Serva medborgarna - låta dem köa i timmar ute i kylan
Postat: 2017-11-05 1:40:28
Jag trodde inte det var sant när jag såg bilderna. Långa köer för att komma in till servicekontoret för Skatteverket, Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten.
De har kontor i samma hus och förut köade folk inomhus.
Det första som avskaffades var brevinkastet. Dit kunde man förr slänga in deklarationen. Även annan post som är brådskande el om man inte litar på PostNord. Men de har avskaffats i hela landet av säkerhetsskäl. Nuförtiden kastar folk in bomber.
Men varför måste folk köa ute på gatan medan en väktare släpper in 15 personer åt gången? Som om det gällde en populär nattklubb.
Chefen tycker allt är bra:
Så en orsak är att man vill uppfostra kunderna att sköta sina ärenden via datorn i stället för att komma till kontoret och störa personalen?
Nu finns det gamla människor som aldrig använt en dator i sitt liv. De nyanlända kan inte svenska och kanske inte engelska heller och många har säkert aldrig jobbat med datorer. Och ska man intyga vem man är och bli skriven i landet, måste man väl göra det i egen hög person.
Ja, säkert lugnare för personalen. Men som besökare föredrar jag att slippa stå i kylan, jag tar hellre att folk kan överhöra mig. Och så tror jag andra också tycker.
De har kontor i samma hus och förut köade folk inomhus.
Det första som avskaffades var brevinkastet. Dit kunde man förr slänga in deklarationen. Även annan post som är brådskande el om man inte litar på PostNord. Men de har avskaffats i hela landet av säkerhetsskäl. Nuförtiden kastar folk in bomber.
Men varför måste folk köa ute på gatan medan en väktare släpper in 15 personer åt gången? Som om det gällde en populär nattklubb.
UNT skrev:En dam i 70-årsåldern tycker att myndigheterna åtminstone kunde ordna med sittplatser åt gamla och möjlighet till toalettbesök.
– Jag har opererat knäna och har problem med balansen, igår höll jag på att svimma när jag stod i kön, säger damen som gav upp till slut.
Även personal från Uppsala kommun är starkt kritiska till det nya kösystemet.
– Det här är helt galet. Jag följer varje dag nyanlända hit. I går var vi här klockan nio och kom inte in förrän klockan tolv! Ofta har vi små barn och gamla med oss. De kan inte stå här ute nu när det börjar bli så kallt. Det finns ju massor av plats därinne och det fungerade tidigare. Jag har inte upplevt någon otrygghet i lokalen tidigare, säger bland andra Jamila Moshinesh, från Uppsala kommuns enhet för nyanlända.
Chefen tycker allt är bra:
http://www.unt.se/nyheter/uppsala/massi ... 04467.aspxHon anser att det nya arbetssättet är till fördel för kunderna.
– Jag förstår att man känner så som du beskriver, men på sikt tror jag att det här blir väldigt bra. Vi lär nu kunderna att de kan vända sig till oss digitalt så köerna kommer minska, säger Tina Nitz.
Men alla ärenden kan väl inte skötas digitalt än?
– Nej, men många ärenden går att genomföra digitalt, säger Tina Nitz som inte kan säga när söktrycket kommer minska och kön försvinna.
Så en orsak är att man vill uppfostra kunderna att sköta sina ärenden via datorn i stället för att komma till kontoret och störa personalen?
Nu finns det gamla människor som aldrig använt en dator i sitt liv. De nyanlända kan inte svenska och kanske inte engelska heller och många har säkert aldrig jobbat med datorer. Och ska man intyga vem man är och bli skriven i landet, måste man väl göra det i egen hög person.
Handlar det här om säkerhet eller att ni fått fler besökare?
– Nej, det handlar om att vi ska ha den tid vi behöver med varje kund. Det handlar också om att det blir lugnare i lokalen och att man slipper bli störd eller överhörd av andra när man pratar om sitt ärende, säger Tina Nitz.
Ja, säkert lugnare för personalen. Men som besökare föredrar jag att slippa stå i kylan, jag tar hellre att folk kan överhöra mig. Och så tror jag andra också tycker.