Gå i gymnasiet med as (Göteborg)

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Gå i gymnasiet med as (Göteborg)

Inläggav rebecca » 2009-09-04 11:26:57

Hej!
Har en 15-åring som har add och as,vi har nu börjat kolla upp olika gymnasieskolor eftersom han nu går i 9-an.
Han har nästan vg i alla ämnen förutom engelska o svenska!
En av skolorna sa att dom tyckte att han skulle gå i särskola för det var bäst när man har As.
Dom sa även att det nog var omöjligt för han att få ett jobb senare i livet. Han vill jobba med datorer eller nånting inom medicin!!
Han har tänkt gå Naturvetenskapliga programmet men det sa dom att det kommer han inte att fixa!
Han går nu i vanlig klass men självklart får han kämpa men hans mentor tycker att han ska gå nv-programmet.

Hjälp mej att reda ut lite tankar,vad har ni för erfarenheter av skolor och as?? Han har en hög iq men det hjälper inte, sa gymnasiet.

Moderator Alien: Flyttat från Barn och föräldrar, eftersom det handlar om gymnasieval.
Senast redigerad av rebecca 2011-05-04 21:19:32, redigerad totalt 1 gång.
rebecca
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2008-04-25
Ort: Göteborgs trakten

Inläggav alfapetsmamma » 2009-09-04 11:54:10

Så vitt jag förstått så är särskolan tänkt för folk med IQ under 70. Att man sätter vissa med diagnos inom autismspektrat i särskola är väldigt omdebatterat. Ibland är det kanske bättre än vanliga skolan för just det barnet, men i det här fallet låter det mer än konstigt.

Jag känner ju inte dig eller ditt barn, men att han inte skulle kunna få jobb låter vansinnigt. Vem som sagt vad vet jag inte, men det låter som de inte har så stor koll på skol- och arbetsvärlden, ditt barns rättigheter och vad AS innebär.

Det är klart att det måste finnas gymnasier där de har klasser med Aspergerinriktning, om du tror det skulle vara bättre att de t ex var noga med att vara väldigt tydliga, inte har för stora grupper, inte ändrar på saker stup i kvarten osv.

Klarar han sig i vanlig klass med lite anpassning från lärarkåren så är det väl okej det med.

Det låter som du skulle behöva prata med nåt proffs på området. Jag kan inte Göteborg, men det torde ju finnas nån på Utbildningsförvaltningen, som vet nåt om Asperger-klasser osv.

Fråga om tips på habiliteringen eller på BNK vet ja. Det enda JAG känner till är G-klasserna. Googla på det, så ska du säkert hitta en del. Eller ring Attention och Föreningen Autism i Göteborg.

Nu googlade jag fram det här, Burgårdens aspergerklass med bl.a naturinriktning. Får se om länken funkar, den är så galet lång.

Barracuber (moderator):

Fixade till länken
Burgårdens utbildningscentrum utbildning för elever med diagnosen Aspergers syndrom

Och så ska Fässbergsgymnasiet ha en Aspergerinriktning. De ligger i Mölndal.

http://www.gymnasium.se/Faessbergsgymnasiet__b1080.html

Rudbecksgymnasiet i Tidaholm har jag hört gott om, jag tror man kan bo där på internat och komma hem på helgerna.

http://www.rudbecksgymnasiet.se/

Så... nu slutar jag. Tror du fått tips så du har att göra ett tag.. ;)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 21:19:32, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav barracuber » 2009-09-04 12:04:41

Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:19:34, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Jonte » 2009-09-04 12:14:26

Ursäkta men vilka jävla nötter på den där skolan. Klarar han 9:an bra lär han inte passa på särskolan.

Dessutom, vilket trams om jobb. Här finns t ex folk med kvalificerade jobb både inom data branchen och medicin...

Fast de kanske menar att han inte kommer att få jobb efter att ha gått på särskola, det kan nog stämma.

Hälsa grabben att jobba hårt och bli vad fan han vill utan att låta sjuka attityder stoppa sig. Kan tillägga att forskarbranchen är bra för där tillmäts fortfarande kunnighet högre betydelse än social kompetens.
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 21:19:34, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav rebecca » 2009-09-04 12:33:57

Jag kollade in skolan i Göteborg, den verkade helt ok. Ska ringa och kolla den. Det som är problemet där är att han får lång resväg.

