Bok om Anton Lundin (Trollhättanmördaren)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bok om Anton Lundin (Trollhättanmördaren)

Inläggav Dreamtrance » 2017-10-01 21:28:52

Har läst om mördaren i Trollhättan. Egentligen tycker inte jag att det är särskilt konstigt att utgången blev så tragisk. Att hela tiden kämpa utan att komma någon vart gjorde att han bröt ihop till slut.

Moderator: Förtydligade rubriken.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Re: Anton Lundin

Inläggav Julianus » 2017-10-02 1:35:13

SD-terrorist!
Julianus
 
Inlägg: 9406
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Anton Lundin

Inläggav Dreamtrance » 2017-10-02 2:00:30

Julianus skrev:SD-terrorist!


Grov förenkling som inte ger några svar på eventuella bakomliggande motiv eller psykiska problem. Om en person vrålar Allahu Akbar! Och knivhugger folk så kan man inte stämpla personen som islamist. Kan lika gärna röra sig om en psykiskt sjuk individ.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Anton Lundin

Inläggav Alien » 2017-10-02 11:23:21

Det har alltså kommit ut en bok om dådet i Trollhättan: Det som aldrig fick ske – skolattentatet i Trollhättan, skriven av Åsa Erlandsson. Så där får man förklaringen till "gåtan Anton Lundin".

GP skrev:Bland annat fick hon fram det sista meddelandet som Anton Lundin Pettersson skickade innan han begav sig till skolan:

”Tjena mannen! Jag har inte mycket tid, så jag går rakt på sak. Jag kommer vara död inom de närmaste timmarna, max. Jag minns hur kul vi hade det när vi spelade Swtor (ett Star Wars-spel online, reds anm) tillsammans, och jag vill att du ska veta att du är den bästa vän jag någonsin haft. Du är fantastisk. Jag kommer sakna dig så mycket, även om jag vet att jag hade kunnat vara mer aktiv, men du känner mig, jag fucking hatar mig själv. Om det finns ett liv efter detta hoppas jag att vi ses där! Jag hoppas att de där jävla poliserna siktar ordentligt, jag vill verkligen inte överleva tumultet. Men i alla fall. Jag älskar dig. //Anton”
http://www.gp.se/det-skrev-anton-lundin ... -1.4676333

Mördaren verkar ha varit en ensam människa. Men även om han hade få vänner, så hade han iaf några. Så jag tycker ändå inte detta är en förklaring. Han var också så ung och gick på praktik, allt var ännu möjligt, varför ge upp så tidigt? Men kanske hade han varit deprimerad i flera år. Helt klart tunnelseende. Såg ingen utväg. Han kunde ha valt självmordet men tyvärr ville han bli "hjälte" och ta med sig andra in i döden.

Nu skriver Åsa Erlandsson att Anton Lundin Pettersson skyller allt på invandrare, migrationspolitiken och samhället: "Ni drev mig till det här. Blodet är på era händer".


Han tycks ha köpt propagandan om att Sverige var på väg mot kollaps med hull och hår. Och skyller sitt dåliga mående på det. Så går det när man "umgås" med bara meningsfränder på nätet och inte får mothugg av personer utanför nätet.

Nej, blodet är enbart på mördarens egna händer.

Sökte han någonsin hjälp mot sin depression?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Anton Lundin

Inläggav Kahlokatt » 2017-10-02 12:49:57

Bra skrivet, Alien. Man kanske kan förstå, men aldrig förlåta. Aldrig.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Anton Lundin

Inläggav Julianus » 2017-10-02 15:32:41

Så går det när man lyssnar på islamofobpartiets propaganda!

