Windows update, datorn död

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Windows update, datorn död

Inläggav bittin » 2015-03-02 23:03:46

rdos skrev:
bittin skrev:
rdos skrev:Jag hade nedgraderat till Windows 7 istället för att installera 8:an igen. Och så hade jag stängt av uppgraderingar för att slippa agera betatestare åt Microsoft.


Då skippar du allt vad säkerhet heter också, skulle ju inte köra en Windows 7 utan 260 uppdateringar varav endel är säkerhetsupdates men det är bara jag det


Iofs så kan man nog ha kvar uppgraderingarna på Windows 7, då Microsoft inte lär göra så mycket betatester på just den versionen. Om jag hade 8:an skulle jag definitivt stängt av dem. Samma sak om jag kört XP, då man aldrig kan veta hur Microsoft avser att slutligen "döda" den versionen.


Windows XP kommer det inga mer updates till då den är död, Windows 8 kommer det inte heller några uppdateringar till då den är död men 8.1 kommer det nog lite sunkiga betauppdateringar ja, men om man uppdaterar veckan efter Tisdagen så brukar det vara lugnt
bittin
 
Inlägg: 1895
Anslöt: 2008-11-03

Windows update, datorn död

Inläggav Bror Duktig » 2015-03-02 23:29:33

Ja, det är 8.1 vi har antar jag. Men vad menar du med veckan efter Tisdagen?

Datorn funkar nu i alla fall. Störande det här, och gissa vem som får ta hand om det, samtidigt med matteläxor och annat som ingen annan klarar :P
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Windows update, datorn död

Inläggav bittin » 2015-03-03 0:00:14

Bror Duktig skrev:Ja, det är 8.1 vi har antar jag. Men vad menar du med veckan efter Tisdagen?

Datorn funkar nu i alla fall. Störande det här, och gissa vem som får ta hand om det, samtidigt med matteläxor och annat som ingen annan klarar :P


http://en.wikipedia.org/wiki/Patch_Tuesday
hehe tur att det fixade sig, har själv fått göra samma sak på jobbet ibland då folk har startat om / batteriet tagit slut i laptops då folk uppdaterat, eller människor inte haft tålamod att uppdatera klart eller folk fått in trasiga uppdateringar
bittin
 
Inlägg: 1895
Anslöt: 2008-11-03

Windows update, datorn död

Inläggav plåtmonster » 2015-03-03 1:14:32

Fungerar inte menyn med felsäkert läge mm? (alltså inte BIOS)

Skall inte behövas någon skiva utan bara att man trycker F5 efter BIOS är klar.

(Datorn är säkert jättebra. Det är Microsofts mjukvara som är skräp.)


Bror Duktig skrev:Användarvänlighet = användarovänligt för alla som vill veta vad de gör.
rdos skrev:Och så hade jag stängt av uppgraderingar för att slippa agera betatestare åt Microsoft.

Stämmer båda två ;)

bittin skrev:Då skippar du allt vad säkerhet heter också, skulle ju inte köra en Windows 7 utan 260 uppdateringar varav endel är säkerhetsupdates men det är bara jag det

Microsoft har aldrigt haft någon säkerhet, det är en illusion eller i bästa fall ett lappverk.
Man kan lösa problemet genom att ha en exakt blockkopia av windows systemdisk som man skriver över vid problem samt använder ett vettigt operativsystem för internetärenden. Eller så använder man virtualisering.

bittin skrev:eller människor inte haft tålamod att uppdatera klart eller folk fått in trasiga uppdateringar

Undrar varför tålamodet tog slut .. :-)065

Bror Duktig skrev:Datorn funkar nu i alla fall. Störande det här, och gissa vem som får ta hand om det, samtidigt med matteläxor och annat som ingen annan klarar :P

Någon får välja mellan hjälp med matteläxa och datorfix?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Windows update, datorn död

Inläggav Moggy » 2015-03-03 1:35:37

Har en Acer väl börjat trassla så fortsätter den att trassla.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Windows update, datorn död

Inläggav plåtmonster » 2015-03-03 1:38:45

Hårdvaran eller Microsoftsdyngan?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Windows update, datorn död

Inläggav Bror Duktig » 2015-03-03 7:52:01

Det verkar ju inte vara Acern som krånglar utan M$? Sedan så gnäller ju folk på alla märken tycker jag, utom det som kostar för mycket. De som har Apple verkar nöjda och de som har motsvarande vår dator fast kostar som en Apple, är nöjda. Eller de som orkar hålla på och bygga själv (och får en massa problem som de iofs får lösa).

Däremot verkar det vanligare att uppdateringar är lika ogenomtänkta som Androiduppdateringar för Samsung. Och på barnens skola händer det hela tiden att datorerna tydligen låser sig efter uppdateringar. Nu är det säkert en del dåligt tålamod och kanske kass batteri, men det har tydligen hänt min son också, fast han gjorde som man skulle och hade batteri. Han har en HP som skoldator.

Jag vet fortfarande inte riktigt vad det är för olika enheter vi har och som Acern frågar efter. En på sweclockers svarade att han brukade få blåskärm om han valde att radera alla, så vi gjorde inte det. Det gör ju inget en eller annan gång, men mina barn tenderar att vilja formatera om rätt ofta, och till slut ger det väl konsekvenser ifall det är en massa partitioner. Laptopen jag bråkade med (också en Acer, men den hade de ju hällt ett glas vatten i så just Acer är väl förlåten) hade ju så många skräppartitioner efter barnens omformateringsförsök att det inte fanns plats kvar.

Ett problem som jag fann när jag googlade på det här, var att det finns ingen garanti. Hur kan det vara möjligt? INGEN har ansvar för att man sköter sin dator som rekommenderat (har man köpt den med win, så är det rekommenderat att uppdater). Tänk om INGEN hade ansvar för service på bilar? Hjulen har ej dragits åt eller oljepluggen har inte dragits åt, är sådant som händer ibland. Då är det självklart inte Volvos fel, men verkstaden får ju stå för det. Varför står inte M$ för sin skit?

Så som mina barn använder datorn, så borde Apple vara bättre. De vill inte bygga eller så. Men då får man ju betala det dubbla, plus att jag inte har en susning om det gäller samma som med telefoner, att det räcker med sämre specs för att ändå få en lika kraftfull dator som konkurrenternas.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Windows update, datorn död

Inläggav Jackal » 2015-03-03 9:25:48

Problemet du beskrev i första posten betyder att explorer.exe inte körs.

ctrl-shift-esc får upp aktivitetshanteraren och där klickar man på run/kör och skriver explorer.exe och klickar på kör.

Sen kan man göra allt som vanligt.

Om det nu skulle hända igen.
Jackal
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2010-04-02
Ort: Guds högra sida

Windows update, datorn död

Inläggav Bror Duktig » 2015-03-03 9:33:45

Tack. Men om det inte körs varje gång man startar om, så kommer man väl få starta manuellt varje gång? Fast såklart är det ju bra om man har svårt att få igång recovery via alt+F10
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till IT-forum



Logga in