Jag blev så chockad när jag pratade med den andra skolan för jag trodde faktiskt att världen låg under hans fötter ( självklart inte gratis), även om han har hinder framför sej så har jag uppfostrat mina barn att tro på sej själva och att inget är omöjligt bara mankämpar för det och vill tillräckligt mycket.

Hans tanke med att forska inom medicin är att det intresserar honom, han vill hjälpa sjuka och att han inte behöver så mycket kontakt med människor som om han skulle bli läkare.

Tack för att ni finns!
Känner mej så otroligt ensam och liten......
Senast redigerad av rebecca 2011-05-04 21:19:34, redigerad totalt 1 gång.
rebecca
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2008-04-25
Ort: Göteborgs trakten

Re: gymnasiet med as

Inläggav Altus » 2009-09-04 13:13:31

rebecca skrev:Han har tänkt gå Naturvetenskapliga programmet men det sa dom att det kommer han inte att fixa!


Varför inte? För att han har AS? Självklart kan man inte avfärda någon på det sättet bara pga diagnosen. Har han bara intresse och fallenhet för dessa ämnen så kan det programmet mycket väl vara en bättre matchning än många andra, eftersom det är mer plugg och mindre lek (vilket borde passa någon med AS rätt bra).

Men de tänker kanske väldigt fyrkantigt, att om man har problem i skolan så är det med själva studierna, och då ska man undvika svåra linjer, men det kan ju vara så att det främst är allt annat som är svårt, som sociala saker.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 21:19:34, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav rebecca » 2009-09-04 14:44:57

Ja,precis. Han har lätt för matte,fysik,kemi. Hans nuvarande (underbara) mentor säjer att han är en matematiker. Han har det tänket!
Det som gjorde mej mest arg var när studievägledaren sa att: Hans erfarenhet var att såna som har AS gör sig bäst på särskolor!!!
Jag tycker absolut inte att man ska tänka,tycka eller säja så!
Alla med AS är väl inte lika???
För mej lät det som att han satte alla med AS i ett fack och det ska man inte göra med nån människa överhuvudtaget.
Vi är alla olika!

Förlåt mej att jag är så arg men jag är så trött på alla fördomar och allas åsikter om nåt dom flesta inte har en susning om!
Senast redigerad av rebecca 2011-05-04 21:19:34, redigerad totalt 1 gång.
rebecca
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2008-04-25
Ort: Göteborgs trakten

Inläggav barracuber » 2009-09-04 14:49:36

rebecca skrev:Ja,precis. Han har lätt för matte,fysik,kemi. Hans nuvarande (underbara) mentor säjer att han är en matematiker. Han har det tänket!


Intresse och talang för NA-ämnen är ganska väl representerat bland aspergare.

rebecca skrev:Alla med AS är väl inte lika???
...


Nej verkligen inte! Aspergare är en extremt varierad grupp.
Liksom icke-aspergare också så klart.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:19:34, redigerad totalt 2 gånger.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Pemer » 2009-09-04 14:55:53

Så där okunniga fördomar måste man få information så att man lär om och lär rätt. Du kan väl berätta för mig vad det där var för skola, skicka ett pm till mig och berätta om du inte vill nämna det i tråden!

Det är ju uppenbart VÄLDIGT grava missuppfattningar de lider av om Asperger, de verkar ju tro att man är typ förståndshandikappad om man har AS! :shock:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:19:34, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav rebecca » 2009-09-04 15:02:52

Jag ska ringa bup och skolchefen och fråga dom vad dom tycker om denna människas ordval. Jag kan bli en riktig tiger när det behövs....
Jag kan säja så här: det är en skola i en "fin" turist stad långt upp på västkusten!!! Nu har jag iaf inte namngivit skolan....!
Senast redigerad av rebecca 2011-05-04 21:19:39, redigerad totalt 1 gång.
rebecca
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2008-04-25
Ort: Göteborgs trakten

Inläggav alfapetsmamma » 2009-09-04 15:07:56

rebecca skrev:Det som gjorde mej mest arg var när studievägledaren sa att: Hans erfarenhet var att såna som har AS gör sig bäst på särskolor!!!


