Vilka AS-drag stämmer på dig?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilka AS-drag stämmer på dig?

Inläggav Inger » 2009-11-10 12:36:13

Vad tycker du själv eller dina närmaste är dina aspigaste sidor?
Vad gör just dig till en aspergare?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:37:50, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav barracuber » 2009-11-10 12:45:37

Antar att du syftar på de nuvarande kriterierna (DSM, ICD, Gillberg)?

Ska börja utredas i januari men jag känner i mitt fall är det

"...kliniskt signifikant nedsättning av funktionsförmågan i arbete, socialt eller i andra viktiga avseenden" (citerat ur DSM)

Allra mest arbete vilket jag brukar kallas "exekutiva funktioner".

(Fast jag kunde ändå jobba i runt 17 år (1986-2003). Villket visar på skillnaderna mellan arbetsmarknaden då och nu.)

Även övrigt prickar jag in DSM-punkterna mer eller mindre.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:37:50, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Pewe » 2009-11-10 14:05:14

Är inte så där insatt i Aspbergers trots att jag har den diagnosen , så någon får väl rätta mig om det inte stämmer in ? Vill ha dagliga rutiner annars känns allt fel . Är inte intresserad av att prata om något vardagligt , men gäller det mina intressen går det bra . Går aldrig på några större typ festligheter , avskyr det . Gillar inte nära kontakter , förutom vid vissa tillfällen som jag nog inte behöver gå in på närmare . Kan inte släppa taget om något jag påbörjat , vill att det ska bli klart fort .
Plus mina intressen som jag kan lägga ner hur mycket tid som helst på . Men kan tydligen verka social utåt även om mina tankar kretsar om något annat . Skumt , är inte så många som känner till det . Givetvis mina närmaste , men dom tycker det är Ok för deras del .
Senast redigerad av Pewe 2011-05-04 22:37:50, redigerad totalt 1 gång.
Pewe
 
Inlägg: 140
Anslöt: 2009-11-08

Inläggav MsTibbs » 2009-11-10 14:27:07

Mitt främsta tecken är specialintressen vilket jag haft i många år, sedan kroppsspråk och mimik som är mindre än vanligt. Jag har svårigheter att umgås folk i större sammanhang och hamnar ofta tyst vid sidan av, mest kring NT som man inte kan tala öppet med om AS, psykolog, psykiater, mediciner, psyket, aktivitetsersättning, boendestöd... det blev inte så på aspergerträffen tex där jag trivdes i gruppen. Jag har svårt att få saker gjorda tex städa och laga mat, jag kan fastna i att äta samma mat lång tid, men det börjar gå över...

Himlars vad svårt att alls komma på något...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 22:37:50, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav svartamolnet » 2009-11-10 14:33:48

Mina aspigaste sidor....

* Jag undviker ögonkontakt. Ja, jag vet, alla gör inte det, men det är en sorts brist i kommunikationen, vilket man har i någon form om man har AS.
* Jag kan får meltdowns om jag blir pressad, stressad eller utsatt för plötsliga förändringar mot min vilja.
* Jag sjunker in i mig själv, stänger av eller vad man nu vill kalla det.
* Jag blir hyperfokuserad när jag är intresserad av något och stänger ute omgivningen.
* Jag har igångsättningssvårigheter.
* Jag missar ofta underförstådda budskap.
* Jag måste göra upprepade rörelser för att lugna ner mig och kunna somna (snurra runt med fötterna till exempel). Jag var inte medveten om att jag alltid gjorde det förrän min man påpekade det...
* Jag klarar inte av för mycket intryck, så jag tittar ner i marken när jag är ute och går.
* Hatar höga ljud och starkt ljus och har överkänsligt luktsinne också. Känner när något luktar/smakar härsket när inte andra gör det. Luktade alltid efter mögel på bröd när jag växte upp, vilket min mamma störde sig på. :)

Det blev en lång lista, men det går inte att säga vad som är aspigast tycker jag. Alltihop är lika aspigt!
Senast redigerad av svartamolnet 2011-05-04 22:37:50, redigerad totalt 1 gång.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Inläggav imperativ » 2009-11-10 16:06:29

Har ingen diagnos men...

En överlag udda/dålig social förmåga som ibland ställer till med problem jag inte trodde fanns.
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 22:37:50, redigerad totalt 1 gång.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Inläggav Alexandra » 2009-11-10 19:23:37

Samtliga kriterier i DSM stämmer in på mig - eller har tidigare stämt, somligt har förbättrats med åren - utom det där med "oflexibel fixering vid specifika, oändamålsenliga rutiner eller ritualer". Det gör mig till en person som har Aspergers syndrom, om än inte till en aspergare/aspie.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 22:37:50, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav pointblank » 2009-11-10 21:47:12

* Behöver/vill ha struktur och har svårt för förändringar/överraskningar.