Låt han ruttna i graven, en mördare mindre!
Julianus
 
Inlägg: 9406
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Anton Lundin

Inläggav Dreamtrance » 2017-10-02 16:29:02

Han hade sökt 80 jobb och hade haft praktik på flera ställen. Jag försvarar inte hans gärningar. Men att inte lära sig något av hans handlingar och försöka förstå och förhindra att det sker igen. Det är som att säga åt brandkåren att sluta syssla med brandskydd och fokusera på att släcka när det väl börjat brinna. Tycker att en del på det här forumet har en svartvit världsbild. Ett vi mot de tänk hela tiden. Det är nazisternas fel, kommunisternas, judarnas, muslimernas, de kristna eller någon annan grupp. Har vi inte kommit längre rent mentalt? Det är ju en bunt apflockar som slåss med pinnar och stenar mot varandra.

Många individer som begår "vansinnesdåd" har autismspektrumtillstånd. Adam Lanza är diagnosticerad med asperger. Där har vi givetvis förklaringen! Har man asperger är man en farlig galning! Istället för att söka svaren där de borde sökas. Vad gäller Lundin ändrades hans beteende när hans sista praktik inte ledde till en anställning. Där fanns varningssignalerna. Hade någon haft förmågan och viljan att se de hade han och offren levt idag.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Anton Lundin

Inläggav Dreamtrance » 2017-10-02 18:49:05

Åsa Erlandsson visar hur Sverige håller på att förändras och om hur rasism, utanförskap och psykisk ohälsa kan få ödesdigra konsekvenser. Boken har kommit till genom omfattande research, unika intervjuer med människor som aldrig tidigare uttalat sig offentligt och innehåller helt nya uppgifter.

Psykisk ohälsa borde få individer på det här forumet att tänka efter. Erlandsson är en grävande journalist som skrivit för tidningen Svensk Polis.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Re: Anton Lundin

Inläggav Julianus » 2017-10-03 12:14:39

Jag har sökt över 600 jobb på 1 år utan att lyckas, men går ju inte ut och dödade oskyldiga för det.

Nu går det ju mycket bättre för mig efter alla dessa motgångar i flera år och dörrar har öppnats :)

Anton däremot lyssnade på propaganda och gick på det. Här är resultatet.
Julianus
 
Inlägg: 9406
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Anton Lundin

Inläggav Richard » 2017-10-03 12:51:37

Jag blir sur när dom tar upp att han gillade Rammstein... Jag har asperger o Rammstein är mitt favoritband. Tycker inte om när nån påstår att man kan vara farlig då... :?
Richard
 
Inlägg: 3430
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Anton Lundin

Inläggav Alien » 2017-10-03 13:37:02

Det är väl ingen som på allvar påstår att man blir farlig av Rammstein. Men nu är det så att han lyssnade på dem, ska det censureras?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Anton Lundin

Inläggav Alien » 2017-10-03 13:40:25

Dreamtrance skrev:Han hade sökt 80 jobb och hade haft praktik på flera ställen. Jag försvarar inte hans gärningar. Men att inte lära sig något av hans handlingar och försöka förstå och förhindra att det sker igen. Det är som att säga åt brandkåren att sluta syssla med brandskydd och fokusera på att släcka när det väl börjat brinna. Tycker att en del på det här forumet har en svartvit världsbild. Ett vi mot de tänk hela tiden. Det är nazisternas fel, kommunisternas, judarnas, muslimernas, de kristna eller någon annan grupp. Har vi inte kommit längre rent mentalt? Det är ju en bunt apflockar som slåss med pinnar och stenar mot varandra.

Många individer som begår "vansinnesdåd" har autismspektrumtillstånd. Adam Lanza är diagnosticerad med asperger. Där har vi givetvis förklaringen! Har man asperger är man en farlig galning! Istället för att söka svaren där de borde sökas. Vad gäller Lundin ändrades hans beteende när hans sista praktik inte ledde till en anställning. Där fanns varningssignalerna. Hade någon haft förmågan och viljan att se de hade han och offren levt idag.


Har du alltså läst Åsa Erlandssons bok?

