Gå i gymnasiet med as (Göteborg)

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Peter » 2009-09-06 22:51:21

rebecca skrev:Ja,precis. Han har lätt för matte,fysik,kemi. Hans nuvarande (underbara) mentor säjer att han är en matematiker,Han har det tänket!
Det som gjorde mej mest arg var när studievägledaren sa att: Hans erfarenhet var att såna som har AS gör sig bäst på särskolor!!!
Jag tycker absolut inte att man ska tänka,tycka eller säja så!
Alla med AS är väl inte lika???
För mej lät det som att han satte alla med AS i ett fack och det ska man inte göra med nån människa överhuvudtaget.
Vi är alla olika!
Förlåt mej att jag är så arg men jag är så trött på alla fördomar och allas åsikter om nåt dom flesta inte har en susning om!


Jag tror den här uppfattningen kommer av att många som diagnosticerats tidigt har väldigt klara och tydliga AS-problem och därför har studievägledarna mest erfarenhet av de "svåraste" fallen. Många av oss här har fått diagnos som vuxna, klarat gymnasiet hyggligt eller utmärkt och ingen studievägledare skulle på förhand betraktat oss som AS trots att vi senare fått just denna diagnos. Kort sagt, de har en massa förutfattade meningar byggda på begränsad information. Om han klarar 9:an med bra betyg i en vanlig klass är det svårt att se att gymnasiet plötsligt skulle bli omöjligt.
Senast redigerad av Peter 2011-05-04 21:19:40, redigerad totalt 1 gång.
Peter
 
Inlägg: 365
Anslöt: 2006-10-12

Inläggav rebecca » 2009-09-07 9:58:38

ok,då ska jag kolla upp Solhaga!
Bra med fler alternativ!
Har kollat med lss,dom betalar boendestödet och hemkommunen betalar skolgången, vi betalar lägenheten och maten. Det kommer att kosta oss ca 3000 kr i månaden sa dom.
Mycket pengar men det är det värt,får jobba lite extra ist!
Senast redigerad av rebecca 2011-05-04 21:19:40, redigerad totalt 1 gång.
rebecca
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2008-04-25
Ort: Göteborgs trakten

Inläggav Altus » 2009-09-08 4:42:20

Peter skrev:Om han klarar 9:an med bra betyg i en vanlig klass är det svårt att se att gymnasiet plötsligt skulle bli omöjligt.


Ja, och hur kan någon resonera annorlunda? Även personer fyllda med fördomar borde väl kunna se verkligheten rakt framför dem. Istället vinner fördomarna.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in