* Känslig för intryck - tar in allt, eller (om det blir för mycket) stänger av allt.

* En följd av ovanstående är att jag fort blir väldigt uttröttad och därför inte orkar umgås så länge i taget med folk, eller ha för många olika aktiviteter på en dag. (Det är nog vad jag tycker sämst om, och som också verkar vara svårt för andra att förstå.)

* Stresskänslig. Att inte veta vad som ska hända är exempel på sådant som kan stressa mig.

* Specialintressen. Tycker jag något är roligt eller intressant kan jag hålla på med det i princip hur mycket som helst utan att tröttna.
Senast redigerad av pointblank 2011-05-04 22:37:50, redigerad totalt 1 gång.
pointblank
 
Inlägg: 1116
Anslöt: 2006-11-12
Ort: NV Skåne

Inläggav xlnt » 2009-11-10 22:09:29

Mina aspigaste sida måste väl vara min stora inåtvändhet.
Är sjukligt antisocial och känner mig inte få ut så mycket av andra.
Bara några få kan jag få ut något av; dom som har något att komma med; som har ett specialintresse gemensamt med mig, som har ett intellekt och djup i sig. Och sanna mina ord - det blir inte många på den listan.

Efter det kommer väl min självupptagenhet :lol: , min tankspridda galna proffessor-ighet, mina svårigheter att organisera/planera & ha god framförhållning och lite sämre tid och rums-uppfattning.
Kan behöva tydligare instruktioner på jobb/skolor och har därför fått fråga mycket mer än andra för att vara på det klara med saker och ting.
Dock inte alla arbetsgivare som har tålamod med en som "sölar" på det sättet i dagens spets-kompetens-krav-samhälle.

Sen har jag ju specialintressen också som har med konstnärligt arbete att göra, som jag lätt fastnar i tills det nästan blir ett outhärdligt tvång som inte slutar förrän jag känner att det arbete jag håller på med har blivit så perfekt som jag tänkt mig.
Har fått lära mig att nöja mig med något som inte är perfekt. Men än idag kan det bli svårt/jobbigt ändå.

Kriterierna för det jag har (Aspergers syndrom med planeringssvårigheter):

* Passivitet, långsamhet
* Igångsättningsproblem
* Saknar start- och stoppknapp
* Svårigheter att förstå tid
* Bristande lokalsinne
* Matematiksvårigheter
* Svårt att organisera tillvaron/hålla reda på saker
* Bristande automatik

Och nej jag har inte rökt på :lol:
Senast redigerad av xlnt 2011-05-04 22:37:50, redigerad totalt 1 gång.
xlnt
 
Inlägg: 158
Anslöt: 2009-01-27
Ort: Stockholm

Inläggav ford » 2009-11-10 22:17:24

Vad jag själv upplever som mina största, NPF-relaterade svårigheter
(vet ej om samtliga handlar om as. eller ifall det dessutom kan finnas någon annan diagnos (troligtvis adhd), inblandad)


*Koncentrationssvårigheter (inte minst i sociala samanhang)

*Hetsigt temperament och vissa problem med den verbala självbehärskningen, i synnerhet när jag känner oro/ångest, eller är stressad

*Ett enormt behov av uppmärksamhet, när jag känner mig uttråkad/över- eller understimulerad, vilket kan leda till att jag ägnar mig åt trams, clownerier och (i vissa fall) medvetna provokationer, för att få denna uppmärksamhet (beklagar detta :oops: )

*Inte världens bästa intelektuella uthållighet

*Kan köra fast i saker och älta

*Har lätt för att oroa mig och känner nog ett större behov av att kunna förutsäga framtiden, än vad de flesta NT:s gör

*Glömsk

*Verkar eftersträva en trygg och stabil tillvaro i betydligt högre utsträckning än NT

Eventuellt NPF-relaterade drag, som jag anser gett mig fördelar, jämfört med NT

*Otroligt amitiös, när jag verkligen gett mig den på något, lägger i sådana fall ner hela min själ i det jag bestämt mig för att lyckas med, på ett sätt som de flesta NT aldrig hade pallat med

*Relativt oberoende av grupptryck/andra männiksors åsikter, går gärna min egen väg
Senast redigerad av ford 2011-05-04 22:37:50, redigerad totalt 2 gånger.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Peace » 2009-11-10 22:33:21

* Svårt i de flesta sociala situationer. Vet oftast inte vad jag ska säga, göra eller hur jag ska bete mig mot folk.

* Blir lätt stressad.

* Blir snabbt trött och uttråkad om jag har för många människor runt omkring mig.

* Väldigt ljud- och ljuskänslig.

* Fumlig/klumpig.

* Specialintressen. Inte så intensiva som många med aspergers beskriver dock. De skiftar ganska ofta och jag kan ha flera på en gång. Intressena är ganska ovanliga för min ålder.