Står det något om att han sökt psykologisk hjälp mot sin depression? Eller om någon föreslagit honom det? Om han inte ville göra det, så hjälper det ju inte att omgivningen ser varningssignaler.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Anton Lundin

Inläggav Dreamtrance » 2017-10-03 18:19:38

Håller på och läser boken nu. Och tyvärr måste jag säga att mönstret från liknande dåd oavsett bakomliggande ideologi går igen. Han funderar på om han ska begå självmord. Men kommer till slutsatsen att om han ska dö så ska han göra det för sitt land. Han uppvisar en rad tecken som individer som bestämt sig för att dö uppvisar.

Och en sak som är oroväckande är att han som liten uppvisar en regelbundenhet, pedanteri och oförmåga att interagera med andra. Jag får intrycket av en individ som tyvärr måste jag säga kan ha haft autismspektrumtillstånd. När hjälpen väl erbjuds är det för sent. Då har en giftig coktail av att vara annorlunda, självförakt, självradikalisering och ett hatiskt samtalsklimat om migration gjort hans öde att dö oundvikligt i hans hjärna. Han hade lika gärna kunnat fastnat i IS garn och vrålat Allahu Akbar! Och huggit ner otrogna på någon skola.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Anton Lundin

Inläggav Huggorm » 2017-10-03 18:46:41

Richard skrev:Jag blir sur när dom tar upp att han gillade Rammstein... Jag har asperger o Rammstein är mitt favoritband. Tycker inte om när nån påstår att man kan vara farlig då... :?
Rammstein är ju "ostalgi", nostalgi och saknad av det gamla kommunistiska Östtyskland. Vissa tror att det är något slags tysk nazi-musik men så är det definitivt inte.
Huggorm
 
Inlägg: 22290
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Anton Lundin

Inläggav Dreamtrance » 2017-10-04 2:15:55

Lundin var besatt av talet 22. Han var fascinerad av numerologi och mystik. Hans arbeten inom skolämnet bild beskrivs som otroliga. Jag får intrycket av någon med autism och ocd.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Anton Lundin

Inläggav Kahlokatt » 2017-10-04 12:13:48

Dreamtrance skrev:Jag får intrycket av någon med autism och ocd.


Ja, akta er för mig då, säger jag bara... :mrgreen:
(Var det där osmakligt?)
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Anton Lundin

Inläggav Toblerone » 2017-10-04 13:10:39

Richard skrev:Jag blir sur när dom tar upp att han gillade Rammstein... Jag har asperger o Rammstein är mitt favoritband. Tycker inte om när nån påstår att man kan vara farlig då... :?


Idioter! Min son gillar Rammstein. De är provocerande, och man kan tycka vad man vill om dem, men de är inte farliga på något sätt och påverkar såklart inte på något negativt sätt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Re: Anton Lundin

Inläggav Julianus » 2017-10-04 16:22:35

Richard skrev:Jag blir sur när dom tar upp att han gillade Rammstein... Jag har asperger o Rammstein är mitt favoritband. Tycker inte om när nån påstår att man kan vara farlig då... :?
Det kanske stämmer?
Julianus
 
Inlägg: 9406
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Anton Lundin

Inläggav Dreamtrance » 2017-10-04 21:03:51

Tv-spel, våldsamma filmer och viss musik kan trigga igång en del människor. Men då finns det ju bakomliggande problematik, psykiska besvär eller droger. Debatten är inte ny, Siewert Öholm stormade mot hårdrock och videovåld i svar direkt på svt. We are satans people uttalat av honom är en klassiker.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Anton Lundin

Inläggav KrigarSjäl » 2017-10-04 21:29:50

Kahlokatt skrev:
Dreamtrance skrev:Jag får intrycket av någon med autism och ocd.


Ja, akta er för mig då, säger jag bara... :mrgreen:
(Var det där osmakligt?)

Jag har varit livrädd kan jag säga.
Rena björnfrossan varje gång jag sett dina rader.


Nej men allvarligt talat, det går inte att förklara såna här dåd med enstaka egenskaper hos gärningsmannen.
Det är antagligen väldigt komplext psykologiskt.

