Serva medborgarna - låta dem köa i timmar ute i kylan

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Serva medborgarna - låta dem köa i timmar ute i kylan

Inläggav Alien » 2017-11-05 1:40:28

Jag trodde inte det var sant när jag såg bilderna. Långa köer för att komma in till servicekontoret för Skatteverket, Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten.

De har kontor i samma hus och förut köade folk inomhus.

Det första som avskaffades var brevinkastet. Dit kunde man förr slänga in deklarationen. Även annan post som är brådskande el om man inte litar på PostNord. Men de har avskaffats i hela landet av säkerhetsskäl. Nuförtiden kastar folk in bomber.

Men varför måste folk köa ute på gatan medan en väktare släpper in 15 personer åt gången? Som om det gällde en populär nattklubb.

UNT skrev:En dam i 70-årsåldern tycker att myndigheterna åtminstone kunde ordna med sittplatser åt gamla och möjlighet till toalettbesök.

– Jag har opererat knäna och har problem med balansen, igår höll jag på att svimma när jag stod i kön, säger damen som gav upp till slut.

Även personal från Uppsala kommun är starkt kritiska till det nya kösystemet.

– Det här är helt galet. Jag följer varje dag nyanlända hit. I går var vi här klockan nio och kom inte in förrän klockan tolv! Ofta har vi små barn och gamla med oss. De kan inte stå här ute nu när det börjar bli så kallt. Det finns ju massor av plats därinne och det fungerade tidigare. Jag har inte upplevt någon otrygghet i lokalen tidigare, säger bland andra Jamila Moshinesh, från Uppsala kommuns enhet för nyanlända.


Chefen tycker allt är bra:
Hon anser att det nya arbetssättet är till fördel för kunderna.

– Jag förstår att man känner så som du beskriver, men på sikt tror jag att det här blir väldigt bra. Vi lär nu kunderna att de kan vända sig till oss digitalt så köerna kommer minska, säger Tina Nitz.

Men alla ärenden kan väl inte skötas digitalt än?

– Nej, men många ärenden går att genomföra digitalt, säger Tina Nitz som inte kan säga när söktrycket kommer minska och kön försvinna.
http://www.unt.se/nyheter/uppsala/massi ... 04467.aspx

Så en orsak är att man vill uppfostra kunderna att sköta sina ärenden via datorn i stället för att komma till kontoret och störa personalen?

Nu finns det gamla människor som aldrig använt en dator i sitt liv. De nyanlända kan inte svenska och kanske inte engelska heller och många har säkert aldrig jobbat med datorer. Och ska man intyga vem man är och bli skriven i landet, måste man väl göra det i egen hög person.

Handlar det här om säkerhet eller att ni fått fler besökare?

– Nej, det handlar om att vi ska ha den tid vi behöver med varje kund. Det handlar också om att det blir lugnare i lokalen och att man slipper bli störd eller överhörd av andra när man pratar om sitt ärende, säger Tina Nitz.


Ja, säkert lugnare för personalen. Men som besökare föredrar jag att slippa stå i kylan, jag tar hellre att folk kan överhöra mig. Och så tror jag andra också tycker.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Serva medborgarna - låta dem köa i timmar ute i kylan

Inläggav slackern » 2017-11-05 2:15:08

Ja det är ju jätte smidigt att sköta allt via nätet, till och med min pappa som är 80 klarar det.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Serva medborgarna - låta dem köa i timmar ute i kylan

Inläggav Siggelina » 2017-11-05 9:59:01

Kan det vara så att folk har bråkat och skrikit i lokalen. Kanske behövs ett särskilt rum där gamla och handikappade kan få vänta i.
Siggelina
 
Inlägg: 360
Anslöt: 2014-06-21
Ort: Mellansverige

Serva medborgarna - låta dem köa i timmar ute i kylan

Inläggav rapchic » 2017-11-05 10:56:53

Jag skulle aldrig kunna gå till skattekontoret där (pga min ledvärk och Raynauds som blir värre i kyla), tack och lov behövde jag inte det då jag var i Uppsala region. Det mesta går ju att sköta digitalt men inte allt.