* Är ofta tankspridd och borta i min egen värld. Speciellt när jag pratar med någon.

* Stort problem med ögonkontakt.

* Använder väldigt få ansiktsuttryck, gestikulerar inte. Ler och skrattar ofta vid helt fel tillfälle.

* Säregen gångstil. Ibland går jag stel som en robot och ibland som en anka. :P Har aldrig fattat hur man svänger med armarna när man går, vilket gör att jag ser ännu stelare ut. Använder därför ofta tröjor med fickor i så att jag kan ha armarna där.

Det är säkert mer, men kommer inte på mer just nu.
Har ingen diagnos.
Senast redigerad av Peace 2011-05-04 22:37:50, redigerad totalt 1 gång.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Inläggav Inger » 2009-11-11 0:49:49

Tack för svaren! Kul att se variationen som finns. Min lista:

* Alltid varit avvikande, särskilt i klädstil, matvanor, intressen och sätt att leva.

* Social cluelessness, med åren aningen mer koll men känner mig ändå inte bekväm med s k vanliga människor, vare sig enskilt eller i grupp.

* Väldigt självcentrerad som yngre, svårt att förstå och ö h t intressera mig för andra.

* Klumpig som barn, hatade gympa, mindre klumpig nu förutom tendens att få fläckar när jag äter och dricker (vilket iofs kan bero på att jag ofta gör det medan jag kör eller skriver för att spara tid).

* Överkänslig för vissa sinnesintryck, särskilt ljus, ljud, doft, värme och kyla, men underkänslig för fysisk smärta.

* Mer och mer stresskänslig.

* Svårt att läsa och ta in långa texter om de inte är exceptionellt intressanta, välskrivna och välformaterade.

* Hyperfokuserar lätt på det som intresserar mig.

* Väldigt kunnig inom mina specialintressen.

* Hyfsat immun mot grupptryck.

* Ordningssinne på gränsen till OCD.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:37:50, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Pewe » 2009-11-11 8:19:46

Mycket intressant i denna tråden för min del . Finns flera grejer som stämmer in på mig . Det här med ljudkänslighet tex mm . Visste inte om att det är inom Aspbergers ? Mycket möjligt att någon sagt något , men har inte fastnat ivarjefall .
Senast redigerad av Pewe 2011-05-04 22:37:56, redigerad totalt 1 gång.
Pewe
 
Inlägg: 140
Anslöt: 2009-11-08

Inläggav regnif » 2009-11-11 8:32:40

Hahaha, det där lät som jag. Med gångstilen anka/robot/pingvin ibland. Jag tror att jag inte kommer att bli andfådd då, jag tror det är därför jag själv gör det. När jag vant mig vid att bära väskor vet jag ofta av vanan inte var jag skall göra av armarna..kan ha lite ont vid axlar och så också, vågar inte skaka på dem ibland.

Haha, det där har jag ju fått påpekat till mig tidigare i mitt liv. Om att jag inte svänger med armarna..
Inte mycket man vågar göra när kroppen är oanvänd sedan tidigare.

Jag har tyvärr inte nära kontakter, men hade varit trevligt.

Förresten, jag vet inte riktigt vad mina aspigaste drag är, kanske uddaheten? Att man kan bli tyst och inte säga nåt också, tror jag.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 22:37:56, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Albulena » 2009-11-12 1:52:24

* Har svårt att veta hur andra tänker och känner

* Vill gärna ha min vilja alltid

* Alltid känt mig annorlunda

* Haft specialintressen

* Fokuserar tvångsmässigt på saker som intresserar mig

* Pratar och håller dialoger med mig själv hela tiden

* Vill ha saker på mitt sätt

* Ser detaljer jättebra

* Kan fundera djupt på saker som andra inte ens tänkt på

* Tvångstankar när jag var mindre

* Har svårt att ta för mig och sätta gränser

* Förstår för sent om jag umgåtts med någon som inte är bra för mig

* Svårt att ändra fokus och taktik på att lösa problem

* Svårt att planera och organisera

* Svårt att vara nära andra människor (kramas, ge beröm, kritik osv)

Hm.. nu vet jag inte om detta är AS drag eller vad det är.
Senast redigerad av Albulena 2011-05-04 22:37:57, redigerad totalt 1 gång.
Albulena
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2009-08-11

Inläggav morsan » 2009-11-12 9:06:53

Har alltid kännt att jag inte "passar in".

Förstår inte oskrivna lagar.

Måste följa mina rutiner för att undvika kaos.

Skriver massor av listor för att komma ihåg det som ska göras.

Undviker stora fetstligheter med många människor.

Blir fort trött när det blir många intryck.

Stresskänslig. Ljudkänslig.