Du skulle ju kunna tala med Diskrimineringsombudsmannen...

http://www.do.se/Diskriminerad/Utbildning/
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 21:19:39, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Pemer » 2009-09-04 15:15:51

Det låter som en bra idé. Förhoppningsvis har de lite bättre kunskaper om syndromet där... fast det skulle vara väldigt roligt att få ta samma kontakt från Organiserade Aspergare, "Vi har hört väldigt konstiga uppgifter om vad ni tycks tro om människors studieförmåga om man har Aspergers syndrom...."

Aspergare har ovanligt hög statistisk sannolikhet att läsa vidare på universitet eller högskola... man brukar nämna Einstein bland framstående människor som tros kunna ha haft AS... en nobelpristagare har bevisligen haft AS (ekonomipristagaren Vernon Smith)...

Och så sitta på en skola och på fullaste allvar tro att det är aktuellt med särskola och att man inte lär klara gymnasiet om man har AS... :shock:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:19:39, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: gymnasiet med as

Inläggav KrigarSjäl » 2009-09-04 15:16:37

rebecca skrev:Hej!
En av skolorna sa att dom tyckte att han skulle gå i särskola för det var bäst när man har As.

Be skolan ifråga att kyssa sig i arslet nästa gång...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 21:19:39, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Miche » 2009-09-04 15:22:14

Han ska definitivt inte gå i särskola, däremot bör du ta reda på varför han inte är lika bra i svenska och engelska. Det kan ex.vis vara dyslexi eller dåliga lärare... dessutom kan du kräva att han ska få extra stöd i de ämnena.

Om han placeras i särskola får han en stämpel på sig (och får ännu svårare att klara sig i skolan eftersom de knappast lär stödja honom speciellt bra i nv-ämnena) samt nästan omöjligt att använda betygen för att söka till vidare studier eller jobb.
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 21:19:40, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav alfapetsmamma » 2009-09-04 15:24:10

Plus att enklare uppgifter och långsammare studietakt inte lär vara det som behövs om man har AS-problematik. Jag menar, har han några problem i skolan så torde de ligga på ett annat område.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 21:19:40, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav rebecca » 2009-09-04 16:31:57

Tack för stödet!
Jag ska inte ge mej om detta!
Han har viss läs o skriv svårigheter men inte dyslexi och han får rätt så bra stöd i den skola han går i nu. Han går i en helt vanlig klass och läser den svåra matten,fysik,kemi, biologi och har vg där!
SO ämnena har han den normala takten men har iaf g men kan få vg!
Jag ser det så att om han bara får rätt hjälp så fixar han biffen....

Jag längtar till Måndag när alla är på sina jobb igen efter helgen och jag kan få ringa runt och prata med vissa högre "gubbar".
Jag kände mej så kränkt både för min son skull o min och alla andra som har har AS.För detta handlar för mej inte bara om min son.

Jag trodde att mänskligheten hade kommit längre!
Senast redigerad av rebecca 2011-05-04 21:19:40, redigerad totalt 1 gång.
rebecca
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2008-04-25
Ort: Göteborgs trakten

Inläggav Zombie » 2009-09-04 16:48:43

Missat tråden hittills och blir för arg för att läsa ordentligt just nu.

Ett genomgående tema hos myndigheter med makt över folk är uppenbarligen att de inte skiljer mellan AS och lågfungerande autism och att de betraktar AS som ett förståndshandikapp. Även om de inte tror så själva och kan svänga sig med vackra ord om det. I många fall, regelmässigt när det gäller folk med AS i positioner som föräldrar och läkare, tycks de också blanda samman AS med psykopati.

Vidare visar ju alla många fall som det här på behovet av en lista över framstående personer i historien som man rimligen kan sluta sig till hade AS eller starka AS-drag - fast jag själv hör till dem som har blivit litet trötta när folk har startat trådar om det. Det är uppenbart att sådana listor, givetvis välbelagda, borde publiceras litet varstans. En fråga för sig är hur man sedan ska förklä dem så att de inte får motsatt effekt.

Och så har vi det där med hur vi ska få folk nog till den kamp som just diagnosen och dess diskrimineringsmöjligheter har gjort absolut nödvändig...

Ursäkta att jag kapade tråden, rebecca. Lycka till med din son! (Och anmäl gärna till DO om du orkar, så att fallet åtminstone bockas av i statistiken...)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:19:40, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav rebecca » 2009-09-04 17:23:12

Tack Zombie! Tycker inte alls att du kapade tråden, du tog upp viktiga saker som har med detta att göra.
Skulle gärna anmäla men kommer nog ingen vart eftersom det är ord mot ord.