Jag skulle tippa att vapentillgången har en större betydelse än diagnos hit eller dit.
Om vi tar saker som depressioner, livskriser, psykoser - sånt kan ju drabba alla människor under vissa betingelser.
En människa som inte är vid sunda vätskor men har tillgång till skjutvapen... inte bra alls.

Vi har ju också haft en mängd galningar utan speciella diagnoser som gjort sånt här.
Tommy Zethraeus som öppnade automateld mot en krogkö.
Mattias Flinck som sköt mot folk efter hans flickvän gjort slut.
Den här galningen i Staterna som härjade nyligen.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Anton Lundin

Inläggav Toblerone » 2017-10-04 21:36:16

Dreamtrance skrev:Tv-spel, våldsamma filmer och viss musik kan trigga igång en del människor. Men då finns det ju bakomliggande problematik, psykiska besvär eller droger. Debatten är inte ny, Siewert Öholm stormade mot hårdrock och videovåld i svar direkt på svt. We are satans people uttalat av honom är en klassiker.


Precis, de som redan har "problem" får det förstärkt genom t.ex. våldsamma dataspel och liknande. Men om det inte fanns så skulle de leta upp någon annan trigger. Det är inte grejerna som är ansvariga. Varken musik eller dataspel eller liknande. I Breiviks fall var det väl world of warcraft. Fast, det är ju egentligen inte våldsamt. Han bara flydde in i det. Iofs, även om det inte är våldsamt, så kan man ta efter något dataspel för att t.ex. låtsas att inte är på riktigt, eller att man är någon slags trollkarl eller nåt... Men som sagt - hade det inte funnits så hade han tagit något annat att ta efter.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Anton Lundin

Inläggav KrigarSjäl » 2017-10-04 21:42:39

Dreamtrance skrev:Tv-spel, våldsamma filmer och viss musik kan trigga igång en del människor. Men då finns det ju bakomliggande problematik, psykiska besvär eller droger. Debatten är inte ny, Siewert Öholm stormade mot hårdrock och videovåld i svar direkt på svt. We are satans people uttalat av honom är en klassiker.

Men det där är ju mer exempel på moralpanik än något annat.
En indignerad vuxenvärld som inte förstod sig på nya ungdomskulturer.
Rocken ansågs också farlig. Liksom jazzen.

Hur många av 80-talets hårdrockare blev galna massmördare av att lyssna på WASP och Kiss?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Anton Lundin

Inläggav Dreamtrance » 2017-10-04 22:04:33

Vad gäller Flink och den typen av mördare är det oftast en psykos som ligger bakom. Vad gäller Lundin däremot finns signalerna om att han har problem redan i tidig ålder. Hade han begått självmord för egen hand hade vi tragiskt nog inte hört talas om honom. Nu valde han suicide by cop istället. I boken tas det upp hur förödande det är för samhället när människor med psykisk ohälsa inte får hjälp. Lundin lyckas inte etablera någon meningsfull kontakt med andra människor. Ett tag gräver han ner sig i hiphop kulturen och försöker passa in. Breivik gjorde likadant, men både Lundin och Breivik blir inte accepterade i de kretsarna. Istället blir de hatiska och vänder sig till högerextrema kulturyttringar. Kapitel tio i boken heter pojken i bubblan. En liten snäll och späd kille, som dock kunde få häftiga raseriutbrott. Rutinbundenhet, undviker ögonkontakt, känslig för dofter, ljud, ljus och beröring. Verkar inte förstå sociala koder och uppfattas som inåtvänd och pedantisk.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Anton Lundin

Inläggav Dreamtrance » 2017-10-05 6:11:38

Berättelsen om elevassistenten Lavin som skulle ha kämpat mot Lundin är inte sann. Han blev ju hyllad av media och kändisar för sitt hjältemod. Men ingen verkar ha brytt sig om att kontrollera om det verkligen stämde. Polisens utredning visade ju tvärtom att han inte hann reagera. Hans storebror säger till Åsa Erlandsson att hjältehistorien inte har hjälpt Lavins familj ett dugg.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in