Stort behov av att vara för mig själv.

Koncentrationssvårigheter.

Specialintressen som periodvis tar all min tid.

Svårt att säga nej och sätta gränser.

Jag har ingen diagnos, väntar på svaren på min utredning.
Senast redigerad av morsan 2011-05-04 22:37:57, redigerad totalt 1 gång.
morsan
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2008-08-13
Ort: Skåne

Inläggav atoms » 2009-11-12 16:44:28

När någon säger något tolkar jag det bokstavligt och är det sagda en utfästelse så minns jag den och förväntar mig att den ska infrias.
Senast redigerad av atoms 2011-05-04 22:37:57, redigerad totalt 1 gång.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav KrigarSjäl » 2009-11-12 17:00:15

* Perceptionsöverkänslig (därför hatar jag gallerior & panoramafönster, därför trivs jag bäst i mörka lokaler med dämpat ljus. Som engelska pubar.)

* Fungerar inte i grupp (ett annat sätt att se på saken är att jag är individualist)

* Hatar kompromisser (inga halvmesyrer)

* Har öga för detaljer, upptäcker ofta sånt som går andra helt förbi

* Kan inte göra flera saker samtidigt (snackar du med mig när jag hackar lök är det DU som får torka upp blodet)

* Orkar inte med barn eller barnfamiljer (skrik, skrän, tjat & klet)

* Har starka intressen

* Ojämn begåvningsprofil (skiljer 60p mellan högsta- och lägstanotering i WAIS)

* Är tämligen autonom och blir trött av att vara bland folk (vilket ses som arrogans)

* Tänker analytiskt mer än emotionellt (vilket betyder att jag är bättre på att förstå politik än människors emotionella reaktioner)

NEJ, inget av ovanstående betyder att jag är känslokall, avskärmad eller sjuk.
Möjligen kan jag BLI sjuk av att tvingas vistas bland stimmiga, gapiga, irrationella människor som tänker i flock.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 22:37:57, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav mnordgren » 2009-11-12 17:20:29

Det jag framförallt kommer att tänka på är att jag har svårt för förändringar och att koncentrera mig på flera saker på en gång. Man kan väl säga att jag är lättstressad.

Finns mer att räkna upp men jag nöjer mig med det.
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 22:37:57, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav Inger » 2009-11-12 19:15:15

Verkligen intressanta svar!
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:37:57, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav antikropp » 2009-11-12 20:07:20

Krigarsjäl skrev:* Kan inte göra flera saker samtidigt (snackar du med mig när jag hackar lök är det DU som får torka upp blodet)
100% igenkänning på den där. Ett exempel som inträffade för ett par månader sen var att jag plockade in smör, ost och marmelad i kylskåpet och tjejen frågade någon okomplicerad fråga i stil med "Hade vi skorpor kvar eller åt du upp dom i natt?" , 2 sekunder senare ligger marmeladen och osten på golvet.
Senast redigerad av antikropp 2011-05-04 22:37:57, redigerad totalt 1 gång.
antikropp
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2008-04-10

Inläggav KrigarSjäl » 2009-11-12 20:16:26

Det värsta är när man flyttar tunga möbler och någon står bredvid och säger akta!
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 22:37:57, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vad är aspergers?

Inläggav glastak » 2009-11-12 21:44:56

Vad gör mig till en aspergare? Det vet jag ärligt inte min psykolog berätta inte så mycket för mig. Jag är ju dock omyndig så mina föräldrar kanske fick veta mera? Den lilla futtiga information jag fick, var när mitt utrednings team sa att jag hade aspergers. Vet bara att jag har ett spretigt IQ.
Kan någon ge mig dom svaren? Vad gör en till aspergare? Jag har titta runt på olika sidor men det ger mig inte några tillfredsställande svar.
Senast redigerad av glastak 2011-05-04 22:37:57, redigerad totalt 1 gång.
glastak
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2009-11-12
Ort: örebro

Min As-drag är

Inläggav Chrilleb » 2009-11-12 22:03:27

Stel Uppfattas som lite stel av de flesta jag är med.


Specialintressen: Chattar många många timmar per dygn och spelar oftast musik ifrån en och samma artist..


Behöver korta och enkla instruktioner: Ser gärna att uppgifterna skrivs ner eller är korta så jag kan minnas dem, annars behlver jag ofta fråga om samma sak flera gånger.



Förvirrad av för mycket intryck / flera uppgifter: Irrar ofta omkring när jag inte har struktur.



Uppfattas av vissa som jobbig och tjatig ibland Min vilja att få rätt, kan uppfattas fel av andra..och jag kan hävda att visst hade jag rätt denna gång oxå..
Senast redigerad av Chrilleb 2011-05-04 22:37:57, redigerad totalt 1 gång.
Chrilleb
 
Inlägg: 6397
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in