationssvårigheter och depression dessutom. I Högstadiet, gymnasiet och folkhögskolorna och i marknadsföringsutbildningen klarade jag mig med att hålla öron och ögon öppna dock. Jag fick bättre betyg utan att plugga, än de andra i klassen fick trots att de pluggade. :D
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:34:40, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav sugrövmanövern » 2008-02-06 1:33:36

Disk är inte ett problem för mig längre, jag krossade allt porslin här om dagen.

Saknar det dock ibland, upptäckte att papperstallrikarna är slut.

Även tvätten har jag löst på ett sådant sätt, för let´s face it, man har favoritkläder, så jag har två par byxor kvar. Jag hade gjort tvärtom, köpt en massa kläder för att slippa tvätta. Men det blev bisarrt. Återstår att rensa bland underkläderna nu då.

Ständigt nya lösningar, men aldrig harmoni eller klockrenhet, bara halvfärdiga projekt och irritation och ibland bestörtning över dessa.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 11:34:41, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav tahlia » 2008-02-06 9:47:00

Det enda som skulle kunna ställa till det för mig är planering. Jag är tidsoptimist, eller som det heter vid AS, har dålig tidsuppfattning. Ibland tror jag att en timme vara tre gånger så länge än vad den faktiskt gör.

I övrigt har jag ju halkat tillbaka i mitt perfektionsträsk, så resten funkar liksom av sig självt då.
Fick jag välja själv så vore jag hellre slarvig på det området och slapp perfektionistpressen.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 11:34:41, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in