Här hemma så måste man inte köa utomhus
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Serva medborgarna - låta dem köa i timmar ute i kylan

Inläggav Huggorm » 2017-11-05 11:14:13

Sverige förändras oavsett om man tycker om det eller inte. Vill man ha det annorlunda får man börja arbeta politiskt eller åtminstone rösta på ett konservativt parti som tyckte det var bra som det var förut.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Serva medborgarna - låta dem köa i timmar ute i kylan

Inläggav Alien » 2017-11-05 12:15:58

Den intervjuade chefen påstod att det inte handlade om säkerheten el att det blivit fler besökare.

Jag har tidigare besökt skatteverket och inte upplevt varken bråk el kaos. Visst, det var mycket folk och man fick köa, men hade man tur fick man en sittplats.

Möjligen är inte kontorets storlek och utformning optimalt om man vill ha hög sekretess, men lösningen borde inte vara att köra ut "kunderna" (hjonen känns det som) i kylan. Det verkar som att det är personalen som blir stressad av alla köande på kontoret. Men personalen är till för kundernas skull, inte tvärtom.

Jag håller med denna krönikör:

UNT skrev:Vilken människosyn ligger bakom idén att november är en perfekt månad att låta Uppsalabor köa utomhus i timmar? Jag kan inte kalla den annat än förnedring av medmänniskor.

Det vore begripligt om det var ett undantagstillstånd, något för dem som vill lämna in deklarationen i allra sista sekund, eller för folk som köar för något kul som att gå på en konsert.

Men de som står i kön gör det inte av slarv eller för sitt höga nöjes skull. Det står där för att de måste. Det är exempelvis människor som söker hjälp av samhället för sitt uppehälle. Andra ska fixa något byråkratisk småsak eller ordna id-handlingar efter att ha fått uppehållstillstånd eller bara helt enkelt lämna in ett viktigt brev.

Vilket ärende de än må ha tvingas nu gammal som ung, eller gravid, frisk som sjuk att stå utomhus i regnet och blåsten om de har ett ärende hos Skatteverket, Pensionsmyndigheten eller Försäkringskassan.
---
Vi har fått in många mejl till UNT från upprörda läsare som reagerar på det ofattbara med köupplägget. En av dem stod där med sin gamla mamma i timmar men kom aldrig fram den dagen utan fick komma tillbaka dagen därpå och köa två timmar till. Den personen hoppas att besök i fortsättningen ska kunna ske under värdiga former.

Utomhusköer i allmänhet, och i synnerhet på vintern, är inte värdigt Sverige år 2017. Det för tankarna till ransoneringstiden under andra världskriget.
http://www.unt.se/nyheter/uppsala/jag-k ... 06627.aspx

Ja, man får hoppas att systemet med utomhusköer är avskaffat till vintern när det blivit ännu kallare. Det har talats om att ställa dit parkbänkar, men det ger ju inte så många sittplatser. Och då förlorar man kanske sin köplats, finns ju inga kölappar. Dessutom är det i så fall kommunens sak medan myndigheterna är statliga, hur bra fungerar samarbetet?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Serva medborgarna - låta dem köa i timmar ute i kylan

Inläggav Dagobert » 2017-11-05 15:56:00

På ett sätt är det ändå en rättvis metod för att ändra folks beteende - den vanliga metoden brukar vara att lägga på avgifter, vilket slår mot de fattiga. Att köa är obehagligt för alla.

Affärsidé: hyra ut fällstolar med värmedyna. Så slipper iaf de välbeställda stå.

Påminner om Apotekets dubbla kösystem där de med 1-2 recept fick förtur. Antalet köande minskade förvisso, och det SÅG bra ut, men de med fler recept fick vänta längre. :roll: :evil:
Men det var några år sen jag såg det senast.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Serva medborgarna - låta dem köa i timmar ute i kylan

Inläggav slackern » 2017-11-05 16:13:24

Huggorm skrev:Sverige förändras oavsett om man tycker om det eller inte. Vill man ha det annorlunda får man börja arbeta politiskt eller åtminstone rösta på ett konservativt parti som tyckte det var bra som det var förut.


Var det inte under en konservativ regering som FRA-lagen röstades igenom i riksdagen?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Serva medborgarna - låta dem köa i timmar ute i kylan

Inläggav rapchic » 2017-11-05 16:31:00

Dagobert skrev:På ett sätt är det ändå en rättvis metod för att ändra folks beteende - den vanliga metoden brukar vara att lägga på avgifter, vilket slår mot de fattiga. Att köa är obehagligt för alla.