Önskar att nån hade haft en bra ide`om hur man kan kan få samhället att förstå att man inte är ett ointelligent ufo bara för att man har As.
Jag har två barn som har AS och javisst har dom många svårigheter som jag önskat att dom slapp men jag är stolt över hur dom är och hur dom tänker.
Det är raka rör som gäller och om fler hade tänkt som dom så hade världen sett bra mycket bättre ut.
Allt är så logiskt i deras "värld"! Nu svänger jag ut lite i tråden men men...
Senast redigerad av rebecca 2011-05-04 21:19:40, redigerad totalt 1 gång.
rebecca
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2008-04-25
Ort: Göteborgs trakten

Inläggav Jonte » 2009-09-04 19:00:34

Jag har bara indirekt diagnos (sonen har diagnos med tillägget "troligen ärftligt"). Jag är forskare i ett medicinskt område, vill din son fråga något om det livet så kan ni pma. Det skulle troligen passa, även om engelska är språket i naturvetenskap.
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 21:19:40, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav Pemer » 2009-09-04 20:20:04

rebecca skrev:Önskar att nån hade haft en bra ide`om hur man kan kan få samhället att förstå att man inte är ett ointelligent ufo bara för att man har As.

Jag påstår nog att samhället officiellt vet mycket väl vad Asperger faktiskt är, men det sitter enskilda personer här och där med mycket egna tolkningar... det är bara en fråga om att nå dem med information.

Och helt få bort dem som tror de redan vet rätt och inte är intresserade av att ta in någon ny information.

Viktigt helt enkelt att de som får höra deras grodor bistår oss som jobbar med informationsbiten med vilka de är, så att vi kan rycka ut med information. Jag är fortfarande redo... ;)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:19:40, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-09-04 21:00:30

Det fanns de som inte tyckte jag hade i vanlig skola att göra. Det tyckte i och för sig inte jag heller, men hellre vanlig skola än särskola. Nu går jag på högskola.

Aspergare har nog ofta bättre förutsättningar än NT att klara själva kursinnehållet på nv-programmet, blir det problem så är det nog inte med det relevanta i utbildningen utan det sociala, vilket inte ska påverka betygen eftersom kursplanerna är målorienterade och det inte finns något betyg i ordning och uppförande (eller har de infört det?).

Nej, ingen jävla särskola. Men det har du ju fattat själv :)
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 21:19:40, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav barracuber » 2009-09-06 19:58:52

Ett tips till rebecca och din son:

Den här kursen:
http://misa.se/kurs-databashantering.aspx Databashantering i teori och praktik för dig med Aspergers syndrom
hålls på företaget Misa i Stockholm. Synd då bara att ni bor på västkusten. Tänkte ändå tipsa. Det kan ju vara ett argument att sticka fram för att få fler företag att starta liknande verksamheter på fler håll....
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:19:40, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav rebecca » 2009-09-06 21:26:28

Tackar tackar,det var en bra ide". Det ska jag kolla upp! Man får börja nysta i garnet!

Jag hoppas att ni inte tror att jag ser ner på särskolan för det gör jag absolut inte men det jag menar är att barn som inte behöver gå i särskola ska inte behöva göra det pga att dom har AS.

Jag har kollat lite på skolan i Tidaholm,den verkar helt ok men jag har en känsla av att det nog inte är så lätt att komma in där. Nån som har erfarenhet av intagning och skolan i sej själv???

Vilket otroligt stöd jag haft av er dessa dagar,vilken värme!
Tack alla ni är ute och jag hoppas att jag nån gång kan göra detsamma för er!!
Rebecca
Senast redigerad av rebecca 2011-05-04 21:19:40, redigerad totalt 1 gång.
rebecca
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2008-04-25
Ort: Göteborgs trakten

Inläggav alfapetsmamma » 2009-09-06 21:48:57

Annars har jag hört mycket gott om Solhaga, men det ligger ju långt ifrån Göteborg förstås. Där bor man på internat som verkligen ska ha kolla på AS, på riktigt, och så går man på ett gymnasium som de samarbetar med. Dit hade jag velat skicka min sextonåring om hon bara velat gå med på det...
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 21:19:40, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in