Bok om Anton Lundin (Trollhättanmördaren)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Anton Lundin

Inläggav Huggorm » 2017-10-05 6:16:55

Dreamtrance skrev:Kapitel tio i boken heter pojken i bubblan. En liten snäll och späd kille, som dock kunde få häftiga raseriutbrott. Rutinbundenhet, undviker ögonkontakt, känslig för dofter, ljud, ljus och beröring. Verkar inte förstå sociala koder och uppfattas som inåtvänd och pedantisk.
Det där låter som en klockren beskrivning av en aspergare.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Anton Lundin

Inläggav Huggorm » 2017-10-05 6:19:53

KrigarSjäl skrev:Nej men allvarligt talat, det går inte att förklara såna här dåd med enstaka egenskaper hos gärningsmannen.
Det är antagligen väldigt komplext psykologiskt.

Jag skulle tippa att vapentillgången har en större betydelse än diagnos hit eller dit.
Om vi tar saker som depressioner, livskriser, psykoser - sånt kan ju drabba alla människor under vissa betingelser.
En människa som inte är vid sunda vätskor men har tillgång till skjutvapen... inte bra alls.

Vi har ju också haft en mängd galningar utan speciella diagnoser som gjort sånt här.
Tommy Zethraeus som öppnade automateld mot en krogkö.
Mattias Flinck som sköt mot folk efter hans flickvän gjort slut.
Den här galningen i Staterna som härjade nyligen.
Anton Lundin hade ett svärd. Hade han inte haft det kunde han ha använt en yxa istället, eller en slykniv eller något annat vardagligt redskap. Tillgången på "vapen" går alltså inte att begränsa.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Re: Anton Lundin

Inläggav tahlia » 2017-10-05 10:02:49

Huggorm skrev:
KrigarSjäl skrev:Nej men allvarligt talat, det går inte att förklara såna här dåd med enstaka egenskaper hos gärningsmannen.
Det är antagligen väldigt komplext psykologiskt.

Jag skulle tippa att vapentillgången har en större betydelse än diagnos hit eller dit.
Om vi tar saker som depressioner, livskriser, psykoser - sånt kan ju drabba alla människor under vissa betingelser.
En människa som inte är vid sunda vätskor men har tillgång till skjutvapen... inte bra alls.

Vi har ju också haft en mängd galningar utan speciella diagnoser som gjort sånt här.
Tommy Zethraeus som öppnade automateld mot en krogkö.
Mattias Flinck som sköt mot folk efter hans flickvän gjort slut.
Den här galningen i Staterna som härjade nyligen.
Anton Lundin hade ett svärd. Hade han inte haft det kunde han ha använt en yxa istället, eller en slykniv eller något annat vardagligt redskap. Tillgången på "vapen" går alltså inte att begränsa.
Men antalet döda och skadade kan begränsas. Tänk hur siffrorna hade sett ut om killen haft tillgång till automatvapen exempelvis.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Anton Lundin

Inläggav Kahlokatt » 2017-10-05 13:37:16

KrigarSjäl skrev:
Kahlokatt skrev:
Dreamtrance skrev:Jag får intrycket av någon med autism och ocd.


Ja, akta er för mig då, säger jag bara... :mrgreen:
(Var det där osmakligt?)

Jag har varit livrädd kan jag säga.
Rena björnfrossan varje gång jag sett dina rader.


Bu.

ghost_cat.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Anton Lundin

Inläggav Parvlon » 2017-10-05 17:50:25

tahlia skrev:Men antalet döda och skadade kan begränsas. Tänk hur siffrorna hade sett ut om killen haft tillgång till automatvapen exempelvis.

betyder inte alls att han hade använt dem.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Anton Lundin

Inläggav tahlia » 2017-10-06 1:18:17

Parvlon skrev:
tahlia skrev:Men antalet döda och skadade kan begränsas. Tänk hur siffrorna hade sett ut om killen haft tillgång till automatvapen exempelvis.

betyder inte alls att han hade använt dem.
Du tror att han hade valt bort ett dödligare vapen när hans mål var att döda? Inte speciellt troligt.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Anton Lundin

Inläggav Parvlon » 2017-10-06 1:23:56

tahlia skrev:Du tror att han hade valt bort ett dödligare vapen när hans mål var att döda? Inte speciellt troligt.
det spelar ingen roll vad vi tror.
faktum är att vi inte vet. döm inte så blir du inte dömd själv.

att sätta sig in i en mördares perspektiv är inget jag gör bara sådär. MEN att många eller ens få skulle tänka kallblodigt och ha vara vid sina sinnes fulla bruk, är inget jag har gått på. japp, jag råkar ha erfarenheten av att tänka i mördartankar.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Anton Lundin

Inläggav Dreamtrance » 2017-10-06 3:09:36

Analysmetoder för att upptäcka gärningsmän innan de slår till. https://modernpsykologi.se/2016/04/08/s ... are-i-tid/
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Anton Lundin

Inläggav Vildsvin » 2017-10-06 6:07:13

Dreamtrance skrev:Berättelsen om elevassistenten Lavin som skulle ha kämpat mot Lundin är inte sann. Han blev ju hyllad av media och kändisar för sitt hjältemod. Men ingen verkar ha brytt sig om att kontrollera om det verkligen stämde. Polisens utredning visade ju tvärtom att han inte hann reagera. Hans storebror säger till Åsa Erlandsson att hjältehistorien inte har hjälpt Lavins familj ett dugg.
Jag reagerade på tjejena som lät sig fotograferas med Anton och det blodiga svärdet. För om Lavin hade försökt skydda en grupp barn från att bli huggna måste det ha varit en massa skrik på platsen. Visst, om tjejerna kanske precis hade kommit ur ett klassrum och barnen Anton tänkt hugga sprungit ut hade de inte hört någonting. Men då tror jag knappast Anton hade varit så lugn att han låtit sig fotas. Han var lugn för han visste att Lavin och Ahmed Hassan var döda och inte kunde larma. Så han hade en stund på sig innan alla låst in sig som de gör i de skolskjutningar han läst om.

Läste i förundersökningsprotokollet att Lavin suttit med en elev i cafeterian och Anton huggit honom bakifrån i huvudet. Sen slog han eleven med den slöa änden av svärdet och lät honom springa ut. När ett vittne dök upp gav Anton den liggande Lavin ett dödande hugg i bröstet och vittnet flydde.

Historien om Lavin som hjälte verkar ha uppstått som ett rykte bland eleverna och ska nog ses som ett psykologiskt försvar mot tragedin.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Bok om Anton Lundin (Trollhättanmördaren)

Inläggav Dreamtrance » 2017-10-08 19:04:31

Nu när jag läst nästan hela boken och även fått klart för mig de slutsatser som polisens gärningsmannagrupp kommit fram till, Lundin varken erbjöds eller sökte någon psykologihjälp. Med facit i hand framstår en eller några neuropsykriatiska funktionsvariationer som ganska troliga. Dessutom verkar han ha varit osäker på sin sexuella läggning. I den miljö han levde i fanns vardagsrasismen ständigt närvarande. I den miljön som rådde i Trollhättan och SD:s och andras syn på "feminiseringen" av den europeiska mannen så blev hans osäkerhet än större. Han tittar på massvis med shemale porr och samtidigt nazistisk propaganda som betonar den starke alfa hanens rätt att härska. Känns som att han ägnar sig åt projicering genom att ta alla sina egna fel, brister, och osäkerhet och vältra över de på invandrare. Han ägnar sig åt självutplåning.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in