Affärsidé: hyra ut fällstolar med värmedyna. Så slipper iaf de välbeställda stå.

Påminner om Apotekets dubbla kösystem där de med 1-2 recept fick förtur. Antalet köande minskade förvisso, och det SÅG bra ut, men de med fler recept fick vänta längre. :roll: :evil:
Men det var några år sen jag såg det senast.

Nej det är inte lika för alla. Oss som har funktionshinder som innebär att man är känslig mot kyla drabbas hårdare
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Serva medborgarna - låta dem köa i timmar ute i kylan

Inläggav ankhh » 2017-11-05 16:32:48

Alien skrev:(...) Även annan post som är brådskande el om man inte litar på PostNord.(...)

Som en sidonot: jag upptäckte på vårt servicekontor (där man får komma innanför dörren, och köerna är inte så långa) att det där med att skydda känsliga/brådskande uppgifter genom att lämna in papper istället för att posta dem inte fungerar som man tror. De lägger ihop dagens papper till Försäkringskassan/Skatteverket, eller var det nu ska, och - just det! - postar dem. :P

---
Fullständigt vansinne och helt respektlöst med köer utomhus, tycker jag.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Serva medborgarna - låta dem köa i timmar ute i kylan

Inläggav slackern » 2017-11-05 16:38:00

rapchic skrev:
Dagobert skrev:På ett sätt är det ändå en rättvis metod för att ändra folks beteende - den vanliga metoden brukar vara att lägga på avgifter, vilket slår mot de fattiga. Att köa är obehagligt för alla.

Affärsidé: hyra ut fällstolar med värmedyna. Så slipper iaf de välbeställda stå.

Påminner om Apotekets dubbla kösystem där de med 1-2 recept fick förtur. Antalet köande minskade förvisso, och det SÅG bra ut, men de med fler recept fick vänta längre. :roll: :evil:
Men det var några år sen jag såg det senast.

Nej det är inte lika för alla. Oss som har funktionshinder som innebär att man är känslig mot kyla drabbas hårdare


Han skrev inte att det var lika för alla, han skrev att på ett sätt var den rättvis och att det är obehagligt att köa för alla.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Serva medborgarna - låta dem köa i timmar ute i kylan

Inläggav Alien » 2017-11-05 16:47:17

Huggorm skrev:Sverige förändras oavsett om man tycker om det eller inte. Vill man ha det annorlunda får man börja arbeta politiskt eller åtminstone rösta på ett konservativt parti som tyckte det var bra som det var förut.


Jag vet inte vad det skulle hjälpa. Det var ju inte regeringen som bestämde att folk skulle köa utomhus utan Servicekontoret (för Skatteverket, FK och Pensionsmyndigheten i Uppsala).

Och att få det som förr lär inte gå. Förr hade vi färre invånare i landet, vi var inte med i EU, vi hade inte datorer etc. Det som behövs är en ändrad inställning till "kunderna" (el vad man kallar det).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Serva medborgarna - låta dem köa i timmar ute i kylan

Inläggav rapchic » 2017-11-05 17:50:23

slackern skrev:
Han skrev inte att det var lika för alla, han skrev att på ett sätt var den rättvis och att det är obehagligt att köa för alla.

För många är det dock inte bara obehagligt utan omöjligt, till och med farligt
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Serva medborgarna - låta dem köa i timmar ute i kylan

Inläggav slackern » 2017-11-05 19:23:24

rapchic skrev:
slackern skrev:
Han skrev inte att det var lika för alla, han skrev att på ett sätt var den rättvis och att det är obehagligt att köa för alla.

För många är det dock inte bara obehagligt utan omöjligt, till och med farligt


Men det skrev han inte utan bara att det är obehagligt, du sätter in en massa värderingar som ha inte har skrivit.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Serva medborgarna - låta dem köa i timmar ute i kylan

Inläggav Dagobert » 2017-11-05 20:38:14

rapchic, slackern har förstått mig rätt.
Jag menar att det är vanligare att tjänster börjar kosta mer när användarna behöver uppfostras, och det slår hårdast mot de ekonomiskt utsatta. En slentrianmässig enkel ofta dålig lösning. Det här systemet har andra nackdelar, som du skriver.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in